Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-09-13, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Amerikanska medier är något annat än svenska. Greta verkar inte riktigt gjort någon stor succé i USA.

Absolut, och i staterna (eller på de flesta andra håll) är det dessutom inte ett sätt att skaffa sig respekt när barn/tonåringar gör ner sina egna familjer och föräldrar eller behandlar dem som utbytbara figurer. Särskilt inte om det görs offentligt och utan vettiga skäl.
2019-09-13, 00:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Absolut, och i staterna (eller på de flesta andra håll) är det dessutom inte ett sätt att skaffa sig respekt när barn/tonåringar gör ner sina egna familjer och föräldrar eller behandlar dem som utbytbara figurer. Särskilt inte om det görs offentligt och utan vettiga skäl.
Tyvärr är det så här Greta tänker. Så länge hon är tyst eller håller sig till manus går det bra.
Det här är inte det enda hon sagt som är minst sagt illavarslande.

I Gretas fall har hennes föräldrar och syster offrat allt för henne. Hennes pappa Svante har mer eller mindre gett upp sitt eget liv för att serva Greta.
På ett annat plan: vad finns det att rädda om vi inte ens respekterar och värnar om varandra? Då är ju klimatkrisen betydelselös.
2019-09-13, 03:29
Medlem
En informativ artikel om hur det är att vara en aspie, som Greta ju är.

https://www.salon.com/2019/09/12/greta-thunberg-is-right-autism-is-her-superpower-those-who-mock-her-should-learn-from-her/
2019-09-13, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dörrarna är inte helt öppna i USA. USA:s president Donald Trump är ju en klimatförnekare, förefaller det som. Liksom en del andra mäktiga inom den amerikanska högern.

Sedan när Greta störtat Donald Trump, då kanske hon vänder blickarna mot Kina...

Greta nämns rätt ofta i China Daily. Och Xi JP pratar gärna om miljön, men Kina utvecklas fortfarande. GDP per person är omkring 60 rikaste landet i världen
2019-09-13, 05:54
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Undrar när Greta fattar hur lurad hon blivit när ingen av alla ryggdunkarna gjort ett skit åt allt vad hon sagt och ”krävt” som hon trodde dom var överens om.
Om hon blir våldsam när hon bryter samman hoppas jag hon riktar det mot dom som utnyttjat henne mest, dvs föräldrarna.

Tippar att hon fortfarande inte fått knulla dock. Tyvärr.
2019-09-13, 06:07
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad har Greta för talang?

Aspergers.
2019-09-13, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tyvärr är det så här Greta tänker. Så länge hon är tyst eller håller sig till manus går det bra.
Det här är inte det enda hon sagt som är minst sagt illavarslande.

I Gretas fall har hennes föräldrar och syster offrat allt för henne. Hennes pappa Svante har mer eller mindre gett upp sitt eget liv för att serva Greta.
På ett annat plan: vad finns det att rädda om vi inte ens respekterar och värnar om varandra? Då är ju klimatkrisen betydelselös.

Klassisk Aspergare, det finns bara JAG
2019-09-13, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta verkar bli allt säkrare för varje TV-framträdande i USA. Här skötte hon sig bra, i The Daily Show:

https://twitter.com/TheDailyShow/status/1172140823569473537
I USA värderas familjen mycket högt, att Greta vunnit några sympatisörer i breda lager med sitt framträdande är det bara att glömma.
2019-09-13, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Märkligt med de här fokuseringen på Gretas kropp. Hon har mycket väl bevisat att hon klarar av lite fysiska strapatser, så det är inget fel på den. Vidare ser folk lite olika ut, och så extremt liten och smal är hon faktiskt inte.

Nu finner jag henne inte attraktiv, men när jag var i hennes ålder skulle jag inte alls ha något emot henne. I den åldern var ju tjugofemåringar gamla tanter.
Inte min minnesbild från uppväxten. Fysiskt avvikande som dessutom var annorlunda var chanslösa och stöttes obönhörligen ut tyvärr.
Jag tror knappast att det är annorlunda idag.
Att sitta på ett flygplan, tåg eller båt klarar de flesta.
2019-09-13, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta berättar hur hon reagerar på stollarna och klimatvetenskapsförnekarna.
Den smutskastning hon får utstå från de mestadels högerextrema, foliehattar som Stockholmsinitiativets samling av knäppisar och kristna högerkonservativa hade knäckt många vuxna
Jag tycker hon hanterar det bra och inte rycks med i deras tramsande. Även om hon och de flesta kan skratta bort det så finns det en viss fara med den organiserade delen och den behöver kartläggas och hållas under uppsikt då de indirekt hotar hela mänsklighetens livsuppehållande system.

”De går efter min personlighet”
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-talade-i-natt-det-var-hemskt-/
Hade inte Greta bra betyg i svenska? Hur går man efter någons personlighet?
2019-09-13, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Hade inte Greta bra betyg i svenska? Hur går man efter någons personlighet?

Gissar att hon tänker på engelska här: "go after" i betydelsen att jaga i syfte att oskadliggöra, fånga in eller döda.
2019-09-13, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Gissar att hon tänker på engelska här: "go after" i betydelsen att jaga i syfte att oskadliggöra, fånga in eller döda.
Jag förstår vad som åsyftas, vad jag inte förstår är varför en påstått högpresterande tonåring inte kan uttrycka sig på korrekt svenska. Hade Greta varit idrottstalang hade jag förstått varifrån misstaget kom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in