Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, det tror jag också.
Tänkte på att polisen borde ha dokumenterat materialet (guld, silver, metall) och man kan ju hoppas på att det finns kvar som ett bevis för hur hårt greppet varit.
Det står ju att det var ett hårt och smärtsamt grepp, det grepp som han tryckte ner hennes överkropp och huvud med. Jag får en känsla av att det var et greppet som kan ha orsakat skadan på örhänget.
Med stor sannolikhet försökte hon ta sig ur greppet, men säkert hade han ett övertag på det vis att han var över henne och hon klarade inte att ta sig upp till sittande.
Möjligen kan knoggnuggnigen ha orakat skadan, men med tanke på att knoggnuggaren förmodligen gnuggat knogarna på huvudsvålen och inte på örat, kinden är det troligare att det är det smärtsamma greppet som är anledningen.
Jag vet inte hur åklagaren lägger upp det här fallet om det går till åtal. Jag har alltför lite erfarenhet (ingen) av det.
I Tovas fall använde ÅK Sammens historiken av våldet som ett led i att visa den upptrappning i spiralen av våld och hot för att visa hur det ledde till själv mordet. Att det inte kom som blixten från en klar himmel.
I L*enas fall kan kanske ÅK visa att det finns en spiral av hot och kränkningar och att i ett av fallen vet vi att hon tog tillbaka sin anmälan (varför?) och i det andra fallet drog hon först tillbaka, men ångrade sig och bytte till ett kvinnligt målsägarbiräde/ombud. Och kanske drog hon även här tillbaka en del av sin anmälan???
Det är i så fall typiska förspel i liknande fall där en kvinna dödats av en man i en nära relation. Och som vi har hört från många olika skribenter, "finns det mer".
Upptakten, relationen tidigare är inte oviktig för hur det slutade. Med mord.
Örhänget, är ett tecken på hur allvarligt det var. Det, eftersom man inte kunde avgöra vad som hade hänt, då ord stod mot ord.
Det är ju inte aktuellt längre (om jag fattar det rätt?) att lägga till dessa fall i ett åtal, men det är en del av en historik som visar att LW försökt att sätta stopp för våld och hot, men inte lyckats eller vågat gå vidare.
Jag tror att relationen (som urartade) och hoten, våldet (som eskalerade) kommer att vara åKs bevistema i en rättegång.
Håller alla tummar att Åsa Hiding är vass i rättsalen. Att det dröjt så länge, och fortsätter dröja, kan ju inte läggas på henne, eller nån åklagare, när dom har att rätta sig efter mega-flaskhalsen NFC ....
OffT
Sammens, det är en duktig åklagare det, han ger ett snällt intryck och kan nog lätt verka ofarlig,
Men han har flera rävar bakom varje öra. Satte snyggt dit Billy Fagerström för mordet på Tova Moberg
LÄNK TILL TRÅDEN
likaså lyckades han sätta dit GM för dubbelmordet på Kjell ovh Vanja vid Råbosjön
LÄNK TILL TRÅDEN