2019-09-08, 14:55
Medlem
Nån som känner igen symptomen ? Katten låter konstigt och öppnar ibland munnen när det händerr, detta gör han endast när han spinner. Ser ut som han har svårt att andas då han även sänker huvudet ibland.

När han inte spinner ser han helt oberörd ut, som det aldrig var nåt. Kan tillägga att det inte händer varje gång han spinner heller.

Hans mamma hade likadana symptomer minns jag, båda är (var) 20+ are.

Gjorde videos, inte bästa kvalitet men borde visa, hör särskilt ljudet

https://youtu.be/PCfApuT7OwA
https://youtu.be/H6aiZvw7guI
https://youtu.be/kEEYOYRJF4s

Vad kan detta vara ? han gillar (föredrar nästan) dricka samlat regnvatten.
Citera
2019-09-08, 15:22
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Åh fina gammelkissen, som spinner för kameran... <3 Mysig katt!

Spinnandet låter helt klart onormalt ansträngt. Han mår i vart fall inte bra, även om ni inte märker av det annat än när han spinner.

Ni bör ta honom till veterinären för en ålderskontroll. Gamla katter får problem med hjärtat och blodtrycket precis som äldre människor. Om jag får våga mig på en gissning är det krångel där. Kanske blåsljud på hjärtat med påverkan på lungorna. Det finns medicinering som inte kostar skjortan och som kan ge honom ett bra liv några år till, så tveka inte att söka veterinär.

Att han dricker regnvatten har knappast med saken att göra. En sån där knäpp idé som katter kan ha för sig.

Edit: Astma skulle det också kunna vara. Iväg till veterinären för kontroll. Tänk på att katter är mästare på att maskera symtom, eftersom de inte är flockdjur. De gör allt de kan för att dölja det är något fel på dem. Att lyssna på hjärta och lungor kan räcka för att ställa diagnos men jag rekommenderar att ni tar ett "ålderskontrollpaket" med full kroppsundersökning, blodtryckskontroll och blodprov (panel med flera åldersrelaterade prover). Kissen är gammal och det behöver man göra regelbundet på äldre dagar.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2019-09-08 kl. 16:00.
Citera
2019-09-08, 17:35
Medlem
TheJackets avatar
Påminner om min katt i slutet. Alltid bäst att kolla upp!
Citera
2019-09-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makroskeetch
Nån som känner igen symptomen ? Katten låter konstigt och öppnar ibland munnen när det händerr, detta gör han endast när han spinner. Ser ut som han har svårt att andas då han även sänker huvudet ibland.

När han inte spinner ser han helt oberörd ut, som det aldrig var nåt. Kan tillägga att det inte händer varje gång han spinner heller.

Hans mamma hade likadana symptomer minns jag, båda är (var) 20+ are.

Gjorde videos, inte bästa kvalitet men borde visa, hör särskilt ljudet

https://youtu.be/PCfApuT7OwA
https://youtu.be/H6aiZvw7guI
https://youtu.be/kEEYOYRJF4s

Vad kan detta vara ? han gillar (föredrar nästan) dricka samlat regnvatten.

Har läst att katter även spinner när de har ont .
Citera
2019-09-11, 18:30
Medlem
Katten helt OK nu, av sig själv. Tänkte jag uppdaterar samt tackar för råd, redan under natten lät han normal igen. Tänkte jag går till vet. på morgonen men vad skall de då kolla när han inte gör ljuden längre.
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Åh fina gammelkissen, som spinner för kameran... <3 Mysig katt!
Jodå han spinner så fort jag kommer in i rummet, eller vaknar på morgonen. Han har vanan att sova nattetid brevid kudden, ibland dela den med mig, hörde helt normala ljud (samt hans snarkande ibland)
Citat:
Ni bör ta honom till veterinären för en ålderskontroll.
Senaste ålderskollen sa vet. att hans njurar är på ca 30%. Kanske värt nämna, han får endast specialfoder Evidensia säljer.
Citat:
Att han dricker regnvatten har knappast med saken att göra. En sån där knäpp idé som katter kan ha för sig.
Nämnde det för jag spekulerade i ifall han fått i sig mikroorganismer som inte är bra.
Citat:
Astma skulle det också kunna vara
Astma säger du, jag tog tag i dammsugarn redan den kvällen och körde runt. Kanske det var precis det ?
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Har läst att katter även spinner när de har ont .
Jo nåt liknande, att de tom. spinner DÄRFÖR att de har ont .
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Påminner om min katt
Kommer du ihåg vad det var som drabbade den ?
Citera
2019-09-12, 14:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makroskeetch
Katten helt OK nu, av sig själv. Tänkte jag uppdaterar samt tackar för råd, redan under natten lät han normal igen. Tänkte jag går till vet. på morgonen men vad skall de då kolla när han inte gör ljuden längre.Jodå han spinner så fort jag kommer in i rummet, eller vaknar på morgonen. Han har vanan att sova nattetid brevid kudden, ibland dela den med mig, hörde helt normala ljud (samt hans snarkande ibland)Senaste ålderskollen sa vet. att hans njurar är på ca 30%. Kanske värt nämna, han får endast specialfoder Evidensia säljer.Nämnde det för jag spekulerade i ifall han fått i sig mikroorganismer som inte är bra.Astma säger du, jag tog tag i dammsugarn redan den kvällen och körde runt. Kanske det var precis det ?Jo nåt liknande, att de tom. spinner DÄRFÖR att de har ont

Bra att du uppdaterar oss, jag funderade över hur det gått och jättebra att kissen är sig själv igen. Sånt blir man glad av att läsa!

Men då har ni en etablerad regelbunden veterinärkontakt, som sig bör när man har en gammelkisse. Han är lik min i sättet, oerhört tillgiven och ska sova nära mattes huvud på natten. Vi delar också ofta kudde och han tycker om att sova i min armhåla med täcke på sig. Lite obekvämt men det kan jag tåla för hans skull. Han brukar krångla sig därifrån när jag somnat men gör det så oerhört försiktigt att han inte väcker mig. Snälla kissen. <3 Gamla katter är så förståndiga.

Jag tror faktiskt mest på astma som diagnos. Det kan komma och gå, utlösas av allt möjligt som t ex ansträngning hos människa, och gå över själv. Kvalster i damm kanske ger astma även hos katt, jag har ingen koll... Om han äter medicin kan det vara en biverkan, Metacam tänker jag på. NSAID kan ge astma hos människa. Bäst är att du ringer veterinären som ju känner din katt och kanske kan avgöra av symtomen om det är astma eller ej. Uppdatera oss gärna om du får besked och lycka till. Hoppas du får många goda år med din gamling.

Edit: Visst brukar katter kunna "tröstspinna" när de har ont, men jag fick inte alls intrycket det var fråga om det. Han verkar ivrig och ser ut att vilja komma åt en godis bakom kameran. Var det så?

När katter har ont brukar de gå undan, ligga under säng eller soffa. Tycker man kan se på ögonen, svarta och vidöppna, plus allmänna kroppshållningen att de har ont. De ser hopkurade ut, som att de försöker göra sig små men vara på språng. Pälsen kan stå ut lite så de ser ruggiga ut. Om man klappar reagerar de inte som vanligt. Men nu är det inte fråga om det.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2019-09-12 kl. 15:04.
Citera
2019-09-13, 11:31
Medlem
Citat:
Men då har ni en etablerad regelbunden veterinärkontakt,
Fast det är inte samma person nånsin på kliniken, Evidensia är extremt byråkratiska, systematiska och dyra. Fast hundra procent kvalitet, man vet vart dem pengarna gick.
Citat:
Han brukar krångla sig därifrån när jag somnat men gör det så oerhört försiktigt att han inte väcker mig. Snälla kissen. <3 Gamla katter är så förståndiga.
Åh nej det är inte denna. Är inte balkongdörren öppen kl 03 då ställer han till ett jäädra liv. Låter mig absolut inte sova, han bara måste dit trots att mat, vatten och sandlåda står framme (som idag, han ruinerade min natt).
Citat:
Jag tror faktiskt mest på astma som diagnos.
Håller tummarna att det var nån tillfällig, yttre påverkan typ kvalster (står rätt många växter vid fönstret, de brukar medföra)
Citat:
När katter har ont brukar de gå undan, ligga under säng eller soffa. Tycker man kan se på ögonen, svarta och vidöppna, plus allmänna kroppshållningen att de har ont. De ser hopkurade ut, som att de försöker göra sig små men vara på språng. Pälsen kan stå ut lite så de ser ruggiga ut. Om man klappar reagerar de inte som vanligt. Men nu är det inte fråga om det.
Har haft katter länge länge, de visar olika ifall nåt inte stämmer. Katter, fåglar mm. är mästare på att dölja tills de inte orkar spela frisk. Det är därför man som djurägare måste vara extremt på vakt efter ändringar i beteende, utseende lukt mm. Nu som han är verkar alla ljus gröna, när jag hörde ljudet reagerade jag direkt, bara att det var söndag och då är endast akuten öppen, långt dit, köer och många tusen dyrare.
Citat:
Om han äter medicin kan det vara en biverkan, Metacam tänker jag på. NSAID kan ge astma hos människa.
Inga mediciner alls för han, bara nån enstaka gång förut när han tex. fick några tänder bortopererade
Citat:
Visst brukar katter kunna "tröstspinna" när de har ont, men jag fick inte alls intrycket det var fråga om det. Han verkar ivrig och ser ut att vilja komma åt en godis bakom kameran. Var det så?
Var nog mer av att han ville åt handen som höll kameran och ge en kattpuss, rent allmänt om man kommer för nära då kommer sandpappertungan fram, då får man skylla sig själv.

Nu ligger han traditionsenligt under täcket efter att man lämnat sängen, senare på dan när man kommer hem möter han upp och tjatar att han väntat hela dan osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in