2019-09-12, 17:49
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Alkoholism är en sjukdom.

Mer om alkoholism
Alkoholism är en sjukdom
Alkoholism, eller kroniskt alkoholberoende, är en sjukdom som drabbar cirka 10 % av befolkningen. Den påverkar oss mentalt, fysiskt och själsligt. Den gör att vi inte längre kan bestämma när vi ska dricka, och när vi dricker, inte kan bestämma hur mycket vi ska dricka. Vi har utvecklat en slags "fysisk allergi" mot alkohol, dvs vi reagerar helt annorlunda på alkohol än vanliga människor. Därtill har vi utvecklat en slags "psykisk besatthet" som gör oss oförmögna att inse vårt dilemma. Detta leder till ett själsligt tillstånd där vi mår allt sämre och vår lösning är att allt oftare fly in i "dimman". Alkoholism är kronisk, dvs obotlig och livsvarig, och konsekvenserna blir med tiden allt värre. Alkoholen har blivit ett gift för oss.

Trams. Ytterligare nyspråk för att relativisera den fallerade mänskliga utvecklingen. Alkoholism är ingen sjukdom, det är svaghet och ignorans, en dålig vana som sedan utvecklas till kemiskt beroende.
Cancer och influensa är sjukdomar, inte att vara beroende.
Citera
2019-09-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qulturpersonlighet
Om man ska sia om hennes förmåga att förvalta en bostadsrätt så står och faller väl inte bedömningen precis med just den detaljen. Finns väl inte så mycket som talar för henne i det fallet.
Det handlade inte om hon skulle klara av att ekonomiskt ta över bostadsrätten, utan vem som har behovet av den.
Citera
2019-09-12, 17:50
Medlem
K har också själv utvecklat sin talan i målet enligt i huvudsak följande
För henne står det klart att H haft två skäl att agera som han gjort och därigenom skämt ut familjen. För det första har han hamnat i en sits som han inte kan komma ur. Den första gången hon ringde till polisen ringde hon anonymt och de kom till deras bostad. H har då redan från början varit tvungen att påstå att hon varit full och ramlat och slagit sig, eller alternativt skadat sig själv. Den förklaringen har han genomgående lämnat till polisen. Det andra skälet handlar om pengar och möjligheten för den som får kvarsittanderätten till lägenheten att sälja den för 30 miljoner kr.

Här utvecklar K sina synpunkter i ett domslut gällande vårdnad och kvarsittningsrätten.
K försöker överklaga kvarsittningsrätten men får inte prövningstillstånd. K försöker också klandra bodelningen men får inte heller där gehör.

Vittne i mål B 633-14

Nu börjar mitt helvete låter hemskt måste jag säga. Är H kapabel till misshandel, kränkningar är han också kapabel till en hel del annat.
Frågan är också vilken typ av torped som missar målet? H uttalar sig nästan direkt efter skotten och framställer sig som ett stort offer i media. Inte nog med det han ska börja arbeta om 10 dagar också trots skottskador. Det känns upplagt på något vis.
Citera
2019-09-12, 17:52
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Trams. Ytterligare nyspråk för att relativisera den fallerade mänskliga utvecklingen. Alkoholism är ingen sjukdom, det är svaghet och ignorans, en dålig vana som sedan utvecklas till kemiskt beroende.
Cancer och influensa är sjukdomar, inte att vara beroende.
Cancer och influensa som du nämner är fysiska sjukdomar medan bl a alkoholism ingår i psykiska sjukdomar
Citera
2019-09-12, 17:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den mycket dyra lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag håller med dig i sak och han kan ha fixat 13 mille ca ensam. (Fetade, för han hade fått hosta upp, åtminstone 9,5 på ett bräde och sedan ta över bolånen på 4,3 för att säkerställa arvet till barnen.

Men han slåss rätt hårt kan jag se enligt bodelningen och tar upp löpande kostnader och räkningar för att skaffa sig fördelar i bodelningen.

Dessa lämnas utan avseende.

Men de säger något. De borde ha sålt, medan tid var. Tillsammans. Sedan vet jag ingenting om han har försökt det. Få till stånd försäljning alltså. Det vore ju det vettigaste för båda.

PS. Henrik är fortfarande skjuten av någon. Bara som påminnelse. DS.

PS2. Lider med barnen faktiskt. DS2.

Det hade absolut varit det bästa för dem båda om de hade sålt paradvåningen tillsammans medans tid var.

Jag vet inte heller om HOL har försökt att få till en försäljning fast jag betvivlar detta. Både HOL och KL vill ha den vilket inte är så underligt med tanke vad det är för en slags lägenhet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-09-12 kl. 17:55.
Citera
2019-09-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det handlade inte om hon skulle klara av att ekonomiskt ta över bostadsrätten, utan vem som har behovet av den.

Inte i domen, korrekt så.

Sedan är man ju som BR-ägare slav under bankens krav, men det är en annan femma.
Senast redigerad av skitkuligen 2019-09-12 kl. 17:57.
Citera
2019-09-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det hade absolut varit det bästa för dem båda om de hade sålt paradvåningen tillsammans medans tid var.

Jag vet inte heller om HOL har försökt att få till en försäljning fast jag betvivlar detta. Både HOL och KL vill ha den vilket inte är så underligt med tanke vad det är för en slags lägenhet.

Jag hade gärna haft ett helt slott som #någonannan kan betala för!

Bra svar där, tack.
Citera
2019-09-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det hade absolut varit det bästa om de hade sålt paradvåningen tillsammans medans tid var. Jag vet inte heller om HOL har försökt att få till en försäljning fast jag betvivlar detta. Både HOL och KL vill ha den vilket inte är så underligt med tanke vad det är för en slags lägenhet.
Det är bådas hem och självklart vill man bo där. KL bodde där i 9 år, och nu har HOL bott där i 14 år. Och barnen hela sitt liv. Ett hem är ett hem vare sig det är 204 kvm, 2000 kvm eller 80 kvm.
Senast redigerad av Picasso2 2019-09-12 kl. 17:59.
Citera
2019-09-12, 17:57
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu är artiklarna bakom betalvägg så kan inte kolla men som jag minns det sa hon att mannen/hyresvärden blev arg på henne.

Vi vet heller inte hur sanningsenlig hon är i intervjuerna. De som är insatta lär däremot veta. Tänk om det t o m är så att hon faktiskt namngav en person hon bodde hos och att det inte är sant - i så fall blev säkert den mannen lite besvärad. Grov spekulation från min sida men grejen är att ingen av oss vet (helt säkert, även om en del har viss insyn) hur saker och ting ligger till eller vad hon egentligen har sagt eller inte sagt i förhör. Vi vet bara vad som står i intervjuerna.

En annan kanske vidrig spekulation: Såg det där armbandet på bilden med den berömda armen. Kikade närmare eftersom jag tyckte att det såg ut som ett sjukhusarmband, som andra har varit inne på också, men avfärdade det med att det nog var en lustig detalj på hennes plagg. Nu har jag ändrat mig tillbaka igen. Kan hon faktiskt vara inlagd på sjukhus? Om så är, för vad i så fall och blev hon det efter frisläppandet eller kan hon ha varit det redan innan och det var därifrån hon tog sig ner till Norr Mälarstrand?
Tror att hon fått vård i häktet.
Hade hon supit i par veckor innan hon blev anhållen behövde hon säkert en spruta b-vitamin, lugnande tabletter och näringstillskott.
De har säkert också kollat blodvärden, blodtryck och liknande.

https://www.kriminalvarden.se/behandling-och-vard/sjukvard
Citera
2019-09-12, 17:58
Medlem
Citat:
Det är bådas hem och självklart vill man bo där. KL bodde där i 7 år, och nu har HOL bott där i 14 år. Och barnen hela sitt liv. Ett hem är ett hem vare sig det är 204 kvm, 2000 kvm eller 80 kvm.

Så svensk gullgullsyn. Rätta mun efter plånboken är annars det som gäller överallt annars.
Citera
2019-09-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Så svensk gullgullsyn. Rätta mun efter plånboken är annars det som gäller överallt annars.
De har råd båda två verkar det som.
Citera
2019-09-12, 18:00
Medlem
Citat:
De har råd båda två verkar det som.

Det tror faktiskt inte jag. Notera verbet: tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in