2019-09-13, 17:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför skulle Lena oroa sig för att hennes val att anmäla förstör hans liv när hon inte ens oroade sig för att hennes val att inleda en affär med honom skulle förstöra hans familj dvs en stackars sjuk kvinna och två oskyldiga barn?

Stor skillnad på att bli förälskad och att aktivt göra något med vilja med syfte att förstöra.

Man är inte alltid mottaglig för en förälskelse, och vi har alla våra svagheter. Ibland kan någon plötsligt kännas som svaren på allt.

Kanske fick hon löften om att det skulle bli de två, att äktenskapet redan var slut. Att SD lovade att han inte hade sex med HD. Kanske sa han allt hon ville (läs behövde) höra?

Med tiden borde det dock ha gått upp för LW att SD inte var på väg att skiljas. Kanske var förhållandet som en dans, en farlig dans mellan dom två som inte gick att stoppa?

Att trots att LW insåg, förstod, ville avsluta så mäktade hon inte med att stoppa innan hon insåg att hon kunde se avgrunden i mitten av tornadon?

Jag säger inte SD gjorde rätt, inte att LW gjorde rätt heller.

Vem vill vara "den där andra" som aldrig får hela, utan bara smulorna som blir över.

Om man ska vara krass, är alla förlorare på en sådan situation.
Även SD i förlängning, då sådant sällan håller.

Men jag tror med att det är han som räknar ut att han kan äta av kakan och ändå ha hela kakan kvar.
Detta för att jag tror att han är en risktagare, en person som i hela sitt liv har kunnat glida runt, med halvsanningar och svek.
Citera
2019-09-13, 17:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag sätter en slant på att han velat vara den förste. Surt sa räven om rönnbären.

Det måste verkligen vara surt, eftersom han verkar vara en vinnarskalle. Måste alltid hävda sig.

Kanske är det som Honan säger, att han håller sig på sin kant,detta pga av anmälningen.

Och eftersom det är så avvikande mot hans vanliga beteende, att avstå en FTF, gör att man fattar misstankar.
Citera
2019-09-13, 17:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Man vill ju alltid ha någon att skylla på. Peter Springare är nog en av de bättre på Örebropolisen, dock är han inte omtyckt av ledningen då han säger vad han tycker och tänker, med rätta.
Hans "omflyttning" hade inget med utredning i detta ärende att göra, det var helt andra orsaker. Nu fanns det en anledning. Sedan skall polisen givetvis ha kritik för hur de initialt misskötte utredningen, det fanns en hel del övrigt att önska, man det kan inte enkom skyllas på Springare.
Men det var väl ändå Springare som var ansvarig polis under de första dagarna?
Citera
2019-09-13, 17:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag försöker bara förstå hur det kunde
bli så här för LW.
Varför hon valde att ha en intim relation
med en gift man.
Det valet kan vara orsaken till att
hon inte längre lever.
Våra val får konsekvenser.
Om hon inte valt att ha en relation med
den gifte SD så hade hon förmodligen levt
idag.

Om du anser att LW:s relation med SD är orsaken till att hon blev mördad så antar jag att du utgår från att det är HD som är mördaren.
Om någon annan är mördaren så har hen antagligen rätt många omkring sig som också löper risk att mördas.
Otrogna personer brukar finnas överallt.
Citera
2019-09-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Varför lurade SD HD?
Där handlar det om en praktisk lösning skulle jag säga.Ett hyfsat kärlekslöst äktenskap.
Där SD vill behålla frun(ekonomiska skäl,trygghet,)och barnen och livsstilen i stort.

Mycket enklare än så. Han vill ha lite kul, äta kakan och ha den kvar. Mycket vanligt. Det gör honom inte till mördare. För det mesta är det enkelt att bara göra slut och ta det obehag som uppstår när den andra kanske inte vill göra slut så lättvindigt utan ringer frun och berättar. Hon lider naturligtvis fruktansvärt redan innan för hon visste om det. Men det är sådant som kvinnor är vana vid att göra, bära sina ok.

När väl skadan är skedd, finns ingen anledning att hämnas med mord. Nej det religiösa galningen med koppling till LW, som visste vad hon gjorde och det stred mot guds bud. Där har vi mördaren. Snuten är trög de lägger allt krut på det statistiskt mest sannolika som de lärt av deckare-GW.

Att komma ut ur boxen och leta alternativ det är fruktansvärt obekvämt. Därför kramar de stenen och hoppas på att det ska komma ut något ur den.
Citera
2019-09-13, 17:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"Jag misstänker att den benämning "svarthåriga" som han använder handlar mer om att han vill tala om vilken bekant det är", skriver du.

Ja, det tror jag också! Blir fundersam på såna som tolkar in rasism i precis allt.
Har någon skrivit något om rasism?
Det har jag missat.
Citera
2019-09-13, 17:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Rappakalja!
Du bör upplysas om att du med ditt resonemang hamnar på fel sida om lagen då knoggnuggning är sanktionerad av Svea rikes lag .

"Då någon är gäst får denne stanna kvar tills man blir uppmanad att ge sig av, gör inte gästen detta får gästen avlägsnas med det våld som krävs.
https://www.lawline.se/answers/bruka-vald-person-lamnar-inte-din-egendom

Hade LW läst på nätet så hade hon vetat att det inte är tillåtet att tillskansa sig rätt till annans egendom.

Edit: dessutom mitt i natten mellan må/tis vill jag minnas.
Det är bara trådens knäppgökar som inte ens skäms över att försvara ett så galet tilltag.

Jag håller i stort med. Som jag nämnde innan, man behöver knappast vara jurist för att begripa att man lär få tåla lite om man försöker tvinga sig kvar i någon annans utrymme. Det är nästan så det gränsar till dåligt omdöme att anmäla en händelse som man rimligtvis bör begripa att man provocerat fram själv. Därav tänker jag att det för LWs del handlar om att hon är rejält arg eller sårad, kanske till och med med goda skäl, men knappast inte på grund av någon upplevd misshandel. Man blir ju nyfiken på omständigheterna kring den anmälan som gjordes tidigare också som rubricerades som ofredande.
Citera
2019-09-13, 17:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om du anser att LW:s relation med SD är orsaken till att hon blev mördad så antar jag att du utgår från att det är HD som är mördaren.
Om någon annan är mördaren så har hen antagligen rätt många omkring sig som också löper risk att mördas.
Otrogna personer brukar finnas överallt.

SD kan vara mördaren också om han tycker det är Lenas fel att HD lämnade honom.
Ja, jag vet att det är hans eget fel. Men han ser inte det så.
Om Lena inte hade berättat för HD om deras affär så kunde han fortsatt äta kakan och ha den kvar, enligt hans sätt att tänka kanske?

Du tror väl inte att otrogna män tycker det är särskilt trevligt om älskarinnorna berättar för deras fruar?
Citera
2019-09-13, 17:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är dessutom brottsligt. Som nyligen med modellen som gjorde en falsk anmälan mot Neymar och nu själv utreds för brott pga. det.

Nej. Den som påstår att LW varit en brottsling, får nog ha ordentliga bevis för det. Annars kommer den personen förmodligen bli stämplad som någon som i sin tur försöker förtala en mördad person. Det är illa så klart och väldigt smutsigt. Men viktigare är då varför utifrån kopplingen till utredningen av mordet på LW.

Agendan till att göra det, bör ifrågasättas och synas. Framför allt om den som sysslar med det är bekant med den sannolika misstänkte. Det är något som kan vara viktigt för utredarna att isåfall få reda på. En sådan person kan ha fått sådan utsagelser ifrån den misstänkte, och dessa utsagelser skulle kunna skilja sig från vad den misstänkte uppgett i förhör med polis.

Det ska bli så intressant om man får läsa FUP någon gång, att höra vad alla personer runt har att berätta.

Jag får en känsla att det är så många olika versioner av saker som har hänt att det blir svårt att veta hur det ligger till.

Naturligtvis har SD velat framsälla sig i en bättre dager än verkligheten har att förtälja.
Vad har han gett t ex JG för förklaring till att han blockar L*ena på FB?
Så att JG också blockar henne.

I mailet på geocahingsiten skriver han till en person:

"Ja, jag vet varför jag blev utpekad direkt, och det var korrekt gjort av polisen ska jag nog säga. Lena har två gånger gjort polisanmälan mot mig. Utredning lades ner direkt efter varsitt förhör då visa lite olika saker. Rätt skönt nu att hon i chatt med någon vän har berättat sanningen, och det har polisen läst, så nu är det inte ord mot ord längre."

https://www.flashback.org/p68562199#p68562199

Underförstått att L*ena har ljugit i anmälan, det är falsk angivelse.
Det är väl de versionen han har ett sina vänner, och det är detta som EGT fått höra från två håll.

Att L*ena skulle typ djävlas med honom alltså? Eller något liknande? Sätta dit honom på något sätt?

Om det stämmer, det är klart att människor sätts upp mot varandra. Ställning för SD och mot LW.

Kan det vara på ett liknande sätt det uppstått bråk mellan HD och LW inom geocachingen?
Citera
2019-09-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Snickesnack! Han kunde ha använt en annan metod! Han kunde ha gått runt till hennes sida av bilen, tagit henne under armarna och dragit ut henne. Eller ringt polisen...eller hotat med det.

Vi vet inte vad som sas i bilen. Hon kan ha försökt få ett svar på nån fråga han vägrade svara på. Kanske gällande deras förhållande? Förmodligen för att han inte hade nåt bra svar så gjorde han henne illa i stället.

Han behöver inte kliva ur sin egen bil överhuvudtaget. En knoggnuggning är väldigt lindrigt jämfört med exempelvis om han skulle givit henne en rejäl snyting. Tycker det är märkligt att man argumenteraratt han skulle gjortpå något annat sätt och mer eller mindre presenterar lösningar på en nivå som att LW skulle varit en trotsig femåring eller begåvningshandikappad. Hon var vare sig eller. Nej, jag presumerar att hennes "vinnarskalle" har med att hon anmälde. Hon krävde ett "samtal" ( eller försökte kräva ett löfte?), när det inte fungerade och hon blev tvungen att kliva ur så görs anmälan för att trycka till honom. Ännu sämre är det om situationen skapas i syfte att anmäla. Ifall hon vid den tiden redan berättat för bekantskapskretsen att SD hotat och trakasserat henne.
Citera
2019-09-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Man vill ju alltid ha någon att skylla på. Peter Springare är nog en av de bättre på Örebropolisen, dock är han inte omtyckt av ledningen då han säger vad han tycker och tänker, med rätta.
Hans "omflyttning" hade inget med utredning i detta ärende att göra, det var helt andra orsaker. Nu fanns det en anledning. Sedan skall polisen givetvis ha kritik för hur de initialt misskötte utredningen, det fanns en hel del övrigt att önska, man det kan inte enkom skyllas på Springare.
Spot on!
Jag tror Springares chefer redan tidigare antytt att han skulle få klä skott för "Jag blir så jävla trött".
Ok, tänkte Springare, dra åt fanders, jag tar semester!
Inte PK att säga sanningen...
Citera
2019-09-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Hon tyckte han var attraktiv och spännande.De gav varandra MAGISK tid.Tyvärr tror jag att hon ville ha honom för sig själv.Ställde krav och ultimatum.Stressade honom.Hade hon lämnat honom hade hon levt idag.Det tror jag.

Ja, kan ligga något i det om det är så att SD befinns skyldig. De kan ha haft olika förväntningar från start om vad relationen betydde för dem själva och vad de trott att den andre förväntat sig. En vill ha en k. k. relation och varesig mer eller mindre medan den andre tänker sig en fördjupning av förhållandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in