Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
1/ Jag har inga sådana glasögon på mig. Jag har mina skeptiska, kritiska, logiska och rationella glasögon på mig. Det har inget med bibeln att göra. Jag granskar koranen på samma sätt, t.ex. Även andra påståenden om övernaturlighet och vidskepelse. Och moral.
2/ ÖHH... nej
3/ Jag bara googlade lite snabbt. Jag har inte kollat upp varför det verkar vara vanligt (bland historiker) att anse att Moses inte existerade. Jag får gräva mer där.
1) Tyvärr så tror jag inte att det är så, så jag tror dig inte utan fasthåller att du har bibelkritiska glasögon på dig. Men kanske talar vi om precis samma glasögon, med skillnaden att jag ger dem deras rätta namn, medan du ger dem namn som klingar finare än de förtjänar.
2) Jag talade om olika slags bibelforskares uppfattning om huruvida Jesus inte bara kunnat existera utan även gjort det, inte om olika religioners uppfattning därom.
Med de källor som varit kända länge, med nyupptäckta källor som Dödahavsrullarna, och ju mer arkeologerna gräver fram Jesu tids Palestina-Israel, desto svårare blir det för bibelförnekare att dra valsen att Jesus inte existerat eller kanske inte existerat. De måste kämpa hårdare mot fakta än på mycket mycket länge. Deras stora hopp är att människor inte ska läsa Bibeln, inte bilda sig om Jesu samtidshistoria, och fr.a. och helt enkelt att de ska tänka falskt och förvrängt kring sakerna. Det är deras livsluft.
3) Återkom om några år.