2019-09-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Ser man inget mål skjuter man inte alls, iaf inte med luftvärnsrobotar som kräver radarlåsning på mål. Bara inavlade idioter agerar så.

Diskutionen drog igång ang Finlands geografiska läge och ev problem de skulle få och redan har med nyare system likt S400 om dom väljer ett "konventionellt" flygplan likt Gripen eller Rafale istället för F35.

Jag är av åsikten att för svensk del duger nya Gripen bra, men bara för att vi har ett fördelaktigt geografiskt läge mot Ryssland.
Finland ligger lika brunt till som Baltikum om det skiter sig. Jag undrar ens hur mycket nytta finnarna kommer ha av sitt flygvapen om det skulle bli krig, de plan som inte slås ut på marken kommer ha ett mycket jobbigt läge i luften och det är dom väl medvetna om. Det får mig att tro att F35 är det plan dom kommer välja, smygförmåga kommer vara a och o för finnarna för att över huvud taget kunna uträtta något av värde i luften, och på den punkten är F35 överlägsen de andra alternativen.

Men köpa ordentligt luftvärn för de 100 miljarderna istället kanske hade varit det bästa alternativet.

s200 roboten är semiactiv men har egen radar. man kan avfyra dom tyst så att målet man avfyrar dom mot får kortare rwr varning. det funkar så att man avfyrar den i riktning var man tror flyplanet är och sedan låter man roboten själv hitta ett mål. det är därför dom har avfyrat så många.

kryssningsrobotar hade jag handlat om jag var Finland. sedan fartyg men vettigt luftvärn som man kan flytta. ryska s400 består av flera olika robotar och dom med längst räckvidd är inte till för och bekämpa små jaktplan med. så jaktplan kommer inte ha några större problem över Finland. där i mot lär Finland inte ha jätte många ställen och landa på efter något dygn. på den delen är gripen bättre. tror dock Finland köper f35 och är väll inget dåligt val heller.
Citera
2019-09-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ser man inget mål skjuter man inte alls, iaf inte med luftvärnsrobotar som kräver radarlåsning på mål. Bara inavlade idioter agerar så.

Diskutionen drog igång ang Finlands geografiska läge och ev problem de skulle få och redan har med nyare system likt S400 om dom väljer ett "konventionellt" flygplan likt Gripen eller Rafale istället för F35.

Jag är av åsikten att för svensk del duger nya Gripen bra, men bara för att vi har ett fördelaktigt geografiskt läge mot Ryssland.
Finland ligger lika brunt till som Baltikum om det skiter sig. Jag undrar ens hur mycket nytta finnarna kommer ha av sitt flygvapen om det skulle bli krig, de plan som inte slås ut på marken kommer ha ett mycket jobbigt läge i luften och det är dom väl medvetna om. Det får mig att tro att F35 är det plan dom kommer välja, smygförmåga kommer vara a och o för finnarna för att över huvud taget kunna uträtta något av värde i luften, och på den punkten är F35 överlägsen de andra alternativen.

Men köpa ordentligt luftvärn för de 100 miljarderna istället kanske hade varit det bästa alternativet.
Kan faktiskt hålla med. Finland kommer troligtvis köpa in ett lågt antal f35 pga kostaderna. Bättre satsa pengar a på nya moderna vapen till armen för att satsa på ett segt fördröjnings krig ifall dom blir anfallna.
Citera
2019-09-12, 13:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag vet inte hur finnarna tänker men de kan kanske fundera kring att dra tillbaka sitt flygvapen in i Sverige, alltså vid ett krigsutbrott då. Har de då köpt Gripen E så är ju all logistik redan på plats.

Till detta krävs ett fast avtal, alltså en militärallians mellan Sverige och Finland.
Citera
2019-09-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
s200 roboten är semiactiv men har egen radar. man kan avfyra dom tyst så att målet man avfyrar dom mot får kortare rwr varning. det funkar så att man avfyrar den i riktning var man tror flyplanet är och sedan låter man roboten själv hitta ett mål. det är därför dom har avfyrat så många.

Den är semiaktiv, dvs den har en anten som kan ta emot signaler och behöver styrning ända till målet av en radar, den kan inte sända egna signaler för att leta mål. Det du beskriver kan en robot med aktiv sökare göra typ amraam eller meteor.
Citera
2019-09-12, 14:24
Medlem
Citat:
Den är semiaktiv, dvs den har en anten som kan ta emot signaler och behöver styrning ända till målet av en radar, den kan inte sända egna signaler för att leta mål. Det du beskriver kan en robot med aktiv sökare göra typ amraam eller meteor.
Du kan avfyra missilen först och sedan vänta och sedan slå på radarn på marken och belysa målet då kommer roboten förhopningsvis hitta målet just för att ge en kortare förvarning och använda dom tyst vilket är vanligt att man gör med semiaktiva luftvärnsrobotar.
Citera
2019-09-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Du kan avfyra missilen först och sedan vänta och sedan slå på radarn på marken och belysa målet då kommer roboten förhopningsvis hitta målet just för att ge en kortare förvarning och använda dom tyst vilket är vanligt att man gör med semiaktiva luftvärnsrobotar.

Jo så kan man göra, men syrierna hade inget mål att belysa för det fanns inget. Så dom använde luftvärnssystemen på samma sätt dom använder Ak47 på, dvs "spray n pray" vilket är ett helt efterblivet sätt att använda robotar som kostar miljoner på.

Dom sköt först ner ryssarnas spaningsplan när dom försökte skjuta ner israelerna, där visste dom vart fienden fanns, att i det läget efter ett praktfiasko iom nedskjutningen av en allierads flygplan då bränna iväg ett dussin robotar åt alla håll och kanter utan att ha några som helst mål i sikte säger allt om deras brist på kompetens.
Senast redigerad av Knasen2k 2019-09-12 kl. 15:48.
Citera
2019-09-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag vet inte hur finnarna tänker men de kan kanske fundera kring att dra tillbaka sitt flygvapen in i Sverige, alltså vid ett krigsutbrott då. Har de då köpt Gripen E så är ju all logistik redan på plats.

Till detta krävs ett fast avtal, alltså en militärallians mellan Sverige och Finland.

Har vi en allians så kommer Sveriges baser duschas med kryssningsrobotar i samma sekund som finnarna blir duschade.

Går ryssen in Finland kommer dom vara backade av både flygvapnet och ett stort antal luftvärnsbataljoner. Det kommer i princip vara omöjligt för Gripen eller andra icke stealthflyg att understödja finska frontförband i en sådan miljö. Det går inte att understödja armén om man tvingas hålla sig sig på 150+km avstånd från fronten. Medans ryssarnas flyg relativt obehindrat kommer kunna hacka sönder finnarna.

Med det sagt så kommer det inte vara någon lätt uppgift i F35 heller, men du har garanterat bättre odds än något av dom andra alternativen.

F35B + berghangarer är melodin om dom vill ha bäst chans att få upp några plan över huvud taget efter första vågen.
Citera
2019-09-12, 18:29
Medlem
30Lugers avatar
Citat:

Så tänker jag också, det ger ett ökat djup i finnarnas luftförsvar. Alternativt kan de flyga till Norge som har F35 även om det är lite längre och Norge är Natomedlem, så det faller nog bort. Det känns oklart om Nato skulle låta Finland operera från deras baser om inte Nato redan var indraget.
Senast redigerad av 30Luger 2019-09-12 kl. 18:31. Anledning: Komplettering
Citera
2019-09-13, 06:54
Medlem
Citat:
De kommer fortsätta lysa som solar i all evighet om du inte kan slå ut dom, vilket i princip är omöjligt att göra för både Finland och Sverige idag. Ett par flygburna radar kan befinna sig långt in över ryskt luftrum och ändå hålla koll på större delen av finlands luftrum. Finland ligger betydligt sämre till än Sverige geografiskt.

Ja F35 syns på radar, men du kan komma relativt nära utan att upptäckas. Är du tvungen att skjuta kryssningsrobot på 300km avstånd har fienden tid att flytta på sig, kan du skjuta från 50km avstånd hinner han antagligen inte omgrupera.
Du verkar leva i en fantasivärld.
Citera
2019-09-13, 07:10
Medlem
Citat:
Har vi en allians så kommer Sveriges baser duschas med kryssningsrobotar i samma sekund som finnarna blir duschade.

Går ryssen in Finland kommer dom vara backade av både flygvapnet och ett stort antal luftvärnsbataljoner. Det kommer i princip vara omöjligt för Gripen eller andra icke stealthflyg att understödja finska frontförband i en sådan miljö. Det går inte att understödja armén om man tvingas hålla sig sig på 150+km avstånd från fronten. Medans ryssarnas flyg relativt obehindrat kommer kunna hacka sönder finnarna.

Med det sagt så kommer det inte vara någon lätt uppgift i F35 heller, men du har garanterat bättre odds än något av dom andra alternativen.

F35B + berghangarer är melodin om dom vill ha bäst chans att få upp några plan över huvud taget efter första vågen.

Jag skulle väl säga att berghangarer är nödvändiga i ditt resonemang. Samt att angripa ryskt luftvärn.

Gripen E är inte helt maktlös i den miljön, hyffsad ändå på e-strid verkar den vara. Den har väldigt låg radarsignatur, må vara större än F-35. F-35 är väldigt sårbar så fort den skall försvara sig.

Skickar man upp stridsflyg så ser luftvärnet den när den angriper.

Eller har jag fel??
Citera
2019-09-13, 07:48
Medlem
Citat:

Räcker med det utökade samarbete som vi redan har. Fanns överenskommelser redan under kalla kriget vars fulla innebörd inte är allmänt känt. I en krigssituation ombaseras Finlands flygvapen troligen till Sverige ganska omgående efter att de blivit anfallna. Det är deras chans att överleva mer än en dag.
Citera
2019-09-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag skulle väl säga att berghangarer är nödvändiga i ditt resonemang. Samt att angripa ryskt luftvärn.

Gripen E är inte helt maktlös i den miljön, hyffsad ändå på e-strid verkar den vara. Den har väldigt låg radarsignatur, må vara större än F-35. F-35 är väldigt sårbar så fort den skall försvara sig.

Skickar man upp stridsflyg så ser luftvärnet den när den angriper.

Eller har jag fel??

Den är nog jäkligt vass i luftstrid skulle jag tro.

AN/APG-81 AESA-radar, kameror runt omkring flygplanet (AN/AAQ-37 Electro-optical Distributed Aperture System) så att piloten kan se åt alla håll och kanter, -via sin avancerade hjälm, en massa moderna sensorer, biffig motor med rejäl dragkraft, hjälmsikte. Avancerad datalänk mellan flygplanen. Moderna vapen.. Låg radarsignatur!

Hur vass den är på att kurva råder det kraftigt delade meningar om, men få motståndare vill nog komma tillräckligt nära en F-35 för att prova om de kan välja att slippa.

Väldigt sårbar skulle jag verkligen dra mig för att säga.

Du måste komma ihåg att all flygplansdesign är ett resultat av kompromisser. Naturligtvis är inte F-35 bäst på allt. Precis lika lite som de flesta andra stridsflygplan där ute.
Senast redigerad av Macke85 2019-09-13 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in