2019-09-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkpojken
Kort sagt: När började man hör "Knulla din mamma" i Sverige. Jag är född 1992 och började höra det redan när jag var 8 år dvs 2000.
Mest tecken på att någon är obegåvad typ
Citera
2019-09-13, 15:08
Medlem
Det fanns redan på 70-talet och det kom med blattarna, eller åtminstone deras barn, som då arbetskraftinvandrade ifrån södra Europa. Det var samma grupp som kallade tjejerna horor. Sedan har det exalterat hundrafaldigt med araberna som tydligen är väldigt intresserade av milf:s och skökor.
Citera
2019-09-13, 15:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Det är ett importerat uttryck söder ifrån där sådana uttryck är lite mer vardagssvordom man vill inte gärna som svenne ligga med någon annans morr mormor far bror syster Om man ej känner någon alls för svaret kan ju bli då får du gräva upp dem först din nekrofil typ.
Vi svennar kan ju kontra med att jag skall sno din kamel.
Eller min mor betalar skatt och gökar ej svart.

Finns även i amerikansk engelska med ”motherfucker” och ”motherfucking”.

Citat:
The word dates back at least to the late 19th century. In an 1889 Texas murder case, a witness testified that the victim had called the defendant a "God damned mother-f--king, bastardly son-of-a-bitch" shortly before his death.[2][3] A later Texas court opinion from 1897 prints the word "mother-fucking" in full.[4][3] and in 1917 a U.S. soldier called his draft board "You low-down Mother Fuckers..." in a letter.[5]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motherfucker

Däremot har det inte i de skandinaviska språken funnits behov av liknande uttryck. Våra svordomar har handlat om annat.
Citera
2019-09-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Däremot har det inte i de skandinaviska språken funnits behov av liknande uttryck. Våra svordomar har handlat om annat.
Men då är det ju inte riktigt samma sak för man specificerar ej någon mor typ din min eller någon annans.
Citera
2019-09-13, 15:13
Medlem
Citat:

Detta handlar väl om att nån knullar sin egen mamma.
Citera
2019-09-13, 15:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Men då är det ju inte riktigt samma sak för man specificerar ej någon mor typ din min eller någon annans.

Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Detta handlar väl om att nån knullar sin egen mamma.

För att förtydliga det hela: jag fattar precis från vilken del av världen uttrycket kommer ifrån, dvs Medelhavet, Mellanöstern, arabländer etc.

Tycker bara det är intressant att i det behövs svordomar som handlar om att man ska knulla motståndarens mamma eller att motståndaren knullar sin mamma.
Citera
2019-09-13, 15:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Redan på vikingatiden hälsades vänner med detta epitet. Sen läste man koranen straxt innan det var dags att vända vikingaskeppet mot Mecka.
Citera
2019-09-13, 15:33
Medlem
Citat:
För att förtydliga det hela: jag fattar precis från vilken del av världen uttrycket kommer ifrån, dvs Medelhavet, Mellanöstern, arabländer etc.

Tycker bara det är intressant att i det behövs svordomar som handlar om att man ska knulla motståndarens mamma eller att motståndaren knullar sin mamma.

Motherfucker = incest, sjuk i huvudet.
Jag ska knulla din mamma = din mamma är en lössläppt slampa.

Skulle säga att bastard alltså oäkting, dvs din mamma hade sex utanför äktenskapet, ligger närmare "jag ska knulla din mamma" i betydelsen.
Citera
2019-09-13, 15:48
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Det märkliga är att de som använder "din mamma-uttryck" fortfarande efter alla år inte hajat att en sån "förolämpning" inte betyder ett skit för en svensk. Såna uttryck är snarare urlöjliga och skrattretande.
Som om, liksom....ha ha ha ha ha ha ha
Citera
2019-09-13, 17:07
Avstängd
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Det märkliga är att de som använder "din mamma-uttryck" fortfarande efter alla år inte hajat att en sån "förolämpning" inte betyder ett skit för en svensk. Såna uttryck är snarare urlöjliga och skrattretande.
Ja, vi har väl alla hört historier som:
-Jag ska knolla din mamma.
-Ok, tankepaus, glöm inte kondom.

Eller:
-Vilken god mat din mamma lagar.
-Du ska inte prata om min mamma!

Egentligen handlar det nog om att man indirekt menar att man är personens far, hur nu det är förolämpande?
Citera
2019-09-13, 22:15
Medlem
I vissa väldigt troende kulturer så är det mer allvarliga att blanda in gud och fan i svordommarna, framför just sexuella svordommar med hänvisning till folk och fä. Det är ju bara att kolla ex på Vilks rondellhundar, araberna har ju fortfarande inte hämtat sig från det. Det jag mer reagerar på är just hur det också verkat blivit normaliserat att bombhota och mordhota folk med, kanske därför det också sker så mycket mer skit för den delen, det stänker tillbaka.
Citera
2019-09-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson

"Som man känner sig själv känner man andra" det är ju en klar provokation när de säger sådär till varandra.

Då de provocerar andra araber såpass tänker de nog att de måste ha någon slags effekt på svenskar med. Åtminstone en slags förnedring "Jag kan säga så till dig utan att du gör något tillbaks" vilket gör att frasen har ett visst "värde" även om det blir devalverat och mindre effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in