2019-09-13, 17:58
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orakelmirakel
Beror ju helt på hur man är som individ och vilka prioriteringar man har. Jag hade en blandning av kväll/natt och körde linjetrafik för Schenker mellan 19.00-03.00 och jag får ändå påstå att det var den bästa körningen jag hade.

Jag kände att jag fick ut mer av vardagen och kunde utföra vardagliga sysslor och allt från att åka på verkstadsbesök, gymma eller nyttja olika tjänster. Självklart var man ju riktigt trött den sista timman på jobbet men det gjorde ju även att jag kunde somna direkt, inte kolla på Instagram 20 minuter innan man somnar.

Idag kör jag dagtid, 12-timmarspass fem dagar i veckan och gjort det i snart 10 månader där det även förekommer extra arbete så som underhåll av bil, helgjobb och extrakörningar som lätt kan utöka ett 12-timmarspass till 15 timmar. Jag må få en sjuk lön jämfört med medelsvensson men jag sliter ju för den också.

Det må vara självförvållat och jag kan ju egentligen bara byta arbetsplats men jag väntar på bättre tider.

Kontentan är att jag jobbar hellre mindre eller lika mycket som dagsljusälskare för likadan lön plus extra ersättning. Man ska göra så lite som möjligt för så mycket som möjligt brukar jag säga.

Är stor skillnad att jobba till 03 jämfört med 06 faktiskt. Det är timmarna 03-04-05 som tar kol på en ”vargartimmen”. Vi jobbade 18-06, ush. Man gör inte många knop där i gryningen.
Citera
2019-09-13, 18:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Är stor skillnad att jobba till 03 jämfört med 06 faktiskt. Det är timmarna 03-04-05 som tar kol på en ”vargartimmen”. Vi jobbade 18-06, ush. Man gör inte många knop där i gryningen.

Du är bokstavligen rätt ute gällande vargtimmen. Förr i tiden sa man att det var då som Liemannen=AKA "Vargen", kom och tog hem de sjuka och svaga, dvs folk dog oftast i gryningen.
För övrigt håller jag med om att skiftarbete inte är för alla. Jag jobbade skift som industrielektriker en period och det gick väl bra då men tror inte jag skulle orka göra det nu.
Citera
2019-09-13, 19:39
Medlem
De arbetsplatser man arbetar i samma tempo som på dagen håller man ju inte till, ofta kan man se det hur ofta de skiftar nattpersonal. Kroppen slits på ett annat sätt men de som arbetar på dagen tycker knappt man gör något men säger själv de aldrig skulle hålla till natt. Jag är glad för att arbeta natt men inte om jag ska stressa och hålla koll på 100 olika saker. Så kan jag lika gärna arbeta dag.
Citera
2019-09-13, 20:48
Medlem
Man jobbar natt regelbundet om man är lat eller/och dålig på att komma överens med människor va?
Citera
2019-09-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Under mina senaste fyra år har jag arbetat som väktare både på dag och natt tjänster.

Under tiden när jag arbetade dagtid så var jag supernöjd och glad speciellt med den tjänsten jag hade fått. Jag kom hem med ett leende på läpparna, livet flöt på ganska nice. Men efter en tid så förlorade företaget jag arbetade för en del kunder vilket ledde till att man blev varslad. Många slutade men jag valde att fortsätta.

Fick en väldigt skön tjänst med väldigt enkla arbetsuppgifter med väldigt mycket dötid, problemet var att det var nattetid. Några månader in i arbetet och jag började plötsligt må väldigt dåligt fysiskt och psykiskt. Jag började känna mig som en zombie och ensam. Jävligt ensam. Det hela slutade upp med att jag sade upp mig. Men skadan det orsakade mig tog nästan ett helt år att komma över. Usch fy för nattlivet, vi människor är inte gjorda för att vara uppe om nätterna regelbundet. Någon enstaka gång skadar dock inte, men långsiktigt så förstör det mycket mentalt och fysiskt.

Säg det till försvarsmakten, kriminalvården, räddningstjänsten, polisen, sjukvården m fl m fl..Finns massor av människor som arbetar ständig natt!!! Har själv jobbat ständig natt i 18 år, jobbar numera dagtid..! Du är uppenbarligen inte lämpad att arbeta o betala skatt..
Citera
2019-09-13, 21:33
Medlem
Kul för dig. Jag gillar nattjobb. 👍🏻
Citera
2019-09-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermahinkmamma
Jag älskar 20 cm kuk.
Nice! Får du mycket sånt under nattskiftena?
Citera
2019-09-13, 23:40
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karpanen
Har jobbar natt i 16-17 år nu och jag är nöjd. Jobbar fyra nätter, sen ledig 5-7 dagar. Så länge man sover bra är nattjobb kanon.
Väldigt lyxigt schema dock.
På mitt jobb jobbar de som jobbar natt 4 nätter (mån-tors) och lediga 3.
Har en ytlig bekant som jobbar 5 nätter och ledig 2.

Så beror nog mycket på skiftet.
4 nätter 5-7 dagar ledigt hade nog även de flesta morgonmänniskorna klarat till och med.

Den mest rättvisa jämförelsen är nog 5 nätter, 2 ledigt, då det är så de flesta dagskiftare jobbar. Det tär nog på de flesta, och kräver en viss typ av människa för att klara. Räcker inte att vara kvälls-/nattperson, utan lite mer extrem eller andra preferenser än så.
Citera
2019-09-14, 00:03
Avslutad
Jobbar iof skift men nätterna är mina favoritpass. Jobbade vanligt några år först, hatar att gå upp på morgonen och på detta sätt behöver jag bara ställa väckarklockan några dagar i månaden. Mår mycket bättre än när jag jobbade vanliga tider. Får betydligt bättre betalt nu dessutom.

Har dock fd kollegor som slutat efter något år för att dessa inte klarar av vändningarna. Tråkigt men om man inte kan sova på dagarna är det bara att byta jobb.
Citera
2019-09-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Väldigt lyxigt schema dock.
På mitt jobb jobbar de som jobbar natt 4 nätter (mån-tors) och lediga 3.
Har en ytlig bekant som jobbar 5 nätter och ledig 2.

Så beror nog mycket på skiftet.
4 nätter 5-7 dagar ledigt hade nog även de flesta morgonmänniskorna klarat till och med.

Den mest rättvisa jämförelsen är nog 5 nätter, 2 ledigt, då det är så de flesta dagskiftare jobbar. Det tär nog på de flesta, och kräver en viss typ av människa för att klara. Räcker inte att vara kvälls-/nattperson, utan lite mer extrem eller andra preferenser än så.

Jag jobbar 7/7. För mig är det värsta när man håller på att kludda med att skifta fram och tillbaka. Jag får ingen rytm eller rutine.
Citera
2019-09-14, 02:57
Medlem
Jag ska ge en liten uppdatering.

Ser inget fel med nattjobb helt ärligt så länge det inte förstår ens sociala liv. Det jag jobbade med var först en jävligt dålig tjänst där man var helt ensam hela arbetspasset. Man såg inte en enda kollega. Om ni sett filmen Taxi Driver från 70-talet så är det i princip så jag kände när jag jobbade.

Det kan absolut inte vara nyttigt på något sätt att jobba natt, kanske om man är ensam dvs utan en partner, för hur ska man annars sova tillsammans? Man är ju liksom ute och jobbar när ens partner sover. Eller hur ska man spendera sin tid med sin partner när man är ledig? Då vill man ju sova? Ska man vända på dygnet varje gång? Någonstans går man ju sönder. Tiderna jag arbetade var 18:45-06:45. Arbetet i sig var jävligt skönt, finns ingen bättre tjänst med så enkla arbetsuppgifter, men att vara ensam tog nästan sönder mig. Ni kan kalla mig svag men jag försökte till och från med nattjobb 5 år av mitt liv.

Visst det måste alltid finnas någon/några som måste vara uppe om nätterna för viktiga jobb som polis, läkare m.m. men man borde få en rejäl ersättning för att man offrar sitt liv till att jobba natt, det är fan inte kul i längden.
Citera
2019-09-14, 03:14
Medlem
Luckyhorses avatar
Är helt tvärtom, att jobba dagtid endast är min mardröm haha. Kör 3-skift för tillfället men drömmen är ju helgskift fre/lördag 12h pass sen ledig 5 dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in