2019-09-11, 21:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Något reseförbud har de väl inte haft, har för mig att det skrivits i tråden att de varit ute i Europa (Tyskland och Holland) och även Island så just det borde inte hindrat en flytt.

Men om de är oskyldiga och inte har något med mordet att göra så är det inte så konstigt att de väljer att stanna kvar.

Om de nu är skyldiga. Ja - han/dom är de facto inte dömda än. Men han sitter ju iallafall häktad på sannolika. Och hon är fortsatt skäligen misstänkt.

Utöver Reseförbud finns något som kallas Anmälningsskyldighet.
Så de kanske inte hade det förstnämnda men det sistnämnda?

(Men borde inte veta det, med tanke på ditt nick...? humor)

Reseförbud, vilket innebär att personen inte får lämna sin vistelseort utan tillstånd. För att reseförbud ska bli aktuellt för en skäligen misstänkt person krävs dock att fängelse finns i straffskalan för det misstänkta brottet. Något som liknar reseförbud är anmälningsskyldighet, vilket innebär att personen vid vissa bestämda tidpunkter ska anmäla sig vid en viss polismydighet.

https://www.minilex.se/a/skäligen-misstänkt
Citera
2019-09-11, 21:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, och ingen masstopsning av kvinnor i LW,s bekantskapskrets under femton månader, tillåt mig att vara lite skeptisk till din teori.

Något fick Hiding att överreagera tycker jag, frågan är vad?

Jag menar alltså att ett nyligen resultat, om det finns ett sådant, som var bland det från NFC som media fått nys om måndagen innan gripandena av SD och HD. Alltså inget för 15 månader sedan.
Citera
2019-09-11, 21:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Knappast, snarast högst omoget och tror att lösningen finns via pojkmetoder på lågstadiet.
Hanteringen är betydligt värre och kan göra väldigt ont plus att man också länge känner av detta speciella tryck, även sedan knogarna slutat gnugga/bearbeta huvudet. Det är också något som vissa folkslag i t.ex. Indien använder sig av i syfte att ordlöst frambringa förbannelse över en person.

Att få sitt huvud fastlåst av en kraftig arm som klämmer åt så hårt att t.o.m. ett par metallörhängen skadas, samtidigt som en näves hårda knogar resolut trycks in i ens huvud och där fortsätter att röra sig med små korta snabba rörelser, är ingenting mindre än ett verk av en mycket elakartad, feg och ynklig person. - Naturligtvis står ord mot ord, men örhängena finns kvar - till skillnad från ett flertal påstått "bortglömda" loggar.
Citera
2019-09-11, 21:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Smidig man den där sd
, bara att mörda när man inte kan prata alltså?
Ursäktar absolut inte den våldsamma gärningen men förklarar hur återvändsgränden som avslutade hennes liv uppstod.
Citera
2019-09-11, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi vet ju inte om det är SD som pekade mot HD. Hiding var nog tvungen att plocka in HD.

Mycket i en utredning handlar om att kunna "utesluta" andra andra alternativ.
Om det är svårt att styrka en viss grej, så kanske det är lättare att istället utesluta andra alternativ, det i sig självt ökar då sannolikheten på det man ville styrka....
Hängde ni med.?
Citera
2019-09-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så att hålla henne fortfarande som misstänkt och kvar i utredningen är bra inför åtalet mot SD?
Vet inte om hon betraktas som skäligen misstänkt, men jag tror det dessutom.

Hon får ju inte ens lämna in till åtal innan detta är löst.

Men nog får Hiding gå till åtal mot SD om hon anser att det finns tillräckligt för en fällande dom? Även om skälig misstanke kvarstår mot HD.
Citera
2019-09-11, 22:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
What?
Hur lyckades du tolka det jag skrev som att MGK inte skulle åtalas om det finns fog för ett åtal?

Vad jag invänder emot är att Hiding drog igång en djävla cirkus för att lansera MGK som misstänkt i dådet, dessutom misstänkt för mord, inget mjunigt som skyddande av brottsling utan pang på, mord och inget annat, stort väsen för ingenting blev det ju i och med att det inte ens försöktes med en förhandling om "sannolika skäl" i Tingsrätten, det enda som blev resultatet var att MGK finns numera med i fallet på misstanken "skäligen" vilket kommer att utnyttjas till max av MGM,s advokat.

MGK är en parameter i Hiding,s ekvation som försvårar väldeliga att få MGM fälld, MGK kan inte sväva i luften som hon gör just nu då kan inte Hiding gå till åtal vilket gör att fallet kommer att fördröjas ytterligare.

Enligt mig så förhastade Hiding sig, hon kunde lätt tagit in MGK senare om det fanns fog för misstankar.

För min del tror jag att det inte är mer komplicerat än:

• Först och främst att det finns något som är komprometterande för HD i utredningen. Annars tror jag inte TR skulle gått med på denna typ utredningshäktning

• Och att hon vill ha kvar henne som skäligen misstänkt för att kunna applicera tvångsmedel.

• Ville få henne 100% ur vägen
för att förbättra möjlighet till undersökningar + ev appl. av vissa hemliga tvångsmedel.

Jag tycker du komplicerar saker i onödan. Jag tror ÅK ligger flera steg före i sin plan än du just nu, no offense. ;-)

Hon har redskapen och använder dom. Målet är att lösa detta komplicerade långdragna fall, och nu har den stora verktygslådan åkt fram.

Man blir inte åklagare om man ska visa extrem hänsyn till inblandade- även om det är en mamma - då väljer man istället att arbeta inom socialtjänsten.
Citera
2019-09-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vilket Skitsnack, Remark ! Du har inte förstått ett smack om du tror det gått med LW.

Lena Wesström hade ett förflutet som baptistpastor och när det misstänkta ex-paret gifte sig var det hon som förrättade vigseln. Den häktade mannen och Lena Wesström hade varit goda vänner under många år och har också periodvis haft en kärleksrelation. Det har tidigare bekräftats av mannens försvarsadvokat Ingvar Backman, som då inte ville gå närmare in på några detaljer eftersom det berörde ”den motivbild som åklagaren vill måla upp”.
https://www.expressen.se/nyheter/kri...kta-mordarna-/

Notera särskilt "den motivbild som åklagaren vill måla upp"

Som du sagt sedan dag1 "Jag känner ingen av de inblandade".

Då har vi samma utgångspunkt, då jag inte heller känner någon av dom innblandade och jag har inte ens varit i Örebro.

Trots det har vi totalt skild uppfattning i detta fall, på de flesta punkter.

Men man får tycka olika.
Citera
2019-09-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hanteringen är betydligt värre och kan göra väldigt ont plus att man också länge känner av detta speciella tryck, även sedan knogarna slutat gnugga/bearbeta huvudet. Det är också något som vissa folkslag i t.ex. Indien använder sig av i syfte att ordlöst frambringa förbannelse över en person.

Att få sitt huvud fastlåst av en kraftig arm som klämmer åt så hårt att t.o.m. ett par metallörhängen skadas, samtidigt som en näves hårda knogar resolut trycks in i ens huvud och där fortsätter att röra sig med små korta snabba rörelser, är ingenting mindre än ett verk av en mycket elakartad, feg och ynklig person. - Naturligtvis står ord mot ord, men örhängena finns kvar - till skillnad från ett flertal påstått "bortglömda" loggar.

Det var utövande av makt, kontroll, styrka ...hot, inget annat. Det visste båda och jag tror det var första gången LW blev riktigt rädd på allvar.

Det handlade absolut om ingenting annat.
Senast redigerad av Remark 2019-09-11 kl. 22:33.
Citera
2019-09-11, 22:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon lämnade dock bilen och han kunde ge sig hem. Han hade ingen anledning eller skyldighet att lämna sin egen bil. Åklagaren påpekade i avskrivningsbeslutet att visst fysiskt tvång är befogat för att avlägsna någon ur ett utrymme där de inte har rätt att vara. Hon var inte i någon akut nödsituation som gav henne rätt att vara i någons bil utan ägarens tillstånd.
Att bruka våld mot någons huvud med hårda nävar, är ingen fungerande metod för att få ut en oönskad passagerare ur en bil. Hade han stigit ut, gått fram till hennes sida och lugnt dragit ut henne, utan att orsaka skada, ja då hade syftet med att få henne ur bilen varit uppnått.

"Visst fysiskt tvång" ska inte likställas med "Visst fysiskt våld"
Citera
2019-09-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om det är svårt att styrka en viss grej, så kanske det är lättare att istället utesluta andra alternativ, det i sig självt ökar då sannolikheten på det man ville styrka....
Hängde ni med.?

Tror det. Städar/eliminerar man bort allt annat från bordet blir det uppenbart vem som är den lille Svarte Petter som ensam är kvar. I sin kranka blekhet.
Senast redigerad av Remark 2019-09-11 kl. 22:44.
Citera
2019-09-11, 22:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men nog får Hiding gå till åtal mot SD om hon anser att det finns tillräckligt för en fällande dom? Även om skälig misstanke kvarstår mot HD.
Nja, hon kan väl knappast förvänta sig en fällande dom mot SD i en rättegång om hon samtidigt i media säger sig misstänka HD för att vara mördaren. Och om hon inte kan förvänta sig en fällande dom så får hon väl inte åtala.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hängde ni med.?
Jag har också varit inne på något liknande. Genom att dra in HD nu befäster hon föreställningen om att det helt enkelt måste vara just SD och/eller HD som har begått brottet, och genom att sedan helt friskriva HD från misstankar har hon genom den här märkliga manövern i själva verket lyckats renodla och stärka misstankarna mot SD. Ett trolleritrick?
Senast redigerad av Draifos 2019-09-11 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in