Smeso skrev
Vem har sagt att det var särskilt hygieniskt - står det någonstans i texten som du minns den?
Men min avsikt är inte ens att göra "reklam för troende". Jag mest bara frågar folk här och ifrågasätter och så, föreslår alternativa lösningar, försöker vidga människors vyer, avslöjar bibelkritik. En del debattörer här ger intrycket att vara trångsynta, agendastyrda kufar. Tyvärr...
Citat:
Kanske, men det är inte så.
Det verkar så.
Citat:
Nu har jag tänkt efter lite. Jag vet inte hur mycket kontinenter flyttar sig efter jordbävningar och tsunamin idag, men också det gäller att du inte vet hur mycket de flyttade sig för många tusen år sedan. Du var ju inte där och mätte, och inte heller var någon annan där och mätte samt bevarade data så att det till slut nådde oss. Eller hur.
Kanske därför att det orsakar en enorm jordbävning och en enorm resulterande tsunami om en hel kontinent så bara flyttar sig ett par centimeter. Hur skulle det då vara med flera meter om dagen?
Som sagt, tänk efter lite innan du skriver.
Som sagt, tänk efter lite innan du skriver.
Citat:
Bibeln talar om jorden som en enhet före syndafloden. Om allt har suttit ihop fanns det ingen kontinent Australien ännu. Så varför svara på frågor som inte är nödvändiga utan ledande och anakronistiska.
Det svarar ändå inte på frågan hur djuren kom till Australien efter syndafloden, oavsett vilka djur vi talar om.
Citat:
Du har snöat in på de av syndafloden dränkta djuren. Det är onödigt om djuren åt växter och kanske även fisk.
Det står att det regnade i 40 dagar och att vattnet under den tiden steg till 15 alnar över den högsta bergstoppen. Noa och djuren var i arken över ett år, alltså hade de döda djuren och växterna flera månader på sig att ruttna ordentligt, närmare bestämt 11 månader vid tidpunkten för uttågandet ur arken, och då bör denna mark vara täckt av lera och döda djur och växter. Inte särskilt hygieniskt
Vem har sagt att det var särskilt hygieniskt - står det någonstans i texten som du minns den?
Citat:
Menar du att 1) just Noa måste ha uppfunnit en sådan metod 2) att den sedan faktiskt glömdes bort? Du tycks förutsätta det, och jag undrar i så fall varför.
Vilken metod menar du att Noa uppfann som sedan skulle ha glömts bort helt?
Citat:
Jag är inte så säker som du att det måste vara ett underverk. Har du ens kollat upp att olivträd verkligen dör i vatten, eller är det bara något du önskar att de gör för att Bibeln då lättare skulle kunna misstänkas ha fel, eller vad annat är det som pågår?
Ja, ren fantasi. Om nu Gud skapade all grönska på nytt (vilket han alltså måste ha gjort om det finns ett levande olivträd med löv så kort tid efter floden), varför nämns det då inte som ett fantastiskt underverk i Bibeln?
Citat:
Tack för att du säger att jag gör så gott jag kan!
Jo, du gör så gott du kan. Men någon särskilt bra reklam för troende ger du inte. Du är kanske ett troll som egentligen bara har kul och vill få troende att framstå i dålig dager?
Men min avsikt är inte ens att göra "reklam för troende". Jag mest bara frågar folk här och ifrågasätter och så, föreslår alternativa lösningar, försöker vidga människors vyer, avslöjar bibelkritik. En del debattörer här ger intrycket att vara trångsynta, agendastyrda kufar. Tyvärr...