2019-09-11, 22:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att bruka våld mot någons huvud med hårda nävar, är ingen fungerande metod för att få ut en oönskad passagerare ur en bil. Hade han stigit ut, gått fram till hennes sida och lugnt dragit ut henne, utan att orsaka skada, ja då hade syftet med att få henne ur bilen varit uppnått.

"Visst fysiskt tvång" ska inte likställas med "Visst fysiskt våld"

Men hon gick väl ur bilen? Så den fungerade väl i detta fall. Det hade nog varit ok att orsaka skada i form av exempelvis blåmärke på armar om han skulle ha dragit ut henne i stället.
Citera
2019-09-11, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
..... Jag har också varit inne på något liknande. Genom att dra in HD nu befäster hon föreställningen om att det helt enkelt måste vara just SD och/eller HD som har begått brottet, och genom att sedan helt friskriva HD från misstankar har hon genom den här märkliga manövern i själva verket lyckats stärka misstankarna mot SD. Ett trolleritrick?

Se där ja.!
Tänk att logiken kan vara så enkel.

Tanken kanske inte är att åtala Hanna för mord, utan att hon var ett verktyg för att stärka misstankarna mot Stefan.
Nu när det är klart, så är det ju fritt för Åklagaren att (när tiden är inne) ändra brotts-rubriceringen mot Hanna till.............. &............. istället, vilket jag tror har varit Åklagarens plan från början.
Stefan torskar för mord, Hanna torskar för............ &..............

Typ så tror jag att det har gått till med den detaljen och hur det kommer sluta.
Citera
2019-09-11, 23:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men hon gick väl ur bilen? Så den fungerade väl i detta fall. Det hade nog varit ok att orsaka skada i form av exempelvis blåmärke på armar om han skulle ha dragit ut henne i stället.
För att han gjorde illa henne, ja.
Vid en klassisk förflyttning förs de egna armarna under armhålorna på den som ska förflyttas, armar låses ev fast genom att lägga händerna ovanpå underarmarna. Dra bakåt.

- Aldrig dra med våld i armarna.
Citera
2019-09-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hanteringen är betydligt värre och kan göra väldigt ont plus att man också länge känner av detta speciella tryck, även sedan knogarna slutat gnugga/bearbeta huvudet. Det är också något som vissa folkslag i t.ex. Indien använder sig av i syfte att ordlöst frambringa förbannelse över en person.

Att få sitt huvud fastlåst av en kraftig arm som klämmer åt så hårt att t.o.m. ett par metallörhängen skadas, samtidigt som en näves hårda knogar resolut trycks in i ens huvud och där fortsätter att röra sig med små korta snabba rörelser, är ingenting mindre än ett verk av en mycket elakartad, feg och ynklig person. - Naturligtvis står ord mot ord, men örhängena finns kvar - till skillnad från ett flertal påstått "bortglömda" loggar.

Ja, just ja det tillbucklade örhänget av guld. JM efterlyste ett. Sherlock nämnde att LW skickat bevismaterial till en förtrogen. Förmodligen dagbok, SMS hot mm men säkert även örhänget, då är nog allt i polisens trygga förvar.
Citera
2019-09-11, 23:27
Medlem
Citat:
För att han gjorde illa henne, ja.
Vid en klassisk förflyttning förs de egna armarna under armhålorna på den som ska förflyttas, armar låses ev fast genom att lägga händerna ovanpå underarmarna. Dra bakåt.

- Aldrig dra med våld i armarna.

Hela diskussionen kring bilincidenten, hur man drar en människa ur en bil blir närmast absurd när det nu handlar om ett mordfall.

Det är väsentligt däremot. Mordet.
Senast redigerad av Remark 2019-09-11 kl. 23:30.
Citera
2019-09-11, 23:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Han blev först sur på lw som skulle sova med ML i samma hotellrum på FAD i linköping 5 nov -16.
Då visste han inte att lw hade ett förhållande med sd.
Sen knoggnuggningen 10 jan -17/så fick han reda på deras relation.
Då ska han ha tagit bort henne från facebook och totalignorerat och behandlat henne som luft.
Jag tycker det äd kite väl mycket drama för en vuxen karl, verkar snarare som att han var stött och sårad av flera anledningar

LW hade ju sagt till StHolmes att hon inte ville ha någon
relation med honom. Att hon var trött på karlar.
Att de bara gav en massa problem.

Om JG fått samma svar så kan man ju förstå om han blev
upprörd när hon delade hotellrum med MgL och när han
sedan fick veta att hon och SD haft ett förhållande i 6 år.
Citera
2019-09-12, 00:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
/.../ Lena Wesström hade ett förflutet som baptistpastor och när det misstänkta ex-paret gifte sig var det hon som förrättade vigseln. Den häktade mannen och Lena Wesström hade varit goda vänner under många år och har också periodvis haft en kärleksrelation. Det har tidigare bekräftats av mannens försvarsadvokat Ingvar Backman, som då inte ville gå närmare in på några detaljer eftersom det berörde ”den motivbild som åklagaren vill måla upp”.
https://www.expressen.se/nyheter/kri...kta-mordarna-/

Notera särskilt "den motivbild som åklagaren vill måla upp"
Här kan man höra hur advokaten uttalar sig (lägg även märke till kroppsspråket):
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/10001115
Citera
2019-09-12, 00:15
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kanske inte var en mindre olägenhet utifrån LWs agerande? Eller orden han inte ville säga? Hon kanske ville ha äktenskapslöfte genom utmattning? En del konflikter kanske inte finns "smidiga" lösningar på.
Att trycka ner henne mot golvet och knoggnugga är inte ett sätt att få henne ur bilen, snarare tvärtom.
Citera
2019-09-12, 00:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Att bruka våld mot någons huvud med hårda nävar, är ingen fungerande metod för att få ut en oönskad passagerare ur en bil. Hade han stigit ut, gått fram till hennes sida och lugnt dragit ut henne, utan att orsaka skada, ja då hade syftet med att få henne ur bilen varit uppnått.

"Visst fysiskt tvång" ska inte likställas med "Visst fysiskt våld"
Exakt så.
Jag förstår inte att de flesta här verkar tycka att knoggnuggning är ett bra sätt för att få ut någon ur en bil.
Citera
2019-09-12, 00:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, hon kan väl knappast förvänta sig en fällande dom mot SD i en rättegång om hon samtidigt i media säger sig misstänka HD för att vara mördaren. Och om hon inte kan förvänta sig en fällande dom så får hon väl inte åtala.

Jag har också varit inne på något liknande. Genom att dra in HD nu befäster hon föreställningen om att det helt enkelt måste vara just SD och/eller HD som har begått brottet, och genom att sedan helt friskriva HD från misstankar har hon genom den här märkliga manövern i själva verket lyckats renodla och stärka misstankarna mot SD. Ett trolleritrick?

En åklagare trollar per definition inte, utan gör just motsatsen. En myndighets handlingar utövar verklighet, och anhållandena måste tas för exakt vad de var: ett led i brottets och ansvarets utredande inför offentlig rättegång. Brottet blir inte ogjort om man tänker bort det. Det har hänt. Vad du ser är, förmodligen, åkl som agerar inom kontexten av en rimlighet — och där tittar hon under den näst sista muggen. Och troligen lite mer än så. SD har därigenom inte dömts på förhand, men vi tar ett steg närmare en rättegång som en domstol kan godkänna.
Citera
2019-09-12, 01:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Intressant att du fortsätter reducera SD/HD som om de vore helt handlingsförlamade stackars barn. Det är ju SD som dragit detta över sin familj och då borde det rimligtvis vara de själva som får anpassa sin vardag/hobby om de nu skulle finna det jobbigt. Fast jag tycker inte att det ser så ut. Finns uppgifter på att SD och HD bråkade mycket med varandra och tjafsade så de hade nog fullt upp att reda ut dessa bråk sinsemellan.

Vore ju intressant att höra din åsikt om paret som fortsätter att röra sig ute i Geocaching-kretsar. Antar då med samma resonemang att du tycker detta är fel, LW har ju många vänner där, och att SD kanske till och med fick skylla sig själv lite när han blev påhoppad på FAD?

Vad säger LW:s barn som måste råka på dessa typer kanske nästan dagligen i över ett års tid. SD/HD borde flytta och lämna dem ifred att sörja? För där handlar det faktiskt om just barn dessutom. Tänk att de inte ens har värdigheten att lämna LW:s efterlevande familj ens ifred!

Det känns som om jag är den enda i
tråden som inte tycker om den bild
LW förmedlar av sig själv och inte
heller tycker om SD.
Jag försvarar inte någon av dem.

Jag tycker att SD och HD ser väldigt
besvärade ut på fotot.
Enligt uppgift så hade ju LW informerat
HD om affären för att få HDs hjälp att
hålla SD borta från henne. Väldigt
förmätet gjort att be frun till älskaren om
hjälp när det inte var roligt längre.
Men sedan tar hon kontakt med dem och
springer efter dem i skogen??? Det låter
ju jättekonstigt, det stämmer ju inte alls.
GC är väl främst en individuell hobby så
hon kunde väl bara FTFat det hon kunde.
Det fanns väl ingen anledning för henne
att kontakta dem?

Och ja, jag tycker att SD skulle ha stannat
hemma från Sundsvall och att han får
skylla sig själv att han blev påhoppad.
Och de som skyddade honom är töntar.

Angående barnen och UW så tycker jag
att det är enormt starkt av dem att inte
ha tagit lagen i egna händer.
Men om SD och HD hade flyttat så hade
det setts som ett erkännande.
Dessutom så tror jag att SD älskar sitt
fula hus väldigt mycket.
Jag tror t.o.m. att det kan ha varit risken
för honom att förlora det som kan vara en del av motivet.
Citera
2019-09-12, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En åklagare trollar per definition inte, utan gör just motsatsen. En myndighets handlingar utövar verklighet, och anhållandena måste tas för exakt vad de var: ett led i brottets och ansvarets utredande inför offentlig rättegång. Brottet blir inte ogjort om man tänker bort det. Det har hänt. Vad du ser är, förmodligen, åkl som agerar inom kontexten av en rimlighet — och där tittar hon under den näst sista muggen. Och troligen lite mer än så. SD har därigenom inte dömts på förhand, men vi tar ett steg närmare en rättegång som en domstol kan godkänna.

Stor tack! Exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in