2019-09-12, 09:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Frågan man ställer sig nu i efterhand är ju om man hade kunnat stoppa denna till synes stigande våldspiral ifrån SD här. Om han hade blivit fälld hade han backat undan då? Eller hade det endast påskyndat förloppet?

Nu verkar ju anmälan vara en bidragande orsak till att man snabbt och tidigt i utredningen förmodligen kunde hitta rätt GM. Så sista ordet till LW kanske ändå.

Det kan man verkligen fråga sig.
För många i den situation L*ena var i är det just när kvinnan börjar på riktigt ta avstånd, försöka få slut på våldsspiralen, som de är i den största faran.

Hur arg hade han inte blivit om det hade lett till en fällande dom?
En prick i protokollet hade inte varit en liten prick, utan en större plump.
Citera
2019-09-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Eftersom SD inte är en känd våldsman och heller inte figurerat i några brottsutredningar kopplat till det förut, så är det nog så att det krävs att han utsätts för någon som kan provocera honom ordentligt, och att sådana personer inte direkt svärmat runt honom tidigare.

Jag tror alltså att häri ligger det tänkta motivet till mordgärningen. Att vi har att göra med en väldigt infekterad relation under lång tid, som till slut eskalerade och fullständigt blommade ut i samband med när LW mördades. Eftersom jag tillhör dom som tror att SD är mördaren, så tror jag också att LW och SD var två personer som sårade varandra ordentligt gång på gång; jag tror det var ett mycket destruktivt förhållande som vi så många gånger förut läst om rörande andra relationsfall.

Det tror jag också. Jag tror att det var sinnesbilden av ett destruktivt förhållande.
Citera
2019-09-12, 09:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Men du fattade verkligen inte poängen...

Kliv ifrån tangenterna och prova verkligheten.

Nu försvarar jag inte SD:s agerande. Även om jag kanske inte har dom fysiska förutsättningarna, så tänker jag initialt att jag skulle gå runt bilen och försökt dra ut personen i ren frustration. Men... det skulle nog leda till större skada och smärta. Säkert friad då med.

Det som utspelades låter mer förnedrande än smärtsamt och däri ligger nog mycket av anledningen till anmälan.

Det är så svårt att veta vad som triggade SD:s utbrott i bilen. Jag tror alltså att det finns en hel del tidigare bakomliggande händelser i deras relation som ledde till SD:s utbrott. När LW var obstinat i bilen så tror jag att det blev droppen som fick bägaren att rinna över för SD. I slutändan så var det endast känslor av aggression hos SD där i bilen som föranledde våldet. Just då i den stunden tror jag inte att tanken hos SD fanns att "Hon har inte lämnat bilen ännu. Jag testar att bli arg och knoggnugga henne. Det borde funka. Inga andra alternativ tycks finnas".

Nej. Jag tror hans beteende där och då var utan logiskt tänkande. Han förlorade sina spärrar för en stund helt enkelt.
Citera
2019-09-12, 09:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Varför gick han inte själv ur bilen om han ville få ut henne ur den?
Tror inte på det, de tjafsade om något och han blev arg och knoggnuggade henne.
Undrar om Hd varit utsatt för mycket våld av Sd?
Ja, frågan om ev. våld mot HD kan vara intressant. Säg att utredningen körde fast i ett läge där man inte kunde hitta några objektiva belägg överhuvudtaget för någon SD-våldsspiral mot LW, och i värsta fall inte ens belägg för att han skulle ha betett sig klandervärt, då kan det ha varit värt ett kraftfullt och desperat försök att pressa HD på sådana här upplevda erfarenheter av SD:s vrede. Att man tog in HD skulle åtminstone delvis kunna ha att göra med att man ville att hon skulle avslöja SD:s destruktiva och mörka sidor, och vittna om att han var benägen att ta till våld i sina relationer med kvinnor.
Citera
2019-09-12, 09:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Men du fattade verkligen inte poängen...

Kliv ifrån tangenterna och prova verkligheten.

Nu försvarar jag inte SD:s agerande. Även om jag kanske inte har dom fysiska förutsättningarna, så tänker jag initialt att jag skulle gå runt bilen och försökt dra ut personen i ren frustration. Men... det skulle nog leda till större skada och smärta. Säkert friad då med.

Det som utspelades låter mer förnedrande än smärtsamt och däri ligger nog mycket av anledningen till anmälan.

Kanske hon blev rädd?

Rädd för att han kunde reagera på det viset när han kände att han inte kunde hantera situationen?
Hon förstod att den reaktionen visade på att han inte klarade av att stoppa sig, att det kunde rent av bli farligt?

Mycket värre?

Och vilket hårt grepp var det inte om ett örhänge blev deformerat?
Det finns bilder på örhänget, men vi vet inte vilket material det är gjort i. Men polisen vet. Hoppas att örhänget inte har kommit bort.
Citera
2019-09-12, 09:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Varför gick han inte själv ur bilen om han ville få ut henne ur den?
Tror inte på det, de tjafsade om något och han blev arg och knoggnuggade henne.
Undrar om Hd varit utsatt för mycket våld av Sd?
Jag tror inte att hon varit utsatt för våld av SD.

Antingen är HD den kuvade som SD kan kontrollera utan problem, och som han kan ha blandat in i mordet. Han känner att han har full kontroll över henne.

Eller också är HD manipulativ och låter SD tro att han har kontroll medan det i själva verket är hon som styr. Då kan det vara hon som genom eget agerande eller genom att manipulera SD har sett till att mordet genomfördes. Genom att hon alltid undviker direkta konfrontationer inlindar hon honom i trygghet och han tror att det är han som har kontrollen.
Citera
2019-09-12, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, frågan om ev. våld mot HD kan vara intressant. Säg att utredningen körde fast i ett läge där man inte kunde hitta några objektiva belägg överhuvudtaget för någon SD-våldsspiral mot LW, och i värsta fall inte ens belägg för att han skulle ha betett sig klandervärt, då kan det ha varit värt ett kraftfullt och desperat försök att pressa HD på sådana här upplevda erfarenheter av SD:s vrede. Att man tog in HD skulle åtminstone delvis kunna ha att göra med att man ville att hon skulle avslöja SD:s destruktiva och mörka sidor, och vittna om att han var benägen att ta till våld i sina relationer med kvinnor.
Kan man anhålla någon för att få veta om den blivit utsatt för våld?
Citera
2019-09-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är så svårt att veta vad som triggade SD:s utbrott i bilen. Jag tror alltså att det finns en hel del tidigare bakomliggande händelser i deras relation som ledde till SD:s utbrott. När LW var obstinat i bilen så tror jag att det blev droppen som fick bägaren att rinna över för SD. I slutändan så var det endast känslor av aggression hos SD där i bilen som föranledde våldet. Just då i den stunden tror jag inte att tanken hos SD fanns att "Hon har inte lämnat bilen ännu. Jag testar att bli arg och knoggnugga henne. Det borde funka. Inga andra alternativ tycks finnas".

Nej. Jag tror hans beteende där och då var utan logiskt tänkande. Han förlorade sina spärrar för en stund helt enkelt.
Jag tror att det ligger något i vad Du skriver. LW/SD hade vad förstått av tråden ett mycket märkligt förhållande till varandra. SD kanske inte visat upp dessa sidor mot HD då jag tror att hon hade ett annat uppförande än vad LW hade.

Om SD gick på en mindre promenad med LW på mordkvällen... kanske var det något som fick honom att smälla till LW och kände efter det att nu kommer hon att anmäla mig igen... och då tog någon djävul över och han kände att det var kört.

Frågan isf är vad som diskuterades... kanske som Honan spekulerat/funderat på... ekonomin vad gäller redovisning om pengar för geoeventet? Hoppas någon kan ta reda på när redovisningen skulle vara inne till kommunen.
Citera
2019-09-12, 10:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag tror att de flesta fungerande människor klarar av att reda ut den frågeställningen utifrån sunt förnuft faktiskt. Min tolkning av situationen är att om man vägrar kliva ur någon annans bil för att sedan blanda in staten när ägaren av bilen gör något handgriplingen, då finns det en agenda. Då jävlas man helt enkelt.

Nu spelar det ju ingen roll hur offret var eller betedde sig. Ingenting ursäktar ett mord, och det är för mig inte det som det handlar om.

Jag tänker mer att det kan säga något om Stefan som potentiell gärningsman, och vad som kan krävas för att trigga honom. Någon som förstår hur jag tänker?

Jag förstår hur du tänker. Nu är det så att LW polisanmält SD vid ett annat tillfälle också. Jag tror att hon kände att alla andra sätt tidigare att få honom att sluta bete sig som ett svin mot henne inte fungerat. Därav tog hon då "den sista utvägen" enligt henne. Det vill säga att kontakta polis. Det kan också vara så att LW tidigare i relationen hotat SD med att "om du inte respekterar mig och börjar behandla mig värdigt, så kommer jag att polisanmäla dina vidriga handlingar mot mig". Då infinner sig även scenariot att LW behöver stå upp för sina tidigare ord och visa honom att hennes ord faktiskt leder till handling. Huruvida det var det bästa alternativet, låter jag vara osagt. Men generellt sätt anser jag att, om man tycker att någon begått en brottslig gärning, då polisanmäler man det.

I LW:s fall så ser jag det som ett tecken på styrka att göra så, och det var nog så hon också kände att det var. Polisanmälningarna var nog en del i att visa sin styrka inför SD helt enkelt, i kombination av att hon inte känt att andra tillvägagåenden kunnat fungera.
Citera
2019-09-12, 10:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Frågan man ställer sig nu i efterhand är ju om man hade kunnat stoppa denna till synes stigande våldspiral ifrån SD här. Om han hade blivit fälld hade han backat undan då? Eller hade det endast påskyndat förloppet?

Nu verkar ju anmälan vara en bidragande orsak till att man snabbt och tidigt i utredningen förmodligen kunde hitta rätt GM. Så sista ordet till LW kanske ändå.
Du vet redan svaret, strof. Genom att LW lämnat paret ifred så dom fick tid att läka.
Citera
2019-09-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror inte att hon varit utsatt för våld av SD.

Antingen är HD den kuvade som SD kan kontrollera utan problem, och som han kan ha blandat in i mordet. Han känner att han har full kontroll över henne.

Eller också är HD manipulativ och låter SD tro att han har kontroll medan det i själva verket är hon som styr. Då kan det vara hon som genom eget agerande eller genom att manipulera SD har sett till att mordet genomfördes. Genom att hon alltid undviker direkta konfrontationer inlindar hon honom i trygghet och han tror att det är han som har kontrollen.

En knoggnuggning är våld även om det är en mild grad, oatt trycka ner henne mot golvet är att utnyttja sin makt, lw är i underläge.

Andra stycket håller jag med om. Det var uppgifter från en postare att Hd är manipulativ och utstuderat spelade ut människor mot varann. Minns inte vem det var dock.
Att sd tycker ljuger samvetslöst vet vi, det gjorde han mot både lw och hd.
Citera
2019-09-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du vet redan svaret, strof. Genom att LW lämnat paret ifred så dom fick tid att läka.

Varför skulle inte LW lämnat dom ifred? Kan de båda hotat och trackasserat lw?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in