2019-09-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
En (två) bilder säger mer än tusen ord.
Från LWs logg den 12 februari 2017. Så när som på dagen en månad efter bilincidenten då SD bestämt sig för att säga nej med knoggnuggning till kaffe-mitt-i-natten-sugna LW.
.
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-imag...7d34449f_l.jpg

I nedläggningsbeslutet finns att läsa att mannen har ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”.

https://www.metro.se/artikel/uppgift...-lena-wesström

Stöd för nedläggningsbeslutet har Åkl i brottsbalken NJA 1978 s. 356
"Då någon är gäst får denne stanna kvar tills man blir uppmanad att ge sig av, gör inte gästen detta får gästen avlägsnas med det våld som krävs.:

Bruka våld-Person lämnar inte din egendom
https://www.lawline.se/answers/bruka-vald-person-lamnar-inte-din-egendom

Paret Davidsson samt den som det ser ut självinbjudna Lena på joggingtur aug 2017, drygt 7 månader efter SD avvisat LW i bilen.
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-imag...86abd0be_l.jpg

Notera att LW, enligt uppgift i tråden, berättat för HD om otroheten när undre bilden togs i augusti förra året.

Någonting att fundera över är vad LW trodde avslöjandet skulle ha för effekt deras fortsatta relationer?

Att det finns folk som vill göra egna bedömningar baserat på vad man tycker och tror sig kunna tolka ur bilder är inget nytt i tråden. Själv föredrar jag dock fakta så du får ursäkta.
Citera
2019-09-12, 14:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Om det ligger nåt sanning i det scenariot så är det ju väldigt pinsamt för polisen.

Fast borde inte SD bytt skor direkt efter ett våldsdåd där jag antar förekom blod? Så han har ju troligtvis haft andra skor när han grips?

Han anhölls jsamma dag som Lena anmäldes försvunnen 15/5.
Anhållande med fotografering, kläder tas i beslag, förhör och hus som avspärras.

Dessutom stack SD o HD till USA samma dag 15/5, direkt efter att han släppts.

Enligt @stringfellow
(som och brukar ha trovärdig inside information)

Tidslinje:
Lena anmäldes försvunnen på morgonen tis 15 maj

SD anhölls + förhördes under dagen tis 15/5 och släpptes därefter

SD o HD reser till USA på kvällen samma dag 15/5, och HD söker ESTA på eftermiddagen i bilen på väg mot Arlanda

Lenas kropp påträffades först kl 14.33 på lö 19/5

Fråga: var de fortfarande utomlands när Lena påträffades?
Vad jag minns stannade paret i London några dagar då dom blev nekade vistelse i USA? Hur många dagar är jag osäker på.
Citera
2019-09-12, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det handlar inte om det, det handlar om de två andra personerna som befann sig på samma plats som 👤JG, det vill säga, han var alltså inte ensam då han skrev, mer än så här kan jag inte framföra.

Mvh/ @JokerMannen

@Jokermannen, om du vill klättra på populär-stegen i denna tråden, så är det nog läge att delge tråden nåt nytt intressant.
Du kan inte bara skriva samma saker hela tiden (på ett jättekonstigt sätt) och försöka få det att låta som om du lämnar ny spännande info, varje gång.... För det gör du inte.
Du rabblar bara samma saker om o om igen.
OM du nu har insyn i denna utredningen, så kom istället med nått nytt som för tråden framåt.
Annars tror ingen på dej.

Exempelvis.
Varför tog du upp JG´s inlägg igen, som om det vore nåt nytt och märkligt.
Alla vet att JG skrev det innan Lena vart identifierad.
Hälften tycker inte det är konstigt alls, och andra halvan tycker att det är lite märkligt att JG gjorde det.

När du nu tar upp det igen, så försöker du få det att låta som du släpper en BOMB.
Sorry att säga det, men du släpper ingen BOMB.
Vi vet redan.
Kom gärna med nån ny info istället, men skriv för guds skull på Svenska i så fall.

//Avd.9
Citera
2019-09-12, 14:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Att det finns folk som vill göra egna bedömningar baserat på vad man tycker och tror sig kunna tolka ur bilder är inget nytt i tråden. Själv föredrar jag dock fakta så du får ursäkta.

Fakta är att LW var på dagsutflykt ensam
med SD en månad efter misshandelsanmälan.

Fakta är att LW tog kontakt med HD och
SD och ville leka med dem ensamma i
skogen i augusti 2017.
Citera
2019-09-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det vet vi väl inte om han gjorde
egentligen?
Det kan ju vara en efterhandskonstruktion
för att förklara hans DNA på LW.
Fast inte värdesatte han hd när han var otrogen mot henne över 6 år.
Det är ju inget ovanligt att par håller pga barn och ekonomiska skäl.
Någon berättade dessutom att hd flera år innan hon fick vetskap om otrohetsaffären, pratat om att hon ville lämna sd. Det får mig att fundera på, om hon verkligen var svartsjuk, hon kanske inte alls har något motiv att mörda lw?
Citera
2019-09-12, 14:57
Medlem
Honan6s avatar
Jag ser att EGT nyligen dryftat om SD:s skor. Jag tillhör de som tidigt funderade på om SD ens blev kroppsligt besiktigad vid det första anhållandet på tisdagen då LW var försvunnen.

EGT har tidigare indikerat om att SD:s kläder inte blev beslagtagna vid första anhållandet. Det är isf, med facit i handen, ett av alla polisens inledande misstag.

Vad det gäller skorna, har jag svårt att tro att SD skulle ha använt "mördarskor" dagen efter då han först förhördes upplysningsvis och sen blev anhållen några timmar. Han hade ju haft ganska många timmar på sig att göra sig av med alla persedlar på ett eller annat sätt. Därför är hans rörelsemönster under natten väldigt intressant. Har han varit ute på en nattlig städturné, dragit igång och tvättat samma maskin 3 ggr på raken eller satt igång sin pelletsbrännare mitt i den sommarvarma majnatten?

Vad det gäller SD:s kläder så kan man ana att han haft en del dubbla uppsättningar kläder i favoritmärkena Haglöfs och Helly Hansen. Jag minns bl a att jag under juli -18 såg att hans Haglöfs- och Foppaskor såg nyare ut än på tidigare bilder på hans GC-konto. Kanske de var nyinköpta?

Utredarna vet ju vad de tagit i beslag och de bör genom utredningen ha full koll på vilka inköp SD har gjort i nära tid efter mordet. Skulle han då ha köpt ett par nya Haglöfs skor som de inte har tagit i beslag, så är det ju intressant.

HD och döttrarna kan nog vara utredarna behjälpliga i klädfrågor eftersom de bör ha skapligt god koll på vilka kläduppsättningar som eventuellt saknas efter mordet, tänker jag.

-----------------

Länk till information för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68641245
Citera
2019-09-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Att HD fick reda på deras affär och förbjöd SD att träffa LW stämmer. Likaså att de fortsatte träffas efteråt fast mera i smyg. Tidsmässigt kan jag dock inte placera in det. Men det lär inte handla om 2018 utan tidigare och kan ingå i de sex åren ca som de hade affären. För att placera in det mera exakt kanske det finns andra i tråden som kan svara på.

Om den uppgiften stämmer, att Lw berättade för hd om otrohetsaffären för hon behövde hjälp av henne att bli av med sd..så kan väl uppgiften om att hd förbjöd sd att träffa lw, bero på att hd försökte hjälpa lw och att hd inte var svartsjuk? Eller är det fakta att hd var svartsjuk, annars har hon ju inga motiv att mörda lw?
Senast redigerad av KonstApel006 2019-09-12 kl. 15:04.
Citera
2019-09-12, 15:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Fast inte värdesatte han hd när han var otrogen mot henne över 6 år.
Det är ju inget ovanligt att par håller pga barn och ekonomiska skäl.
Någon berättade dessutom att hd flera år innan hon fick vetskap om otrohetsaffären, pratat om att hon ville lämna sd. Det får mig att fundera på, om hon verkligen var svartsjuk, hon kanske inte alls har något motiv att mörda lw?

”Någon pratade om” betyder inte att det
är sant.
Om det hade varit sant; varför lämnade
hon honom inte direkt när hon fick reda
på otroheten? Varför lämnade hon
honom inte innan? Varför fortsatte hon att
umgås med honom så mycket utan
barnen efter att de flyttade isär?

”Någon nämnde” att hon hoppades att SD
skulle uppvakta henne och att de skulle
bli nykära efter att hon hade flyttat till
eget boende.
Citera
2019-09-12, 15:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Om den uppgiften stämmer, att Lw berättade för hd om otrohetsaffären för hon behövde hjälp av henne att bli av med sd..så kan väl uppgiften om att hd förbjöd sd att träffa lw, bero på att hd försökte hjälpa lw och att hd inte var svartsjuk? Eller är det fakta att hd var svartsjuk, annars har hon ju inga motiv att mörda lw?

Varför skulle hon vilja hjälpa LW???!!!!
Citera
2019-09-12, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Om det ligger nåt sanning i det scenariot så är det ju väldigt pinsamt för polisen.

Fast borde inte SD bytt skor direkt efter ett våldsdåd där jag antar förekom blod? Så han har ju troligtvis haft andra skor när han grips?

Han anhölls jsamma dag som Lena anmäldes försvunnen 15/5.
Anhållande med fotografering, kläder tas i beslag, förhör och hus som avspärras.

Dessutom stack SD o HD till USA samma dag 15/5, direkt efter att han släppts.

Enligt @stringfellow
(som och brukar ha trovärdig inside information)

Tidslinje:
Lena anmäldes försvunnen på morgonen tis 15 maj

SD anhölls + förhördes under dagen tis 15/5 och släpptes därefter

SD o HD reser till USA på kvällen samma dag 15/5, och HD söker ESTA på eftermiddagen i bilen på väg mot Arlanda

Lenas kropp påträffades först kl 14.33 på lö 19/5

Fråga: var de fortfarande utomlands när Lena påträffades?

Funderar på när SD greps och anhölls 15/5-!8 vilka åtgärder gjorde och får man göra?

Vi har säkert gått igenom detta förut, hundra gånger.

Jag borde göra mig en kronologisk tidslinje för mig själv, för jag vet inte hur många gånger tankarna återkommer till dessa viktiga timmar...
Citera
2019-09-12, 15:13
Medlem
Citat:

Ja, den tanken har jag haft länge.
Citera
2019-09-12, 15:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men nu undrar jag vilket sekel du lever i?
Menar du på allvar att könet på de olika personerna här har avgjort att SD är misstänkt, nu häktad på sannolika skäl?
/.../
Men att tre personer i de befattningar de nu sitter i alla skulle typ vara kvinnliga "manshatare", det låter väl ganska osannolikt?
Jag har varken påstått eller ens antytt att alla inblandade beslutsfattare skulle vara manshatare, men det är väl tydligt inte minst av inläggen här i tråden att vi alla är människor, med större eller mindre förmåga att lägga personliga och ideologiska föreställningar åt sidan när vi gör sådana här bedömningar.

Eftersom det uppenbarligen har varit en lång och slingrig väg hittills så kan det väl vara intressant att spekulera inte bara kring brottsoffer och misstänkta i den här processen, utan också kring ansvariga befattningshavare och deras förutsättningar att göra en objektiv bedömning av de misstänktas eventuella inblandning i brottet.

De som verkar styra skutan här är alltså två-tre personer. Åklagare är Ås* Hid*ng, och om henne vet vi inte mycket. Kanske hennes första mordutredning? Hid*ngs chef verkar vara en Sar*h Hajsl*nd Han*en som har engagerat sig hårt mot sk. våld i nära relation. Rådmannen som beslutade om häktning av SD på sannolika skäl heter Ul*a Gustavs*on, även kallad "Simpampen". Denna "Simpampen" verkar reagera jättestarkt när hon tycker sig kunna ana förtryck av kvinnor, och det är naturligtvis bra. Men hon verkar reagera så pass starkt (i ett helt annat ärende) att krönikören Oisin Cantwell på Aftonbladet nästan tycks oroa sig för hennes möjligheter att vara objektiv och opartisk som domare. Särskilt oroande är det att hon faktiskt jämförs med tokstollen Göran Lambertz:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6nOaoQ/simpampens-uttalanden-om-slojor-skadar-fortroendet-for-domstolarna
Senast redigerad av Draifos 2019-09-12 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in