2019-09-12, 17:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Inte lätt för nån att minnas alla fakta och spekulationer!
Det är en mastodonttråd, och mycket aktiv, snart uppe i 60.000 inlägg.

Det första som skrevs om att en man gripits/anhållits var i Metro, redan den 17 maj
https://www.metro.se/nyheter/man-forhordes-om-misstankta-kidnappningen-lamnade-sedan-landet-7puIcOnW_B

Första gången NA skriver om det är den 21 maj
https://www.na.se/artikel/uppgifter-tidigare-anhallen-for-lena-wesstroms-forsvinnande-anmald-for-att-ha-misshandlat-henne

Likaså Expressen den 21 maj
https://www.expressen.se/nyheter/utpekad-man-anmald-for-misshandel-av-lena/

Tack!

Ja, om jag hade vetat att allt skulle hålla på i åratal, hade jag nog börjat göra en tidslinje från start.
Bakläxa för mig.

Vissa klockslag har vi kanske inte heller, varken från tråd eller media.
Citera
2019-09-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Fakta är att LW var på dagsutflykt ensam
med SD en månad efter misshandelsanmälan.

Fakta är att LW tog kontakt med HD och
SD och ville leka med dem ensamma i
skogen i augusti 2017.

Hon bedömde väl risken att SD skulle skada henne dagtid när andra kunde dyka upp som minimal alt att han fattat att hon anmäler direkt.

Dom har tidigare cachat tillsammans flitigt. Obetänkt. Naivt. Möjligen.
HD kan även ha sagt att hon länge vetat, men är tacksam att LW berättat själv. Att allt är OK?

Vad vet vi?
Senast redigerad av Remark 2019-09-12 kl. 17:59.
Citera
2019-09-12, 17:57
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon ångrade sig inte? Skämdes?
Bad HD om ursäkt?

Så kan det ha varit. Jag vet inte. Svår situation att tänka sig in i
Citera
2019-09-12, 17:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vad jag minns stannade paret i London några dagar då dom blev nekade vistelse i USA? Hur många dagar är jag osäker på.

Max hemma 4 dagar i Sverige innan han han åter greps.

Enligt @smarfors inlägg tis 29 maj, som referar till ”i fredags” så antar jag att SD o HD återkom runt den fre 25 maj. De hämtades av JG, och lär ha tillbringat tid i dennes stuga, troligen fram till tid 29 maj då SD återigen hämtades till förhör.
(@smarfor är en trovärdig källa: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19))

Citat:
2018-05-29,
Ursprungligen postat av smarfor
”SD och HD är hemma i Sverige sen en tid tillbaka. Sågs på SDs adresss i fredags. Åkte i en bil som är reggad på en hyrbilsfirma.”

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
”Han plockade upp dom i sin bil. JG körde alltså bilen.”

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det var ett inlägg från blomvattnare, som fått ett pm om att de nekats inträde till USA och de åkt tillbaka via London. Uppgifter som sen visade sig stämma:

”USA:s tull- och gränsbevakning, Customs and Border Protection, har tidigare bekräftat att mannen landade på Los Angeles International Airport den 16 maj, alltså dagen efter försvinnandet. Samtidigt har uppgifter till Expressen gjort gällande att han inte blev insläppt i landet och därför i stället reste till Storbritannien.”
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-misstanks-ha-mordat-lena-45/
Citera
2019-09-12, 18:00
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag har tidigare deklarerat inom tråden, att alla mördare har en sak gemensamt när de ställs öga mot öga inför lagens långa arm, det vill säga, alla är dom oskyldiga. ●En del mördare slinker ur nätet, till exempel, på grund av att det saknas tillräckligt med beviskraft för att kunna döma mördarna, andra klarar sig från ett fängelsestraff på grund av annat, ●Kalamarksmordet är just ett sådant exempel.

Beträffande mordet på Lena Wesström, så fick nyligen SD's FörsvarsAdvokat vid namn: Ingvar Backman backa för andra gången i rad, det vill säga, trotts han's tappra försök med att överklaga till Göta Hovrätt i tron om att kunna få sin klient försatt på fri fot, så sågade den mycket kompetenta KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding tillsammans med Hovrätten Ingvar Backman jäms med fotknölarna

Ingvar Backman är SD's FörsvarsAdvokat, och han's jobb är att rentvå sin klient från Åklagaren's misstankar samt att försöka slå hål på alla de olika bevis som Åklagaren kan lägga fram, detta oavsett om han's klient är skyldig till det begångna mordet som vederbörande nu på sannolika skäl sitter häktad för.

Mvh/ @JokerMannen

Ps: Identifieringen av den då avlidna människokroppen, kunde först fastställas under Tisdagen den 22 Maj år 2018 Ds.

Ja, Goddag Yxskaft på dig också.
Tolkar ditt "svar" som att det enbart var nämnda detalj du hängde upp utpekandet på. Då vet jag.
Citera
2019-09-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar på när SD greps och anhölls 15/5-!8 vilka åtgärder gjorde och får man göra?

...

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Inte lätt för nån att minnas alla fakta och spekulationer!
Det är en mastodonttråd, och mycket aktiv, snart uppe i 60.000 inlägg.

Det första som skrevs om att en man gripits/anhållits var i Metro, redan den 17 maj
https://www.metro.se/nyheter/man-forhordes-om-misstankta-kidnappningen-lamnade-sedan-landet-7puIcOnW_B

Första gången NA skriver om det är den 21 maj
https://www.na.se/artikel/uppgifter-tidigare-anhallen-for-lena-wesstroms-forsvinnande-anmald-for-att-ha-misshandlat-henne

Likaså Expressen den 21 maj
https://www.expressen.se/nyheter/utpekad-man-anmald-for-misshandel-av-lena/

Ja enl tex Expr så blev SD anhållen: "Enligt uppgifter till Expressen har en man suttit anhållen inledningsvis i utredningen, misstänkt för att ha fört bort trebarnsmamman. Rubriceringen då var människorov."
Nog borde man få kroppsbesiktiga en person som är anhållen för msk-rov?

Flera har ju varit inne på att det var först när SD greps andra gången som man kunde/fick kolla efter rivsår etc.
Tror inte det stämmer.
Tror det var just sånt som man ville kolla när man tog in SD. Och eftersom inget hittades (och ej inget annat) så släpptes han.
Teori.
Citera
2019-09-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Stämmer väl att dom flesta av oss misstänkte, eller trodde oss veta att det var Lena som man hittade död.

Så många människor hittas ju inte döda och sönderslagna utomhus i Örebro varje år.

MEN det händer trotts allt.

Och det hade ju varit jäkligt pinsamt om JG skrev som han gjorde, och det visar sig att det var en helt annan kvinna som blivit våldtagen och sönderslagen där bakom planket.

Lite lurigt är det ändå...………….

Jag som håller JG till en av två som vet vad som hänt, kan tycka att det inlägget är lite märkligt.

Det är ju inte 100% eftersom kroppen inte är identifierad.
Varför skicka ett sånt inlägg om man bara är 95% säker, för du kan ju faktiskt ha fel.

Geocachingsjukan? FTF?
Instämmer med det du skrivit; vem har mage att skriva nåt sånt innan det är officiellt bekräftat?
Citera
2019-09-12, 18:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det är väl ändå självaste Fáan och han's egen Moster vad folk skall älta onödigheter fram och tillbaka.

Det har ingen som helst betydelse om så LW har haft en egen bordell inom sina egna väggar, så finns det något som vi benämner för mänskliga rättigheter, vilka alla människor skall, och måste rätta sig efter, och det är oavsett vad. Ingen mänsklig individ äger rätten att ta lagen i sina egna händer och döda en annan människa, den som tar lagen i sina egna händer och mördar en annan individ, är den person som har begått ett grovt övertramp, och skall sålunda enligt gällande lagar och förordningar straffas för sin handling, offret som sådant var, kan aldrig skuldbeläggas, endast mördaren har skulden, vilken är den som brutit mot de mänskliga rättigheterna.

Mvh/ @JokerMannen

Det är mycket lätt att distansera sig från det hemska brott som L*ena har utsatts för när man varken kände henne eller de berörda.

Jag tror att inte många som sitter i tråden skulle kunna sitta och säga samma saker som de nu gör, om de hade varit tvungna att bevittna dådet.
Inte heller om de kände L*enas familj och barn.

Det är inte bara för att det är ett brott som det är hemskt, det är ju oreparerbart. det går ju inte att laga, köpa tillbaka eller köpa en ny. Hon är borta, borta för alltid.

Det är ett fruktansvärt brott, och jag blir nästan vansinnig när någon sitter och skriver på ett sådant sätt att det nästan kan tolkas som att L*ena mördade sig själv.
Citera
2019-09-12, 18:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Han kommer sannolikt å bestrida och troligen kommer han å överklaga
till HovR igen, om inte hans advokat avråder.
Det ser åtminstone ut som om ÅK har lite på fötterna den här gången.

Men hur fan ska hon göra med HD, får hon inte henne häktad på sannolika så tycker
jag att det ser riktigt illa ut för henne, snacka om att måla in sig i ett hörn.
Det är för mig obegripligt att hon inte rubricerade det som "skyddande av brottsling,
grovt brott".
Hon kan ju inte gärna bara skriva av henne heller, för till råga på allt så gick hon ju ut
med att misstankarna mot HD hade stärkts.

Nåja, hur som helst så ska det bli riktigt intressant å se hur den här
soppan kommer å sluta.

Se där, då är vi åtminstone två som funderar över varför åklagaren hade så djävla bråttom med MGK, tycker lite som du att det känns som om Hiding målade in sig i ett hörn med ingripandet mot MGK, blev ju varken hackat eller malet av allt när det landade, inte tillräckligt för "sannolika skäl" men ändå kvar som " skäligen misstänkt", känns som en omöjlig ekvation om det ska bli ett framgångsrikt åtal.

Jepp, mycket intressant hur det kommer att sluta och att MGM stretar emot var ju också intressant att läsa, det betyder att MGM inte har tillstått något alls än så länge.
Citera
2019-09-12, 18:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är mycket lätt att distansera sig från det hemska brott som L*ena har utsatts för när man varken kände henne eller de berörda.

Jag tror att inte många som sitter i tråden skulle kunna sitta och säga samma saker som de nu gör, om de hade varit tvungna att bevittna dådet.
Inte heller om de kände L*enas familj och barn.

Det är inte bara för att det är ett brott som det är hemskt, det är ju oreparerbart. det går ju inte att laga, köpa tillbaka eller köpa en ny. Hon är borta, borta för alltid.

Det är ett fruktansvärt brott, och jag blir nästan vansinnig när någon sitter och skriver på ett sådant sätt att det nästan kan tolkas som att L*ena mördade sig själv.
Ja vi vet ju inte vem som mördade henne och då är det ju svårt att veta varför.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-12 kl. 18:29.
Citera
2019-09-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu så finns det ju inga garantier för att ÅK har sagt hela sanningen.
Om det nu stämmer, vilket jag tror, att hon har skrikigt periodvis i upp emot
fem minuter så har det så klart hänt en hel del.

Vad gäller uppgiften om ansiktsskadorna så skulle jag gissa på att dom kommer från
någon som såg henne på FP och inte från rättsmedicin.

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, Goddag Yxskaft på dig också.
Tolkar ditt "svar" som att det enbart var nämnda detalj du hängde upp utpekandet på. Då vet jag.

SD var tidigare endast misstänkt som skäligen för att under den då aktuella måndags-kvällen den 14 Maj år 2018 ha bragt Lena Wesström om livet, nu, och sedan den 27 Augusti år 2019 då ifrågavarande greps av en hel insats-styrka, sitter vederbörande häktad på sannolika skäl för att inom nu svunnen tid ha bringat livet om Lena Wesström. KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding är en mycket kompetent Åklagare inom detta mordfallet och har fram till dagen's dato och tillsammans med poliserna gjort ett fantastiskt arbete

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-12, 18:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag vet inte mycket mer om HD än vad som har framkommit här i tråden, mer än att L*na inte gillade henne. Den bild jag får av HD är dock att hon inte valde att konfrontera SD på samma sätt som L*na gjorde. Om de hade levt ihop i så många år, fått barn och hanterat vardagen och man inte får några indikationer på att SD skulle ha varit våldsam säger det mig att hon i mycket större utsträckning än L*na strök honom medhårs. Sen kanske jag har fått en annan bild av HD efter senaste tidens händelser. Jag medger att jag kan ha haft en bild av henne som underställd SD i någon mening, kanske inte kuvad precis, men i alla fall inte konfrontativ. Hon kanske lindar SD runt sitt finger till vardags, styr och ställer, vad vet jag, men inte på ett sätt som retar upp SD så som jag tror att L*na gjorde. Jag tror att L*na, när det började gå sideways, allt oftare väckte SD:s ilska.

Just bilincidenten är en mycket märklig historia, inte händelsen i sig, men hur den har hanterats här i tråden. Det är ju rent löjligt hur vissa skribenter försöker överträffa varandra i att förlöjliga L*nas sätt att provocera fram SD:s knoggnuggning och i att förringa betydelsen av händelsen. Värsta grabbiga hö hö-mentaliteten. Larvigt är vad det är.

L*na beskrev för mig att SD i stigande grad blev våldsam. Jag tänker då inte på regelrätta slag och grov misshandel, men brutna naglar, blod och märken/blåmärken som L*na efteråt ljög om för andra om hur de hade uppstått. Det var alltid (åtminstone i början) stora försoningsutsvävningar. Han ångrade sig, bad om förlåtelse och allt det där. Klassiskt.

Jag tror att bilincidenten har blivit en sorts fiktiv trådsanning, något som var L*nas fel och som inte var så farligt och som SD på ett nästan berömvärt sätt var i sin rätt att göra. Varken själva skeendet eller hur kontakten med polisen såg ut efteråt eller sättet på vilket det beskrivs i tråden har någon vidare verklighetsförankring. Det beskrevs konstigt i media och har förvrängts ännu mer här i tråden. Jag vet inte exakt vad som hände eller hur det gick till, men tillräckligt för att veta att trådsanningen som den har kommit att gestalta sig är ett grabbigt önsketänkande som bottnar i okunskap om hur våld i nära relationer fungerar. Det var en av många händelser där SD riktade våld mot L*na.

Jag tror att L*na försökte ställa SD mot väggen. Hon ville att han för en gångs skull skulle stå för sina ord och sitt beteende. SD hanterade det med våld och framställde det på ett sätt som fick honom i en bättre dager än han förtjänade.

Mycket intressant, speciellt det fetade.
Antar att sådant kommit fram i polisens förhör med Lenas vänner. Liksom det material i form av bilder, filmer, skärmdumpar som andra postare&vänner redan överlämnats. Allt detta måste ju ha målat en väldigt mörk och ful bild av den utåt så glättige och klämkäcke misstänkte.
Och det kommer sannolikt att ingå ÅKs kommande bevistema

Men han kommer nog att neka, och fortsätta neka...ända in i kaklet, tror iallafall jag.
För en en narcissistisk person som han är det här för skamfullt. Och då är det inte ””ens” ett sexbrott.
Citat: ”han förnekar alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått”
https://www.expressen.se/nyheter/krim/en-man-gripen-for-mordet-pa-lena-wesstrom/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in