2019-09-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag tycker att det är ett fruktansvärt tramsigt argument att påstå att bli bjuden på en drink på krogen skulle vara samma sak som att arbeta som prostituerad. Det är överhuvudtaget inte jämförbart.

Okej, du tror att det är dessa anledningar. Vad tycker du själv? Hade du inte höjt på ögonbrynet om en dejt eller familjemedlem hade berättat att denne jobbar som prostituerad? Hade du fortsatt dejta kvinnan?

Lagen håller inte med dig. Sexköp är olagligt även om betalning sker med alkohol, det står uttryckligen angivet.
Citera
2019-09-11, 23:34
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Skulle du vilja att Arbetsförmedlingen fick anvisa arbetslösa att söka bordelljobb?

Det där är rent struntprat. Sexsäljande bygger på ett fritt val, och ingen kan tvinga någon att söka arbete inom den sektorn, lika lite som någon kan tvinga dig att bli astronaut eller racerförare. Eller menar du att någon blivit tvingad idag att arbeta som porrskådis eller strippa? Två idag fullt lagliga yrken i Sverige.

Däremot finns det många som frivilligt föredrar sexsäljande framför ett lågkvalificerat och lågbetalt yrke.
Citera
2019-09-11, 23:36
Medlem
Citat:
Nej men nu är det nog inte det som är grunden till lagstiftningen heller.

Frågan är mer varför man jämför prostitution med vilket jobb som helst när man själv inte rakryggad kan säga att det inte hade spelat någon roll om ens flickvän eller syster hade arbetat som det?

Men du framför det som argument för ett förbud för det är vad tråden handlar om.

Och varför tjatar du om att jämföra prostitution med vilket jobb som helst, jag jämför inte rörmokare med vilket jobb som helst heller. Och vilka jobb jag tycker det är okej att min tjej har är inte relevant för vilka jobb som ska vara tillåtna eller ej.
Citera
2019-09-11, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det intressanta är väl snarare om man har rätt till A-kassa om man tackar nej till sådana jobb och det borde vara en fråga för a-kassan att bestämma. Likväl som det bör vara individens rätt att avgöra om man vill köpa den försäkring som a-kassan säljer.
Ja, så hur tycker du att prostitution bör behandlas?
Citera
2019-09-11, 23:37
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nej men nu är det nog inte det som är grunden till lagstiftningen heller.

Frågan är mer varför man jämför prostitution med vilket jobb som helst när man själv inte rakryggad kan säga att det inte hade spelat någon roll om ens flickvän eller syster hade arbetat som det?

Det där är ju uttjatat till max. Väljer någon annan vuxen att arbeta i sexsektorn så ska det respekteras. Annars ägnar man sig åt en form av hederskultur.

Faktum är att politik, media och lagstiftning medvetet ägnar sig åt att skapa ett skadligt stigma för sexsäljare och sexköpare. Stigmat försvinner inte helt, men ges sexsäljande status som yrke, så minskar det sannolikt.
Citera
2019-09-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ja, så hur tycker du att prostitution bör behandlas?

Att det ska vara tillåtet då jag inte har rätt att lägga mig i vad du gör av fri vilja.
Citera
2019-09-11, 23:40
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, jag jämför inte ett yrke med ett annat yrke. Jag säger att om du inte betalar så får du ungen tjänst. Det är konstigt att ha det som argument mot prostitution när det gäller samtliga yrken.

Om din syster ligger med en ny kille varje kväll helt gratis, är det något ni pratar om runt middagsbordet?

Berättar hon att hon tänder på att Björn binder henne och urinerar över henne? När Lars filmar?

Känns som att sex fortfarande har en del stigman i samhället, trots Pride-festivaler.

Men är det nog argument för förbud?

Du slingrar dig. Svara på mina frågor istället?

Det är inte konstigt att ha det som argument eftersom det uppenbarligen ÄR skillnad i hur människor ser på prostitution jämfört med andra yrken. Du uppvisar själv i ditt inlägg att du ser på det annorlunda eftersom du inte rakryggad kan svara på frågan om det hade spelat dig någon roll om din dejt hade arbetat som det.

Ska jag göra ett antagande här så är det därför att det helt enkelt spelar roll för dig. Och för de flesta andra. Att ha sex för pengar är inte ett yrke som alla andra.
Vad som styrker detta ytterligare är att det finns gott om män som talar nedsättande om kvinnor i samband med sex.
"Hon särar på benen för vem som helst"
"Hon är en billig hora"
"Lite alkohol i kroppen så trillar benen isär"
Och så vidare.

Samtliga uttryck ovan är det främst killar som slänger sig med. Varför begriper jag inte, men så är det.
Och detta i samband med prostitution talar sitt tydliga språk gällande hur män ser på kvinnor som ligger med många män, och därmed hur de ser på prostituerade.
Kvinnor som arbetat inom sexbranschen är märkta för livet skulle jag tro, både för sig själva men även på partnermarknaden.
Så är det inte med andra yrken. Det går således inte att jämföra.
Citera
2019-09-11, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Att det ska vara tillåtet då jag inte har rätt att lägga mig i vad du gör av fri vilja.
Ja, men i fråga om Arbetsförmedlingen, a-kassa, socialbidrag och liknande.
Citera
2019-09-11, 23:42
Medlem
Citat:
Du slingrar dig. Svara på mina frågor istället?

Det är inte konstigt att ha det som argument eftersom det uppenbarligen ÄR skillnad i hur människor ser på prostitution jämfört med andra yrken.

Det är skillnad på hur folk ser på rörmokare och bankmän också, är det verkligen ett argument för att förbjuda ett eller båda dessa yrken?
Citera
2019-09-11, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det där är rent struntprat. Sexsäljande bygger på ett fritt val, och ingen kan tvinga någon att söka arbete inom den sektorn, lika lite som någon kan tvinga dig att bli astronaut eller racerförare. Eller menar du att någon blivit tvingad idag att arbeta som porrskådis eller strippa? Två idag fullt lagliga yrken i Sverige.

Däremot finns det många som frivilligt föredrar sexsäljande framför ett lågkvalificerat och lågbetalt yrke.
Jag menar inget om att någon tvingas till att arbeta över huvud taget, jag ställde en fråga.
Citera
2019-09-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ja, men i fråga om Arbetsförmedlingen, a-kassa, socialbidrag och liknande.

Det fick du ju svar på i det första inlägget du citerade av mig.
Senast redigerad av flekstor 2019-09-11 kl. 23:45.
Citera
2019-09-11, 23:43
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ska jag göra ett antagande här så är det därför att det helt enkelt spelar roll för dig. Och för de flesta andra. Att ha sex för pengar är inte ett yrke som alla andra.
Vad som styrker detta ytterligare är att det finns gott om män som talar nedsättande om kvinnor i samband med sex.
"Hon särar på benen för vem som helst"
"Hon är en billig hora"
"Lite alkohol i kroppen så trillar benen isär"
Och så vidare.

Det gäller när kvinnor beter sig som horor fast de inte uppger sig vara detta. Riktiga horor är ärliga och rättframma med sitt uppsåt, och ska respekteras.

Kvinnor som beter sig som horor behöver däremot inte respekteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in