2019-09-13, 12:37
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Peter Springare har fått mycket kritik både i media och här i tråden för hur utredningen har skötts. Jag vet inte exakt vad han skall ha gjort för fel, men av någon anledning verkar man ha velat göra just honom till syndabock.
Man vill ju alltid ha någon att skylla på. Peter Springare är nog en av de bättre på Örebropolisen, dock är han inte omtyckt av ledningen då han säger vad han tycker och tänker, med rätta.
Hans "omflyttning" hade inget med utredning i detta ärende att göra, det var helt andra orsaker. Nu fanns det en anledning. Sedan skall polisen givetvis ha kritik för hur de initialt misskötte utredningen, det fanns en hel del övrigt att önska, man det kan inte enkom skyllas på Springare.
Citera
2019-09-13, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
LW hade väl ett val om hon skulle påbörja en affär med SD eller inte?

Om hon trodde på hans lögner om att HD var dålig med ditten och datten så kunde hon sagt "Ok då kan vi bli tillsammans EFTER att ni skilt er".
Varför valde hon istället att inleda en relation med SD medan han fortfarande var gift?

Absolut, hade LW varit starkare än den manipulative SD, så betvivlar jag inte en sekund att hon hade givetvis gjort det, men det var hon uppenbarligen inte.
SD utnyttjade henne och troligtvis med de värsta lögnerna vi kan föreställa oss, bara för att han kunde och skulle få det som han ville. Ingen vet hur länge han fick kämpa innan LW föll, men att ge hennes kulmen är så lågt, han mördade henne för att hon genomskådade hans lögner.

Tyvärr kom LW på vem SD är, hon konfronterade och tänkte inte låta honom komma undan med det. Men tror inte hon insåg följderna av det, han tänkte inte tappa ansiktet inför alla men det gjorde han alla fall.

SD var den som trodde att han aldrig skulle avslöjas med att vara en notoriskt otrogen lögnare, han trodde inte han skulle avslöjas med att vara mördare heller.
De har ingenting på mig, de kommer aldrig lösa mordet.
Jo de har någonting på honom, mordet kommer lösas.
Han tror att han är smart och lekt med alla, särskilt Hanna och Lena, och deras barn har han straffat maximalt för att SD är den största egoisten av alla inblandade.
Citera
2019-09-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det finns nog en uppsjö av ställen. Och även om SD nu skulle ha haft en mobil med sig, så blir det en enorm mängd ställen och stora arealer att leta på. Många skor säkert också.

Jag kan tänka mig att SD behövt olika typer av skor för sin hobby.
Några mer lämplig i svår terräng, klättring, andra lättare för vanlig terräng. Löparskor, och vardagsskor.
Finns det någon som vet exakt hur många par han har? Någon som har koll på om något par är borta?

Ja oj ja! Många mil terräng och många stenar och mossor att leta under. Han hade 17 par skor och 2 par är försvunna bara ut och leta. Glöm inte containrarna där han säkert kan ha släng dem men dom går att hitta på tiggare som gått där och inte missat ett par finfina geocachingskor med blod på. Kanske tiggaren tog dem med sig till Rumänien då far man ju leta där också. Svettigt att vara deckare.
Citera
2019-09-13, 12:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
gloriouslife tog fram möjliga och tänkbara tider för paret
HD/SD och flygningen ARN - LAX, tur och retur.

Från Arlanda tisdag 15/5, kl.20:30, landade Los Angeles onsdag, lokal tid kl.14:50.
Från LA onsdag 16/5, kl.16:05, lokal tid.
Sedan landat på Arlanda torsdag kväll den 17/5, kl. 19:25.
Därefter hämtning på Arlanda av JG hem till Örebro.
Så då bör paret ha varit hemma lördag den 19/5, när
LW hittades mördad.

Hej Ozzie!

Jag är inte säker på nåt!
Men det var nog inte fakta. Glorious skrev detta den 17 juli , att ”om det vore idag” , dvs en gissning.

Vad vi VET
att de anlände till L.A, USA den 16 maj.
Och att de inte blev insläppta
Att de flög tillbaka, via Storbritannen.
Källa: ”USA:s tull- och gränsbevakning, Customs and Border Protection, har tidigare bekräftat att mannen landade på Los Angeles International Airport den 16 maj, alltså dagen efter försvinnandet. Samtidigt har uppgifter till Expressen gjort gällande att han inte blev insläppt i landet och därför i stället reste till Storbritannien.”

Vad vi kan anta är rätt
SDs bostad var avspärrad o bilen tagen i beslag under veckan 21-26 maj, enligt Expressens uppgifter.
Expressen skrev lör 26 maj : ”Hans bostad var under veckan avspärrad och enligt uppgift till Expressen har hans bil tagits i beslag.”) LÄNK till artikeln

Vad som kan vara rätt
Att postaren smarfor har sett/känner nån som sett SD på sin hemadress troligen den 25/5
2018-05-29, Ursprungligen postat av smarfor
”SD och HD är hemma i Sverige sen en tid tillbaka. Sågs på SDs adresss i fredags. Åkte i en bil som är reggad på en hyrbilsfirma.”
med tillägget av @smarfor ”Han plockade upp dom i sin bil. JG körde alltså bilen.”
Att JG hämtade dom på Arlanda: @gloriouslife skriver ett inlägg om JG där hen nämner ”hämtade MGM med fru på Arlanda.” Källa: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Spekulationer:
Jag postade själv ett inlägg torsdag 24 maj (för jag hade koll på kontona under den tiden)
”Ja för geocachar gör dom iallfall inte eftersom de inte varit inloggade sedan 20-21/5.”
Jag tror att de bodde i JGs stuga från hemkomsten till SDs gripande 29 maj.

Summa summarim så vet vi inte så mycket mer än :
Att han inte kom in i USA och fick återvända, till Storbrittanien
Att någon/en granne settt SD hemma fre 25 maj.
Att SD och HD inte ens loggade in på sina geokonton mellan 20-24 maj.
Att SD och HD loggade sin första cache den 24 maj (första sen 10.maj) LÄNK>>
Att var bostaden var avspärrad i totalt 3 veckor.
Att JG lär ha hämtat dom på Arlanda.

Frågan är om dom sen bodde i JGs stuga eller hos hennes föräldrar?
JGs och hans stuga...där han tillbringade tid under sin 14 dagar långa sjukskrivning efter han fick veta att Softis var död.

Allt mellan dessa dagar: 17-28 maj (29:e hämtades han åter till förhör) är en grå dimma, eller en röra :-)

MEN OM DET ÄR NÅN I TRÅDEN SOM VET NÄR SH & HD KOM HEM SÅ SKRIV GÄRNA ETT INLÄGG :-))
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-13 kl. 13:09.
Citera
2019-09-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Men Gud varken önskar livet ur människor eller mördar någon, gud uppmanar ingen att mörda någon enda människa, han uppmanar istället alla människor att förlåta varann när de gjort fel, inte sant?

Så vem skulle mörda LW för att SD är otrogen mot sin fru...när frun inte ens bryr sig och är svartsjuk?
Vilken religiös människa skulle anse sig ha rätt att mörda pga bibelns gamla förlegade budskap?
SD och HD är inte religiösa över huvudtaget, så dom kan vi utesluta helt då?
Vem är det då som har religiösa motiv att mörda Lena enligt dig?

Alla kristna sekter har väl sin Silas, opus dei munken som tolkade guds vilja och mördade enligt dennes vilja. Det är i alla fall min teori.
Citera
2019-09-13, 13:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hej Ozzie!

Jag är inte säker på nåt!
Men det var nog inte fakta. Glorious skrev detta den 17 juli , att ”om det vore idag” , dvs en gissning.

Vad vi VET
att de anlände till L.A, USA den 16 maj.
Och att de inte blev insläppta
Att de flög tillbaka, via Storbritannen.
Källa: ”USA:s tull- och gränsbevakning, Customs and Border Protection, har tidigare bekräftat att mannen landade på Los Angeles International Airport den 16 maj, alltså dagen efter försvinnandet. Samtidigt har uppgifter till Expressen gjort gällande att han inte blev insläppt i landet och därför i stället reste till Storbritannien.”

Vad vi kan anta är rätt
SDs bostad var avspärrad o bilen tagen i beslag under veckan 21-26 maj, enligt Expressens uppgifter.
Expressen skrev lör 26 maj : ”Hans bostad var under veckan avspärrad och enligt uppgift till Expressen har hans bil tagits i beslag.”) LÄNK till artikeln

Vad som kan vara rätt
Att postaren smarfor har sett/känner nån som sett SD på sin hemadress troligen den 25/5
2018-05-29, Ursprungligen postat av smarfor
”SD och HD är hemma i Sverige sen en tid tillbaka. Sågs på SDs adresss i fredags. Åkte i en bil som är reggad på en hyrbilsfirma.”
med tillägget av @smarfor ”Han plockade upp dom i sin bil. JG körde alltså bilen.”
Att JG hämtade dom på Arlanda: @gloriouslife skriver ett inlägg om JG där hen nämner ”hämtade MGM med fru på Arlanda.” Källa: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Spekulationer:
Jag postade själv ett inlägg torsdag 24 maj (för jag hade koll på kontona under den tiden)
”Ja för geocachar gör dom iallfall inte eftersom de inte varit inloggade sedan 20-21/5.”
Jag tror att de bodde i JGs stuga från hemkomsten till SDs gripande 29 maj.

Summa summarim så vet vi inte så mycket mer än :
Att han inte kom in i USA och fick återvända, till Storbrittanien
Att någon/en granne settt SD hemma fre 25 maj.
Att SD &HD inte ens loggade in på sina geokonton mellan 20-24 maj.
Att var bostaden var avspärrad i totalt 3 veckor.
Att JG lär ha hämtat dom på Arlanda.

Frågan är om dom sen bodde i JGs stuga eller hos hennes föräldrar?
JGs och hans stuga...där han tillbringade tid under sin 14 dagar långa sjukskrivning efter han fick veta att Softis var död.

Allt mellan dessa dagar: 17-28 maj (29:e hämtades han åter till förhör) är en grå dimma, eller en röra :-)

MEN OM DET ÄR NÅN I TRÅDEN SOM VET NÄR SH & HD KOM HEM SÅ SKRIV GÄRNA ETT INLÄGG :-))

Det var inte en gissning.

Det var de flygturer som fanns att välja
mellan den 17 juli.

Fakta.
Citera
2019-09-13, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du kan googla, det finns mycket att läsa i tidningarna. "Simpampen" är alltså rådmannen som fattade det här senaste beslutet i tingsrätten, om häktning av SD på sannolika skäl, och hon heter egentligen Ulla Gustavsson. Något "rötägg" vet jag inte om hon är, men hon har alltså kritiserats för opartiskhet och bristande objektivitet i andra frågor. Oisin Cantwell menar att hennes uttalanden skadar förtroendet för domstolarna.

Sedan om beslutsfattarnas kön kan ha något med saken att göra är kanske tidigt att säga, men det verkar alltså hittills ha varit enbart kvinnor inblandade i besluten, åtminstone i de som rör SD (rådmannen vid häktningsförhandlingarna 2018 visserligen hette Lars-Erik, men han gick alltså emot åklagaren och verkar inte ha haft något med de här senare turerna 2019 att göra).

Har det framgått vem som fattade hovrättens beslut häromdagen om att avslå överklagandet av det senaste häktningsbeslutet?

Jag funderar på vad jag tycker om Oisin..
Men; opartiskhet är alltid allvarligt. Det oavsett kön.

Och även om man ska vara opartisk i en domstol, så är människor alltid människor.
Det är ju så i brottsfall, att det kan vara lätt att tro att allt är bara svartvitt, lätt att avgöra, bevisa och klart och tydligt visar på vad, vem, när, hur osv.

Nu när jag har följt några fall begriper jag hur oändligt svårt det kan vara att besvara dessa frågor.

Och det finns alltid människor som styrs av övertygelser, av makt begär, av andra normer än vad vårt samhälles lagar försöker spegla osv.

Vårt rättssamhälle är ändå ganska säkert, men inte felfritt.
Vi kan åtminstone överklaga i flera instanser.

Jag tänker på dur rättvisan ser ut i andra länder.
Och även i USA som är ett i-land kan jag reagera starkt på att trots att de har mycket avancerad teknik och FBI, så sitter det slutligen 12 jurors (vanliga människor) som avgör din skuld.

Det kan finnas vettiga jurors, men ibland har man hört någon intervjuas efter domen som har sagt; vi såg att han såg skyldig ut redan från början. Och när det och det sas vid rättegången då tittade han ner på ett konstigt sätt. Vi förstod att han var skyldig då. Det pratade vi om...

Jag litar i stort på vårt rättssystem.
Felfritt är det inte.

Men man kan inte utgå från att bara för att det är kvinnor som sitter i instanserna eller bara för att vi inte fått höra från ÅK vilka bevis hon har, så finns det inga bevis eller att andra fel begås vid häktningarna osv.
Citera
2019-09-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
När hen yrade om avgångar med buss. Hen hade missat att det var en privat buss som dom använda och helt egna resplaner med massa cacher innan dom kom fram till eventet i Norge.

➡Sen svamlade hen om inbrytningen, att det var insatsstyrkan och att dom gick in via dörr och garage (och på så sätt "glömde" altanen, som leder ut och iväg från gatan, om SD nu ville fly).

Rent svammel och hittepå i båda fallen! Sen övrigt svammel kan jag inte bemöta, då jag inte har den fakta, men ovanstående vet jag.

Du är imbecill som framhåller struntpratet angående Tisdagen den 27 Augusti år 2019 när insats-styrkan intog sina positioner vid Betesvägen. Det var en insats-styrka bestående av 12 stycken poliser iklädda med skottsäkra västar, svarta skyddshjälmar och tungt beväpnade. Poliserna delade upp sig vid det då aktuella tillfället i två olika grupper.

Framför SD's bostadshus, det vill säga vid fasaden, vars ytterdörr till entrén bröts upp av en av poliserna, vid uppfarten till bostadshuset's bilgarage och längst fram vid garageportarna, finns till vänster sett om dessa en så kallad underbyggnad, där finns också en dörr med spröjsad glasruta, vilken i sin tur leder in till bostadshuset, denna dörren var den 2:e som blev uppbruten av polisen, poliserna tog sig sedan in från två olika håll för att gripa SD inom bostadshuset, vilket också lyckades utan några större problem.

SD ville inte på något sätt fly från polisen's ingripande, till observandum, ...... däremot förklarade jag tidigare inom ett av mina skrivna inlägg, att under Onsdagen den 28 Augusti år 2019 när HD skulle gripas, var ifrågavarande motsträvig och skrek, samt försökte fly undan.

Du är lite av en expert på att förvränga det som jag tidigare har skrivit, som i ett försök till din egen fördel och i syfte att få mig att framstå som ett åtlöje, men, allt vad som deklarerats av mig i detta fallet har ägt rum i verkligheten, och den kommer du få mycket svårt för att kunna ändra på.

Till nytt observandum, Jag känner mycket väl till den dåvarande Norgeresan som Lena Wesström skulle göra tillsammans med vänner och bekanta, men min fråga gällde en helt annan bussresa som hon hade bestämt sig för att göra.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-13, 13:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Men Gud varken önskar livet ur människor eller mördar någon, gud uppmanar ingen att mörda någon enda människa, han uppmanar istället alla människor att förlåta varann när de gjort fel, inte sant?

Så vem skulle mörda LW för att SD är otrogen mot sin fru...när frun inte ens bryr sig och är svartsjuk?
Vilken religiös människa skulle anse sig ha rätt att mörda pga bibelns gamla förlegade budskap?
SD och HD är inte religiösa över huvudtaget, så dom kan vi utesluta helt då?
Vem är det då som har religiösa motiv att mörda Lena enligt dig?

Ingen, enligt mig.
Jag har aldrig påstått att Gud ville att
hon skulle mördas.
Var får du allt ifrån???!!!
Jag tror att du missförstår med flit.

Jag försöker bara förstå hur det kunde
bli så här för LW.
Varför hon valde att ha en intim relation
med en gift man.
Det valet kan vara orsaken till att
hon inte längre lever.
Våra val får konsekvenser.
Om hon inte valt att ha en relation med
den gifte SD så hade hon förmodligen levt
idag.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-13 kl. 13:26.
Citera
2019-09-13, 13:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Detta har jag påtalat och länkat till för över ett år sedan.
Personligen skulle jag inte satt mig i samma bil/buss och tillbringat en hel dag med en jag just anmält och känt mig hotat och kränkt av.
Åt andra hållet skulle jag inte tillbringa tid med en som anmält mig.

Fram till denna tidpunkt fanns en kärlek till LW från SD:s sida. Det som började med bara sex, växte till något mer. Sedan kom HD mer och mer tillbaka efter depressionen och då inträffade detta. SD ville bryta då han kände att hans kärlek till HD var starkare än förälskelsen han kände för LW.

Vart detta landade i och vilka beteenden som var värst vet vi nog inte. Den känslan jag fått, utan att faktiskt veta, är att LW spelade mot SD ganska hårt, alternativt att dom båda var med på spelplanen. Att LW "beklagade" sig är kanske ett för svagt ord, så andra sagt att hon kände sig hotad, men jag tror att det var mer ett spel för galleriet. Detta finns det minst två vittnen som oberoende säger samma sak.

Det fetade: Är det här info från SD som kommit dig till hands?
Citera
2019-09-13, 13:44
Medlem
Citat:
Absolut är nått fel, LW är ju död!

Men som jag skrev tidigare och syftade på här, så är det inte via SD, utan via LW. : Vart detta landade i och vilka beteenden som var värst vet vi nog inte. Den känslan jag fått, utan att faktiskt veta, är att LW spelade mot SD ganska hårt, alternativt att dom båda var med på spelplanen. Att LW "beklagade" sig är kanske ett för svagt ord, så andra sagt att hon kände sig hotad, men jag tror att det var mer ett spel för galleriet. Detta finns det minst två vittnen som oberoende säger samma sak.

Absolut att de båda spelade ett spel. Jag är också övertygad om att LW levererade en hel del näsbrännor tillbaka. Men vad mig beträffar är det givet att SD drog det hela långt mycket värre med sina hot och trakasserier. Speciellt eftersom vissa utav hoten besannades även om vi fortsatt inte vet helt hundra ännu på vem som är GM.
Citera
2019-09-13, 13:45
Medlem
Hej @EnGodTanke

Då det tidigare ställdes många frågor till dig gällande om du och din närstående kände SD och HD ... och då svarade du enligt följande citat: / "Jag har förklarat att vi varken pratar eller umgås privat med dom, bor långt ifrån dessutom, så man stöter inte ihop heller" ... slut citat. /

Frågorna fortsatte sedan till dig, då du plötsligt skrev i motsats till ovan citat. och då enligt följande citat: / "Vi har pratat med närstående och även haft kontakt med SD och HD.

Vid ett annat tillfälle skrev du att du känt SD och HD sedan länge och att du visste att mycket av det som tidigare skrevs inom tråden gällande SD framför allt och även HD inte på något sätt var sant.

Här kommer en fråga från mig till dig, och du behöver givet vis inte svara på den om du anser att det är din privat sak.

Frågan: Vet du varför SD nu sitter häktad på den högre misstankegraden för att i svunnen tid ha bragt livet om Lena Wesström ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in