2011-07-14, 23:25
Medlem
bestammer-senares avatar
Såg på "Stand by me" från 1986 för några veckor sedan och då körde dom rätt mycket mamma-skämt. Jag har inte uppfattningen att "din mamma" betyder "jag ska knulla din mamma", det fungerade ungefär som ett veto i mina trakter. Antingen var det slutdiskuterat efter det eller så åkte knytnävarna fram.
Citera
2011-07-14, 23:37
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Såg på "Stand by me" från 1986 för några veckor sedan och då körde dom rätt mycket mamma-skämt. Jag har inte uppfattningen att "din mamma" betyder "jag ska knulla din mamma", det fungerade ungefär som ett veto i mina trakter. Antingen var det slutdiskuterat efter det eller så åkte knytnävarna fram.

Det var precis denna film jag tänkte på när jag skrev mitt förra inlägg.
Citera
2011-07-14, 23:41
Medlem
Bara en tanke men vore det inte rimligt om "yo mamma (your mother)" letat sig in i den amerikanska populärkulturen från latinamerikanska invandrare?

Ett väl valt "tu madre" känns enormt mycket mer laddat än att snacka om någons mamma som lika gärna kunde vara nästa gäst hos Jerry Springer.
Citera
2011-07-18, 03:06
Medlem
Internetanonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nämenjovisst
Nä, uttrycket började i USA
"Yo mama" grejjen startade i USA, men att attackera folks mammor verbalt för att såra/kränka dom är mer lag än undantag utanför Sverige. Faktiskt så är det så att vi svenskar svär otroligt mesigt jämfört med dom flesta andra länderna.
Citera
2011-07-18, 03:09
Medlem
Internetanonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Tror att det var så innan i sverige kanske på 60 till 80-talet att det var mer tabu att säga något nedsättande till nån persons morsa, Sen när invandringen strömmande hit så kanske det blev mer accepterande.
" När invandringen började strömma hit" Invandringen började komma till Sverige? :O Menar du också att invandringen "började" efter 80-talet? Snälla, rara människa, GÖR OM GÖR RÄTT.
Citera
2011-07-21, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetanonym
" När invandringen började strömma hit" Invandringen började komma till Sverige? :O Menar du också att invandringen "började" efter 80-talet? Snälla, rara människa, GÖR OM GÖR RÄTT.
Eftersom invandringen strömmande fram mest efter 80-talet så är det ingen hemlighet, trodde det verkade rätt uppenbart.
Citera
2011-07-24, 14:46
Medlem
StockholmSouths avatar
Måste väll ha börjat i USA, minns att dem hade ett pogram på Mtv om just detta uttryck. Asfjantigt för övrigt.
Trots att jag hatar uttrycket så får jag en grov fuck yeah känsla av detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=yt031DY2xfs
Citera
2011-07-24, 15:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Hur fick detta uttryck ett så starkt fäste i svenska språket?
Vad betyder "Din mamma" för dig?[/b]

Redan långt tidigare, än vad som de flesta i denna tråd tycks tro, förekom det små lappar [med illa dold irritation] i [studentkorridorernas] gemensamma kök och [hyreslägenheternas] gemensamma tvättstugor:

Citat:
Din mamma jobbar inte här!

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Uttrycket "fjortis" kommer jag ihåg från början av 80-talet och "din mamma" från mitten av 80-talet...

Fjortis myntades åtminstone ett årtionde före 80-talet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2011-07-24 kl. 15:20.
Citera
2015-10-28, 12:56
Medlem
"Din mamma" har alltid varit ett av de uttryck som får mig att skratta varje gång jag hör det.

"Vad ska vi äta?"
"Din mamma på pizza" .

Din mamma är ett vanligt förekommande uttryck även i dag och kommer alltid finnas kvar. För övrigt tror jag att uttrycket "din mamma" kommer i från de förenade staterna i väst.
Citera
2019-09-13, 14:39
Medlem
Knarkpojkens avatar
När började man förolämpa sin rival genom att gå på dennes mamma?

Kort sagt: När började man hör "Knulla din mamma" i Sverige. Jag är född 1992 och började höra det redan när jag var 8 år dvs 2000.
Citera
2019-09-13, 14:47
Medlem
Cannibalizations avatar
Det är från kulturer där det är tabu att tala illa om någons moder. Vi har tagit in rikligt med folk ifrån dessa kulturer genom åren.
Citera
2019-09-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkpojken
Kort sagt: När började man hör "Knulla din mamma" i Sverige. Jag är född 1992 och började höra det redan när jag var 8 år dvs 2000.

Det är ett importerat uttryck söder ifrån där sådana uttryck är lite mer vardagssvordom man vill inte gärna som svenne ligga med någon annans morr mormor far bror syster Om man ej känner någon alls för svaret kan ju bli då får du gräva upp dem först din nekrofil typ.
Vi svennar kan ju kontra med att jag skall sno din kamel.
Eller min mor betalar skatt och gökar ej svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in