2019-09-11, 18:11
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Faktum kvarstår, påståenden kan vara helt korrekta, sanna, innan de bevisats och, faktiskt, utan att de någonsin bevisas. Det är inte epistemologi vi talar om här utan ontologi.
---
Epistemologiskt är det ohållbart att kräva bevisföring, i strikt mening, för alla försanthållanden. Argumentation med hänvisning till auktoriteten man stödjer sig på måste i vissa fall få räcka.
Såklart, påståenden kan. Men utan krav på bevis kan vi inte avgöra vad som är falskt och vad som är sant.
Citera
2019-09-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Såklart, påståenden kan. Men utan krav på bevis kan vi inte avgöra vad som är falskt och vad som är sant.
Japp. Detta gäller bibeln, koranen, mormons bok, vedaskrifterna och Harry Potter, m.fl.
Till och med om författarinnan till Harry Potter säger att hon hittade på allt så kan böckerna vara sann.
Citera
2019-09-11, 18:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Men vad bra att du skriver att det är så ("Såklart, påståenden kan"), det är vad jag skrev redan ett bra tag sedan, och du sa emot. Kan jag skicka faktura för tidsspillan?
Citera
2019-09-11, 18:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp. Detta gäller bibeln, koranen, mormons bok, vedaskrifterna och Harry Potter, m.fl.
Till och med om författarinnan till Harry Potter säger att hon hittade på allt så kan böckerna vara sann.
Ja, hon kanske ljuger eller åtminstone far med osanning när hon säger att hon hittade på allt. Bra tänkt där!
Senast redigerad av Calovius 2019-09-11 kl. 18:29.
Citera
2019-09-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ja, hon kanske ljuger eller åtminstone far med osanning när hon säger att hon hittade på allt. Bra tänkt där!
Japp, jag gick efter din logik där.
Citera
2019-09-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Det finns inga axiom i etiken det kallas för principer. Och en princip är inte ett axiom. Det är stor skillnad, läs bara. Jag behöver inte kommentera djupare din premiss faller ju redan från början.
Principer inom etiken är synonymt med tyckande. Man tycker att alla människor är lika värda för att man vill ha det så. Men logiskt fyller etiska principer funktionen av axiom eftersom de utgör startpunkter i alla beviskedjor. Skulle vi träffa på intelligenta varelser från en fjärran galax så är det ytterst oklart om de tycker likadant, även om alla deras resonemang är logiskt intakta.

Kanske överkurs för religionsforumet dock.

Citat:
Ha det gott ( jag menar det ).
Detsamma!
Citera
2019-09-11, 20:58
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Den som tar Bibeln bokstavligt bör räkna på hur mycket det bör ha regnat för att göra Noaks ark-historien möjlig.
Citera
2019-09-11, 21:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Den som tar Bibeln bokstavligt bör räkna på hur mycket det bör ha regnat för att göra Noaks ark-historien möjlig.
Den som yttrar sig om "Noaks ark-historien" (Han hette Noa, inte Noak!!!) bör har läst och tagit till sig just den, också i ifråga om varifrån syndaflodens vatten kom.
1 Mosebok 6-8!!
Citera
2019-09-11, 22:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du menar "tänker efter mer", eller menar du att jag inte alls tänker efter innan jag svarar?
Det verkar så.

Citat:
Tja, varför kunde "Australien" inte flytta sig flera meter om dagen när det begav sig?
Kanske därför att det orsakar en enorm jordbävning och en enorm resulterande tsunami om en hel kontinent så bara flyttar sig ett par centimeter. Hur skulle det då vara med flera meter om dagen?
Som sagt, tänk efter lite innan du skriver.
Citat:
Koalors för-föräldrar tänkte jag på, för jag är inte säker på att det fanns just koalor då, dock för-föräldrar till våra dagars koalor. Men om koalor fanns som eget slag av djur redan före syndafloden, visst, då gick enligt texten även ett par koalor in i arken.
Det svarar ändå inte på frågan hur djuren kom till Australien efter syndafloden, oavsett vilka djur vi talar om.
[quote=Calovius|68670580]Vad i texten grundar du det på?
Det står att det regnade i 40 dagar och att vattnet under den tiden steg till 15 alnar över den högsta bergstoppen. Noa och djuren var i arken över ett år, alltså hade de döda djuren och växterna flera månader på sig att ruttna ordentligt, närmare bestämt 11 månader vid tidpunkten för uttågandet ur arken, och då bör denna mark vara täckt av lera och döda djur och växter. Inte särskilt hygieniskt.
[quote=Calovius|68670580]Menar du att man inte kunde komprimera växtföda?
Nej. Vilken metod menar du att Noa uppfann som sedan skulle ha glömts bort helt?
Citat:
Är du säker på att kattdjur inte kan äta växter (tigrar har jag inte talat om, det är med största sannolikhet en senare art av gruppen kattdjur bara, d.v.s. tigrar fanns ännu inte)? Samma om kolibrier, jag är inte säker på att det fanns några kolibrier än. Fåglar fanns, och korpen Noa skickar ut återvänder inte. Senare skickar Noa ut en duva, som återvänder, och ännu senare skickas den ut igen, och denna gång återvänder den med ett friskt olivlöv i näbben. En sista gång den skickas ut återvänder den inte. Detta visar för Noa att han och djuren kan lämna arken. 1 Mos 8:4-12: "Den sjuttonde dagen i sjunde månaden stannade arken på Araratbergen. Vattnet fortsatte att minska fram till den tionde månaden. Första dagen i den månaden blev bergstopparna synliga. Efter fyrtio dagar öppnade Noa luckan som han hade gjort på arken och lät en korp flyga ut. Den flög fram och tillbaka, till dess vattnet hade torkat bort från jorden. Sedan lät han en duva flyga ut för att få se om vattnet hade sjunkit undan från jordens yta. Men duvan hittade ingen plats där hon kunde vila sin fot utan kom tillbaka till honom i arken, eftersom vatten täckte hela jorden. Då räckte Noa ut handen och tog in duvan till sig i arken. Sedan väntade han ytterligare sju dagar innan han lät duvan flyga ut ur arken än en gång. Mot kvällen kom hon tillbaka till honom, och se, då hade hon ett friskt olivlöv i näbben. Noa förstod då att vattnet hade sjunkit undan från jorden. Men han väntade ännu sju dagar innan han lät duvan flyga ut igen. Då kom hon inte mer tillbaka till honom."
Ja, ren fantasi. Om nu Gud skapade all grönska på nytt (vilket han alltså måste ha gjort om det finns ett levande olivträd med löv så kort tid efter floden), varför nämns det då inte som ett fantastiskt underverk i Bibeln?

Citat:
Jag gör så gott jag kan. Bibelns sanning står inte och faller med mina kunskaper i naturvetenskapliga ämnen, lyckligtvis. Men inte heller på dina, ännu mer lyckligtvis.
Jo, du gör så gott du kan. Men någon särskilt bra reklam för troende ger du inte. Du är kanske ett troll som egentligen bara har kul och vill få troende att framstå i dålig dager?
Citera
2019-09-11, 23:15
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Men vad bra att du skriver att det är så ("Såklart, påståenden kan"), det är vad jag skrev redan ett bra tag sedan, och du sa emot. Kan jag skicka faktura för tidsspillan?
Vänligen citera där jag skrev det.
Citera
2019-09-11, 23:24
Medlem
kvantlogiks avatar
En av få saker vi kan konstatera här utan att skämmas är att ingen begriper varken Bibeln eller begreppet "sanning".

Vi kan heller inte diskutera dessa två sakfrågor och koppling utan att regrediera till småbarn och kasta känsloargument.

Källa: (FB) Är Bibeln sann ?
Citera
2019-09-11, 23:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
1) Men inte det bästa.
2) De allra flesta, oavsett läger.
3) Att du bryr dig föga.
Mose, ja.

Menar du att Moses skrev om sin egen död och vad som hände efteråt?
Menar du att Gud i episoden med den brinnande busken inom Egyptens gränser bad Moses att bege sig till Egypten?
Menar du att Bibeln korrekt påstår att Moses kunde tala dagligen med Farao?
Menar du att Bibeln korrekt påstår att israeliterna lämnade Egypten på mindre än 7 dagar och innan de kom fram till det vatten som idag i Bibeln kallas Röda Havet, trots att Egypten bevisligen historiskt sett vid den tidpunkten sträckte sig långt söder om dagens Röda havet och ända till dagens Turkiet?
Menar du att Bibeln korrekt påstår att israeliterna lämnade Egypten och irrade omkring i Sinai-öknen innan de kom till Kanaans land, trots att Egypten bevisligen historiskt sett vid den tidpunkten sträckte sig ända fram till dagens Turkiet? Alltså lämnade israeliterna aldrig Egypten, om Bibelns version av deras vandringar stämmer.
Menar du att Bibeln korrekt påstår att israeliterna tog makten över Kanaans land trots att Egypten, som sagt, bevisligen historiskt sett vid den tidpunkten sträckte sig ända fram till dagens Turkiet och det område som kallades för Kanaans land inte blev fritt från Egypten förrän under 1100-talet f.Kr.?

Ett bevis på att Egypten sträckte sig till dagens Turkiet flera hundra år efter det år då Bibeln påstår att uttåget skedde (med hänvisning till ett visst antal år innan Salomo började bygga templet) är det första bevarade fredsfördraget (mellan Egypten och hettiterna) från omkring 1280 f.Kr. och som finns bevarat både i Egypten och Turkiet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Kadesh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in