2019-09-13, 19:40
  #81673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Avstånd S-SD i oktober 2018 direkt efter valet (genomsnitt alla OI):

S 29,4 / SD 18,6

= 10,8

Avstånd S-SD senaste 2 veckorna:

Sentio 29/8: S 23,2 / SD 23,5 = -0,3
Inizio 30/8: S 25,5 / SD 21,0 = 4,5
Demoskop 5/9: S 24,0 / SD 21,4 = 2,6
Sifo 13/9: S 25,8 / SD 20,2 = 5,6

= 3,1

Från 11 till 3 på knappt ett år, tre år till val, lågkonjunktur på gång... få se hur kaxig Damberg är i Agenda framöver.

Sen var det inte länge sedan som Muslimska Brödraskapet öppnade eget under nytt varumärke som partiet för folket i förorten. De behöver nu en extra dos Axe på morgonen innan de går till jobbet på Sveavägen och i kanslihuset.
2019-09-13, 20:26
  #81674
Medlem
Glada nyheter men det finns smolk i bägaren, som skrämmer mig. Stödet bland studerande är väldigt lågt i mätningen, SIFO uppger <10%. Propagandan i skolorna om mångfald och allas lika värde samt en stor andel icke-svenskar i de yngre årgångarna gör framtiden väldigt dyster i mina ögon.

Det är bråttom nu att vända skutan. Någon slags offensiv i skolvärlden är nödvändig.
2019-09-13, 20:53
  #81675
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Glada nyheter men det finns smolk i bägaren, som skrämmer mig. Stödet bland studerande är väldigt lågt i mätningen, SIFO uppger <10%. Propagandan i skolorna om mångfald och allas lika värde samt en stor andel icke-svenskar i de yngre årgångarna gör framtiden väldigt dyster i mina ögon.

Det är bråttom nu att vända skutan. Någon slags offensiv i skolvärlden är nödvändig.

Håller med om att det är skrämmande men det är också i dessa kretsar som PK-samhället är som starkast och också kretsar kring storstäder. Att det nu börjar skjutas och bombas även i Göteborg och Stockholm utöver Malmö är ett positivt (känns hemskt att behöva säga det) tecken att vi går åt rätt håll.

Även som en annan skribent nämnde att SD har fått rekordstöd i Stockholmsområdet med 17.1% jämfört med 12 i valet. Sen har vi en annalkande djup lågkonjunktur på ingång så jag tror det kommer gå fortare än va vi tror tills alla dessa människor inser sanningen, den kommer nog som en käftsmäll ska du se. SD har som starkast stöd bland män speciellt medelålder och dessa dör inte än på ett tag. Så SD har tid nog att växa men det är självklart bråttom.
2019-09-13, 21:26
  #81676
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Glada nyheter men det finns smolk i bägaren, som skrämmer mig. Stödet bland studerande är väldigt lågt i mätningen, SIFO uppger <10%. Propagandan i skolorna om mångfald och allas lika värde samt en stor andel icke-svenskar i de yngre årgångarna gör framtiden väldigt dyster i mina ögon.

Det är bråttom nu att vända skutan. Någon slags offensiv i skolvärlden är nödvändig.
Är "studerande" en separat grupp som redovisas i statistiken eller är det åldersspann som avses?

För övrigt var det ju opinionsmässigt guld värt för SD att bli uteslutna av dumsossarna från samtalen om gängvåldet. Den i särklass viktigaste frågan för väljarna nu. Tror inte Jimmie var speciellt ledsen över det, särskilt som SD äger den frågan ganska rejält i väljarnas ögon.

Kan bli svårt för S att hämta tillbaka dessa procent som de slarvat bort helt i onödan nu.
2019-09-13, 22:04
  #81677
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Varför ökar de EFTER valet men får oväntat få röster i valet? Hur kan svenskar vara så osäkra och byta åsikt från ena dagen till den andra beroende på vad man läser i aftonbladet?

Därför att en enad media gjorde kampanj mot SD (Och för klimatpartier), till stora delar med licenspengar och presstöd. Det är en mäktig motståndare, men en motståndare som försvagas i varje val. Jag kan rekommendera tråden om gammelmedias död, det är lite av ett "vitt piller" (?, jag kanske blandar ihop färgerna på de där pillrerna). (FB) Gammelmedias annalkande död

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Sen var det inte länge sedan som Muslimska Brödraskapet öppnade eget under nytt varumärke som partiet för folket i förorten. De behöver nu en extra dos Axe på morgonen innan de går till jobbet på Sveavägen och i kanslihuset.

När asylinvandrarna har ett eget riksdagsparti är S historia. Då kommer de gå under 15 %.

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Glada nyheter men det finns smolk i bägaren, som skrämmer mig. Stödet bland studerande är väldigt lågt i mätningen, SIFO uppger <10%. Propagandan i skolorna om mångfald och allas lika värde samt en stor andel icke-svenskar i de yngre årgångarna gör framtiden väldigt dyster i mina ögon.
Det är bråttom nu att vända skutan. Någon slags offensiv i skolvärlden är nödvändig.

Den demografiska förändring är ju ett faktum; svenskar är snart i minoritet bland unga. Men för övriga så är det ju så att ungdomar också snabbare kan ändra sig; när de själva börjar arbeta och betala skatt, när de själva vill hitta bostad, när de själva får barn så kan de ändra sig. Det är pensionärerna som håller fast vid sina gamla 1800-talspartier.
2019-09-13, 22:07
  #81678
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är "studerande" en separat grupp som redovisas i statistiken eller är det åldersspann som avses?

För övrigt var det ju opinionsmässigt guld värt för SD att bli uteslutna av dumsossarna från samtalen om gängvåldet. Den i särklass viktigaste frågan för väljarna nu. Tror inte Jimmie var speciellt ledsen över det, särskilt som SD äger den frågan ganska rejält i väljarnas ögon.

Kan bli svårt för S att hämta tillbaka dessa procent som de slarvat bort helt i onödan nu.
Inte för att pissa på paraden men om S har 29 eller 20% spelar inte så stor roll (särskilt inte i några OU).
Vi har en riksdag där alla partier utom SD är överens i ödesfrågan.
Ska sanningen fram så spelar det ingen roll om SD i till och med ett val har 17,53 eller 27% när en enig sjuklöver har 80+ eller 70+%.
2019-09-13, 22:47
  #81679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Glada nyheter men det finns smolk i bägaren, som skrämmer mig. Stödet bland studerande är väldigt lågt i mätningen, SIFO uppger <10%. Propagandan i skolorna om mångfald och allas lika värde samt en stor andel icke-svenskar i de yngre årgångarna gör framtiden väldigt dyster i mina ögon.

Det är bråttom nu att vända skutan. Någon slags offensiv i skolvärlden är nödvändig.
Samtidigt är det värt att ta notis om all indoktrinering som INTE fastnat. Det fanns en tid då folk fick politrukerna på sig om de gjorde kopplingar mellan invandring och kriminalitet. Det hette att etniska svenskar minsann begår majoriteten av brotten och att det bara är en liten bråkdel av invandrarna som begår brott.

Inget av den hjärntvätten höll. SD ökar automatiskt när media skriver om gängbrottslighet oavsett om rapporteringen gör koppling till invandrare eller ej. Alla bara vet automatiskt vilka det handlar om. Förr var ”gäng” en eufemism media använde för att dölja att det handlade om invandrare. Idag har betydelseförskjutningen gått så långt att gäng nu betyder invandrare och har en hopplöst negativ konnotation. För 40 år sen döpte man komediserien ”Happy Days” till ”Gänget och jag” på svenska. Om det hade stått ”Gänget och jag” i TV-tablån idag skulle 94% utgå från att det säkert är en dokumentär om multikriminelle Muhammed och hans vardag i Malmös undre värld.

Ett tillägg ang Sifo är att KD+SD+M befäster sin ställning som den enda regeringskonstellationen med framtidsutsikter för M och KD.

Högeroppositionen M, KD, SD: 165 mandat
Regeringsunderlaget S, MP, C, L: 154 mandat
Rödgröna S, MP, V: 139 mandat
Alliansen M, KD, C, L: 138 mandat

Ohelig allians vänster:
S+MP+C+L+V: 184 mandat

Ohelig allians höger:
M+KD+SD+L: 180 mandat

De två regeringsalternativ som gick till val 2010 skulle alltså bara skrapa ihop 138 resp 139 var. Det finns INGET att hämta för M och KD i drömmen om alliansen. En flugviktare med 37 mandat kvar till majoritet. Och varför skulle C någonsin vilja återvända?

Nej, KD och M har nog under det här året tvingats komma långt i att förlika sig med tanken att framtiden är SD-samarbete eller en evighet på läktaren.
2019-09-13, 23:14
  #81680
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ögonöppnaren i denna mätning är därför inte Siforekordet på 20,2, utan att SD får 17,1 i Stockholmsområdet. Det ska jämföras med att de fick 12,8 i Stockholmsområdet (kommunen+länet) i valet 2018 (9,8 i kommunen, 15,2 i länet) i valet 2018. 5% eftersläpning bland stockholmarna har krympt till 3% på ett år.

Inte så konstigt egentligen. Många på Flashback verkar tro att Stockholms innerstad är någon form av fredad zon när det gäller mångkultur. Bortsett från rusningstrafiken på morgonen är det numera en majoritet invandrare på gatorna nästan överallt. På helgkvällarna ser man i stort sett bara invandrare om man befinner sig i närheten av en tunnelbanestation. Jag har bara bott i Stockholm i ca 5 år och det har förändrats mycket på så kort tid. Ungdomsrånen som sveper fram genom medelklassförorter spelar nog också in en del.
2019-09-13, 23:47
  #81681
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
All time high för SD i Sifo

SD:s ökning från 18,2 procent av väljarstödet i augusti till 20,2 procent är den enda signifikanta förändringen i SvD/Sifos septembermätning.

S 25,8 (-1,0)
SD 20,2 (+2,0)
M 18,9 (-0,3)
C 8,6 (-0,2)
V 8,5 (-0,2)
KD 7,3 (-1,1)
MP 5,1 (+0,2)
L 4,2 (+0,4)

Håll i er nu så kommer Powergirl strax och yrar om att detta är ännu en enskild mätning som inte betyder något och inte ingår i en positiv trend.

För övriga, som lever i verkligheten, har följande hänt: I de 9 senaste OU har SD ökat i 8, stått stilla i 1, minskat i 0.

Sifo 13/9: SD +2,0
Demo 5/9: SD +1,8
Inizio 30/8: SD +1,3
Sentio 29/8: SD +1,7
Ipsos 28/8: SD +/-0,0
Novus 27/8: SD +1,7
Sifo 16/8: SD +0,1
Inizio 12/8: SD +0,2
Skop 20/7: SD +1,1
Ökningen beror bland annat på att partiet har vuxit i Stockholmsområdet, där de tidigare varit svaga. Nu uppger 17,1 procent av de tillfrågade stockholmarna att de skulle rösta på SD om det var val i dag.

Ökningen i Stockholm beror sannolikt delvis på att partiets stöd jämnas ut över landet, enligt Toivo Sjörén. Också att flera av de skjutningar som debatten kretsat kring ägt rum i Stockholm kan spela in.

– Våld och kriminalitet är i stor utsträckning storstadsfrågor, säger Toivo Sjörén.

Att Sverigedemokraterna dessutom stängdes ute från de samtal om hur gängvåldet kan stoppas, som inrikesminister Mikael Damberg (S) bjöd in övriga riksdagspartier till i början av september, kan också ha bidragit till att partiets stöd ökat.

– SD hamnar i fokus när de här debatterna om de får vara med i samtal eller inte kommer. De diskuteras, utan att det är en granskning av partiets politik. Jag kan inte säga att hela uppgången beror på det, men debatten är i grunden positiv för dem, säger Toivo Sjörén.
Fortfarande är det ingen trend men det kan bli om det håller i sig. Visst är det så att alla illgärningar som skjutningar etc gynnar SD och deras direkt rasistika politik men de står fortfarande utan svar på frågan vad de vill göra åt det. Att kanalisera missnöje är inte inte en lösning i långa loppet. Gläds du åt ökningen i opinionen men det förändrar inget i praktiken.
2019-09-13, 23:53
  #81682
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förr var ”gäng” en eufemism media använde för att dölja att det handlade om invandrare. Idag har betydelseförskjutningen gått så långt att gäng nu betyder invandrare och har en hopplöst negativ konnotation. För 40 år sen döpte man komediserien ”Happy Days” till ”Gänget och jag” på svenska. Om det hade stått ”Gänget och jag” i TV-tablån idag skulle 94% utgå från att det säkert är en dokumentär om multikriminelle Muhammed och hans vardag i Malmös undre värld.

För att inte tala om att American Graffiti från 1973 på folkhemska fick heta Sista natten med gänget. Också det en icke oäven titel på en dokumentär.
2019-09-14, 01:27
  #81683
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Den demografiska förändring är ju ett faktum; svenskar är snart i minoritet bland unga. Men för övriga så är det ju så att ungdomar också snabbare kan ändra sig; när de själva börjar arbeta och betala skatt, när de själva vill hitta bostad, när de själva får barn så kan de ändra sig. Det är pensionärerna som håller fast vid sina gamla 1800-talspartier.

Jag är en av de unga som ändrat sig, visste ingenting om politik för några år sedan men har på senare tid blivit väldigt insatt. Kom inte ihåg vad det var som fick mig att bli det, men tror det var innan valet 2018 där jag gjorde lite valkompasser och fick SD på alla i princip och sedan blev jag mer nyfiken, kollade på mycket politik på Youtube osv. Ena ledde till det andra.

Är 26 så ung vuxen kan man väl säga, fått mitt första barn så det är extra viktigt att få ordning på Sverige igen. Hatar PK-samhället, miljöfanatikerna, massinvandringen och kulturskiftet det medför osv. Så ja, även unga kan ändra sig, gäller bara att de får chansen att bryta sin trygga bubbla. Vilket antagligen sker om det blir utsatta för mångkulturen, drabbas ekonomiskt, ej får bostad, arbetslösa m.m.

Ungdomar tenderar även att inte vara politiskt insatta (vilket svenskar inte heller tenderar att vara, men ungdomar extra mycket) utan går mer utifrån vad deras kompisar/föräldrar röstar typ. Det är därför viktigt att SD blir största parti i mätningar och därför mer "accepterade" att rösta på för dessa naiva/rädda.
2019-09-14, 01:27
  #81684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fortfarande är det ingen trend men det kan bli om det håller i sig. Visst är det så att alla illgärningar som skjutningar etc gynnar SD och deras direkt rasistika politik men de står fortfarande utan svar på frågan vad de vill göra åt det. Att kanalisera missnöje är inte inte en lösning i långa loppet. Gläds du åt ökningen i opinionen men det förändrar inget i praktiken.

Minskad invandring, strängare straff, utvisning av kriminella invandrare etc.

Vilka lösningar har de andra partierna och vilka lösningar skulle du själv vilja se?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in