Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-13, 09:28
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad är det som sker? Vad tror du Greta kan åstadkomma?
Det som sker är att Greta kommunicerar med allt fler människor över hela jorden och får alltfler att inse vad som håller på att ske på vår planet. Och det är detta som är det viktiga.

Greta var ett sådant intelligent barn som kunde se de vuxnas "psykologiska status" innan hon själv blev vuxen. Hon är säkert inte ensam om det men hon tvingades ta tjuren vid hornen därför att hon insåg att hon inte hade något annat val: klimatförändringarna fortskred men de vuxna fortsatte att leva som vanligt. Hur skulle hon annars kunnat finna någon glädje med livet?

Hon har ekonomiskt starka motståndare, vilka kan satsa i praktiken obegränsade resurser på att fördärva planeten. En verklig tipping point vore att dessa resurser istället användes för att rädda planeten från helt oförutsägbara konsekvenser av en alltmer skenande global uppvärmning.

Men kommer det att ske? Har samtiden råd med framtiden?
2019-09-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det var definitivt vanligare med antisemitism på 1800-talet, men de flesta som levde då skrev inte saker som Das Judenthum in der Musik. Det är troligen helt korrekt att den inspirerade nassarna. Det är också typiskt att en intellektuell nolla som Adolf hyste en sådan enorm beundran för Wagner, medan en intellektuell gigant som Schopenhauer ansåg honom vara obegåvad (Ohren! Er hat keine Ohren! )

Skulle tro att de enda verk av Wagner som Schopenhauer kan ha haft tillfälle att höra var de tidiga Rienzi, Den flygande holländaren och Lohengrin. När Arthur dog 1860 hade inget av Wagners mogna verk från 1850-talet och senare ännu haft premiär, än mindre tryckts.

Om Schopenhauer chockerades av Den flygande holländaren är det inte så konstigt - det är en mycket mer aggressivt skriven opera än vad som var vanligt vid den tiden, ett riktigt vildbasarverk.

Detta om detta, nu återvänder vi till Greta.
2019-09-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag påpekade helt lugnt vad hon verkar ha menat med sitt swengelska ordval, och Urtimating tycks också ha insett det på egen hand. Är det vad du menar med att gå på nötterna?
Vakna! Hon sa det inte på svenska och kan inte klandras för översättningen.

Är ni så ivriga att dra ner Greta att ni inte faktakollar det minsta? När er konsistens är så usel?
2019-09-13, 09:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag påpekade helt lugnt vad hon verkar ha menat med sitt swengelska ordval, och Urtimating tycks också ha insett det på egen hand. Är det vad du menar med att gå på nötterna?

Vem är "hon"? Och om du syftar på Greta, var säger Greta "Gå efter"? (på svenska)
2019-09-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist

Är ni så ivriga att dra ner Greta att ni inte faktakollar det minsta? När er konsistens är så usel?

Jaha, det kom från den där amerikanska pratshowen? Det flyger omkring så mycket intervjuer med och uttalanden från Greta att inte fan kan hålla reda på dem alla.

Mera kaffe nu, skeppat med dieseldriven lastbåt från Västindien.
2019-09-13, 09:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

De verkar inte ha insett att "gå efter" som Expressen skriver här:

Citat:
I intervjun med Naomi Klein får Greta Thunberg även frågan om hur hon hanterar det hat som riktas mot henne – och som stundvis kommit från högt uppsatta politiker.

– Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är roligt. Jag vet inte hur många skrattattacker jag haft till olika memes på Twitter. Jag brukar också ha en tävling med mig själv där jag försöker hitta den mest absurda konspirationsteorin, säger Greta Thunberg och fortsätter:

De går efter min personlighet, mitt utseende och hur jag beter mig. Det visar bara att jag har vunnit – de har inget annat att attackera. De kan inte argumentera mot mig eftersom det inte går att argumentera mot forskning.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-talade-i-natt-det-var-hemskt-/

är en översättning från Gretas (engelska) samtal med Naomi Klein:

https://www.youtube.com/watch?v=v5_dxzV9MTk

Den största tabben gjorde dock Urtimating som tänkte mobba Greta igen för att Greta gör/säger något fel. Och så visar det sig att det är han själv som gör fel. Hans mobbingförsök gick helt i baklås...
2019-09-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De verkar inte ha insett att "gå efter" som Expressen skriver här:

är en översättning från Gretas (engelska) samtal med Naomi Klein:

https://www.youtube.com/watch?v=v5_dxzV9MTk

Den största tabben gjorde dock Urtimating som tänkte mobba Greta igen för att Greta gör/säger något fel. Och så visar det sig att det är han själv som gör fel. Hans mobbingförsök gick helt i baklås...

Ja hur kunde de tro att hon pratade svenska med Naomi Klein? Inte undra på att de inte förstår klimatfrågan när de inte ens bryr sig om vad som är sant och rimligt.
2019-09-13, 09:53
Medlem
Citat:

Ja hur kunde de tro att hon pratade svenska med Naomi Klein? Inte undra på att de inte förstår klimatfrågan när de inte ens bryr sig om vad som är sant och rimligt.

Redan svarat dig och -Info:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Och nej, jag bryr mig inte om ifall det var från hennes snack med Naomi Klein istället för talkshowen samma dag där hon presenterade sig själv. Jag har faktiskt annat att göra än att i detalj följa Gretas mediekontakter och utspel i USA. Get a life, guys!
Senast redigerad av HepCat-X 2019-09-13 kl. 09:56.
2019-09-13, 09:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Citat:
Jaha, det kom från den där amerikanska pratshowen? Det flyger omkring så mycket intervjuer med och uttalanden från Greta att inte fan kan hålla reda på dem alla.

Mera kaffe nu, skeppat med dieseldriven lastbåt från Västindien.

Det är andra gången på kort tid som Greta får skulden för hur en journalist översatt vad hon sagt eller skrivit på engelska. Innan detta var det ordet "vart" som vissa klagade på:

"Jag kommer demonstrera varje fredag oavsett vart jag är"

översatt från

"I will still demonstrate every Friday wherever I am."

Detta skapade kommentarer som:

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”... oavsett vart jag är ...” skriver Greta.

Var nog ingen bra idé att strejka från lektionen i grundläggande svensk grammatik.
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Öppöppöpp! Hon har högsta betyg i Svenska och är smartare och bättre än du och jag. Glöm aldrig det!
2019-09-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är andra gången på kort tid som Greta får skulden för hur en journalist översatt vad hon sagt eller skrivit på engelska. Innan detta var det ordet "vart" som vissa klagade på:

"Jag kommer demonstrera varje fredag oavsett vart jag är"

översatt från

"I will still demonstrate every Friday wherever I am."

Detta skapade kommentarer som:

Politiker och kändisar blir ständigt tillvitade uttalanden som de inte gjort, t ex Ines Uusmanns "internet är bara en fluga" (uppfunnet av SvD och placerat som rubrik på förstasidan, det förekommer inte i själva intervjun) eller Lennart Bergelins "Do you have what we in Sweden call a skiftnyckel?" (tillfixat av någon sportskribent, troligen Lasse Anrell). Som omskriven kändis är det bara att vänja sig vid att sådant händer ibland.
2019-09-13, 10:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Redan svarat dig och -Info:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Citat:

Riktigt så var det inte:

Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Hade inte Greta bra betyg i svenska? Hur går man efter någons personlighet?
Citat:
Gissar att hon tänker på engelska här: "go after" i betydelsen att jaga i syfte att oskadliggöra, fånga in eller döda.
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Jag förstår vad som åsyftas, vad jag inte förstår är varför en påstått högpresterande tonåring inte kan uttrycka sig på korrekt svenska. Hade Greta varit idrottstalang hade jag förstått varifrån misstaget kom.

Just då var utgångsläget att hon sagt detta på svenska. Du menade att hon tänkte på engelska och Urtimating menade att hon är usel på svenska. Så Urtimating har inte insett något alls (ännu).

Citat:
Och nej, jag bryr mig inte om ifall det var från hennes snack med Naomi Klein istället för talkshowen samma dag där hon presenterade sig själv. Jag har faktiskt annat att göra än att i detalj följa Gretas mediekontakter och utspel i USA. Get a life, guys!

Det hade räckt med att läsa Expressen-artikeln...

Men jag klandrar dig inte för detta. Skulden är enbart Urtimatings som inte kollade upp vad han mobbade. Därför blev det fel.
2019-09-13, 10:24
Medlem
Picamagpies avatar
Vad är det för speciellt med Greta som gör att 57-åriga gubbar skickar kärleksdikter och kramar till henne på Twitter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in