2019-09-12, 15:15
Medlem
Har det kommit ut nån mer information om ärendet sedan HD släpptes?
Citera
2019-09-12, 15:22
Medlem
Enligt en artikel på NA så har hovrätten avslagit en begäran från SD och hans försvarare om att upphäva häktningsbeslutet. Hovrätten bedömer att misstanken "sannolika skäl" skall bestå.
Citera
2019-09-12, 15:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Att det finns folk som vill göra egna bedömningar baserat på vad man tycker och tror sig kunna tolka ur bilder är inget nytt i tråden. Själv föredrar jag dock fakta så du får ursäkta.

I det är vi överens ty det föredrar jag också.
Vi är nog också överens att det är bra att utredningen rör på sig iom häktandet av paret på skäligen resp, sannolika. Kände förfäran över att vi skulle få bära ännu ett följetongs cold case i våra arma själar. Hemska tanke.

Vi får hoppas att Åkl har mer kött på benen denna gång så det räcker till åtal. Med HD inblandad är jag rädd det kommer dra ut på tiden.

Åkl kommer omhäkta SD med fulla restriktioner under så lång tid hon behöver få honom att prata. Det 27 nov är steg ett för SD. Skulle inte förvåna mig om HD kommer häktas igen vad det lider.
In eller ut ska hon och det hinns nog inte innan den 27:e.

Vad jag far efter med mitt tjat om LW är vad som kan utlöst det besinningslösa våld LW utsattes för av tillsynes normalt fungerande villa-idyll människor.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-12 kl. 15:36.
Citera
2019-09-12, 15:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Stämmer väl att dom flesta av oss misstänkte, eller trodde oss veta att det var Lena som man hittade död.

Så många människor hittas ju inte döda och sönderslagna utomhus i Örebro varje år.

MEN det händer trotts allt.

Och det hade ju varit jäkligt pinsamt om JG skrev som han gjorde, och det visar sig att det var en helt annan kvinna som blivit våldtagen och sönderslagen där bakom planket.

Lite lurigt är det ändå...………….

Jag som håller JG till en av två som vet vad som hänt, kan tycka att det inlägget är lite märkligt.

Det är ju inte 100% eftersom kroppen inte är identifierad.
Varför skicka ett sånt inlägg om man bara är 95% säker, för du kan ju faktiskt ha fel.

Ja, visst kunde han ha fel.
Men alla satt nog och väntade på att få något besked. En del hoppades kanske på det osannolka, att hon levde, men många förstod nog att hon aldrig skulle gömma sig från sin familj och på sin sons födelsedag.

Det kom nog ändå som en "käftsmäll", trots att man "vet".

Och jag tänker att JG som vetat om förhållandet och själv också varit med och defriendat LW, någonstans i sitt inre, fast han inte ville ta till sig det hela, visste vad som kunde ha hänt.

Jag tror att många som råkat ut för att någon som man tror är ens vän och visar sig vara något annat, har svårt att ta till sig det. Alla möjliga försvar dyker upp.

Jag har sett det förut, i tråden om joggingmordet så skrev vänner i tråden att vi andra skulle få se minsann. Trots att det fanns mängder av bevis såsom bindande DNA och samtalslistor som pekade på motivbild.

JG kan ha fått en liten chock, att det han har befarat är sant. L*ena är död. Och samtidigt känt sig konstigt kluven mellan SDs förklaringar och hans eget avståndstagande till LW.

Sedan är han amerikan. Typiskt beteende för dom att visa sitt deltagande.

Sedan misstänker jag att han kan vara toppstyrd av SD. Det är inte lätt att tro att man är bästis med en mördare. I åratal.

Jag hoppas att JG har börjat förstå, ta till sig, och berätta allt han vet...
Citera
2019-09-12, 15:29
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Enligt en artikel på NA så har hovrätten avslagit en begäran från SD och hans försvarare om att upphäva häktningsbeslutet. Hovrätten bedömer att misstanken "sannolika skäl" skall bestå.

Tack! Läs till 16.07:

https://www.na.se/artikel/mordmisstankte-45-aringen-ville-bli-slappt-men-forsvaret-fick-nytt-bakslag
Citera
2019-09-12, 15:30
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du vet redan svaret, strof. Genom att LW lämnat paret ifred så dom fick tid att läka.

Oj vilket trångsynt tankesätt! Tror du kommer få äta upp mycket av det du skrivit när FUP:en kommer.
Citera
2019-09-12, 15:31
Medlem
Citat:
Det stämmer, det stod i dagboksbladet från Örebro tingsrätt idag också.
Nästa besked om omhäktning den 27/9.
Citera
2019-09-12, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack! Läs till 16.07:

https://www.na.se/artikel/mordmisstankte-45-aringen-ville-bli-slappt-men-forsvaret-fick-nytt-bakslag

"Mannen häktades vid Örebro tingsrätt 30 augusti på sannolika skäl. Nu har mannen och hans försvarare Ingvar Backman överklagat häktningen till Göta hovrätt.

Den 45-årige mannen anser att han bör släppas på fri fot. Han nekar till mordet och anser att det inte finns några skäl att hålla honom frihetsberövad.

Försvaret fick i onsdags bakslag i hovrätten. Även hovrätten anser att bevisen talar för att mannen är misstänkt på den högre misstankegraden.
"

Bevisen talar för att mannen är misstänkt på sannolika skäl...
Det är en bra indikation...
Citera
2019-09-12, 15:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det stämmer, det stod i dagboksbladet från Örebro tingsrätt idag också.
Nästa besked om omhäktning den 27/9.

Då vet vi hur MGM ställer sig till de nya omständigheterna som åklagaren lagt fram, han bestrider allt fortfarande och lär så göra hela vägen.

Nästa hållpunkt blir ju då omhäktning den 27/9 och jag tror inte att MGM kommer att godta den sedvanliga slentrianmässiga förlängningen, det blir troligen en ny förhandling om saken.
Citera
2019-09-12, 15:41
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så anledningen för LW att bjuda på fika
och berätta för HD var alltså inte för att
få hjälp att hålla honom borta från henne?

Så varför berättade hon?

Jag vet inte, men jag har fått för mig att hon ville få slut på alla lögner och allt spel. Jag tror att hon ville ha fram allt i ljuset för att omöjliggöra att det fortsatte som tidigare. Tror också att hon ville syna SD. Men nu spekulerar jag.
Citera
2019-09-12, 15:45
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Härligt att höra att bevisningen inte verkar vara kokt på en spik. 👍🏻
Vi får väl bara hoppas att Hovrätten (Göta Hovrätt antar jag) inte bara består av TANTER?
Tänker på Draifos oro över att Tingsrättens beslut grundade sig på detta faktum...

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
”Det kan jag säga på rak arm, att jag har ingen aning om hur de här två-tre tanterna i Örebro har resonerat sig fram till att SD skall vara misstänkt för mord. Tror du alltså själv att det kan ha med just det här att göra, dvs. med det här du säger om att han skall ha ljugit om någonting i förhör?”
Källa: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-09-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då vet vi hur MGM ställer sig till de nya omständigheterna som åklagaren lagt fram, han bestrider allt fortfarande och lär så göra hela vägen.

Nästa hållpunkt blir ju då omhäktning den 27/9 och jag tror inte att MGM kommer att godta den sedvanliga slentrianmässiga förlängningen, det blir troligen en ny förhandling om saken.
Mm.
Jag tror också att det blir en ny omhäktningsförhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in