2019-09-12, 18:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harven222
Nu 10 år senare o man tittar tillbaka på det hela kan jag bara anklaga mig själv för att inte tagit ut skilsmässa tidigare. Man gjorde allt för att dölja inför folk vilka problem som fanns och hemma gjorde man allt för att få allt att funka. Vädjade om att söka hjälp och när ångesten slog in var löften om aldrig mer alltid där. O med 4 barn bryter man inte upp hur lätt som helst. Man hoppas ju att det ska bli bättre.
Det heter Medberoende och är väldigt vanligt i missbrukarfamiljer. Du kanske skulle leta reda på något AL-ANON möte och gå dit och möta många i din sits.
http://al-anon.a.se/att-vara-medberoende

HOL sökte till och med hjälp för sitt medberoende.
I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld.
Själv har han varit medberoende och trott att situationen skulle bli bättre längre fram. Han och Karin har gått i parterapi och själv har han sökt annan hjälp, bl.a. i form av terapi och analys.

Men det blev inte bättre och facit har vi nu. Hoppas innerligt att utredningen om den som försökte mörda HOL snart visar resultat.
Jag blir inte det minsta förvånad om Karin då blir anhållen och häktad.
Citera
2019-09-12, 18:42
Medlem
Vad är han känd för, för att han blivit skjuten eller?

Har varken hört talas om eller sett snubben förut i hela mitt liv kanske en kändis på flashback eller så?
Citera
2019-09-12, 18:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är bådas hem och självklart vill man bo där. KL bodde där i 9 år, och nu har HOL bott där i 14 år. Och barnen hela sitt liv. Ett hem är ett hem vare sig det är 204 kvm, 2000 kvm eller 80 kvm.

Äger de båda lägenheten så får den ena partnern köpa ut den andra.
Citera
2019-09-12, 18:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du beskriver en klassiker som alla, vare sig dom är män eller kvinnor, har fått uppleva med en partner som är i ett aktivt missbruk.
Jag har exakt samma erfarenheter men då av både män och kvinnor som jag umgicks med för länge sedan.
Än i dag skäms jag för att jag trodde på kvinnan som sa sig ha blivit misshandlad av sin sambo, när det i själva verket var så att hon skadade sig när hon föll på fyllan.
Hon har själv erkänt detta när hon efter många år äntligen blev nykter och jag skulle vilja be hennes exsambo om ursäkt.
Skulle även vilja be kvinnan om ursäkt som är exfru till en man som söp bort henne och barnen med ursäkten att hon var en sån häxa så han var tvungen att supa för att stå ut i äktenskapet.
Tyvärr var hans 3-4 påföljande sambos samma häxor så han fortsatte att supa och super ännu.

HOL hade nog försökt i många år att dölja vad som pågick i familjen för att skammen är så stor när en part missbrukar. Missbrukaren letar alltid efter ursäkter till varför dom super.

Min personliga känsla är att när Karin fick sista avslaget så lejde hon en torped... igen... för att till slut förgöra honom för gott. Det finns absolut inget i några domar som talar för att HOL har gjort något fel eller är orsak till Karins missbruk.
Hon är alkoholist och som sådan har hon miljoner ursäkter till varför hon super.

Ja, tyvärr kan det nog vara så att du har rätt. Jag är också inne på att fundera över hennes ev patologi.
Detta är ju ett forum för spekulationer OCKSÅ.
Hennes lögnaktighet och fasta tro på att hon har rätt, kan stämma med en borderlinepersonlighet.
Det skulle kunna möjliggöra att hon dök upp upp och undrade vad som hänt, just efter det att han var skjuten. Det skulle också kunna stämma med den överlägsenhet och stöddighet hon visar i intervjuer. Där hon klassificerar jurister som mer eller mindre kompetenta. En skamlöshet i den situationen. Där andra skulle var förtvivlade eller rasande över att bli misstänkta. Och till diagnosen hör narcissism och ofta missbruk. Det skulle också kunna förklara hennes motiv av att få honom skjuten. En borderline drivs ofta av enbart starka känslomässiga behov. Det behöver alltså inte vara lönsamt eller logiskt gynnande på annat sätt. Än som en hämnd.

Ja, i bästa fall har jag fel.
Citera
2019-09-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qulturpersonlighet
Mitt inlägg handlade om den personliga förmågan att behålla och sköta den och leva upp till kraven som medlem i bostadsrättsföreningen - alltså inte ekonomi. Hennes behov uppfylls kanske bättre av en bostad som ställer lägre krav på en rad olika förmågor som hon i dagsläget tycks sakna och där den ekonomiska förlusten blir betydligt mindre om hon misslyckas. Med tanke på att de har gemensamma barn så känns det hänsynslöst mot dem att ge henne "deras lägenhet" så att hon kan kasta bort den.

Ja, hon lär förvandla den till en kvart. Är man hemlös klarar man inte av att sköta ett hem. Om hon bosatt sig prydligt i en egen lägenhet, skött den och levt vid sidan av som en normal kvinna gör efter en separation, men hon har tappat kontakten med allt. Hön tar inte hand om någonting. Det är säkert tur att hon inte löst ut sina miljoner, de hade annars varit slut nu. Man kan snabbt skita ut ett antal miljoner om man saknar konsekvenstänk.
Citera
2019-09-12, 18:46
Medlem
Citat:
Det heter Medberoende och är väldigt vanligt i missbrukarfamiljer. Du kanske skulle leta reda på något AL-ANON möte och gå dit och möta många i din sits.
http://al-anon.a.se/att-vara-medberoende

HOL sökte till och med hjälp för sitt medberoende.
I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld.
Själv har han varit medberoende och trott att situationen skulle bli bättre längre fram. Han och Karin har gått i parterapi och själv har han sökt annan hjälp, bl.a. i form av terapi och analys.

Men det blev inte bättre och facit har vi nu. Hoppas innerligt att utredningen om den som försökte mörda HOL snart visar resultat.
Jag blir inte det minsta förvånad om Karin då blir anhållen och häktad.
Oj! Gick det så långt? Inte konstigt att skilsmässa genomgicks - kan tänka att han tog initiativet då. Men hur känner du till det där?
Citera
2019-09-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Äger de båda lägenheten så får den ena partnern köpa ut den andra.
Ja, det vet jag. Och...?
Han skall utbetala ca 9 500 000 kr till henne samt ta över de bostadslån som står på henne.
Citera
2019-09-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, tyvärr kan det nog vara så att du har rätt. Jag är också inne på att fundera över hennes ev patologi.
Hennes lögnaktighet och fasta tro på att hon har rätt, kan stämma med en borderlinepersonlighet.
Det skulle kunna möjliggöra att hon dök upp upp och undrade vad som hänt, just efter det att han var skjuten. Det skulle också kunna stämma med den överlägsenhet och stöddighet hon visar i intervjuer. Där hon klassificerar jurister som mer eller mindre kompetenta. En skamlöshet i den situationen. Där andra skulle var förtvivlade eller rasande över att bli misstänkta. Och till diagnosen hör narcissism och ofta missbruk. Det skulle också kunna förklara hennes motiv av att få honom skjuten. En borderline drivs ofta av enbart starka känslomässiga behov. Det behöver alltså inte vara lönsamt eller logiskt gynnande på annat sätt. Än som en hämnd.

En person med självskadebeteende lider väldigt svårt av att uppbrott, så om hon hade självskadetendenser tidigare (använde alkohol) så kan skilsmässan vara utlösande för den totala utförslöpan. Borderline är inte otroligt, flera har skrivit det, och det börjar verka så. Extrem rädsla för att bli övergiven... då kan en skilsmässa vara det optimala självskadebeteendet. Växlar över till "tragiskt" igen...
Borderline har en tråkig bakgrund enligt slaskpressen, Expressen:
"Om du som barn inte fick bekräftelse eller möjlighet att ge uttryck för dina känslor kan det resultera i borderline i vuxen ålder."

Systrarna måste haft en svår uppväxt, med den perfekta mamman, kvinnokämpen. En mamma som alltid brydde sig, heter det. Men vad gick fel? Det kan inte vara en slump att båda barnen dör tidigt (den ena fysiskt, den andra psykiskt), från ett välbeställt utgångsläge.

Har Karin alkogenen och självskadebeteende eller är det bara riktigt grovt självskadebeteende det är frågan om?
Senast redigerad av rappytt 2019-09-12 kl. 18:57.
Citera
2019-09-12, 18:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Ja hon ljuger som en häst travar och det finns inte många ord av sanning när hon ska berätta om sina LOBar eller våldsamt motstånd. Någon diagnos eller storhetsvansinne ligger bakom.
Tror hon på något vis att hon är oantastlig på grund av sin tidigare upphöjda position?

Reagerade på en sak i domen där hon blev dömd för 1. Våld mot tjänsteman, 2015-03-21, 2. Våldsamt motstånd, 2015-03-21 men frikänd från misshandel, ett bett, 2013-08-01.
Frikännandet berodde på två olika läkares bedömning av bettskadan.

Hur kan en domare uttrycka sig så? "på hugget"
Hon satte sig därefter i vardagsrummet för att prata med A L. Hon drack ur Henriks vinglas.
Efter en stund ringde det på dörren. Det två unga killar som var ”på hugget”. Det visade sig vara poliser. De var av den uppfattningen att hon övergett sina barn och olovligen trängt sig in i lägenheten på Karlsviksgatan.
Citera
2019-09-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ja hon ljuger som en häst travar och det finns inte många ord av sanning när hon ska berätta om sina LOBar eller våldsamt motstånd. Någon diagnos eller storhetsvansinne ligger bakom.
Tror hon på något vis att hon är oantastlig på grund av sin tidigare upphöjda position?

Reagerade på en sak i domen där hon blev dömd för 1. Våld mot tjänsteman, 2015-03-21, 2. Våldsamt motstånd, 2015-03-21 men frikänd från misshandel, ett bett, 2013-08-01.

Hon satte sig därefter i vardagsrummet för att prata med A L. Hon drack ur Henriks vinglas.
Efter en stund ringde det på dörren. Det två unga killar som var ”på hugget”. Det visade sig vara poliser. De var av den uppfattningen att hon övergett sina barn och olovligen trängt sig in i lägenheten på Karlsviksgatan.

Vad tror du om borderline? Klarar inte av att bli övergiven...
Citera
2019-09-12, 19:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Oj! Gick det så långt? Inte konstigt att skilsmässa genomgicks - kan tänka att han tog initiativet då. Men hur känner du till det där?
Ja det var HOL som begärde skilsmässa.
Allt finns i en dom som jag inte är bekväm med att lägga ut i tråden då det handlar mycket om barnen och deras fullständiga namn och personnummer finns med där.
Dom är från STOCKHOLMS TINGSRÄTT DOM 2015-12-07.
Citera
2019-09-12, 19:03
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:

Någon måste ju uppenbarligen ha ringt efter polisen då jag har svårt att tro att de random ringer på en dörr bara så där.

Ja och att båda föräldrarna varit där i lägenheten känns oxå lite märkligt
Var då barnen hemma ensam
De borde varit små vid den tiden.
Två föräldrar som inte tar sitt ansvar.
Jag tror det finns mycket spöken i denna historia men den som känns mest knepig och inte riktigt frisk är ju KL
Tror inte HOL är helt reko han heller.
Då hade det inte blivit den historia som det blivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in