• 1
  • 2
2019-09-11, 17:59
Medlem
Såg på ett avsnitt om lyxfälla och känner tyvärr igen mig lite grann, även omdet inte är så farligt.
Men inser att jag behöver göra en hushållsbudgetför att få koll och kanske även ordning på min ekonomi, men vet inte riktigt var jag skall börja… Några tips?
Citera
2019-09-11, 18:02
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonan1992
Såg på ett avsnitt om lyxfälla och känner tyvärr igen mig lite grann, även omdet inte är så farligt.
Men inser att jag behöver göra en hushållsbudgetför att få koll och kanske även ordning på min ekonomi, men vet inte riktigt var jag skall börja… Några tips?

Jag har olika konton till olika saker för att få struktur på saker och ting delar upp lönen så att det täcker allt. Typ ett konto för hyra och ett konto för mat där har jag räknat ut exakt hur mycket jag behöver föra över för att klara mig.

Det som blir över kan gå till typ nöjen.
Citera
2019-09-11, 18:04
Medlem
Galacksy4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonan1992

Kolla t.ex. budgetkalkylen hos konsumentverket, Hallå konsument:
https://www.hallakonsument.se/budgetkalkylen/
Sen har de flesta bankerna en massa mallar som kan vara användbara, t.ex. Nordea:
https://www.nordea.se/privat/produkt...ch-budget.html
Själv tycker jag det är enklast att göra den själv i Excel, då får man bäst koll. Har du inte Excel kan du göra den nästan lika lätt i google docs eller något annat gratisprogram.
Skall du göra i Excel så finns en massa färdiga mallar att välja på när du klickar på startfliken (sök budget). Ett problem med dem är att de kan vara lite krångliga med formler och även inte gjorda för Sverige…
Jag följde denna instruktion om hur man kan göra en hushållsbudget i Excel:
https://www.andersexcel.se/hushallsbudget-i-excel/
Där finns en väldigt pedagogisk film som även riktar sig till de som inte kan något alls om Excel. Så med den kan man både lära sig göra en budget och lära sig Excel samtidigt...
Det var lite snabba länktips så att du kan komma igång.
Lycka till
Citera
2019-09-11, 18:06
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Först behöver du göra en bra översikt över hur du spenderat, alltså som ett gammaldags noteringshäfte fast med kategorier som hushåll, livsmedel, restaurang osv.
Citera
2019-09-11, 18:08
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Kategorier som behövs är: inkomst, utgifter och sparande.

Under kategorin inkomst skriver du upp dina inkomster.

Under kategorin utgifter skriver du upp alla dina utgifter. Mat, bil, busskort, försäkringar, lån, hyra, nöjen, kläder etc. För att veta hur mycket du faktiskt spenderar på diverse kategorier kan du kontrollera kontoutdrag på din bank. Alternativt hitta på summor du tycker är lagom och sedan ändrar du efter ett par månader när du ser hur du faktiskt förhåller dig till budgeten.

Under kategorin sparande skriver du upp det du ska spara.

När du är klar kan du kontrollera att matematiken är korrekt genom att se så att inkomst = utgifter + sparande.

Detta görs förslagsvis i Excel men även Google Spreadsheets fungerar utmärkt, eller med vanligt papper och penna med en magnet på kylskåpsdörren.

Lycka till!
Citera
2019-09-11, 18:13
Medlem
Oj, blir lite förvånad över alla svar man får.. och snabbt...
Tack för bra tips.
Ja, olika konton är nog bra...
Excel har jag nog tänkt att använda....
Inkomster, utgifter och sparande... Det skall de bli...

Man blir glad när man ser hur många som kommer med kloka svar...

Nu skall jag få KOLL!

Tack!
Citera
2019-09-11, 18:16
Medlem
Finns mycket råd och tips.
Men en förstå start är faktiskt att reda ut hur du spenderar din utgifter idag.
När du gjort det funderar du om vad du tycker är rimligt och startar därifrån.
Själv kör vi (Jag och frugan)väl ingen direkt budget.
Men direkt vid lön sätter vi in pengar på ett servicekonto som täcker kostnader för bostad och bil.
Dessutom sätter vi in pengar till ett matkonto kopplat till ett kort och för över en del till sparande.
Det som sen blir över spenderar vi som vi själva vill till nöjen resor etc.
Citera
2019-09-11, 18:19
Medlem
Bluebeast72s avatar
Lättast är väl o använda budgetkalkylatorn i win, alldeles gratis o bara föra in debit o kredit.
Citera
2019-09-11, 19:36
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Lättast är väl o använda budgetkalkylatorn i win, alldeles gratis o bara föra in debit o kredit.
Har redan bra koll på min ekonomi och skriver in alla månadskostnader i Excel osv.
Men blev lite nyfiken på budgetkalkylatorn du nämner. Var hittar man den?
Citera
2019-09-11, 20:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har redan bra koll på min ekonomi och skriver in alla månadskostnader i Excel osv.
Men blev lite nyfiken på budgetkalkylatorn du nämner. Var hittar man den?
my montly budget i microsoft store, helt gratis o kompatibelt med win10, lycka till.
Citera
2019-09-12, 12:52
Jag kör en app i telefonen - "Fast Budget", gratisvarianten funkar helt okej för mig, samt det är enkelt lägga in utgifter när man är ute och handlar.

Ger rätt sjysst överblick över utgifter och hur mycket det är kvar om man tar sig några minuter att sätta upp kategorier som passar en själv samt att göra några olika budgetar för olika saker, har just nu bara en övergripande månadsbudget samt en budget för mat/restaurang/hämtmat som jag vill gärna ska vara under en viss summa varje månad.
Citera
2019-09-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galacksy4
Kolla t.ex. budgetkalkylen hos konsumentverket, Hallå konsument:
https://www.hallakonsument.se/budgetkalkylen/
Sen har de flesta bankerna en massa mallar som kan vara användbara, t.ex. Nordea:
https://www.nordea.se/privat/produkt...ch-budget.html
Själv tycker jag det är enklast att göra den själv i Excel, då får man bäst koll. Har du inte Excel kan du göra den nästan lika lätt i google docs eller något annat gratisprogram.
Skall du göra i Excel så finns en massa färdiga mallar att välja på när du klickar på startfliken (sök budget). Ett problem med dem är att de kan vara lite krångliga med formler och även inte gjorda för Sverige…
Jag följde denna instruktion om hur man kan göra en hushållsbudget i Excel:
https://www.andersexcel.se/hushallsbudget-i-excel/
Där finns en väldigt pedagogisk film som även riktar sig till de som inte kan något alls om Excel. Så med den kan man både lära sig göra en budget och lära sig Excel samtidigt...
Det var lite snabba länktips så att du kan komma igång.
Lycka till

Jag tycker det alltid är bättre att börja från grunden och göra budgeten i ett kalkylprogram, Excel eller något annat, Använder man en mall så får man bara "ett svar" och har svårt att se hur allt hänger ihop och vad man kan göra med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in