2019-09-12, 21:50
Medlem
Knut-Annes avatar
En vecka innan KL skall inställa sig för domstolsförhandling.
Sneglar på vindunken.
- Äsch en liten slurk vin kan jag väl ändå unna mig!

Dagen före KL skall inställa sig för domstolsförhandling.
- Visst ja, skulle ju till domstolen i morgon!
- Äsch jag hittar på något, säger att hunden blev akut sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det är en självklarhet att den som får lägenheten/fastighet vid en bodelning också tar över de lån som finns på lägenheten/fastigheten. Lånen är med all sannolikhet gemensamma. Finns det sedan ett övervärde så ska sen andra ha sin andel av det.
I detta fallet tycks man ansett det till 9,3 mkr.
Så HOL har då en lägenhet värd 20 med ett lån på ca 5 ( minns inte summan men totalen av de gemensamma lånen)
Sen kanske han måste låna 9,3 för att betala KL. Då har han 14,3 i lån ca.
Låter helt rimligt om KL ägde 60%
Helt otroligt att två välutbildade jurister kan tvista i årtal om en självklarhet

Precis. Tack.

(4,3 mille bolån)

Han måste köpa ut henne för 9,5 mille till.

Fan vad jobbigt det måtte vara på toppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Enligt kvinnan i länken låg han ute på gatan....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hon-passerade-den-skjutne-pa-vag-till-jobbet-det-skramde-mig

OK, tack. Det där hade jag missat. Alltså klarade HOL ta sig ner till porten. Kvinnan är hemtjänstpersonal och det lät på henne som om hon skulle in i huset. Kan hända att rövare smiter sig in med hemtjänstpersonal som inte känner igen de boende. Annars borde det väl inte vara sådan rulle på lägenheter att de boende inte känner igen sina grannar i de där kåkarna.

Eller hade MGM nycklar. Eller en bricka eller någon kod för att ta sig in. Polisen borde ha en uppfattning om det nu. Tydligen visste han var HOL bodde om han nu sköt rätt man. Det vore ju snopet om kulorna var avsedda för någon annan och MGM återvände för att få jobbet gjort.
Citera
2019-09-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
OK, tack. Det där hade jag missat. Alltså klarade HOL ta sig ner till porten. Kvinnan är hemtjänstpersonal och det lät på henne som om hon skulle in i huset. Kan hända att rövare smiter sig in med hemtjänstpersonal som inte känner igen de boende. Annars borde det väl inte vara sådan rulle på lägenheter att de boende inte känner igen sina grannar i de där kåkarna.

Eller hade MGM nycklar. Eller en bricka eller någon kod för att ta sig in. Polisen borde ha en uppfattning om det nu. Tydligen visste han var HOL bodde om han nu sköt rätt man. Det vore ju snopet om kulorna var avsedda för någon annan och MGM återvände för att få jobbet gjort.

En trådsanning. Du vet inte var han blev angripen. Skullle MGM ha varit omaskerad menar du? Knappast. Maskerad? Då blir han inte insläppt. Han blev sannolikt angripen precis på väg ut, men hinner skydda sig lite bakom porten, tror jag.
Citera
2019-09-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ta en titt till i bodelningsdokumentet. De hade gemensamma lån. Inte hans, inte hennes - gemensamma.

Har man en gemensam lägenhet så har man också till 99,9 % sannolikhet gemensamma lån.
Nästan ingen Borgenär accepterar något annat. Det skulle nämligen bli otroligt svårt att ta säkerheten i anspråk om lånet inte betalas.
Om ägarna hade olika stor insats från början så får de reglera det sinsemellan.
Citera
2019-09-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Har man en gemensam lägenhet så har man också till 99,9 % sannolikhet gemensamma lån.
Nästan ingen Borgenär accepterar något annat. Det skulle nämligen bli otroligt svårt att ta säkerheten i anspråk om lånet inte betalas.
Om ägarna hade olika stor insats från början så får de reglera det sinsemellan.
JAG vet det. Och jag är läskunnig. Men uppenbarligen inte personen jag citerade.
Citera
2019-09-12, 21:55
Medlem
[quote=Pandalina4|68684339]Håller med. Något är väldigt fel, inte bara - förlåt bara - alkoholism. Sen att hon går in som god man till en man (nu efterlyst efter missad rättegång) som vårdats av å till på psyket får mig än mer att tänka att hon varit inlagd till å från.[/QUOTE

Är det bekräftat att hon verkligen varit god man ? Det brukar vara praxis att kontrollera om personen finns med i belastningsregistret för att bedöma lämpligheten eller är det en trådsanning ?
Citera
2019-09-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Han fick alltså bostadsrätten vilken i dag är mer värd än vid värderingen i bodelningen vilket K också uttryckte i domstolen.

1,5 år senare är värdet höjt med 2 milj. Vad är den värd i dag då 3 år senare.
Självklart är det en förlust för K.

Ja men så går ju inte att räkna. Den ska väl ändå värderas utifrån datumet dom skildes. Allt annat vore väldigt konstigt.
Citera
2019-09-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Har han de pengarna då för ett så stort lån? Så det räcker, eller är det där skon klämmer?

Han får utan tvekan låna det på vilken bank som helst. 95% sannolikhet
Citera
2019-09-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En trådsanning. Du vet inte var han blev angripen. Skullle MGM ha varit omaskerad menar du? Knappast. Maskerad? Då blir han inte insläppt. Han blev sannolikt angripen precis på väg ut, men hinner skydda sig lite bakom porten, tror jag.

Mediasanning: Utanför sin egen lägenhetsdörr har jag läst och även Dagens Juridik verkar ha den uppfattningen och de borde väl ha kollat.

Henrik Olsson Lilja träffades av flera skott när han överfölls i trapphuset utanför sin lägenhet. Han uppges dock må under omständigheterna väl.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/aklagaren-misstankarna-mot-tidigare-anhallna-kvinnan-kvarstar/

Har bara läst om spek om mask här på tråden, så jag har ingen aning. Om det nu var en blond snubbe med alldagligt utseende så kanske han inte brydde sig om att dölja sitt ansikte.
Citera
2019-09-12, 22:02
Medlem
[quote=Castorchamp|68684793]
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Håller med. Något är väldigt fel, inte bara - förlåt bara - alkoholism. Sen att hon går in som god man till en man (nu efterlyst efter missad rättegång) som vårdats av å till på psyket får mig än mer att tänka att hon varit inlagd till å från.[/QUOTE

Är det bekräftat att hon verkligen varit god man ? Det brukar vara praxis att kontrollera om personen finns med i belastningsregistret för att bedöma lämpligheten eller är det en trådsanning ?

Nej, inte bekräftat vad jag vet. Tråduppgift.
Citera
2019-09-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Precis. Tack.

(4,3 mille bolån)

Han måste köpa ut henne för 9,5 mille till.

Fan vad jobbigt det måtte vara på toppen.

Fast som nån skrev nyss. Lägenheten har nog stigit några millar till tack vare att KL dragit ut på det. Tack KL säger HOL. Tjänat mer på värdeökningen i lgh under de åren än vad han drar på jobbet, typ.
Och KL får skylla sig själv, för hade hon tagit pengarna 2016 hade hon kunnat köpt en egen lgh.
Senast redigerad av Lacus 2019-09-12 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in