Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-13, 20:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Plågade mig själv igenom, extremt lamt för att vara en protest, samt när skall media sluta ljuga att det fortsatt handlar om strejk?

Och HepCat-X var bekymrad över att det var så stökigt:

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Livesändning av halvstökig demonstration där Greta deltar. Det ser horribelt ut, små barn på runt 8-12 är har uppenbart dragits dit av sina föräldrar, viftar med mobilerna för att ta selfies och står och ropar talkörer om demokrati, "vi är framtiden", "our house is burning" osv - och de flesta deltagarna tycks vara vuxna. Skolexempel på hur barn används som politiska leksaker.

https://www.youtube.com/watch?v=KKqOlh6hgT8

I chatten är 99% negativa, kallar det ett jippo och Greta vilseledd, missriktad eller psykiskt störd osv.

Det känns som en PR-katastrof för Greta ifall det här skulle hamna i tv.

Intressant att man kan uppfatta samma händelse så olika...
2019-09-13, 20:06
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Skulle säga att massinvandringen till Sverige är ett större hot mot flora och fauna än klimatet.
Japp, helt rätt. Det skulle Greta behövt strejka för istället. Skolstrejk mot massinvandring. 😆
2019-09-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och HepCat-X var bekymrad över att det var så stökigt:

Intressant att man kan uppfatta samma händelse så olika...

Du vill inte se kopplingen, så fort hon talade så åkte mobilerna upp, ytliga vilsna ungdomar......
2019-09-13, 20:35
Medlem
Citat:
Du vill inte se kopplingen, så fort hon talade så åkte mobilerna upp, ytliga vilsna ungdomar......

En gång för länge sedan gick jag själv med i ett demonstrationståg. Det var för studiemedel. Det kändes lite tufft och trotsigt att gå genom stan och skrika ihop med "likasinnade", och visst hade jag inte tackat nej till större bidragsdel eller vad det nu var saken gällde. Fast om någon hade berättat att högre bidrag skulle innebära längre operationsköer, minskat U-landsbistånd eller sämre järnvägsunderhåll hade jag kanske inte varit så kaxig längre. Så långt tänkte ju inte jag.

Faktum är ju att människans konsekvenstänk inte är fullt utvecklat förrän i 25-årsåldern. Det kan man inte klandra tonåringarna för.

När de här vilsna ungdomarna viftar med handskrivna plakat och knutna nävar och skanderar "No more gas, no more oil, leave the garbage IN THE SOIL!!!!!!" är det så smärtsamt tydligt att de gripits av något slags grupptryck där de "eldar upp" varandra. Med deras krav skulle mängder av deras egna landsmän bokstavligen riskera att frysa ihjäl i sina hem.

Det är förstås normalt och sunt att unga kritiserar och problematiserar vuxenvärlden och äldre generationer. Men när Greta säger något i stil med You say that you love your children above all else - and yet ..., då känns det som om hon projicerar besvikelsen över sina egna föräldrar på alla andra. Det blir "vi mot dom". Jag är inte alls övertygad om att alla unga vill avstå från sina resor, teknik och andra bekvämligheter för att CO2-utsläppen ska halveras globalt. Jag är faktiskt inte alls övertygad om att den yngre generationen är speciellt osjälvisk över lag.

Men att "strejka" går ju bra - och är till intet förpliktande.
2019-09-13, 20:42
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Helt rätt.

Greta visar att hon är likgiltig inför sin mamma och hur hon känner; att tvingas byta karriär är stort. Det visar också att hon tar pengar för givet. Att det är hennes mammas välbetalda utlandsjobb som var förutsättningen för hennes materiellt bekväma liv verkar hon inte ens reflektera över.
Vi kan utgå från att familjens ekonomi varit betydligt mer ansträngd sedan Malena övergick till jobb i Sverige samtidigt som hon måste betala för makens och dotterns resor över världen.
Som nästan 17-åring borde Greta visa omsorg om sin mamma och insikt i att pengar inte är givna.

...samtidigt som Greta anser att det är de rika som är en stor källa till det onda som hon bekämpar...

Snacka om stenbumlingar i ett glashus...
2019-09-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Klistrade du in fel länk?
Jag ser inga barn mellan 8 och 12 år och alla kvinliga deltagare har tydliga bröst (utom Greta).

Mycket folk är det så det blir säkert bra PR och kommer säkert med även på Svenska nyheterna.

Det handlade som sagt om en livesändning, så jag förmodar att du och Info börjat titta senare. I den tidigare delen av demonstrationen - dra tidsmarkören bakåt -är det rätt mycket underåriga barn,alla tar selfies hela tiden osv.

Tillställningen hade hållit på en timma när jag postade och då hade det förändrats en del, mer studenter typ - men i början var det mycket barn och deras föräldrar. Och långa stunder såg det riktigt kaotiskt och illa organiserat ut.
2019-09-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så det är antingen:

a) Vilket fiasko! Vilket anticlimax! Bara 35 personer! Åk hem igen Greta! Din loser!

b) Så mycket folk. Stackars Greta. Vilket stök! Personer med Asperger ska ha lugn och ro! Barnplågare!

Undras när det är lagom?

(nu syftar jag inte specifikt på dig utan på de allmänna tongångarna i tråden, bland Gretas motståndare)

Men du kan väl ändå hålla två tankar i huvudet samtidigt.

A) Förra fredagen var "strejkgruppen" faktiskt väldigt liten, av filminslagen därifrån att döma. Kanske i storleksordningen 35 personer, ja. Med tanke på den stora hajpen kring Greta - inte minst vid hennes landstigning en vecka tidigare - och att hon befinner sig i jättestaden NY hade man kunnat förutspå mycket mer. (Som jag kanske skrivit tidigare - vilka är oddsen för att NMR hade skrapat ihop ett större gäng i Ludvika eller Kungälv en random fredag?)

B) Det kan vara jobbigt för vem som helst att befinna sig i ett "människohav" där det lätt uppstår ofrivillig trängsel med irritation och knuffar. Inte minst för Greta som hyllas som ett helgon och där folk kan försöka dra i henne. Hon är liten och späd till växten, vilket också kan öka känslan av utsatthet.

Det är mycket möjligt att hon är undantaget som bekräftar regeln men såvitt jag förstår brukar man rekommendera struktur och förutsägbarhet för personer med Asbergers.

Stora demonstrationståg har dessutom en benägenhet att dra till sig motdemonstranter. Det har de lyckligtvis verkat slippa så här långt. Eller också har det nedtystats - man måste tyvärr ta mediernas rapportering med en stor nypa salt.

Lagom är bäst

(För övrigt tyckte jag att TV4:s reporter sade under direktsändningen att det var tusentals deltagare ute och att det hade varit hundratals förra veckan. Bagdad Bob ler i sin himmel. Själv är jag inte lika övertygad.)
2019-09-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
För ett år sedan satt hon ensam i Stockholm, nu får hon sällskap vartän hon dyker upp. När hon kom till NY blev det pratshower i TV var och varannan kväll och när hon kom till DC blev hon inbjuden att vittna i kongressen.

Och vissa tycker inte att hon lyckats med något! Samma personer som inte ser klimatförändringar som ett faktum. Varför skulle hon tas emot överallt om det var en bluff? Varför skulle biltillverkarna tvingas producera bilar med mindre CO2-utsläpp om allt var en bluff? Varför skulle stålverken planera om tillverkningen från reduktion med kol till reduktion med väte? Varför skulle Svensk Industri erkänna klimatförändringar? Varför skulle Jimmie Åkesson hävda klimatförändringarna? FN? En stor majoritet av alla klimatforskare? Alla forskningsresultat?

Ni pissar i motvind och luktar illa.

Finns det trotts allt en nyans av hopp, du kanske inser att det endast handlar om ett medialt intresse?
2019-09-13, 21:27
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Finns det trotts allt en nyans av hopp, du kanske inser att det endast handlar om ett medialt intresse?
Visst finns det hopp att maskineriet vänder. Men det ska mycket till. Desto fler som blir medvetna om situationens allvar, desto mer omoraliskt framstår det att ruinera en omedelbar framtid. De som fortsätter i samma banor riskerar stora skadestånd.

Fokuseringen på en fri marknad har skapet de flesta av de problem som finns idag, med galet långa transporter och lönedumpning och arbetslöshet. Om klimatkrisen börjar tas på allvar, som om ett krig just utbrutit, och folk kavlade upp ärmarna och började planera, så skulle det inte bara betyda umbäranden och negativa förändringar. Arbetslösheten skulle komma att elimineras och spekulationsekonomin att tyna bort. Arbete och bostad och möjlighet att bilda familj skulle bli en självklarhet igen.

Greta Thunberg är en nyckel till ökad uppmärksamhet och upplysning.
2019-09-13, 22:09
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Det har varit såkallad klimatkris flera milljoner år sen människan fanns
Hur orkar hon ?? Nej jag gör det inte för att bli känd o helvette sen är hon med i ett mode magazin väldigt klimatsmart herre min skapare !
2019-09-13, 22:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internethuliganen
Fick intrycket att många var där bara för att ta en selfie med Greta snarare än att bry sig om klimatet.
Det var nog ingen som tog en selfie med GT så länge jag tittade.

1500 deltagare hörde jag att det var, inte illa.
2019-09-13, 22:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det var nog ingen som tog en selfie med GT så länge jag tittade.

1500 deltagare hörde jag att det var, inte illa.

Ja. Det verkar stämma. Amerikansk media skriver det nu:

Citat:
Thunberg and about 1,500 protesters, many of them schoolchildren, marched and chanted near the White House on Friday.

https://time.com/5677409/greta-thunberg-protest-white-house/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in