2019-09-12, 09:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Möjligen inte massiv, men hjärnblödning har hon ju med all säkerhet haft att döma av det som kommit fram nu på slutet. Det kan ju inte heller uteslutas att hon fått ytterligare hjärnblödning/hjärnskador vid senare tillfälle.

Visst, men den mindre hjärnblödningen i mars 2014 och eventuella skador ännu senare förklarar ju inte de sociala problemen som påstås ha börjat redan 2012 eller ännu tidigare.

Tidigare i tråden hävdades det att hon fick en massiv subarachnoidalblödning, vilket ledde till en personlighetsförändring som de övriga problemen berodde på. Men detta tycks det inte finnas stöd för i de läkarutlåtanden som domstolen citerar. Snarare framstår alkoholmissbruket som en trolig orsak till problemen.
Citera
2019-09-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
De flyttade in i bostadsrätten 2005...
Kan det vara så att paret O-L fick överta hennes föräldrars våning när dessa flyttade till något mindre 2005?
Kan det vara KLs barndomshem hon strider om? Därför hon strider så hårt??

Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Vad jag förstår så var KLs mor en mycket framstående kvinnorättskämpe. Hon hade sitt kontor för Humana organisations konsult runt hörnet från bostaden på Norr Malarstrand.

[quote=Vintergrisen|68643631]Knappast något barndomshem då KL är född i Eskilstuna och åtminstone som 12-åring bodde...

Citat:
Ser nu att BRF köpte fastigheten 2003. Var det inte det året de flyttade in? Då har de sannolikt köpt till ombildningspris, vilka var löjligt låga på den tiden. Bara som en liten kuriosaupplysning.

HOL och KL flyttade alltså in 2005... Men KL's föräldrar kan ha bott där tidigare och köpt bostaden till ombildningspris. Sen kan paret O-L övertagit lgh 2005, för en "spottstyver". Oavsett, så hade både KL och HOL gjort sig en hacka om de sålt lgh vid skilsmässan.

Någon hållhake på lgh har där funnits. Tror inte det handlar om barnens trygghet eller närhet till jobbet. Det finns andra bra lgh i området om man har kosing. Nej, det är nåt annat. HOL har inte kunnat sälja pga KL's motvärn. Men vad har hon haft att sätta emot och varför har det tagit så lång tid?

Låt säga att pga hennes instabilitet tilldömdes han vårdnaden om barnen och rätt att bo kvar i lgh mot utköp av hennes del. Klart att hon inte vill detta, om det är hennes nyligen avlidna föräldrars f.d hem. Det är en enorm kränkning mot en kvinna som redan förlorat man, barn och jobb pga stroke och emotionell instabilitet.

Har HOL tyckt synd om henne och låtit henne hållas? Om han velat borde han kunnat tvinga bort henne tidigare, med lagens hjälp.
Dramatiken som utspelade sig i HOLs andra lgh, där KL ertappade honom med en man, kan det vara en hållhake? Han ville kanske inte vittna om händelsen pga han inte vill outa sina förbindelser med män.
Citera
2019-09-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har så rätt!

Men. Jag bryr mig inte om hon är skyldig, eller ej. Det är lite kul med en nedbruten kvinna som kommer till tals, oavsett hur snurrig hon låter.

Det finns en pedagogik i hur man lever sitt liv, och hur man kommer över ett boende på Norr Mälarstrand. Det är en osanning att pengar inte luktar.

Det hade varit mycket trevligare för HOL att äga lägenheten efter en korrekt bodelning, där bägge parter skriver under ett avtal, eller att lägenheten vid tvist hade lämnats till en mäklare som uppnår det korrekta marknadspriset.

Det är inte rimligt att vårdnad över barn ska vara en legal grund för att HOL har första tjing på denna dyra lägenhet. Affärsjuridiskt kan det se bra ut för de personer som inte är insatta i alla detaljer i hur en oantastlig bodelning ska gå till. Men ur famljerättsligt perspektiv är det inte så här det går till när en redbar boutredningsman tar hand om egendom i en tvistig skilsmässa.

Beloppet HOL löser ut KL med är tvistigt eftersom det han själv och boutredningsmannen som gör beräkningarna utan att låta marknaden säga sitt. Det är betydande belopp det handlar om, i det fall lägenheten skulle ge mer än den summa bodelningen värderade den till. Det är bara att kolla liknande lägenheter på Booli och där framgår det tydligt, att det kan lika gärna handla om 25 miljoner och inte 20 miljoner.

Dessa herrar visste om att KL inte kunde tillvarata sina intressen, och därför är det extra viktigt att boutredningsmannen utses av rätten och arbetar opartiskt och transparent.

Att missbruka juridiken till att köra över en tilltufsad kvinna, en svagare part, är inte det advokater ska syssla med till vardags. Att dessutom medvetet bortse frän den formalia i ärenden som är till för att skydda människor som KL kan man ju bli skjuten för.

Det vi ser är att det som pågått är riskfritt hanterande av människor och egendom i dagens Sverige med ett överbelastat rättsväsende. När vi inte har några instanser där man kan rätta till uppenbara felaktiga beslut och domar tar desperata människor lagen i egna händer. Och belastar rättsväsendet mer än en beviljad resningsansökan till HD.

Min åsikt om HOL är att han är för smart för sitt eget bästa, och det är inte smart. Nu kommer han att inse att han inte ens för en miljon kronor mer eller mindre kan köpa det anseenden han vill ha när han till varje pris vill bo ståndsmässigt på Norr Mälarstrand.

Ligger något i det du skriver... tilltufsade har svårt att försvara sig. Ta lagen i egna händer, tror du att hon lejt en torped som medvetet missat sitt mål eller hur skulle det hela sluta? Har HOL gjort något som kan straffas, eller är det inom lagens råmärken det som skett med värderingen och utköpsförslag?
Citera
2019-09-12, 09:42
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Super man mycket kan man få en dödlig stroke. Hon verkar mest ha trillat omkring och då dragit på sig allehanda skador. Omhändertagen för fylla LOB mitt i centrala Stockholm, ja, det är tragiskt. Varför har hon inte blivit inlåst på behandlingshem?

Jag tror kanske att det där hemmet på Norr Mälarstrand kan ha varit KLs föräldrars. Pappan fick alzheimers, var sjuk i sju år innan han avled 2012. Det stämmer ganska väl med att paret övertog lägenheten 04-05 till ett väääldigt bra pris. Mamman flyttade till en lgh avpassad för en, medan pappan hamnade på boende.

Om det är så att denna omtvistade lgh kan kopplas till föräldrarna kan jag förstå att KL blir skogstokig om hon blir utestängd både från den och sin familj, även om det beror på fylleri och allmän galenskap. Då måste man ta tag i det där. Men nu är hela familjen knäckt... in med något proffs som kan lösa knutarna. Det finns väl många hjälpare och medlare i deras närhet, de själva verkar vara fastlåsta och socialen är inte rätt instans att lösa detta. De är nog för praktiska, här finns det också mycket känslor att ta hänsyn till. Alkisar är ofta rätt känslomässigt tyngda.

Edit: Och ovanpå allt detta, ett riktigt svårt brott med en misstänkt i familjen. Värre blir det inte. Det finns inget att medla om i dagsläget, förrän misstankarna försvinner, eller bekräftas. Riktigt hemskt.

Ja, det låter rimligt att mamman flyttade till mindre om nu maken hamnade på sjukhemmet redan 7 år före sin död, dvs i samma veva som KL och HOL inklusive två småbarn flyttar in. OM det är så borde HOL haft insikten att inte driva detta till sin spets utan skaffat en ny lägenhet i närheten.
Citera
2019-09-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ja, det låter rimligt att mamman flyttade till mindre om nu maken hamnade på sjukhemmet redan 7 år före sin död, dvs i samma veva som KL och HOL inklusive två småbarn flyttar in. OM det är så borde HOL haft insikten att inte driva detta till sin spets utan skaffat en ny lägenhet i närheten.

Ja, men även han kan ha varit knäckt efter alla turer med en ljugande alkisfru.
Citera
2019-09-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är osäkert om något kontaktförbud rådde vid den här tidpunkten. Och jag tror att man struntar i det vid såna här tillfällen. OM barnen var på adressen ringer man nog för att få veta vem som blivit skjuten. Jag hade ringt alla tre, någon borde svara.

Alla reagerar olika i chocktillstånd
Någon kanske " bara" ringer till sina barn och inte till exmaken
Är barnen tonåringar brukar dom sova på morgonen alternativt vara i skolan
I flera skolor får eleverna inte använda sin mobil under lektion
En klok vuxen ringer inte sina barn och säger att "pappa är skjuten"
En klok vuxen tar sig till brottsplatsen omedelbart och ringer förmodligen skolan och kollar att barnen är på plats (om det är skolbarn)
Citera
2019-09-12, 09:46
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst, men den mindre hjärnblödningen i mars 2014 och eventuella skador ännu senare förklarar ju inte de sociala problemen som påstås ha börjat redan 2012 eller ännu tidigare.

Det pratades om problem i äktenskapet redan runt 2008. Finns massor med teorier. Krävande jobb och hög arbetsbelastning för de båda samtidigt med småbarnsåren, misshandel, otrohet, psykiatriska diagnoser/personlighetsstörningar, alkoholkonsumtion, faderns altzeimer, moderns sjukdom etc.
Citera
2019-09-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Bara för att du lägger ut längre och längre texter får du inte mer rätt för det. Dessutom motsäger du din egna agenda i dessa texter.

Jag hoppas att de opererade in en ryggrad på HOL när han låg nersövd, för det verkar han behöva!

Vart nånstans har jag spytt galla på KL. För att jag inte tycker som dig eller för att man slår hål på dina teorier som du kommer med. Tex det med hans mobil.
Var inte så enkelspårig.
Citera
2019-09-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
I så fall måste nog någon specialavdelning göra detta.

På mitten av 1980-talet så hyrde min mor ut sin lgh till ett domarpar. Det var brist på domare i Stockholm, de hade kommit för att hjälpa till med att minska på högen av ärenden.

Samtidigt var min bror kriminell......i poliskretsar ganska känd sådan. Min kriminelle bror som var folkbokförd på adressen, åkte fast för någonting och poliserna gjorde husrannsakan en vardagsförmiddag när ingen var hemma........

Poliserna började efter ett tag att ana oråd, så till den grad att de faktiskt letade rätt på min mor (som då bodde i norra Norrland, och ringde henne och frågade om vilka som egentligen bodde i lgh. Min mor ringe mig och sa att jag omedelbart skulle åka till lgh, att polisen gjort husrannsakan (eller början till en) nu insett att det var helt fel personer och skulle lämna lgh men då låset var uppborrat så kunde de inte bara dra direkt. Jag fick åka dit och vänta tills domarparet kom hem, vilket inte var så länge. Och de var verkligen skitsura. Det blev tydligen ett stort efterspel av detta, anmälningar gjorda av domarna mot poliserna.

Det var visserligen ett par år sedan, kanske har regler/lag ändrats, men då var det förbjudet för vanliga poliser att göra husrannsakan hemma hos domare.

Ifrågasätter att domare har speciellt skydd betr. husrannsakan. Troligare är att de exakt visste vilka krav som ställs betr. beslut om husrannsakan och hävdade att det inte gått rätt till i det här fallet.
Citera
2019-09-12, 09:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag bortsåg från röstförvrängningen och lyssnade på vad hon sa, hur hon uttryckte sig . Hon gör ett emotionellt omoget intryck. Hon kan mycket väl ha fungerat i en rättssal där hon ikläder sig en roll och fokuserar på saken.

Lyssna på de gånger hon skrattar till. Det ena tillfället när hon säger att hon inte hade aning om vad som skulle ske när de satte sig i polisbilen. Jo, hon var nog väl medveten. Sedan skrattar hon till när hon nämner knapptelefonerna. Sen helt plötsligt slinker det ut att "de har ju så kort minne".
Citera
2019-09-12, 09:58
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Dessa herrar visste om att KL inte kunde tillvarata sina intressen, och därför är det extra viktigt att boutredningsmannen utses av rätten och arbetar opartiskt och transparent.

Att missbruka juridiken till att köra över en tilltufsad kvinna, en svagare part, är inte det advokater ska syssla med till vardags. Att dessutom medvetet bortse frän den formalia i ärenden som är till för att skydda människor som KL kan man ju bli skjuten för.

Det vi ser är att det som pågått är riskfritt hanterande av människor och egendom i dagens Sverige med ett överbelastat rättsväsende. När vi inte har några instanser där man kan rätta till uppenbara felaktiga beslut och domar tar desperata människor lagen i egna händer. Och belastar rättsväsendet mer än en beviljad resningsansökan till HD.

Min åsikt om HOL är att han är för smart för sitt eget bästa, och det är inte smart. Nu kommer han att inse att han inte ens för en miljon kronor mer eller mindre kan köpa det anseenden han vill ha när han till varje pris vill bo ståndsmässigt på Norr Mälarstrand.

Tror att det handlar mycket om att jävlas i hans fall och självklart att bo kvar ståndsmässigt på 204 kvm. Det var väl så att han ville lösa ut KL genom en revers tills barnen flyttat ut?

När det gäller hans anseende så har det definitiv fått sig en "törn". Stora delar av deras prekära privatliv sen ett antal år tillbaka ligger öppet för beskådan av alla och envar.
Citera
2019-09-12, 09:59
Medlem
Soundtrack till historien kunde vara "Dom andra" av Kent, även de med ursprung från Eskilstuna...

Min amatörpsykologanalys av K*rin skulle vara en högpresterande flicka från arbetarstaden Eskilstuna som hamnar i stora staden då som underdog och måste prestera än bättre för att duga, kanske också i familjens/föräldrarnas ögon? Nån som känner till att hon skulle haft ätstörningar?

Hittar lyckan med HO(L) men den söndras, garanterat har båda del i trätan. Lite alkohol för mod och nedvarvning blir mer och mer ett beroende som utvecklas till missbruk med förnekelse. Mamman verkar ha betytt mycket och pappans sjukdom lär ha tyngt KL om systern inte var nåt stöd. Plötsligt utan föräldrar, krångel med HOL och ensam i världen gör att allt ballar ur. Bilden av sig själv som domare med rätten på sin sida gör att hon fortsatt anser sig ha rätt i alla sina åsikter och säkert ett kontrollbehov som heter duga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in