Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Jag tror att de flesta fungerande människor klarar av att reda ut den frågeställningen utifrån sunt förnuft faktiskt. Min tolkning av situationen är att om man vägrar kliva ur någon annans bil för att sedan blanda in staten när ägaren av bilen gör något handgriplingen, då finns det en agenda. Då jävlas man helt enkelt.
Nu spelar det ju ingen roll hur offret var eller betedde sig. Ingenting ursäktar ett mord, och det är för mig inte det som det handlar om.
Jag tänker mer att det kan säga något om Stefan som potentiell gärningsman, och vad som kan krävas för att trigga honom. Någon som förstår hur jag tänker?
Jag förstår hur du tänker. Nu är det så att LW polisanmält SD vid ett annat tillfälle också. Jag tror att hon kände att alla andra sätt tidigare att få honom att sluta bete sig som ett svin mot henne inte fungerat. Därav tog hon då "den sista utvägen" enligt henne. Det vill säga att kontakta polis. Det kan också vara så att LW tidigare i relationen hotat SD med att "om du inte respekterar mig och börjar behandla mig värdigt, så kommer jag att polisanmäla dina vidriga handlingar mot mig". Då infinner sig även scenariot att LW behöver stå upp för sina tidigare ord och visa honom att hennes ord faktiskt leder till handling. Huruvida det var det bästa alternativet, låter jag vara osagt. Men generellt sätt anser jag att, om man tycker att någon begått en brottslig gärning, då polisanmäler man det.
I LW:s fall så ser jag det som ett tecken på styrka att göra så, och det var nog så hon också kände att det var. Polisanmälningarna var nog en del i att visa sin styrka inför SD helt enkelt, i kombination av att hon inte känt att andra tillvägagåenden kunnat fungera.