2019-09-12, 22:48
Medlem
Dille24s avatar
Har ett släp typat för 1600 kg. Med tänkt last kommer det väga ca 1400 kg.

Jag har en liten liten bil med stor motor som får dra 1300 kg. Totalvikt 1560 kg och tjänstevikt 1080 kg. Jag kan alltså dra släpet lagligt, men får inte lasta det riktigt så mycket som tänkt. Det värsta som kan hända är att jag får böter för överlast <10% á 2000 kr.

Problemet är att det ser fånigt ut. Så jag vet ju svaret redan.

Bil två har en totalvikt på 2350 kg får dra 2000 kg. Men med dagens regler blir det krav på BE kort och kör jag med denna bil så blir det olovlig körning och risk för indraget körkort.

Den andra bilen har ju bättre förutsättningar för att dra släpet och det ser betydligt manligare ut. Jag kommer behöva köra ca 20 mil två gånger med ekipaget och frågan handlar egentligen om hur jag bäst undviker att bli stoppad? Med den minimala bilen kan jag bli stoppad och förmodligen undvika böter om de inte väger ekipaget. Med den stora bilen hoppas jag att jag inte blir stoppad alls.
Citera
2019-09-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

Jag har en liten liten bil med stor motor som får dra 1300 kg. Totalvikt 1560 kg och tjänstevikt 1080 kg. Jag kan alltså dra släpet lagligt, men får inte lasta det riktigt så mycket som tänkt. Det värsta som kan hända är att jag får böter för överlast <10% á 2000 kr.

Bil två har en totalvikt på 2350 kg får dra 2000 kg. Men med dagens regler blir det krav på BE kort och kör jag med denna bil så blir det olovlig körning och risk för indraget körkort.

Den andra bilen har ju bättre förutsättningar för att dra släpet och det ser betydligt manligare ut. Jag kommer behöva köra ca 20 mil två gånger med ekipaget och frågan handlar egentligen om hur jag bäst undviker att bli stoppad? Med den minimala bilen kan jag bli stoppad och förmodligen undvika böter om de inte väger ekipaget. Med den stora bilen hoppas jag att jag inte blir stoppad alls.
Problemet är att med för hög totalvikt så kan uppgiften framgå lätt redan innan bilen stoppas, avvikelsen går bra att läsa sig till. Som du själv konstaterats så krävs vägning för att upptäcka överlast.
Citera
2019-09-13, 03:02
Avstängd
Så länge som du klarar att hålla kultrycket i schack kommer inte din överlast att märkas. Det handlar om 100kg. Men lastar du med för högt kultruck kommer det direkt att märkas då dragbilen kommer att se ut som att den går på knäna.

Vi olovlig körning, som det blir när man kör med för hög tågvikt kontra den tillåtna sammanlagda totalvikten, så är det inte bara böter du får utan också time out från ditt körkort.
Citera
2019-09-13, 09:09
Medlem
Citat:

Som jag har förstått det så är det så här:

Man har ett släp typat för 1600kg.

När man läser bilarnas registreringsbevis så skall man titta efter vad bilen som högst får dra med B-körkort. Får bilen ej dra 1600kg med B-körkort (eller kanske inte alls) så blir det hur du än vänder på det olovlig körning, med dagsböter och stor sannolikhet för indraget körkort som följd, även om du kör runt med ett tomt släp då du ö.h.t. inte får köra kombinationen med ditt körkort.
Men om bilen får dra 1600kg med B-körkort, men du lastar det med 1800kg, så är det bara "överlast" man döms för, vilket är ett ganska humant bötesbelopp.

Påföljdsmässigt är det därför bättre att ha ett släp som är typgodkänt för en låg vikt som bilen får dra med B-körkort och sedan lasta det efter behov.

Du tänker således fel då du tror att du kan dra släpet efter din lilla bil lagligt, den bilen får ej dra släpet (ens tomt) då släpet är typat för mer än vad din lilla bil får dra!
Senast redigerad av CaptainMagenta 2019-09-13 kl. 09:13.
Citera
2019-09-13, 09:16
Medlem
Citat:

Du får inte dra släpet med någon av dina bilar utan BE-behörighet. Är totalvikten på släpet 1600kg spelar det ingen roll vad vikten är när du häktar på det, det är olovlig körning även om du drar det tomt. Jävligt korkade regler men så är det.

Har man BE-behörighet behöver man inte bry sig om totalvikten utan bara nettovikten på släpet, däremot får inte tågvikten överstiga 7 ton.

Så, har du BE kan du dra ett släp med totalvikt 3500kr med en bil som bara får dra 1500kg under förutsättningen att släpet vid tillfället inte har en nettovikt som överstiger 1500kg.

Har du bara B-kort så räknas alltid totalvikten på släpet, får bilen dra 1500kg får släpets totalvikt inte överstiga 1500kg oavsett vad faktiska vikten är.
Citera
2019-09-13, 12:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Du får inte dra släpet med någon av dina bilar utan BE-behörighet. Är totalvikten på släpet 1600kg spelar det ingen roll vad vikten är när du häktar på det, det är olovlig körning även om du drar det tomt. Jävligt korkade regler men så är det.

Har man BE-behörighet behöver man inte bry sig om totalvikten utan bara nettovikten på släpet, däremot får inte tågvikten överstiga 7 ton.

Så, har du BE kan du dra ett släp med totalvikt 3500kr med en bil som bara får dra 1500kg under förutsättningen att släpet vid tillfället inte har en nettovikt som överstiger 1500kg.

Har du bara B-kort så räknas alltid totalvikten på släpet, får bilen dra 1500kg får släpets totalvikt inte överstiga 1500kg oavsett vad faktiska vikten är.

Men vad krångligt ni gör det för honom...

Precis som att det finns ett förhållande mellan totalvikt, tjänstevikt och maxlast finns det ett förhållande mellan dragbilens totalvikt och släpets totalvikt. För ett vanligt B-kort räknas den sammanlagda totalvikten på 3500kg som lätt ekipage/lätt släp. Har bilen en registrerad totalvikt på t.ex. 2000kg kan bara bilen dra ett släp som högst har en totalvikt på 1500kg.
2000kg(bilen) + 1500kg(släpet)=3500kg.

Anledningen till varför man har bestämt att gå på totalvikten är för att garantera att föraren har kompetensen till att dra ekipaget. Skulle man istället ha satt begränsningen på bruttovikt kunde gemene man dra släp på 4000kg och mer i totalvikt, men att tjänstevikten var så lätt att bruttovikten inte överstiger tågvikten på 3500kg. Men eftersom att gemene man inte kan hålla reda på sina vikter är det för lätt att således maxlasta släpet och totalt förinta bilens små bromsar.

Alla som någon gång har kört en tom dragbil med ett fullpackat släp i de tyngre klasserna vet om att det inte är en skön känsla att ha dubbelt så mycket vikt som trycker på bilen.

Men! Det är sällan som bilen i sin helhet kan dra det som står som "högsta totalvikt för B-kort". Många bilar har redan en funktionsbegränsning som är lägre än släpets totalvikt. Funktionsbegränsningen är mätt i bruttovikt och mäts oavsett om föraren har ett BE eller till och med ett CE.

Och nej TS, du kan inte dra ditt släp med någon av dina bilar. Din lasträkning är också lite skum då du antar att släpet då har en tjänstevikt på 200kg. Rätt så litet släp för en så stor lastvikt.
Senast redigerad av Methos 2019-09-13 kl. 12:36.
Citera
2019-09-13, 12:42
Medlem
Couplets avatar
Som vi ser i tråden så har den som skapat de här släpvagnslagarna och övriga viktangivelser antingen varit påtänd eller full... Vad du får framföra är också beroende på när du tog ditt körkort. Har du ett körkort med B-behörighet, utfärdat före 1996-07-01, får du tex köra en husbil med en totalvikt som är högre än 3500 kg.

Inte ens trafikpoliserna kan de här reglerna, kan jag upplysa om.
Citera
2019-09-13, 12:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Som vi ser i tråden så har den som skapat de här släpvagnslagarna och övriga viktangivelser antingen varit påtänd eller full... Vad du får framföra är också beroende på när du tog ditt körkort. Har du ett körkort med B-behörighet, utfärdat före 1996-07-01, får du tex köra en husbil med en totalvikt som är högre än 3500 kg.

Inte ens trafikpoliserna kan de här reglerna, kan jag upplysa om.
Kör ofta med släp och håller med att dom inte kan reglerna. Har frågat dom några gånger och fått till svar: lasta så allt ser vettigt ut och surra fast lasten ordentligt, vissa släp får man inte lasta fullt ut på utan bara kanske halva lass beroende på vad draget på bilen är godkänt för och allt som allt har max totalvikt 4.250 kg om man har haft körkort innan år 96 annars är det 3.500 kg så det gäller att räkna kilo och förstånd när du lastar. Av dom gånger jag frågat har jag fått samma svar och dom har aldrig vägt något lass någon gång under alla år, tror dom undviker kolla om allt ser vettigt ut och dom vet inte själva hur det ska vara och då kan dom nog tycka att det är jobbigt
Citera
2019-09-13, 13:01
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kör ofta med släp och håller med att dom inte kan reglerna. Har frågat dom några gånger och fått till svar: lasta så allt ser vettigt ut och surra fast lasten ordentligt, vissa släp får man inte lasta fullt ut på utan bara kanske halva lass beroende på vad draget på bilen är godkänt för och allt som allt har max totalvikt 4.250 kg om man har haft körkort innan år 96 annars är det 3.500 kg så det gäller att räkna kilo och förstånd när du lastar. Av dom gånger jag frågat har jag fått samma svar och dom har aldrig vägt något lass någon gång under alla år, tror dom undviker kolla om allt ser vettigt ut och dom vet inte själva hur det ska vara och då kan dom nog tycka att det är jobbigt
Lastning är knepigt, speciellt om man kör levande last, tex hästar. Många köper stora tvåhästarssläp, vars lastvikt är max en liten ponny, och tror att de kan lasta två stora hästar utan att ha BE-kort. Och vilken hästägare vet vad deras häst väger i varje givet läge? Men nu blev det OT. Är bara så lack på att reglerna är så fruktansvärt virriga. Som TS är inne på också, så är det betydligt säkrare att framföra ett tungt ekipage med en rejäl dragbil, än att maxlasta ett släp och köra det med en pluttbil, vilket ofta blir resultatet av dessa regler.
Citera
2019-09-13, 13:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Lastning är knepigt, speciellt om man kör levande last, tex hästar. Många köper stora tvåhästarssläp, vars lastvikt är max en liten ponny, och tror att de kan lasta två stora hästar utan att ha BE-kort. Och vilken hästägare vet vad deras häst väger i varje givet läge? Men nu blev det OT. Är bara så lack på att reglerna är så fruktansvärt virriga. Som TS är inne på också, så är det betydligt säkrare att framföra ett tungt ekipage med en rejäl dragbil, än att maxlasta ett släp och köra det med en pluttbil, vilket ofta blir resultatet av dessa regler.
Håller med dej fullständigt
Citera
2019-09-13, 13:20
Medlem
Reglerna kring släpvagnsvikter är inte virriga, det är inga tvivel om vad som gäller alls. Däremot är reglerna ifråga fullständigt ologiska, men det kan vi inte påverka. Som redan i tråden konstaterats får ts söka fram någon annan dragbil, alternativt chansa, i det senare fallet gäller att använda den mindre bilen, erfordras vägning för att säkerställa vikten på sådant ekipage.
Citera
2019-09-13, 18:12
Medlem
Dille24s avatar
Reglerna för släpvagnar ändrades för ett par år sedan så jag får dra släpet lagligt med den lilla bilen, jag får dock inte lasta det fullt.

Ni kan själva testa på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx ta regnummer från valfri liten bil på blocket och testa med TEF214 (inte mitt släp men liknande).

Har inte skrivit något om tjänstevikten på mitt släp men det är 360 kg.

Inser ju tyvärr mer och mer att jag borde skaffa BE-kort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in