2019-09-11, 13:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
De har kartlagt både offer och MGM:s krets väldigt noggrant. Många är förhörda!
Vet av säker skälla. Det skrevs att ca 700 förhör är gjorda.

Jo, hoppas att du ha rätt.
Jag har nämligen "hört" några oroväckande saker under dessa månader innan gripandet.

Jag har också i minnet vad MV skrev för en tid sedan, att det dels utreddes saker som legat i utredningen länge väldigt sent efter, te x krattningen och att de hade alltför lite resurser i utredningen då mycket av de kompetenta resurserna har gått till de omtalade Vivallamorden.

Nu kanske resurserna omfördelas när fallet åter står i fokus, dels hos allmänheten men också med en häktad och en misstänkt.
Citera
2019-09-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Tycker det låter alldeles rimligt det du beskriver. Därtill vill jag dock lägga till misstankar om fusk, och ev ekonomiska oegentligheter som jag misstänker Lena upptäckte, fick nys om - och starkt tog avstånd ifrån.
Har du någon idé om vad det skulle kunna vara för ekonomiska oegentligheter lw skulle kunnat upptäckt?
Citera
2019-09-11, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Ja så tänker jag med, det bör de gjort.

Om Åkl / Polisen har arbetat "by the book" så skall dom ha gjort det.
OCH i detta fallet så tror jag att dom har haft ett extra öga på just JG, så det vore otroligt
märkligt om dom inte har granskat honom ordentligt.
Helt automatiskt så blir ju han inblandad i utredningen pga sin nära kontakt med SD både före och efter mordet på Lena.
"vanliga vittnen" som hört nåt, eller som sett nåt granskas ju inte på det sättet, men jag är helt övertygad om att utredningen har en solklar bild över JG och hans förehavanden.

Jag vet i fan...… Den där JG kan jag heller inte släppa riktigt.
Har en känsla att både han och kärringen sitter lite löst till.
Citera
2019-09-11, 14:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Inte alls orimligt!

Citat:
”Ursprungligen postat av idealistjavisst
Tycker det låter alldeles rimligt det du beskriver. Därtill vill jag dock lägga till misstankar om fusk, och ev ekonomiska oegentligheter som jag misstänker Lena upptäckte, fick nys om - och starkt tog avstånd ifrån.”

Hmm. Jag har undrat lite över varför just den arga kaninen blev så störd över att frågan väcktes av Honan6?
Citera
2019-09-11, 14:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det beror väl hur fullständigt det DNA var?

Kanske de har skickat något prov till utlandet eller om de kört något som jag knappt vet vad det är, men mitokondriellt DNA? Nu tar jag bara fritt från minnet, men har för mig att man kan köra sådant på hår utan hårsäckar, men att det tar väldigt, väldigt långt tid att analysera.

Samtidigt, om SD varit på brottsplatsen, borde väl HDs DNA, via hudceller, hår, damm osv ha fastnat på SDs kläder och ramlat av/skavts av vid mordet?
Citera
2019-09-11, 14:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså, hur man än vänder på det, så blir det en ohållbar situation.
Det är bara rika, kända och andra som har makt som kan ha en sådan situation i längden, där man är gift och ha en älskarinna... och inte ens de verkar klara av det så bra.

Förr eller senare brakar det ihop.
Vet inte hur SD tänkte...
LW tror jag hade tänkt färdigt.
Iaf i sitt huvud.

Kanske känslorna inte riktigt hängde med.
Och inte heller förståndet.
Hon var definitivt inte tillräckligt försiktig.

Örebroisk geocacheing-idol är inget ämbete och inget han blivit utvald till av en beständig krets av sina likar, nej. Det är bosch. Man kan kanske tycka att vigselprästen är ett ovanligt lyckat val av partner ändå, men annars är ju det som är alls attraktivt det som också är farligt och olämpligt. Därtill är arrogans, respektlöshet och förakt och lite till en fin indikator på att vigselprästen inte längre tjänar sitt syfte som lämplig partner i avseendet ovan. Och det som ev. kan anses bra stjäl från äktenskapets institution. Därtill i kretsen av den levande omgivningen, som är barnens livsvärld.

En riktig präst (i sitt ämbete och utvald av en beständig krets av sina likar) hade kunnat råda.

Nä nä. Hybris är också där. Synder kommer sällan ensamma, tydligen.

LW kan ha varit närmast lika väck, det är svårt att säga. Men brottet är en persons.
Citera
2019-09-11, 14:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske de har skickat något prov till utlandet eller om de kört något som jag knappt vet vad det är, men mitokondriellt DNA? Nu tar jag bara fritt från minnet, men har för mig att man kan köra sådant på hår utan hårsäckar, men att det tar väldigt, väldigt långt tid att analysera.

Samtidigt, om SD varit på brottsplatsen, borde väl HDs DNA, via hudceller, hår, damm osv ha fastnat på SDs kläder och ramlat av/skavts av vid mordet?

Ja, om de umgåtts i närtid. Vet vi om SD och HD träffade varandra dagarna innan mordet?
Citera
2019-09-11, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
OCH i detta fallet så tror jag att dom har haft ett extra öga på just JG, så det vore otroligt
Helt automatiskt så blir ju han inblandad i utredningen pga sin nära kontakt med SD både före och efter mordet på Lena.
"vanliga vittnen" som hört nåt, eller som sett nåt granskas ju inte på det sättet, men jag är helt övertygad om att utredningen har en solklar bild över JG och hans förehavanden.

Ja bara det att efter såhär lång tid borde de väl hittade både HD och JG dna nånstans, eller är det normalt att det tar sån tid?
Någon skrev i tråden att anledningen att de tog in HD skulle kunna varit att de hittat kvinnligt dna, och tog in henne för att topsa henne. Men hon borde väl också vara topsad för längesedan med inså fall?

Fast tog ju tid att få SD på sannolika också, och de bör väl ha något bindande dna ,på honom alla fall?
Citera
2019-09-11, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Örebroisk geocacheing-idol är inget ämbete och inget han blivit utvald till av en beständig krets av sina likar, nej. Det är bosch. Man kan kanske tycka att vigselprästen är ett ovanligt lyckat val av partner ändå, men annars är ju det som är alls attraktivt det som också är farligt och olämpligt. Därtill är arrogans, respektlöshet och förakt och lite till en fin indikator på att vigselprästen inte längre tjänar sitt syfte som lämplig partner i avseendet ovan. Och det som ev. kan anses bra stjäl från äktenskapets institution. Därtill i kretsen av den levande omgivningen, som är barnens livsvärld.

En riktig präst (i sitt ämbete och utvald av en beständig krets av sina likar) hade kunnat råda.

Nä nä. Hybris är också där. Synder kommer sällan ensamma, tydligen.

LW kan ha varit närmast lika väck, det är svårt att säga. Men brottet är en persons.

Absolut att L*ena inte hade någon skuld i sin egen död.
Att döda någon är ju ett helt galet, sjukt och obegripligt sätt att lösa ett problem.

Tänk om alla skulle göra så, när man inte fick som man ville. Man läste helt enkelt problemet med att ta bort problemet, döda personen.

Det skulle inte leda till att alla människor såg till att inte ha några brister (som man kunde bli dödad för). Vi hade inte sett paradiset där alla var helt syndfria, perfekta mödrar och fäder, levde ett helt fläckfritt liv med kärlek som svar på allt.

Nä, eftersom vi alla har våra brister så skulle vi ju utplåna varandra.

Lösningen är enbart rättfärdigad i mördarens hjärna.
perfekt för honom.
Allena.

Alla andra får lida.
Citera
2019-09-11, 14:18
Medlem
Citat:

Har också haft funderingar gällande JG:s eventuella roll i hela den här sorgliga mordsoppan. Han är som en skuggfigur och poppar upp som gubben i lådan lite då och då. Även här på fb. Hur mycket vet han och hur är han involverad? Att han vet en hel del och kanske fått motta en hel del förtroenden han kanske inte alls ville ha ser jag som rätt klart - han är/var ju en nära vän till familjen Davidsson. Har en känsla av att han är/var förälskad i LW. Men jag kan ju ha fel.

Att HD sitter löst till är inte konstigt. Hon är väl den som kanske har störst motiv och är mest angelägen om att LW skulle försvinna. På ena eller andra sättet.
Senast redigerad av zilvereko 2019-09-11 kl. 14:22.
Citera
2019-09-11, 14:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, om de umgåtts i närtid. Vet vi om SD och HD träffade varandra dagarna innan mordet?

Men måste det vara så nära inpå mordet?
Tänker på att de har gemensamma barn och hårstrån och annat kan transporteras med kläder osv.

Obs! bara en gissning!
Citera
2019-09-11, 14:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jag har svårt att tänka mig att JG är inblandad i just mordet enbart på grund av hans lojala och hjälpsamma personlighet gentemot sina vänner. Det ligger liksom i många amerikaners natur att vara för hjälpsam emellanåt.

Jag tror helt enkelt det kan vara kulturskillnader som gör att han i svenska ögon sett appears som att han vore inblandad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in