2019-09-10, 21:58
Medlem
Du kan ju höra med din lokala cirkus om dom kan hjälpa dig.
Citera
2019-09-10, 23:33
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du kan lära dig hypnos på 2 dagar hos Fredrik Praesto.

Fredrik Praesto har anlitats av SÄPO, Karolinska Institutet och Handelshögskolan (advanced management program). Han är hypnoscoach och har hjälpt tusentals människor till förändring och framgång.
Citera
2019-09-11, 00:11
Medlem
Hypnos är väl inte ens seriöst, dvs. vetenskapligt?
Citera
2019-09-11, 05:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Menar du att man inte får utföra behandling som lekman, eller menar du istället att möjligheterna att som lekman lära sig klinisk hypnos är begränsade/tokkörda? Jag tror nog alla får utföra behandla med hypnos, väl?

SSEAH pratar om past life regression... Det går väl att ha olika uppfattning om det är bättre eller sämre än att lära sig om energiflöden, men det ser ju ganska ovetenskapligt ut... Men kanske bättre än inget, även om det är en del mer eller mindre löjligt flum?
Får och får. Enligt kliniska sällskapet får du absolut inte.

Tidigare Liv-terapi kan ses på många sätt. SSEAH lär ut detta som en del av utbildning, då man ser det som en nyttig gestaltningsterapi. Man behöver inte tro på det bokstavligen för att man ska ha nytta av det. Däremot är det naturligtvis starkare effekt om man faktiskt tror på det.
Citera
2019-09-11, 07:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea-Bakar
Hypnos är i allra högsta grad seriöst.

Man ska ha i åtanke att hypnos i sig själv inte är ett "botemedel". Det som gör hypnosen effektiv är sättet den sammanbinds med den kompetens som behandlaren har. I princip kan vem som helst lära sig läsa upp en hypnostext med rätt takt och känsla och inducera trance i lyssnaren. Däremot krävs det utbildning för att kunna utvärdera effekterna av hypnosen och inte bara maskera symtom. Det är därför som behandling med hjälp av hypnos enligt lag endast får utföras av personer som har en av socialstyrelsen godkänd vårdlegitimation.

Läs gärna mer på hypnosföreningens sida.
Citera
2019-09-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Får och får. Enligt kliniska sällskapet får du absolut inte.

Tidigare Liv-terapi kan ses på många sätt. SSEAH lär ut detta som en del av utbildning, då man ser det som en nyttig gestaltningsterapi. Man behöver inte tro på det bokstavligen för att man ska ha nytta av det. Däremot är det naturligtvis starkare effekt om man faktiskt tror på det.

Får = beivras ej juridiskt. Att folk har synpunkter på lämpligheten kan ju hända, men det är inte det jag pratar om. Vet dock inte vad du menar med kliniska sällskapet.

Tidigare liv är ju högst ovetenskapligt, i vart fall om man ens antyder att det kan ha någon förankring i verkligheten. Sen risken att skapa falska minnen med okänt innehåll och effekt kan ju inte heller ignoreras. Personligen har jag svårt att se hur någon kan anse det vara seriöst, men är öppen för att övertygas om motsatsen. Sen ifrågasätter jag inte att det kan vara en rolig grej för vissa eller ens en effektiv behandlingsmetod, men det är det mycket annat som kan vara...
Citera
2019-09-11, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Hypnos är i allra högsta grad seriöst.

Man ska ha i åtanke att hypnos i sig själv inte är ett "botemedel". Det som gör hypnosen effektiv är sättet den sammanbinds med den kompetens som behandlaren har. I princip kan vem som helst lära sig läsa upp en hypnostext med rätt takt och känsla och inducera trance i lyssnaren. Däremot krävs det utbildning för att kunna utvärdera effekterna av hypnosen och inte bara maskera symtom. Det är därför som behandling med hjälp av hypnos enligt lag endast får utföras av personer som har en av socialstyrelsen godkänd vårdlegitimation.

Det där har jag reagerat mot då jag tror det är direkt fel. De hänvisar till 5:1 3 p PSL, men den förbjuder bara behandling/undersökning under bedövning, och inkluderar hypnos under smärtlindringen. Jag tror de läser lagtexten fel, vilket är lite pinsamt... Den lagtexten är typ samma som i tidigare lagen, och i proppen till den ser det ganska tydligt ut som att SFKHs lagtolkning nog inte stämmer.

Sen kan hypnos i sig själv vara ett ”botemedel” i strikt mening, men tror jag förstår din poäng.
Citera
2019-09-11, 09:20
Medlem
Ghastens avatar
Lär dej på Youtube. Visst vore det häftigt kunna men jag tror det är fejk
Citera
2019-09-11, 14:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Får = beivras ej juridiskt. Att folk har synpunkter på lämpligheten kan ju hända, men det är inte det jag pratar om. Vet dock inte vad du menar med kliniska sällskapet.

Tidigare liv är ju högst ovetenskapligt, i vart fall om man ens antyder att det kan ha någon förankring i verkligheten. Sen risken att skapa falska minnen med okänt innehåll och effekt kan ju inte heller ignoreras. Personligen har jag svårt att se hur någon kan anse det vara seriöst, men är öppen för att övertygas om motsatsen. Sen ifrågasätter jag inte att det kan vara en rolig grej för vissa eller ens en effektiv behandlingsmetod, men det är det mycket annat som kan vara...
Kliniska sällskapet i Göteborg gör sitt bästa för att lobba för förbud, utan framgång dock.

Skapandet av falska minnen är alltid vanskligt, men desto mer så under vanlig terapi än så kallad tidigare liv-terapi. Därför viktigt att vara tränad att inte analysera åt klienten, eller bejaka vad man själv tror som kan vara väldigt fel. I de fall som varit kontroversiella har man alltid kunnat härleda det till ledande frågor.

Det låter som du vill ha det som hobby, men uttalar dig tvärsäkert kring ämnet. Jag skulle nog ge det ett par år som verksam innan du avfärdar saker hit och dit.
Citera
2019-09-11, 14:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det där har jag reagerat mot då jag tror det är direkt fel. De hänvisar till 5:1 3 p PSL, men den förbjuder bara behandling/undersökning under bedövning, och inkluderar hypnos under smärtlindringen. Jag tror de läser lagtexten fel, vilket är lite pinsamt... Den lagtexten är typ samma som i tidigare lagen, och i proppen till den ser det ganska tydligt ut som att SFKHs lagtolkning nog inte stämmer.

Sen kan hypnos i sig själv vara ett ”botemedel” i strikt mening, men tror jag förstår din poäng.
Hypnos i sig är ett tillstånd. Det man åstadkomma under hypnos kan bota, men hypnosen i sig är djupavslappning (vilket förvisso kan vara välgörande).
Citera
2019-09-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Skapandet av falska minnen är alltid vanskligt, men desto mer så under vanlig terapi än så kallad tidigare liv-terapi. Därför viktigt att vara tränad att inte analysera åt klienten, eller bejaka vad man själv tror som kan vara väldigt fel. I de fall som varit kontroversiella har man alltid kunnat härleda det till ledande frågor.

Det låter som du vill ha det som hobby, men uttalar dig tvärsäkert kring ämnet. Jag skulle nog ge det ett par år som verksam innan du avfärdar saker hit och dit.

Ok, vad jag har läst visar forskningen att falska minnen något mer vanligt under hypnos än utanför hypnos, men att den som får minnen under hypnos blir mer övertygade om deras riktighet än annars. Tidigare liv-upplevelser är ju per definition falska minnen (återigen, du får gärna visa någon vetenskapligt experiment där motsatsen visas), så att det skulle vara vanligare med falska minnen under vanlig terapi än under tidigare liv-upplevelser låter tveksamt.

Ja, jag vill ha det som hobby. Jag uttalar mig inte alls tvärsäkert om ämnet, jag är en purfärsk novis som bara läst två "riktiga" böcker i ämnet och säger ju tydligt att jag gärna ser bevisning som visar att min uppfattning är felaktig. Null hypotesen avseende tidigare liv är ju att det inte finns något tidigare liv. Det är alltså den som påstår det som har att belägga det. Om du har möjlighet att göra det (vilket jag alltså påstår att du inte har) får du gärna göra det. En snabb googling visar ju Puyn, 2015 och Andrade, 2017, där särskilt Andrades genomgång ger ganska svidande kritik mot past life regression i stort.

Återigen, utbildningar som lär ut tidigare liv-terapi som något mer än kuriosa är oseriösa utbildningar, och med oseriös menar jag oansvarig och ovetenskaplig. Övertyga mig dock gärna om att jag har fel.
Citera
2019-09-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea-Bakar

Beror väl på din definition av vetenskapligt antar jag, men om psykologi, neurologi eller neuropsykologi kan vara vetenskapligt har du en ganska tung förklaringsbörda varför hypnos som fenomen inte skulle vara vetenskapligt.

Sen är en annan sak att hypnos har ett historiskt bagage och attraherar en mängd personer som gör mer eller mindre galna/ovetenskapliga påståenden. Därav tråden, då jag inte lyckats hitta någon seriös (dvs förankrad i vetenskapen) och robust (dvs längre än några dagar) svensk utbildning för lekmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in