Citat:
Ursprungligen postat av
Gary-loomis
Du vill inte se kopplingen, så fort hon talade så åkte mobilerna upp, ytliga vilsna ungdomar......
En gång för länge sedan gick jag själv med i ett demonstrationståg. Det var för studiemedel. Det kändes lite tufft och trotsigt att gå genom stan och skrika ihop med "likasinnade", och visst hade jag inte tackat nej till större bidragsdel eller vad det nu var saken gällde. Fast om någon hade berättat att högre bidrag skulle innebära längre operationsköer, minskat U-landsbistånd eller sämre järnvägsunderhåll hade jag kanske inte varit så kaxig längre. Så långt tänkte ju inte jag.
Faktum är ju att människans konsekvenstänk inte är fullt utvecklat förrän i 25-årsåldern. Det kan man inte klandra tonåringarna för.
När de här vilsna ungdomarna viftar med handskrivna plakat och knutna nävar och skanderar "No more gas, no more oil, leave the garbage IN THE SOIL!!!!!!" är det så smärtsamt tydligt att de gripits av något slags grupptryck där de "eldar upp" varandra. Med deras krav skulle mängder av deras egna landsmän bokstavligen riskera att frysa ihjäl i sina hem.
Det är förstås normalt och sunt att unga kritiserar och problematiserar vuxenvärlden och äldre generationer. Men när Greta säger något i stil med
You say that you love your children above all else - and yet ..., då känns det som om hon projicerar besvikelsen över sina egna föräldrar på alla andra. Det blir "vi mot dom". Jag är inte alls övertygad om att alla unga vill avstå från sina resor, teknik och andra bekvämligheter för att CO2-utsläppen ska halveras globalt. Jag är faktiskt inte alls övertygad om att den yngre generationen är speciellt osjälvisk över lag.
Men att "strejka" går ju bra - och är till intet förpliktande.