Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Skapandet av falska minnen är alltid vanskligt, men desto mer så under vanlig terapi än så kallad tidigare liv-terapi. Därför viktigt att vara tränad att inte analysera åt klienten, eller bejaka vad man själv tror som kan vara väldigt fel. I de fall som varit kontroversiella har man alltid kunnat härleda det till ledande frågor.
Det låter som du vill ha det som hobby, men uttalar dig tvärsäkert kring ämnet. Jag skulle nog ge det ett par år som verksam innan du avfärdar saker hit och dit.
Ok, vad jag har läst visar forskningen att falska minnen något mer vanligt under hypnos än utanför hypnos, men att den som får minnen under hypnos blir mer övertygade om deras riktighet än annars. Tidigare liv-upplevelser är ju per definition falska minnen (återigen, du får gärna visa någon vetenskapligt experiment där motsatsen visas), så att det skulle vara vanligare med falska minnen under vanlig terapi än under tidigare liv-upplevelser låter tveksamt.
Ja, jag vill ha det som hobby. Jag uttalar mig inte alls tvärsäkert om ämnet, jag är en purfärsk novis som bara läst två "riktiga" böcker i ämnet och säger ju tydligt att jag gärna ser bevisning som visar att min uppfattning är felaktig. Null hypotesen avseende tidigare liv är ju att det inte finns något tidigare liv. Det är alltså den som påstår det som har att belägga det. Om du har möjlighet att göra det (vilket jag alltså påstår att du inte har) får du gärna göra det. En snabb googling visar ju Puyn, 2015 och Andrade, 2017, där särskilt Andrades genomgång ger ganska svidande kritik mot past life regression i stort.
Återigen, utbildningar som lär ut tidigare liv-terapi som något mer än kuriosa är oseriösa utbildningar, och med oseriös menar jag oansvarig och ovetenskaplig. Övertyga mig dock gärna om att jag har fel.