Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-31, 16:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Indirekt gör hon ju narr av hela världens politiska ledning när hon insinuerar att hon i egenskap av en liten skolstrejkande flicka vet bättre hur världen skall styras. Folk skall sluta flyga över Atlanten och segla istället, vilket utmålar flertalet resenärer till sämre människor än hon själv är.

Att göra narr av sina politiska motståndare är lika centralt inom politiken som det är att förlöjliga konkurrerande hypoteser inom vetenskapen. Vi påpekar det absurda och antingen ser vi att det finns en kärna av sanning eller så rinner det av. Låter vi bli att kränka så blir det som i kejsarens nya kläder, där alla av ren hövlighet tvingas blunda för det uppenbara.
Nej, Greta säger om och om att vi - inkl. de politiska ledarna - ska lyssna till forskarna.
Det är hennes uppmaning.
Om något så insinuerar hon därmed att forskare inom klimatområdet har större kunskap om sitt forskningsfält än politiker som så gott som helt är lekmän inom klimatområdet.
Det är märkligt att du därmed anser att hon gör narr av politiker. Hon påpekar ju endast det uppenbara.

I en demokrati har också hon yttrandefrihet och rätt att uttrycka sin åsikt. Det finns inget skrivet i våra grundlagar om att barn inte omfattas av yttrandefriheten.
2019-08-31, 16:43
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Visst är det så att Greta utnyttjas av de som tjänar pengar på klimatalarmism, men jag håller inte riktigt med om att dessa personer gör narr av henne. Jag tror inte att de bryr sig tillräckligt mycket om Greta för att göra det. Hon är ett verktyg.
För mej gör dom narr av henne, i och med att dom utnyttjar henne. Vi tolkar innebörden av det olika, men i slutändra så tror jag att vi är ense.
2019-08-31, 16:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
När far super är det rätt. De som tillber Greta™ har all rätt i världen att bete sig hur illa som helst, ty som jesuiterna konstaterade: Ändamålet helgar medlen. Så fungerar fanatiker. Minsta ifrågasättande av den heliga Greta™ ses som grav blasfemi. Även enkla frågor om var pengarna kommer ifrån. Ja, vi vet att Greta™ säger att hennes föräldrar betalar hela kalaset. Vi som är vuxna inser att det påståendet är fullständigt orimligt. Fullt så bra med pengar drar inte Malena in, så därför frågar vi igen: Vem betalar egentligen? Och vad kommer de att begära i gengäld? Men att över huvud taget ifrågasätta barnets barnsliga svar är blasfemi i ögonen på dem som tillhör sekten. Det blir som att säga till en katolik att det var nog snarare Josef som hade gjort Maria på smällen, eller att säga till en muslim att det finns en hel del motsägelser i Koranen. Det blir genast dålig stämning.
Och det är exakt dessa mekanismer människorna bakom Greta utnyttjar.
Deras två främsta vapen är "ändamålet helgar medlen". Det första är att skapa en situation där den sakliga diskussionen imploderar och ersätts av blind tro och svartvitt vi och de- tänkande där de själva är på det godas sida. Det andra är att skapa tidspress, se till att det är så bråttom att besluta om åtgärder som gynnar dem själva.
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
För mej gör dom narr av henne, i och med att dom utnyttjar henne. Vi tolkar innebörden av det olika, men i slutändra så tror jag att vi är ense.
Okej Jag tror också att vi är ense i slutänden.
Senast redigerad av DoraF 2019-08-31 kl. 16:51.
2019-08-31, 16:50
Medlem
Citat:
Indirekt gör hon ju narr av hela världens politiska ledning när hon insinuerar att hon i egenskap av en liten skolstrejkande flicka vet bättre hur världen skall styras. Folk skall sluta flyga över Atlanten och segla istället, vilket utmålar flertalet resenärer till sämre människor än hon själv är.

Att göra narr av sina politiska motståndare är lika centralt inom politiken som det är att förlöjliga konkurrerande hypoteser inom vetenskapen. Vi påpekar det absurda och antingen ser vi att det finns en kärna av sanning eller så rinner det av. Låter vi bli att kränka så blir det som i kejsarens nya kläder, där alla av ren hövlighet tvingas blunda för det uppenbara.

Håller med, visst är det så att Greta används som alibi och galjonsfigur för en kampanj som till ganska stor del handlar om att fula ut/förlöjliga vanligt folk, eller "vita svenskar" som inte vill vara med i sekten och inte ställer upp på Södermalmsnormerna. Och dessutom att likrikta diskussionen kring vetenskap, i förlängningen även universiteten.

Greta framställs både som ett slags underbarn och "en av världens mäktigaste personer" (DN) och samtidigt som ett maktlöst och känsligt barn som därför inte får ifrågasättas eller ställas inför några alltför skarpa frågor, oavsett med vilka later hon uppträder. Det är inte på något vis saklig debatt, men klart att journalisterna älskar det.
2019-08-31, 16:57
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Nej, Greta säger om och om att vi - inkl. de politiska ledarna - ska lyssna till forskarna.
Det är hennes uppmaning.
Om något så insinuerar hon därmed att forskare inom klimatområdet har större kunskap om sitt forskningsfält än politiker som så gott som helt är lekmän inom klimatområdet.
Det är märkligt att du därmed anser att hon gör narr av politiker. Hon påpekar ju endast det uppenbara.

I en demokrati har också hon yttrandefrihet och rätt att uttrycka sin åsikt. Det finns inget skrivet i våra grundlagar om att barn inte omfattas av yttrandefriheten.
Det ger alltså henne befogenhet att uppmana till strejker bl. a. Det är ju tydligt nu att sekten har dumförklarat hela världens ledare och oss andra. Det uppenbara är att sekten inte ska dumförklara oss vanliga och skuldbelägga oss som dom gör, utan vända sej högre upp. Till påven till exempel. Många forskare är också lekmän inom området och ändå vill dom göra sej hörda.
2019-08-31, 17:01
Medlem
Citat:
Det är hennes uppmaning.
Forskarnas kompetens är att beskriva hur naturen ser ut och fungerar. Att hitta fungerande åtgärder är ett politiskt problem där forskarna är lika svarslösa som alla andra. Vad skulle forskarnas lösning vara på religiöst betingad befolkningstillväxt och andra grundläggande samhällsproblem?

Politiker gör vad som är politiskt möjligt, därför att de inte kan göra något annat utan att bli bortvalda. Att påstå att de skall göra som forskarna vill är förlöjligande. Forskarna har inga skarpa förslag förutom symboliska och verkningslösa åtgärder. Politikerna i sin tur saknar mandat att genomdriva impopulära åtgärder. Det är inte politikerna utan väljarna som behöver ställas till svars.

Citat:
Hon har yttrandefrihet, men ger hon sig in i leken så får hon leken tåla.
2019-08-31, 17:03
Medlem
Citat:
Det är hennes uppmaning.

Men tyngdpunkten i Gretas retorik är inte "lyssna på vetenskapen" utan de skräcknarrativ och absoluta krav hon målar upp - dessutom selekterar hon de "vetenskapliga rön" som ger de mest extrema och klatschiga utfallen. Det är inte "Vetenskapen" som säger att vi måste halvera utsläppen av CO2 på tio år, det är i varje fall inte någon obestridd vetenskaplig konsensus. Det är Gretas (och möjligen IPCCs) ensidiga tolkning.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-31 kl. 17:08.
2019-08-31, 17:03
Medlem
Jobbigt med frispråkiga amerikaner som står utanför Bonniersekten och kan iaktta farsen i realtid:

https://www.instagram.com/p/B1zCpYtihcg/

Citat:
Ursprungligen postat av beanieanditblue

Once again..no mention of going vegan for the planet..who are you? Who are these teens in nyc that don’t care about the environment but show up and pretend they do. Why do you hide from it @gretathunberg are you vegan or not?

And you guys left trash in the park yesterday..a lot of plastic cups.. pretty lame. I thought I loved your message and effort but please mention to your supporters to pick up after themselves. No excuse for animal abuse, OR litter! xo

Extra jobbigt att det är en kvinna också, som dessutom framför sin kritik helt utan personpåhopp.
2019-08-31, 17:08
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Och det är exakt dessa mekanismer människorna bakom Greta utnyttjar.
Deras två främsta vapen är "ändamålet helgar medlen". Det första är att skapa en situation där den sakliga diskussionen imploderar och ersätts av blind tro och svartvitt vi och de- tänkande där de själva är på det godas sida. Det andra är att skapa tidspress, se till att det är så bråttom att besluta om åtgärder som gynnar dem själva.

Okej Jag tror också att vi är ense i slutänden.
Ha, ha. Ditt Okej får mej att undra. Jag läser allt här i tråden så min skalle börjar snurra. Det börjar nästan kännas som vän eller fiende, med tanke på alla sektmedlemmar som försöker ockupera Gretatråden. I slutändan är det ju upp till var och att själv göra den bedömningen, eftersom Greta har blivit ett jippo.
2019-08-31, 17:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det ger alltså henne befogenhet att uppmana till strejker bl. a. Det är ju tydligt nu att sekten har dumförklarat hela världens ledare och oss andra. Det uppenbara är att sekten inte ska dumförklara oss vanliga och skuldbelägga oss som dom gör, utan vända sej högre upp. Till påven till exempel. Många forskare är också lekmän inom området och ändå vill dom göra sej hörda.
Ja, yttŕandefriheten ger Greta rätt att uppmana andra att strejka för klimatet.
Tycker du att Gretas yttrandefrihet ska berövas henne eller vad menar du?
Citat:
Ha, ha. Ditt Okej får mej att undra. Jag läser allt här i tråden så min skalle börjar snurra. Det börjar nästan kännas som vän eller fiende, med tanke på alla sektmedlemmar som försöker ockupera Gretatråden. I slutändan är det ju upp till var och att själv göra den bedömningen, eftersom Greta har blivit ett jippo.
Jag är helt öppen i tråden med min ståndpunkt: jag är kritiskt till den PR-kampanj som använder Greta men det betyder inte att jag nödvändigtvis är sk klimatskeptiker. Jag tar inte ställning i klimatfrågan.
Greta kan beskrivas som ett jippo med väldigt höga insatser.
Senast redigerad av DoraF 2019-08-31 kl. 17:17.
2019-08-31, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Eller Central park
Det har du rätt i. Jag blandade ihop dem.
2019-08-31, 17:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Hon har yttrandefrihet, men ger hon sig in i leken så får hon leken tåla.
Okej. Du väljer själv vem du vill vara. Om du får en kick av att sitta bakom en skärm och håna ett barn för hennes neuropsykiatriska funktionshinder så får du göra det. Du får sänka dig själv hur djupt du vill, bara du håller dig inom ramen för det tillåtna.
Greta sjunker inte till den nivån och det hedrar henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in