2019-09-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Som vi ser i tråden så har den som skapat de här släpvagnslagarna och övriga viktangivelser antingen varit påtänd eller full... Vad du får framföra är också beroende på när du tog ditt körkort. Har du ett körkort med B-behörighet, utfärdat före 1996-07-01, får du tex köra en husbil med en totalvikt som är högre än 3500 kg.

Inte ens trafikpoliserna kan de här reglerna, kan jag upplysa om.

Ja, folk med B-behörighet taget före 1996 får framföra personbil klass II oavsett vikt. Men de får inte framföra ett ekipage oavsett vikt. Skall husbilen ha ett släp tyngre än 750kg så krävs CE (inte BE).
Citera
2019-09-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kör ofta med släp och håller med att dom inte kan reglerna. Har frågat dom några gånger och fått till svar: lasta så allt ser vettigt ut och surra fast lasten ordentligt, vissa släp får man inte lasta fullt ut på utan bara kanske halva lass beroende på vad draget på bilen är godkänt för och allt som allt har max totalvikt 4.250 kg om man har haft körkort innan år 96 annars är det 3.500 kg så det gäller att räkna kilo och förstånd när du lastar. Av dom gånger jag frågat har jag fått samma svar och dom har aldrig vägt något lass någon gång under alla år, tror dom undviker kolla om allt ser vettigt ut och dom vet inte själva hur det ska vara och då kan dom nog tycka att det är jobbigt

Nej, vanliga trafikpoliser eller ordningspoliser kan inte fordonsreglerna, det vet alla om. Tunggruppen däremot är en helt annan liga som kan plocka isär din bil om de vill och bötfälla dig för det minsta lilla. Tunggruppen kan allt om vikter, lastsäkring, vägarbetstider etc. De drar sig inte för att väga ditt ekipage! Just nu är de just på jakt efter privatpersoner som överlastar sina hyrda lastbilar och husbilar. De jagar också privatpersoner med släp som ser osäkrade och överlastade ut.

Hur svårt är det att kunna några helt simpla principer?

Lasten skall vara säkrad så att 100% (80% med dagens ändring) av lastens vikt framåt är blockerad och 50% på övriga sidor. Ingen last får sticka ut från ekipaget, men här finns det undantag. Lasten skall inte kunna tappa delar eller flyga iväg.
Citera
2019-09-13, 19:08
Medlem
Citat:
Lastning är knepigt, speciellt om man kör levande last, tex hästar. Många köper stora tvåhästarssläp, vars lastvikt är max en liten ponny, och tror att de kan lasta två stora hästar utan att ha BE-kort. Och vilken hästägare vet vad deras häst väger i varje givet läge? Men nu blev det OT. Är bara så lack på att reglerna är så fruktansvärt virriga. Som TS är inne på också, så är det betydligt säkrare att framföra ett tungt ekipage med en rejäl dragbil, än att maxlasta ett släp och köra det med en pluttbil, vilket ofta blir resultatet av dessa regler.

Frågan är väl snarare varför det är så svårt att skilja på fordonets maxlast och vilken behörighet du måste ha för att få framföra olika ekipage?

Ditt exempel är klockrent när det gäller denna fråga: Om nu ditt hästsläp har så stor tjänstevikt att denna enbart har en max lastvikt som motsvarar en liten ponny; ja då kan du ju inte stoppa in två tyngre hästar i släpet! Det oavsett om du har B,B96, BE, C1E, CE, D1E, DE eller ej.

Ja reglerna är ibland ologiska, såsom att en 16åring (ett barn!) kan framföra ett tungt ekipage på 64ton(!) på sitt AM-kort, när föräldern med C-kort inte får göra det. Eller att en snorunge på 18års ålder, utan körkort(!) kan framföra ett ekipage på samma 64 ton på sitt nytagna Truck-D, men den lastbilschaufför som har dragit släpet till 18åringen får inte köra det ekipaget som 18åringen sitter i utan Truck-D. Kopplar däremot chauffören på släpet på sin bil igen så får han dra släpet utan Truck-D igen.

Och nej, det är oftast inte säkrare att dra tunga ekipage med tunga dragbilar. Kolla åter igen på de som kör lastbilsekipage.
Citera
2019-09-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Reglerna kring släpvagnsvikter är inte virriga, det är inga tvivel om vad som gäller alls. Däremot är reglerna ifråga fullständigt ologiska, men det kan vi inte påverka. Som redan i tråden konstaterats får ts söka fram någon annan dragbil, alternativt chansa, i det senare fallet gäller att använda den mindre bilen, erfordras vägning för att säkerställa vikten på sådant ekipage.

Nja, inte heller du har koll på de verkliga släpvagnsvikterna, och då menar jag inte reglerna för lätta släp. Även de mer avancerade reglerna är virriga.
Citera
2019-09-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nja, inte heller du har koll på de verkliga släpvagnsvikterna, och då menar jag inte reglerna för lätta släp. Även de mer avancerade reglerna är virriga.
Är du inne på släp för tunga fordon så är jag inte med alls. Till personbilar är ju i grunden alla släp med totalvikt över 750 kilo tunga.
Citera
2019-09-13, 19:17
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Frågan är väl snarare varför det är så svårt att skilja på fordonets maxlast och vilken behörighet du måste ha för att få framföra olika ekipage?

Ditt exempel är klockrent när det gäller denna fråga: Om nu ditt hästsläp har så stor tjänstevikt att denna enbart har en max lastvikt som motsvarar en liten ponny; ja då kan du ju inte stoppa in två tyngre hästar i släpet! Det oavsett om du har B,B96, BE, C1E, CE, D1E, DE eller ej.

Ja reglerna är ibland ologiska, såsom att en 16åring (ett barn!) kan framföra ett tungt ekipage på 64ton(!) på sitt AM-kort, när föräldern med C-kort inte får göra det. Eller att en snorunge på 18års ålder, utan körkort(!) kan framföra ett ekipage på samma 64 ton på sitt nytagna Truck-D, men den lastbilschaufför som har dragit släpet till 18åringen får inte köra det ekipaget som 18åringen sitter i utan Truck-D. Kopplar däremot chauffören på släpet på sin bil igen så får han dra släpet utan Truck-D igen.

Och nej, det är oftast inte säkrare att dra tunga ekipage med tunga dragbilar. Kolla åter igen på de som kör lastbilsekipage.
Ja, många verkar ha svårt att greppa reglerna, så även trafikpolis... Och nog blir de trassliga för gemene man.

Angående mitt resonemang om säkerhet, så handlar det om jämförelsen med en liten bil, typ Polo, med maxlastat släp. Svårare att få vettigt kultryck osv, jämfört om jag skulle framföra en Trailblazer med ett bromsat boggisläp med maxlast (ett ekipage jag knapt kan sätta mig i lagligen...). Och gud förbjude att vi börjar snacka nedtypning av släp.
Citera
2019-09-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Reglerna för släpvagnar ändrades för ett par år sedan så jag får dra släpet lagligt med den lilla bilen, jag får dock inte lasta det fullt.

Ni kan själva testa på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx ta regnummer från valfri liten bil på blocket och testa med TEF214 (inte mitt släp men liknande).

Har inte skrivit något om tjänstevikten på mitt släp men det är 360 kg.

Inser ju tyvärr mer och mer att jag borde skaffa BE-kort.

Nej, fortfarande samma regler och detta får man på kalkylatorn:
Citat:
Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 1900 kg och släpvagnens totalvikt, 1800 kg blir sammanlagt 3700 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet.

Som förut är det summan av båda fordonens totalvikter som gäller. Dessa får inte överstiga 3,5 ton med ETT undantag: Ett släp på totalvikt lika med eller under 750kg är ALLTID lätt och får ALLTID dras! Även ett fordon som har en totalvikt på 3,5 ton får dra ett släp på 750kg. Du får alltså i teorin ha en sammanlagd totalvikt på 4250kg OM släpet är under 750kg. Med B96 får du ha en sammanlagd totalvikt på 4250kg MED ett släp ÖVER 750kg. Med BE får du dra så att båda har totalvikt på 3500kg vardera. Med CE får du dra hur mycket du vill, det som begränsar är fordonens funktionsbegränsning och vägens bärighetsklassning.
Citera
2019-09-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är du inne på släp för tunga fordon så är jag inte med alls. Till personbilar är ju i grunden alla släp med totalvikt över 750 kilo tunga.

Jepp, men jag menar de med många boggies och stoora bromsar ;P

Du vet, beräkningar på boggitryck, axelavstånd, axeltryck, N-värden osv. Beräkningar av maxlast utifrån vägens bärighetsklassning kontra fordonets axelavstånd osv.
Citera
2019-09-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ja, många verkar ha svårt att greppa reglerna, så även trafikpolis... Och nog blir de trassliga för gemene man.

Angående mitt resonemang om säkerhet, så handlar det om jämförelsen med en liten bil, typ Polo, med maxlastat släp. Svårare att få vettigt kultryck osv, jämfört om jag skulle framföra en Trailblazer med ett bromsat boggisläp med maxlast (ett ekipage jag knapt kan sätta mig i lagligen...). Och gud förbjude att vi börjar snacka nedtypning av släp.

Gemene man behöver inte kunna så mycket mer än att skilja på totalvikt, tjänstevikt, tågvikt, bruttovikt, max lastvikt. De behöver veta att man säkrar lasten med antingen surrning eller förstängning (privatpersoner lär aldrig låsa last med t.ex. containerlås). De behöver kunna vad axeltryck är (för även personbilister har förbud mot att framföra fordon med för högt axeltryck).

Det är inte svårt.

Framför allt behöver folk kunna att även barn små som månader gamla är last och väger. Lastar man t.ex. husbilen full med semestergrejer behöver man veta att barnen, maten, hunden, barnens leksaker och skyddsutrustning för färden etc. är last och väger. Polisen gillar att bötfälla husbilar för överlast :P
Senast redigerad av Methos 2019-09-13 kl. 19:30.
Citera
2019-09-13, 19:26
Medlem
Citat:
Jepp, men jag menar de med många boggies och stoora bromsar ;P

Du vet, beräkningar på boggitryck, axelavstånd, axeltryck, N-värden osv. Beräkningar av maxlast utifrån vägens bärighetsklassning kontra fordonets axelavstånd osv.
Som sagt, dylika vagnar får du avhandla med någon annan!
Citera
2019-09-13, 19:28
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Gemene man behöver inte kunna så mycket mer än att skilja på totalvikt, tjänstevikt, tågvikt, bruttovikt, max lastvikt. De behöver veta att man säkrar lasten med antingen surrning eller förstängning (privatpersoner lär aldrig låsa last med t.ex. containerlås). De behöver kunna vad axeltryck är (för även personbilister har förbud mot att framföra fordon med för högt axeltryck).

Det är inte svårt.
Nej, inget är svårt när man kan det. Det verkar dock som att många har urdålig koll. Jag brukar rekommendera Släpvagnskollen för folk som är osäkra. Dock har väl även den sina brister (eller har haft?).
Citera
2019-09-13, 19:33
Medlem
Citat:

Det är inte svårt.

Haft körkort snart 2 år - aldrig hört eller läst om ”tågvikt” under tiden jag pluggade inför körkortet. Om det är vad det låter som känns det rätt irrelevant för mig att veta. Annars får du gärna upplysa mig!

Edit: jag googlade. Skumt att jag inte mindes det ordet - alltid sagt bådas maxbrutto. Pinsamt!
Senast redigerad av Emminator 2019-09-13 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in