Jag blev väldigt berörd av det du skrev. Orden i den sista meningen bet sig fast.
Det är så lätt att glömma bort att det handlar om en riktig människa, att det är hennes privatliv och allra innersta hemligheter vi dissekerar härinne. En fortlevande familj och vänners dagliga tragedi.
Det är mycket polemik, för någras del är det nästan en deckargåta, för andra ett juridiskt dilemma.
Men som du skrev så distanserar vi oss inför det fruktansvärda, vår hjärna vill rationalisera och göra saker begripligt. Ingen här inne vill eller vågar ens tänka tanken att detta skulle drabba oss själva - att människor utan ansikten skulle sitta och vända ut och in på våra liv och hemligheter.
Men de allra allra flesta vill också på något sätt hjälpa till, även om det verkliga jobbet sköts av våra rättsvårdande myndigheter, och försöka ge Lena någon form av rättvisa eller upprättelse.
Hon har funnits, men hon finns inte mer. Men här inne och för oss är hon på nåt sätt ändå levande. Nästan som om vi lärt känna henne, efteråt - genom bilder, bloggar, loggar och vänners vittnesmål.
Jag hoppas hon förlåter oss för det. 🙏🏻
Viktigaste är väl att man minns henne för det goda hon gjorde, antar jag
Kärlek bestämmer man inte över men att bestämma sig för att mörda kan man bestämma om. (Besinna sig / Eftertanke)
Detaljerna undrar jag verkligen om vi kommer att få reda på men det blir ringar på vattnet på
ett eller annat sätt.
Jag blev väldigt berörd av det du skrev. Orden i den sista meningen bet sig fast.
Det är så lätt att glömma bort att det handlar om en riktig människa, att det är hennes privatliv och allra innersta hemligheter vi dissekerar härinne. En fortlevande familj och vänners dagliga tragedi.
Det är mycket polemik, för någras del är det nästan en deckargåta, för andra ett juridiskt dilemma.
Men som du skrev så distanserar vi oss inför det fruktansvärda, vår hjärna vill rationalisera och göra saker begripligt. Ingen här inne vill eller vågar ens tänka tanken att detta skulle drabba oss själva - att människor utan ansikten skulle sitta och vända ut och in på våra liv och hemligheter.
Men de allra allra flesta vill också på något sätt hjälpa till, även om det verkliga jobbet sköts av våra rättsvårdande myndigheter, och försöka ge Lena någon form av rättvisa eller upprättelse.
Hon har funnits, men hon finns inte mer. Men här inne och för oss är hon på nåt sätt ändå levande. Nästan som om vi lärt känna henne, efteråt - genom bilder, bloggar, loggar och vänners vittnesmål.
Jag hoppas hon förlåter oss för det. 🙏🏻
Mja, om jag skulle mördas så hoppas jag att
de som händelsevis känner till något som kan tänkas vara av betydelse inte håller tyst utav några fåniga skäl att vilja skydda min heder om det handlar om mindre smickrande egenskaper hos mig som man funderar över om det kunnat trigga en mördare.
Det som stod i media dag 1 om polisens kunskap lär inte stämma med vad polisen vet idag.
Sedan dess har de skaffat sig betydligt mera kunskap.
Även om polisen inte har gått ut med motivet så kan de mycket väl ha starka misstankar om vad det var.
Nu har det gått så lång tid, många artiklar och ännu fler inlägg i tråden, men det enda jag minns som är sagt/skrivet från media om ÅK motivbild, är det som SDs försvarare sa i den intervju som det länkades till nyligen.
Han fick frågan om han kunde bekräfta om de hade haft en relation, en kärleksrelation. Och det kunde försvararen bekräfta. Däremot ville han inte gå in på frågans hur den hade sett ut i tid; orsak till att han inte ville gå in på det hänvisade han till att det fanns i ÅK motivbild (något åt det hållet).
Viktigaste är väl att man minns henne för det goda hon gjorde, antar jag
Kärlek bestämmer man inte över men att bestämma sig för att mörda kan man bestämma om. (Besinna sig / Eftertanke)
Detaljerna undrar jag verkligen om vi kommer att få reda på men det blir ringar på vattnet på
ett eller annat sätt.
Om det nu är någon som "bestämt sig" för att mörda och inte är fråga om dråp som ett bråk som urartar. Det en människa bara himlar med ögonen åt kan vara väldigt sårande för andra. En och samma människa kan nog också "tåla" olika mått av "jävelskap" i olika situationer/tillfällen. Jag tror få människor har en helt fix och fast tröskel för vad de gör eller vad de tål av andra.
Av SDs kommentar om att LW skulle betett sig oskickligt med män undrar man ju ifall han har någon kännedom om hur hon umgåtts med andra (män) som skulle vart "oskickligt" och om han avsåg män överlag (dvs även de som enbart var vänner) eller mer specifikt ifall det avsåg sexuella eller kärleksrelationer?
Han påstås ju själv ha ett flirtigt beteende men det betyder ju inte att han inleder (eller vill inleda) en relation med varje kvinna han möter. Så skulle väl rimligtvis LW också kunna vara funtad.
Tvivlar i allra högsta grad på att de "smutsiga benen" var smuts från själv släpningen (om sådan skett).
Förmodligen blev de personer som såg kroppen chockade av fyndet och det de såg var en kropp som legat i värmen i 5 dagar och benen hade missfärgats av den förmultningsprocess och eventuella angrep från insekter mm som pågick. Möjligen hade blod kunnat missfärgat benen också.
Det var ju en torr period, gräs på marken och om benen hade blivit smutsiga av något så hade det nog inte längre varit synligt för ögat.
Jag tänker att om det hade varit väldigt tydliga släpmärken, då hade väl polisen upptäckt det något tidigare.
Klart blev det kanske efter det att kroppen hade hittats och då lade man märke till dragmärken i gräset.
Nu dyker en ny tanke upp. Smutsiga ben?
Orkar inte kolla men jag har för mig att alla bilder av LW visar henne i långbyxor av någon typ.
Jag kan inte komma ihåg att jag skulle ha sett henne i kjol (eller shorts).
Hur kunde någon se att benen var smutsiga?
Kan de mena byxbenen?
Då hade det väl stått smutsiga byxor och inte smutsiga ben?
Det har funnits information om att vissa klädesplagg låg vid sidan om henne.
Kan det ha handlar om byxor?
De var båda nattugglor som uppslukades av sitt gemensamma intresse och de hade nog fortsatta kontakter därigenom.
Åsikterna om vem som kan anses trakassera vem går nog isär beroende på vem man frågar.
Om bara den ene har skrivit ord med hotfull innebörd, så lär det väl klaras ut en del. En är död och en sitter på Sannolika skäl misstänkt för mord...
Här kan man se att SD kontaktat LW mitt i natten när hon släppte en cache några dagar före den första (återtagna) anmälan i nov -16. http://coord.info/GLPKXKJ8
Fast du må väl tillstå att det är rätt naturligt att någon blir misstänkt om polis och åklagare vid genomgång av BOs kommunikationer finner att denne (dvs BO) upprepade gånger trakasserat eller hotat en specifik person?
Efter incidenten i bilen så får HD reda på deras vänsterprassel. Motivet till anmälningen vet jag, men lämnar den punkten tills vidare.
SD gör avbön till HD. I stort sett all kontakt klipps (ett resultat har ni sett på bilden från ett event). HD ger en viss förståelse för SD beteende. Dom hade varit sexuellt inaktiva under hennes sjukdomsperiod och han sökte mänsklig kontakt utanför äktenskapet.
Paret D försökte hitta tillbaka till varandra, men HD kände sig för sviken och SD:s försök lite för påträngande. Därav tar hon beslut att flytta ut. Dock fortfarande i tron/hoppet att dom ska hitta tillbaka till varandra, börja dejta och uppvakta för att bli nykära i varandra igen.
Varför SD nu tar upp relationen med LW vid sidan om vet jag inte, inte heller vem som egentligen var drivande. Hört att det var LW, men även att det var SD.
Mitt i allt detta, under den intensivaste planeringen för den stundande USA resan så får (antagligen, jag vet inte) HD reda på att SD och LW fortfarande hade en sexuell relation.
Eftersom han haft sexuell relation med LW medans hon varit ute med andra män, så trodde jag inte SD var svartsjuk. Men han har sagt att hon inte hade en sexuell relation med andra som är nämnda här.
Så till frågan: vem och varför?
Att båda sitter häktade för samma brott (mord), tyder att det finns bevis på att båda varit på platsen.
Givetvis kan en utfört och den andra ”städat”.
Men om det finns sanning i skadorna som LW hade, så känns det mindre troligt att det är hon som skriker.
Min hypotes om random par, där hon skriker vid åsynen vad som utspels, kan ju appliceras även här. SD slår ihjäl LW inför HD, som skriker i förfäran.
Hur och varför dom tog sig till planket är en annan sak jag inte förstår.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
LW verkade inte vara hemlig och dessutom var hon Trackable genom sitt maniska GC:ande. SD och andra kunde följa henne hela tiden. Enligt hans ord var de bästa vänner till slutet, fast hon var besviken på honom vintern 16/17. Han skrev också att hon var oskicklig i sina kontakter med män... (Undrar vad han byggde den åsikten på).
Jag tror de hade kommunikation via messenger även efter anmälningarna
Om SD varit osmart och trakasserat LW, finns det nog bevis som han får bemöta i förhör.
Jag har inte läst i tråden att HD har upplevt SD som påträngande, gränslös och intensiv, men kan ha missat inlägg. Tacksam om du kan länka till källa.
( Off t: Jag har sett att du (och SM) klämmer in ett "c" ordet trakassera. Finns det en särskild tanke med felstavningen? )
Här finns uppgiften om att HD upplevde SD lite för påträngande. Det kan förstås med andra ord betyda, att hans personlighet är intensivt gränslös, om man jämför med andra uppgifter om SD, om det är sant att han tex tittade i fönstren, som exempel?
Orkar inte kolla men jag har för mig att alla bilder av LW visar henne i långbyxor av någon typ.
Jag kan inte komma ihåg att jag skulle ha sett henne i kjol (eller shorts).
Hur kunde någon se att benen var smutsiga?
Kan de mena byxbenen?
Då hade det väl stått smutsiga byxor och inte smutsiga ben?
Det har funnits information om att vissa klädesplagg låg vid sidan om henne.
Kan det ha handlar om byxor?
Å andra sidan var det varmt, och sen kväll när hon slog in paket. Hade hon inte planerat att ge sig ut är det hyfsat troligt att hon var klädd i pyamas (vilket för många är t-shirt och trosor). Pyamas med långbyxor låter konstig i den varma period som var.
Om det nu är någon som "bestämt sig" för att mörda och inte är fråga om dråp som ett bråk som urartar. Det en människa bara himlar med ögonen åt kan vara väldigt sårande för andra. En och samma människa kan nog också "tåla" olika mått av "jävelskap" i olika situationer/tillfällen. Jag tror få människor har en helt fix och fast tröskel för vad de gör eller vad de tål av andra.
Av SDs kommentar om att LW skulle betett sig oskickligt med män undrar man ju ifall han har någon kännedom om hur hon umgåtts med andra (män) som skulle vart "oskickligt" och om han avsåg män överlag (dvs även de som enbart var vänner) eller mer specifikt ifall det avsåg sexuella eller kärleksrelationer?
Han påstås ju själv ha ett flirtigt beteende men det betyder ju inte att han inleder (eller vill inleda) en relation med varje kvinna han möter. Så skulle väl rimligtvis LW också kunna vara funtad.
Eller om han med just den meningen att hon var ”oskicklig med män”, syftar på sig själv och sitt eget motiv?
Han måste väl just vid det tillfället samtidigt tyckt att han själv var skicklig med kvinnor för att kunna peka på att hon var oskicklig?
Här finns uppgiften om att HD upplevde SD lite för påträngande. Det kan förstås med andra ord betyda, att hans personlighet är intensivt gränslös, om man jämför med andra uppgifter om SD, om det är sant att han tex tittade i fönstren, som exempel?
Eller också att hon är introvert medan han får full pott av "E" på ett Myers Briggs test. Introverta människor som vill fnula en stund på saker tycker ofta att extroverta som vill att saker ska ske samtidigt som tanke dyker upp är just "påträngande".
Kan det möjligtvis ha varit så att Lena Wesström stängde och låste sin ytterdörr till bostadsrätten när hon lämnade den ?
Kan det möjligtvis ha gått till på det viset, att det var i själva verket Gärningspersonen som gick tillbaka till bostadsrätten och sedan därstädes och då med hjälp av Wesström's nycklar låste upp ytterdörren till bostadsrätten och slutligen då ställde ytterdörren i ett så kallat glänt-läge, för att sålunda öppna upp ett villospår för polisen, för att då få polisen att verkligen tro att Wesström hade överfallits strax utanför bostadsrätten ?
Mvh/ @Kurt Jokern Olsson
Är vi möjligen lite griniga å långsinta av oss kanske
Är det polisens teori för att förklara den öppna ytterdörren, omöjlig är den ju inte.
Men nog känns det som om risken är skyhögt större i jämförelse med den som
jag tycker lilla vinsten som det skulle kunna ge, därför misstror jag den
teorin starkt.
Är vi möjligen lite griniga å långsinta av oss kanske
Är det polisens teori för att förklara den öppna ytterdörren, omöjlig är den ju inte.
Men nog känns det som om risken är skyhögt större i jämförelse med den som
jag tycker lilla vinsten som det skulle kunna ge, därför misstror jag den
teorin starkt.
Håller med. Vill man försöka påskina ett överfall i hemmet borde man stöka till i eller alldeles utanför hemmet. Med risk för upptäckt.