2019-09-12, 07:57
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Rolig är hon också...

Jag funderade mycket på det när jag såg intervjun med Naomi Klein, som flera gånger tillsammans med publiken skrattade hjärtligt åt saker som Greta sa och som absolut kunde tolkas som humoristiska.

Ibland såg Greta dock lite förvirrad ut, som om det inte varit menat som skämt ”in the first place”. Tänk om folk ibland tror att hon vill bara vill vara rolig när hon i själva verket är allvarlig och vill bli tagen på allvar? Hur känns det då att bli bemött med glättiga skratt?

Det är ett problem som många Aspergare har behövt inse: vissa av dem har svårt för att avläsa andra människor och svårt att sätta sig in i andras skor. Den reciprocitet som icke-Aspergare uppfattar som naturligt är något som Apsergare måste lära sig - och det sker inte alltid utan tandagnisslan.
2019-09-12, 08:08
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte skulle jag göra mitt barn till mittpunkten i en freakshow ala Greta. Greta har flera diagnoser och har stannat i den fysiska utvecklingen.
Hon utnyttjas av cyniker pga sina handikapp.

Den fysiska utvecklingen kan vi kanske lämna därhän, alla djur ser olika ut i vår herres hage - såvida det inte påverkar hennes intellektuella förmåga.

Däremot vad gäller show-delen: jag undrar om det är föräldrarna eller en extern kraft som har initierat detta, någon som varken bryr sig om Greta eller hennes familj på lång sikt. Det lilla jag vet om Aspergare är att de kan mala sönder en familj och föräldrarnas psyken likt en obeveklig köttkvarn, om föräldrarna sedan inte har kraft att stå emot så kan det vara kört. Och då kan det hända att föräldrarna inte har orkat att stå emot och bara kämpat för att överleva själva, medan virveln runt Greta utvecklades alltmer med hjälp av diverse ekonomiska intressen.

En 15-16-åring har ju - trots allt - en viss juridisk kapacitet och kan inte alltid hanteras på exakt samma sätt som en - säg - 9-åring.
2019-09-12, 08:10
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är sorgligt att se. Greta™ är bara ett exempel på någon som fått lära sig att vetenskaplig forskning levererar sanningar huggna i sten. Inspiratoeren (som står i telepatisk kontakt med Greta™) tycker om att tjata om hennes släktskap med Svante Arrhenius. När Arrhenius lade fram den elektrolytiska dissociationsteorin blev han närmast betraktad som en byfåne. Och när hans teori senare omvärderades så skedde det inte via en omröstning, vad 97%-gänget än tror. Någon vänlig själ borde förklara för Greta™ hur forskning egentligen fungerar, och att det behöver inte ens vara en forskare som motbevisar en teori. År 1900 slog Lord Kelvin fast att det är fysikaliskt omöjligt att en flygande farkost kan vara tyngre än luft. Vid den tidpunkten betraktades Lord Kelvin som världens främste forskare. 1903 var det två cykelreparatörer vid namn Orville och Wilbur Wright som bevisade att världens främste forskare hade fel.

Cykelreparatörerna hade ett icke-vetenskapligt angreppssätt... Därför misslyckades de med att följa vetenskapen. Notera ordet "misslyckades".
2019-09-12, 08:22
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorguir
Är det en medveten vald strategi hon alltid bär fattiga kläder som den där blåa slitna jackan? Tror hon att hon är mer klimatvän då eller ska det ge ett annat uttryck om henne?

Från början var det säkert hennes vanliga kläder. Osannolikt att hon skulle ha tänkt på klädseln när hon första gången satte sig utanför riksdagen.

Däremot hade säkert Malena inget att invända mot dotterns kläder.

Sen har det visat sig att imagen med gul regnrock och sliten blå träningsoverallsjacka är perfekt.

Klart hon är stylad.
2019-09-12, 08:28
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Att Greta kommer från en speciell miljö begränsar antagligen hennes synfält, men alla kommer från en viss miljö och har motsvarande begränsningar. Men inte kastar hon sten i ett glashus. Som alla i Sverige är hon som konsument en del av marknaden och det viktiga är inte att optimalt minimera sina personliga koldioxidutsläpp utan att vara medveten om konsekvenserna av fossila bränslen, att minska sin konsumtion och att röra sig i rätt riktning. Resten blir en nödvändighet när politikerna tvingas sätta upp kortsiktiga mål.

Tillåt mig småle. Grunden till Gretas levnadssätt har grundats av den som försörjde familjen under många år - och det var ju Malena. Hon gjorde inte det genom att sitta på sin ädlaste kroppsdel utan genom att avverka många tusentals flygkilometer mellan olika scener i hela världen. Det är så man i Malenas bransch blir berömd: man jobbar hårt och man jobbar över världen.

Det är Malenas jobb (och flygande) som även har bidragit till att familjen kunde köpa en Tesla och rent allmänt leva med en materiell standard som många i detta land inte ens drömmer om att uppnå. När nu Greta vänder sig mot dem som flyger och mot de rika som konsumerar "mera" i kraft av sina inkomster så ser det ut som stenkastning i ett glashus.
2019-09-12, 09:34
Medlem
DjPuttes avatar
Största problemet är att hennes mamma Marlena har ett sådant stort ego som raserades då hon inte kom fram på de stora opera scenerna i tro att hon skulle bli den nya Birgit Nilsson, Problemet är hon och PR maskinen utnyttjar en flicka Greta som har flera sjukdomar diagnostiserade bara för den ena blev inte något och PR byrån kan visa hon som skylt utåt för att ge mer uppdrag åt byrån!

Mest synd om i hela skiten är det om personen själv Greta som jag tror inte fattar 100% hur mycket man utnyttjar henne i denna fråga, Man matar henne med manus kring det hos ska säga och inte säga samt hur hon ska agera på den stora scen hon ska uppträda på så när denna hype är över unfrar jag om inte det kommer en tid som är svårt för flickan!
2019-09-12, 09:51
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Tillåt mig småle. Grunden till Gretas levnadssätt har grundats av den som försörjde familjen under många år - och det var ju Malena. Hon gjorde inte det genom att sitta på sin ädlaste kroppsdel utan genom att avverka många tusentals flygkilometer mellan olika scener i hela världen. Det är så man i Malenas bransch blir berömd: man jobbar hårt och man jobbar över världen.

Det är Malenas jobb (och flygande) som även har bidragit till att familjen kunde köpa en Tesla och rent allmänt leva med en materiell standard som många i detta land inte ens drömmer om att uppnå. När nu Greta vänder sig mot dem som flyger och mot de rika som konsumerar "mera" i kraft av sina inkomster så ser det ut som stenkastning i ett glashus.
Men skenet bedrar, för familjen är öppen med sina tillkortakommanden.
2019-09-12, 10:02
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Men skenet bedrar, för familjen är öppen med sina tillkortakommanden.

Skenet bedrar? Menar du att de inte är höginkomsttagare, inte kör en Tesla eller inte bor i någon våning modell större någonstans på Kungsholmen?

...eller hur menar du?
2019-09-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Skenet bedrar? Menar du att de inte är höginkomsttagare, inte kör en Tesla eller inte bor i någon våning modell större någonstans på Kungsholmen?

...eller hur menar du?
Ja menar att deras hus inte är skört som glas. Det verkar tåla det mesta.
2019-09-12, 11:21
Medlem
Bra uttryckt av amerikanska författaren Safran Foer:

"Att attackera en 16-årig tjej som ägnar sitt liv åt något hon tror på är verkligen obegripligt. För Greta har jag och känner jag inget annat än tacksamhet och respekt och jag kan inte föreställa mig vilken typ av mental deformation som någon har som attackerar en sådan tjej. Att försöka ta bort hennes motivation är helt oacceptabelt."
2019-09-12, 11:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Bra uttryckt av amerikanska författaren Safran Foer:

"Att attackera en 16-årig tjej som ägnar sitt liv åt något hon tror på är verkligen obegripligt. För Greta har jag och känner jag inget annat än tacksamhet och respekt och jag kan inte föreställa mig vilken typ av mental deformation som någon har som attackerar en sådan tjej. Att försöka ta bort hennes motivation är helt oacceptabelt."
Skall någon stå över all kritik för att denna är 16?
2019-09-12, 11:26
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Idag ska jag tänka på Greta extra länge när jag står med min diesel och varvar onödigt vid rödljusen. Ni andra fanboys och haschtomtar får en liten tanke med.

Mer föroreningar till folket och heja Asien och Sydamerika för ert bidrag som står för 95% av eländet men tur att vi har Greta och hennes drönare som ska rädda världen .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in