2019-09-11, 20:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Man kan alltid diskutera ifall den ene eller båda är elaka men som det ser ut för tillfället är skuldfrågan helt öppen tills man hittar Gm, vapnet eller bilen. KL har ju hittills varit mest misstänkt men jag såg att GW som var så säker i fredags/lördags är lite mer tveksam nu och avfärdar inte annat motiv. Jag har som min egen åsikt att så länge man inte är dömd så är man oskyldig så jag håller mig neutral än så länge.

Jag håller inte med om att skuldfrågan är helt öppen. Flera tunga indicier pekar mot KL:

1. Hon har tidigare (2015) försökt övertala en person att mörda exmaken. Detta ledde till att hon fick kontaktförbud.

2. Hon förlorade en bitter och långvarig tvist mot exmaken bara tre dagar innan mordförsöket.

3. Hon är en psykiskt instabil person som gör märkliga uttalanden (intervjuerna i kvällspressen) och har en dokumenterad tendens att ta till våld i trängda situationer (dom för våld mot tjänsteman m.m.).

Sedan är förvisso KL en tragisk person, och om hennes beteende beror på en hjärnskada är det lätt att tycka synd om henne. Men det gör det tyvärr inte mindre sannolikt att hon är skyldig.

Att domstolarna inte vill häkta henne bara på indicier är även det begripligt, men det innebär inte att de indicier som talar mot henne kan avfärdas.
Citera
2019-09-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej tyvärr, det slog mig aldrig att spara bilden, jag tänkte inte på att AB numera låser artiklar efter ett tag.

Suck. Tragiskt med personer som inte ids titta lite i tråden innan de postar.

Citat:
Ursprungligen postat av www3
Bilden med armen: https://pasteboard.co/IwWIttk.jpg

Här är artikeln innan den blev låst: https://web.archive.org/web/20190910232538/http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Ll94/toppjuristen-om-detaljen-hon-undanholl-fran-polisen-i-forhor (includes bilden med armen)

(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
Citera
2019-09-11, 20:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
En stark indiciekedja kan många gånger fälla någon för mord (ibland lättare, förutom i Blattelitos fall, skandal!!)

Här finns ju indicier redan men självklart inget som kan få henne fälld - om det inte finns annat vi inte vet om.

Kan det vara så att hon släpptes för att polisen tänker att hon förr eller senare leder dem till skytten?

Det var inte polisen utan domstolarna som släppte henne. Helt korrekt, eftersom det ska mycket till för att häkta (eller döma) någon bara på indicier.
Citera
2019-09-11, 20:43
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller inte med om att skuldfrågan är helt öppen. Flera tunga indicier pekar mot KL:

1. Hon har tidigare (2015) försökt övertala en person att mörda exmaken. Detta ledde till att hon fick kontaktförbud.

2. Hon förlorade en bitter och långvarig tvist mot exmaken bara tre dagar innan mordförsöket.

3. Hon är en psykiskt instabil person som gör märkliga uttalanden (intervjuerna i kvällspressen) och har en dokumenterad tendens att ta till våld i trängda situationer (dom för våld mot tjänsteman m.m.).

Sedan är förvisso KL en tragisk person, och om hennes beteende beror på en hjärnskada är det lätt att tycka synd om henne. Men det gör det tyvärr inte mindre sannolikt att hon är skyldig.

Att domstolarna inte vill häkta henne bara på indicier är även det begripligt, men det innebär inte att de indicier som talar mot henne kan avfärdas.

Punkt 1 är felaktig. Hon blev friad från anklagelsen.
Citera
2019-09-11, 20:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Punkt 1 är felaktig. Hon blev friad från anklagelsen.

Det var väl snarare så att åklagaren valde att inte åtala henne för stämpling till mord, men hon blev icke desto mindre belagd med kontaktförbud på grund av detta.
Citera
2019-09-11, 20:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det var inte polisen utan domstolarna som släppte henne. Helt korrekt, eftersom det ska mycket till för att häkta (eller döma) någon bara på indicier.

Om jag inte minns helt fel så är det rätt många som har dömts enbart på indicier. Ex tyska arbogatanten och hon senast som mördade sin pappa(möller)
Citera
2019-09-11, 20:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om jag inte minns helt fel så är det rätt många som har dömts enbart på indicier. Ex tyska arbogatanten och hon senast som mördade sin pappa(möller)

Det har förekommit, men det är inte särskilt vanligt. Domstolarna brukar kräva mer än bara indicier.
Citera
2019-09-11, 20:54
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är märkligt hur ni ser något helt annat när ni tittar på intervjuerna.

Du vet, man behöver inte se allt i svart eller vitt utan kan vända och vrida på världsbilden. Sen som sagt översvämmas tråden av hatiska och nedlåtande inlägg och då kan det vara upplyftande att läsa de som höjer nivån.
Citera
2019-09-11, 20:57
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan ni inte starta en tråd om bodelning så vi slipper läsa om det här. Här handlar det om brott och kriminalfall.

Tvisten om lägenhet kan ju vara en stor del av motivet till mordförsöket så det är i högsta grad relevant.
Citera
2019-09-11, 21:02
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxxa
Advokaten borde kolla sina tidigare fall för att hitta GM. Någon vän kanske var arg för att han var på kvinnan. Det kan även handla om en svartsjuka.

Blir svårt att ange en klient tystnadsplikten råder. Vad händer om han pekar ut x eller y dessa får husis vad säger advokatsamfundet.

Han kan ju inte tala om vilka klienter han har och inte såtillvida att det finns ett ärende hos domstol eller åklagaren gällande x eller y.
Citera
2019-09-11, 21:06
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
EDIT: Bostadsrätten inköptes 2004 för 7 800 000 kr.

Underpris...då låg den på c:a 9.426.630:- i marknadsvärde, snacket om renoveringar funkar inte heller då det är föreningen som tar de tunga kostnaderna gällande kök/badrum, såvida man inte ska ösa in carreramarmor i kök eller badrum vid ev renovering.

Citat:
Lägenhetstjafset:
Naturligtvis har föräldrarna till KL "gåvat" lägenheten, då har det skett med ombildningsvärdet per 2003 eller 04, om jag minns rätt låg det då på c:a 8950:-/m2 i ombildningsvärde där man sen sålde för c:a 47370:-/m2 marknadsvärde, alltså lite över 5ggr insatsen. Så deras lägenhet på 199m2 (?) bör då ha varit på 1,781.050 i ombildningsvärde som skattmasen meddelades, medan en försäljning då år 03/04 skulle ha gett c:a 9.426.630:-, och idag är den värd c:a 20.665.000. En läghenhet i 62:an på 104m2 gick för 10.800.000 i april i år.
Citera
2019-09-11, 21:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Tvisten om lägenhet kan ju vara en stor del av motivet till mordförsöket så det är i högsta grad relevant.
Det är inte fel att ta upp bodelning men det finns ju måtta på hur mycket lagtext som ska refereras. Räcker väl med att de hade en tvist?

Hur någon kan tro att KL är oskyldig är en gåta. Särskilt när GW också tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in