Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-09-12, 19:23
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej. Berätta vad som inte stämmer:
Pierre Casiraghi har ingen titel utom på svenska Wikipedia.

Monte-Carlo SBM fokuserar starkt på hållbarhet sedan ett decenium tillbaka och har även försökt expandera verksamhet till Abu Dhabi.
Också enligt Forbes håller Monaco på att skifta fokus till hållbarhet:
https://www.forbes.com/sites/laurenjadehill/2019/07/26/the-evolution-of-luxury-in-monaco/

Så nej, det är ingen slump att en medlem av furstefamiljen ägnar sig åt uppmätksamma klinathotet lika lite som
det är en slump att Malizia seglade Greta över Atlanten. Det är en del av rebrandingen av Monaco.
Det finns inga gratisluncher.

OECD kritiserat Monacos status som skatteparadis och har tvingat landet till ökad transparens:
https://www.oecd.org/countries/monaco/andorraliechtensteinandmonacoremovedfromoecdlistof unco-operativetaxhavens.htm
OECD är också kritiska till Monacos "golden passports" och dess möjligheter till bl a skatteflykt.
http://www.oecd.org/ctp/oecd-clamps-down-on-crs-avoidance-through-residence-and-citizenship-by-investment-schemes.htm

Ja, Monaco kommer att få ännu svårare i fortsättningen att fungera som skatteparadis.
Innevånarna betalar ingen skatt.
Monaco är under hård ekonomisk press, precis som jag sa.

Jag är medveten om att detta gränsar till OT.
Kanske du kan förklara vad det har med Greta och tråden att göra. Fattar NADA.
2019-09-12, 19:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hon säger att hon "gav upp sin fina karriär i utlandet" när hon slutade flyga för sin dotters klimatfunderingars skull, men i själva verket kom hennes karriär som utländsk stjärna aldrig särskilt långt. När hon gav upp flygandet var den utländska grejen redan över. Hon hade inte det som krävdes för en internationell operakarriär.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Aha. Du är en operakännare av stora mått med stora insikter då. Eller? Hittar du på bara? bara i linjen med tidigare inlägg. Smutskastning av Greta och allt som kan förknippas med henne. Ja, frågan kan ställas.
HepCat-X har helt rätt. Malena var en gång ung och lovande. Hon fick till en början (mindre) roller hos de stora ditigenterna, men mer blev det inte. Så vitt jag vet har hon t ex inte gjort någon inspelning med någon av de stora.
Malena har aldrig kunnat mäta sig med t ex Ann-Sophie von Otter eller Ann Hallenberg, båda mezzosopraner som Malena och med ungefär samma repertoar som Malena. Båda två mycket framgångsrika utomlands men mindre kända i Sverige.
Det stämmer att när Malena slutade flyga hade hon kommit så långt hon kunde i sin karriär.
Hon har inte det som krävs för att bli en stor operastjärna.
2019-09-12, 19:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kanske du kan förklara vad det har med Greta och tråden att göra. Fattar NADA.
Det rör sig om en diskussion om tråden kring finansieringen av Gretas seglats.
Jag påpekade att om Monacos furstefamilj betalar så handlar det inte om snällhet från deras sida utan om marknadsföring. Greta har inte fått sin resa gratis, som hon själv säger, utan hon har betalat den med PR.
Jag kan inte se att det skulle vara bättre, som vissa tycks mena, att bli sponsrad av Monacos furstefamilj än av BMW och andra storföretag.
Det finns inga gratisluncher oavsett.

GiantSquid trodde att jag fantiserat ihop det jag skrev om Monaco och jag visade att det jag skrev stämmer.

Citat:
Pierre Casiraghi är inte prins. Jag förmodar att det var honom du menade.

Faktum kvarstår: någon eller några betalade för Gretas resa.
Filmbolaget har förmodligen betalar en del.
Det är möjligt att Monacos furstefamiljen också betalat något. För deras del handlar Malizia II och seglatsen inte om filantropi, som folk om tråden verkar tro.
Monacos furstefamilj är under hård ekonomisk press. Deras gamla intäktsmodell fungerar inte längre och de måste rebranda Monaco och skapa nya intäktskällor.
En person som Pierre Casiraghi skulle inte vara så här publik i detta specifika sammanhang om han och familjen inte hade ett syfte med hans medverkan.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
2019-09-12, 20:30
Medlem
Greta svarar rätt improviserat, mycket beroende på tid och energi. Det är klart större chans att Greta läser ens inlägg, om andra tyckt att inlägget är intressant, gillat det och ibland även bett Greta att titta på det. Så har skett med vissa av mina inlägg!

-Vad gäller Gretas svar, är det skillnad på offentliga svar från henne på Twitter och Instagram, och mer privata svar från henne i form av Direktmeddelanden. De senare vill hon förstås, att man behåller för sig själv, om hon inte anger annat i dem!
2019-09-12, 20:30
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Greta sitter i amerikansk tv och gör sig obesvärat till talesflicka för hela Sverige. Hoppas att amerikanerna genomskådar att hon naturligtvis inte talar för andra än sina egna kompisar:

https://www.dn.se/kultur-noje/greta-thunberg-i-the-daily-show-i-sverige-ar-klimatforandringarna-ett-faktum/

Hon anar nog inte hur sjukt entitled hon låter, särskilt inför en amerikansk publik.
Intressant reaktion från dig! Du fokuserar på hur det låter. Greta sa som det var och hon visste att det hon sa var 100 % sant och det var därför hon formulerade sig som hon gjorde.

Ytterst få personer blir seglade som passagerare över Atlanten i en båt som Malizia II, men hon fick det erbjudandet, bland en del andra antar jag, och hon tänkte:

"Jag är en av väldigt få människor i världen som faktiskt kan göra en sådan resa. Så varför inte?"

Hon nöjer sig med att tala sanning och är inte så ängslig över hur det låter, ytligt sett.
2019-09-12, 20:31
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Kan du utveckla det där med "giriga"? Vari ligger den materiella vinsten för Malena? Detta är inte menat som ett ifrågasättande av det du skrivit, utan helt enkelt en rak fråga.

Girighet kan vara rent monetär, men kan även handla om att spegla sig i mediaglansen, direkt eller indirekt. Att få frottera med etablissemanget, och att öppna dörrar åt sig själv.

De intressanta som Greta faktiskt har bidragit till är att belysa vilka maktstrukturer som finns, och vilket inflytande globalisterna har över politik och media. Bilden som framtonar är totalitär och skrämmande. Greta arbetar som front för att montera ner nationalstaterna och därmed den representativa demokratin.
2019-09-12, 20:42
Medlem
Vad gäller Malena tycker jag själv, att hon har en vacker och nyanserad sångröst. Eftersom hon hade en framgångsrik internationell operakarriär under nästan hela Gretas barndom, måste hon varit rätt framstående.

Tror att Greta skulle bli lugnare om hon oftare unnade sig att dansa och spela musik, som hon är väldigt bra på, men det är Gretas personliga val. Hon är så orolig för att miljö- och klimatförändringarna blir alltför stora, om vi inte snart börjar göra mycket mer åt dem!

Greta är glad för alla priser och utmärkelser hon får, men säger att hon först egentligen uppnått något, när utsläppen verkligen börjar minska! Hon tillägger att som bekant är vi inte där än!
2019-09-12, 20:44
Medlem
Picamagpies avatar
Vad har Greta för talang?
2019-09-12, 20:49
Medlem
Citat:
HepCat-X har helt rätt. Malena var en gång ung och lovande. Hon fick till en början (mindre) roller hos de stora ditigenterna, men mer blev det inte. Så vitt jag vet har hon t ex inte gjort någon inspelning med någon av de stora.
Malena har aldrig kunnat mäta sig med t ex Ann-Sophie von Otter eller Ann Hallenberg, båda mezzosopraner som Malena och med ungefär samma repertoar som Malena. Båda två mycket framgångsrika utomlands men mindre kända i Sverige.
Det stämmer att när Malena slutade flyga hade hon kommit så långt hon kunde i sin karriär.
Hon har inte det som krävs för att bli en stor operastjärna.
Helt rätt? Gretas mamma sjunger mycket bra och är uppskattad och har sjungit hem miljontals kronor vilka hon av allt att döma försörjer familjen med.

Finns det något stolligare än omusikaliska operafantaster?
2019-09-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Girighet kan vara rent monetär, men kan även handla om att spegla sig i mediaglansen, direkt eller indirekt. Att få frottera med etablissemanget, och att öppna dörrar åt sig själv.

De intressanta som Greta faktiskt har bidragit till är att belysa vilka maktstrukturer som finns, och vilket inflytande globalisterna har över politik och media. Bilden som framtonar är totalitär och skrämmande. Greta arbetar som front för att montera ner nationalstaterna och därmed den representativa demokratin.
Varför avslutade då Greta ett av sina största tal med att säga, att den verkliga makten tillhör folket!
2019-09-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför tror du jag trollar? Jag vill inte veta av Greta. Varför vill du läsa om henne vareviga dag?
Jag förstår vad du menar. Jag vill inte veta av nazisterna och därför besöker jag inte deras trådar på Flashback. Men här ska vi ju skriva och läsa om Greta och hennes göranden och låtanden världen över.
2019-09-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Helt rätt? Gretas mamma sjunger mycket bra och är uppskattad och har sjungit hem miljontals kronor vilka hon av allt att döma försörjer familjen med.

Finns det något stolligare än omusikaliska operafantaster?
Vissa av oss uppskattar faktiskt opera. Och då väljer vi att lyssna på sångare som inte är världsberömda i hela SVT. Om du förstår vad jag menar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in