2019-09-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det där med upptrappning, hot och liknande tror jag fortfarande benhårt på. Svartsjuka i någon egentlig mening tror jag inte lika mycket på. L*na beskrev hur de tidigare i sin relation hade backat från varandra när hon träffade någon för att bli tightare igen när hon inte hade någon. Verkar som om det hade funnits en viss flexibilitet tidigare. (Fast det kanske det inte gjorde längre?) Om det nu var något med beholderx och att Lena hade gått vidare (spekulation) så var nog reaktionen hos MGM snarare kopplad till att L*na plötsligt markerade avstånd på ett nytt mer definitivt sätt och att hon agerade utifrån en ny position av oberoende. Kontrollförlust och känsla av att bli kränkt snarare än svartsjuka. Något L*na gjorde och sa gjorde och sa hon på ett nytt sätt och det var något som bokstavligen talat retade gallfeber på MGM. Hon hade kanske börjat dra sig ur något som MGM inte ansåg att hon hade rätt att dra sig ur, inte utan hans välsignelse och inte på ett sätt som han inte dikterade.

I detta var L*na på något sätt naiv i att hon räknade med att hon kunde bete sig så rättframt och ärligt som hon förmodligen gjorde. Även om varningsklockorna hade börjat ringa, vilket man kan sluta sig till genom att hon hade börjat uttrycka sig i termer av ”om det händer mig något” och liknande, så ringde de tydligen inte tillräckligt högt. Hon kunde helt enkelt inte tro att det fanns någon fara för hennes liv, även om hon oroade sig för vad som kunde hända. Det är min teori.

Problemet är väl att det är svårt att få in MGK i ett sånt resonemang. Det enda jag kan komma på är att MGM på något sätt lyckades utnyttja det faktum att MGK hyste förakt/hat mot L*na och att han hittade ett sätt att utnyttja detta, att han med manipulativ fingerfärdighet lyckades dra in MGK i en fatal karusell. Antingen det eller så bevittnar vi ett äkta fall av två till synes normala medelklassmänniskor som tillsammans bildar en mördarduo i en kollektiv Hannibal Lecter-symbios.

Här får man en viss känsla för hur det har sett ut.
"Nu har jag lekt färdigt, nu fortsätter vi som vanligt igen".

Det är inte mycket som tyder på att LW skulle ha varit nedtryckt
av SD, snarare då att det va LW som spelade första fiol.
Citera
2019-09-11, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Uppgiften är hittepå från Jokermannen. Som vissa i tråden blint tar för sanning. Exempelvis Smartamarta. Jokermannen är väldigt bra påläst på vad som kommit fram i tråden, och utefter det har hen bildat sig en uppfattning. Denna uppfattning baseras alltså inte på någon ny info som inte redan är känd för den insatte i tråden. Däremot flaggade Jokermannen i tråden för att HD var involverad i mordet INNAN hon sedan blev inplockad.

Huruvida hen hade en lucky strike eller inte, det vet jag ej. Men jag tror det var en lucky strike. Andra har också haft den teorin långt tidigare, innan JM förde fram den.

Tack för det.

Jag håller nog med om JM.
Tror att han är extremt noga och påläst, kryddad med erfarenhet och en del smarthet. Om man arbetar med det material som finns, och får lite inside information från tråddeltagare som har "något", så kan man lista ut en hel del. Det krävs nog ett mycket noggrant förarbete och sammanställning.

Men tiden kommer att utvisa (kanske?) om han har rätt.
Jag stänger inga dörrar...än.
Citera
2019-09-11, 12:54
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ska inte sådan matchning ta kortare tid att få resultat på? Jag har för mig att sådana matchningar blivit klara på mindre än en vecka i ett par andra fall jag följt.

Detta har diskuterats många gånger i tråden, och på nätet kan du läsa om hur långa väntetider NFC har. Utredningar med någon häktad prioriteras, och denna utredning har ej varit ett sådant.
Senast redigerad av Netherworld 2019-09-11 kl. 12:56.
Citera
2019-09-11, 12:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Och mycket välformulerat.

Men det är, i bästa fall, en krigslogik överförd på ickefientligt mål. Under fred. I praktiken är det en narcissistisk personlighets umgängesmönster, eller en persons narcissistiska tendenser i (en eller många) relationer. Dvs man kan förmoda att en eller båda från början umgås endast på villkoret att den ena får sitt ego förstorat på den andres bekostnad. Eller att en sådan utveckling sker iofs. Vilket förvisso är vanligt. Och att egot riskerar uppfattad urholkning.

Men det ska möjligen till ngt om den enskildes narcissistiska behov obereroende av relation eller umgänge. Eller? Och kanske ngt om självbild från början. Vilket förvisso går ihop.

När ”ångesten släpper” står personen över ett kvinnolik. Hon kommer inte gå förlorad till någon annan. GM behåller sin makt i gruppen. Och kan fritt förfoga över minnet av henne. Det är inte verklig makt, det är inte så verklig makt ser ut, utan det är en (kriminell) narrspegel av makt, som i själva verket avslöjar svagheten. Hon lyder inte. Varför? För att relationen byggde på narcissism och för att verklig makt (och kärlek) ser annorlunda ut. GM kan döda alla, och sen finns ingen kvar. Maktutövningen bygger på kriminella (undergångsmässiga) premisser.

Tack!
Känner mig otroligt glad att just du av all säger det, men jag vet inte riktigt om det stämmer.

Nu blir det ju lite fånigt att säga detsamma... men jag menar det.

Som du säger, det handlar inte om riktig kärlek.
En mycket viktig poäng.
Citera
2019-09-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror att åklagaren menar att FP endast är vid bullerplanket. Det kan finnas spår just där på det, men högt väger nog skrikvittnen i det fallet.

Skrik på Rättarvägen skulle hörts till Nya Hjärsta och de boende kring Rättarevägen och dess omgivande hus. Som sagt jag tror på fast armgrepp runt halsen och fast hand kring mun, en snabb marsch till fyndplats. I gränslandet buskar/äng. Tar en knapp minut.
Citera
2019-09-11, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det där med upptrappning, hot och liknande tror jag fortfarande benhårt på. Svartsjuka i någon egentlig mening tror jag inte lika mycket på. L*na beskrev hur de tidigare i sin relation hade backat från varandra när hon träffade någon för att bli tightare igen när hon inte hade någon. Verkar som om det hade funnits en viss flexibilitet tidigare. (Fast det kanske det inte gjorde längre?) Om det nu var något med beholderx och att Lena hade gått vidare (spekulation) så var nog reaktionen hos MGM snarare kopplad till att L*na plötsligt markerade avstånd på ett nytt mer definitivt sätt och att hon agerade utifrån en ny position av oberoende. Kontrollförlust och känsla av att bli kränkt snarare än svartsjuka. Något L*na gjorde och sa gjorde och sa hon på ett nytt sätt och det var något som bokstavligen talat retade gallfeber på MGM. Hon hade kanske börjat dra sig ur något som MGM inte ansåg att hon hade rätt att dra sig ur, inte utan hans välsignelse och inte på ett sätt som han inte dikterade.

I detta var L*na på något sätt naiv i att hon räknade med att hon kunde bete sig så rättframt och ärligt som hon förmodligen gjorde. Även om varningsklockorna hade börjat ringa, vilket man kan sluta sig till genom att hon hade börjat uttrycka sig i termer av ”om det händer mig något” och liknande, så ringde de tydligen inte tillräckligt högt. Hon kunde helt enkelt inte tro att det fanns någon fara för hennes liv, även om hon oroade sig för vad som kunde hända. Det är min teori.

Problemet är väl att det är svårt att få in MGK i ett sånt resonemang. Det enda jag kan komma på är att MGM på något sätt lyckades utnyttja det faktum att MGK hyste förakt/hat mot L*na och att han hittade ett sätt att utnyttja detta, att han med manipulativ fingerfärdighet lyckades dra in MGK i en fatal karusell. Antingen det eller så bevittnar vi ett äkta fall av två till synes normala medelklassmänniskor som tillsammans bildar en mördarduo i en kollektiv Hannibal Lecter-symbios.

Redan LW:s nej hotar GM:s ställning i relation till sig själv, LW och gruppen/ kollektivet i hans närhet. Men realistiskt är det substansen och kanske formen för nejet som får det att rinna över. Alltså vad det handlar om och vad det får för konsekvenser för honom och vilken position LW sätter sig i i förhållande till honom olikn. (Ponera f.ö. att SD anser att LW är medskyldig i hans otrohet och därtill skuld till skilsmässan; så när han plötsligt är försvagad i relation till omgivningen så tar LW (upplever han etc) detta till intäkt för att manövrera ut honom ännu mer, när han hade behövt henne etc. Hon är i ett annat tänk och upplever det inte så...).
Citera
2019-09-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
👤Gällande förundersöknings-protokollet och dess sidor, kommer TingsRätten så som även HovRätten vanligt vis brukar att göra, att låta övertäcka samtliga fotografier på offret's då mycket svårt skadade ansikts- och huvud-delar som polisen, och framförallt RättsLäkare tidigare har fotograferat, vidare sagt, kommer även därtill vissa delar av textstycken, det vill säga förklarings-skriften under fotografierna att streck-svärtas gällande sådant som är emotionellt [känsloladdat] berörande för allmänheten att läsa, varför man väljer att gå till väga på ett sådant sätt, får ni själva lista ut samt förstå.

Mvh/ @JokerMannen

Maskade bilder är inget ovanligt men menar du att även viss text i obduktionen ska maskas? Det låter inte vettigt, jag har läst flertal fup bla max och saga och inte ens i den har texten maskats. Har ärligt talat aldrig ramlat över en fup där texten är Maskade i obduktionsrapporten.
Citera
2019-09-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ska inte sådan matchning ta kortare tid att få resultat på? Jag har för mig att sådana matchningar blivit klara på mindre än en vecka i ett par andra fall jag följt.

NFC analyserade väl nytt material från SD, som inkom löpande.
Citera
2019-09-11, 13:05
Medlem
Citat:

Har dom ett rent DNA som ska matchas mot en given person så kan
det gå på några timmar, finns exempel på det.
Citera
2019-09-11, 13:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Känner mig otroligt glad att just du av all säger det, men jag vet inte riktigt om det stämmer.

Nu blir det ju lite fånigt att säga detsamma... men jag menar det.

Som du säger, det handlar inte om riktig kärlek.
En mycket viktig poäng.

Nog stämmer det.

Han dock bygger på lösan grund. Och tror att fastheten ska bestå. För att han så önskar. Men det inte han som bestämmer över önskandet.
Citera
2019-09-11, 13:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har dom ett rent DNA som ska matchas mot en given person så kan
det gå på några timmar, finns exempel på det.

Ja det var den typ av matchning jag menade. Om man hittat okänt kvinnligt DNA och därför topsar HD. Då ska det väl gå relativt snabbt att jämföra om de matchar?
Citera
2019-09-11, 13:09
Medlem
Kan någon förklara: Vilka är ML, HW och FP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in