2019-09-12, 20:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Japp polisen får både fotografera, dakta och kroppsvisitera :-)
”Straffet för människorov är fängelse i mellan 4 och 18 år, eller livstid. Är brottet mindre grovt döms till fängelse i högst sex år.” Enligt wikipedia

”polisen får fotografera dig och ta fingeravtryck om det behövs för att utreda ett brott på vilket fängelse kan följa. Kroppsvisitation och kroppsbesiktning får göras om du är skäligen misstänkt för ett brott på vilket fängelse kan följa. ”
https://lawline.se/answers/far-polisen-fotografera-mig-aven-om-jag-inte-ar-anhallen-eller-haktad

Tack!
och det är ju det EGT skriver nedan:

/min fetning)
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Scenario:
En polis sitter och tittar på bilderna som togs på SD när han anhölls på tisdagen, ett drygt halvt dygn efter LW försvann.
Hen har bra koll på beslagsprotokollet och vad som är inskickat till NFC. Eftersom skadorna är som dom är tittar polisen en extra gång på bilden av SD och inser att skorna han hade på sig vid 1:a anhållandet inte finns i listan till NFC...

Från Metro 17/5:
"– En person har suttit anhållen misstänkt för människorov, det kan jag bekräfta, säger åklagare Åsa Hiding, som leder förundersökningen.

Personen var anhållen under tisdagen.
"
https://www.metro.se/nyheter/man-forhordes-om-misstankta-kidnappningen-lamnade-sedan-landet-7puIcOnW_B

Så då verkar den frågan avklarad.
Och nu minns jag också EGTs inlägg, där h*n tyckte att det var konstigt med att vissa saker var beslagtagna, medan andra inte....viktiga saker.

Skorna, är alltså inte beslagtagna, om man får tro EGT.

Var är skorna???
Citera
2019-09-12, 20:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tack, T34Panzer! Det har kokat inom mig sen jag började läsa om det nu. Alla idiotiska inlägg som försöker förminska det som drabbade LW på alla sätt och vis. Om just detta har skrivits om massor av gånger.

Ingen av de som försöker göra SD´s "knoggnuggning" på LW till ingenting har någonsin skrivit: "Jag har drabbats själv eller sett någon bli drabbad."

Ändå ångar man på och tycker och tänker och gör detta till "inget". Precis som vissa gör mordet till LW´s eget fel.

Det finns väl en anledning till att just denna knoggnuggnings foton fyllde 8 sidor i anmälan, skulle jag tro?

Du förminskar den olagliga handlingen att vägra lämna bilen och förstorar ägarens lagliga rätt att freda sin egendom. Frågan är vad du har för mysko vinning att vända upp och ner på värden?
En genusgrej brukar vara svaret på såna där konstiga åsikter.

Då någon är gäst får denne stanna kvar tills man blir uppmanad att ge sig av, gör inte gästen detta får gästen avlägsnas med det våld som krävs.:

Bruka våld-Person lämnar inte din egendom
https://www.lawline.se/answers/bruka...te-din-egendom

Det finns mycket att koka över så du kan koka om något annat nu.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-12 kl. 20:16.
Citera
2019-09-12, 20:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
En annan vinkel är att försvaret drar upp det till hovrätten. Försvarsadvokaten känner nog att bevisningen är tvivelaktig och bär inte sannolika. Nu gjorde hovrätten en annan bedömning och gick på åklagarens linje, vilket är mer praxis att göra.

Som jag svarade en annan postare så är det inget konstigt eller oroväckande - åt nåt håll - att en häktad överklagar en häktning. I detta fall en överklagan till Hovrätten. Som avslogs. Vi får se om öven detta överklagas.

Det finns många omskrivna fall där en häktning överklagats ända upp till Högsta Domstolen - och även där avslag (till prövning): Tex:
Nerijus Bilevicius, Jean-Claude, Arnault, ASAP Rocky, Julian Assange..
Citera
2019-09-12, 20:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan så vara, men tänk nu själv: VARFÖR gjorde LW det? Hon ville antagligen få honom att ta ansvar efter alla år och/eller ge henne ett svar på sina frågor. "Hur ska vi ha det? Vad vill du med mig? Varför behandlar du mig så illa?"

Vilket SD förmodligen varken kunde eller ville svara på. Annat än med våld..

Jag var ironisk, hängde på KonstapelApels inlägg. Lite känga till dom som vill skuldbelägga LW och de som menar att hon klängde sig fast på SD.

Jag menade att förmodligen hade ett på- och av förhållande i någon grad. SD och hon åkte tillsammans hem i hans bil. SD var väl säkert med på att hon skulle åka med honom.

Tjafs uppstod sedan...
Citera
2019-09-12, 20:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag var ironisk, hängde på KonstapelApels inlägg. Lite känga till dom som vill skuldbelägga LW och de som menar att hon klängde sig fast på SD.

Jag menade att förmodligen hade ett på- och av förhållande i någon grad. SD och hon åkte tillsammans hem i hans bil. SD var väl säkert med på att hon skulle åka med honom.

Tjafs uppstod sedan...

Ja, han skjutsade hem henne, tackade nej till inbjudan till nattfika och ville avsluta kvällen med att de sticker hem till sig var för sig. Knappast att anse som en orimlig begäran i de flesta sammanhang.
Citera
2019-09-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Enligt en artikel på NA så har hovrätten avslagit en begäran från SD och hans försvarare om att upphäva häktningsbeslutet. Hovrätten bedömer att misstanken "sannolika skäl" skall bestå.

Tack! Otroligt att man ska behöva läsa igenom 30 sidors svammel och "teorier" för att få lite fakta.
Citera
2019-09-12, 20:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Tjafs uppstod sedan...
Skuldbelägga LW? Herregud människa det var LW som genom en lagvidrig handling otvetydigt hade skulden till vad som hände i bilen. Känner din ärlighet och fantasier inga gränser?

Jag scrollar alltid dig med detta var fåordigt för en gångs skull så jag kunde inte undgå läsa.
Citera
2019-09-12, 20:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nej det säger inte nånting om vare sig bevisens styrka, den misstänktes skuld eller fallets utgång. I detta fall pratar vi om ett överklagande till Hovrätten.

Det finns massor av kända fall där de överklagat en häktning ända upp till Högsta Domstolen!
Tex: Nerijus Bilevicius, Jean-Claude, Arnault, ASAP Rocky, Julian Assange...

Så denna överklagan visar (IMHO) inte på annat än att Stefan är rejält frustrerad nu....börjar bli rastlös, vill hem, cachingststistiken (GC-beroende),
...

#jagstårinteutpå10kvm

Eller så anser MGM att han är helt oskyldig och överklagar därför, det är ju en möjlighet också, eller vad tror du?

I de fall du räknar upp så är det bara NB som jag anser vara helt snett ute, de andra är enligt mig djävligt tveksamma fall.

Strunt samma, det kommer att komma en begäran om åtalstids-förlängning och omhäktning, då får vi delfacit och får se hur långt fallet har kommit, jag trodde ju på minst två åtalstids-förlängningar och nu när MGK springer lös och ledig så lär det nog bli fler.
Citera
2019-09-12, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Se där, då är vi åtminstone två som funderar över varför åklagaren hade så djävla bråttom med MGK, tycker lite som du att det känns som om Hiding målade in sig i ett hörn med ingripandet mot MGK, blev ju varken hackat eller malet av allt när det landade, inte tillräckligt för "sannolika skäl" men ändå kvar som " skäligen misstänkt", känns som en omöjlig ekvation om det ska bli ett framgångsrikt åtal.

Jepp, mycket intressant hur det kommer att sluta och att MGM stretar emot var ju också intressant att läsa, det betyder att MGM inte har tillstått något alls än så länge.

Vi är tre.
Jag hatar när jag inte kan se logiken i nåns beslut.
Utan nu sitter man här och hoppas på att Åkl vet vad hon gjorde.
Men jag håller med, det gick blixfort och sen bara släpptes hon igen.
Ingen fight ingenting.
Väldigt märkligt.
Citera
2019-09-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadlyspawn
Tack! Otroligt att man ska behöva läsa igenom 30 sidors svammel och "teorier" för att få lite fakta.
Tja, många snillen spekulerar här.
Citera
2019-09-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tack, T34Panzer! Det har kokat inom mig sen jag började läsa om det nu. Alla idiotiska inlägg som försöker förminska det som drabbade LW på alla sätt och vis. Om just detta har skrivits om massor av gånger.

Ingen av de som försöker göra SD´s "knoggnuggning" på LW till ingenting har någonsin skrivit: "Jag har drabbats själv eller sett någon bli drabbad."

Ändå ångar man på och tycker och tänker och gör detta till "inget". Precis som vissa gör mordet till LW´s eget fel.

Det finns väl en anledning till att just denna knoggnuggnings foton fyllde 8 sidor i anmälan, skulle jag tro?

Såna individer som använder sig av så svinaktiga metoder såsom sk knognuggning vet dessutom att det är precis som att utföra densamma på bröstbenet på en person och att det gör jävligt ont, det vet jag! Det visste SD och det var därför han gjorde det. Det torde vara glasklart att han har gjort det förr - hm - eller rent av praktiserat samma smärtsamma metod på HD tidigare kanske? Jag frågar mig detta.

Någon av alla som säger sig känna paret SD/HD som känner till att denna tortyrliknande metod använts tidigare, mot LW eller mot HD, så rapa upp det nu!

"Fördelen" med att utföra mycket smärtsamt våld av den typen mot huvud eller bröstbenet är att det inte lämnar några ytliga spår.
Citera
2019-09-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det är min teori också. SD höll fast LW och HD slog med något tillhygge. Därför har man nu bara SD DNA funnet på LW men ej något från HD och därför sitter bara SD med sannolika skäl just nu.

Kruxet är bara att då borde DNA funnits även av HD på mordplatsen. Vad just vi i tråden inte vet. Ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in