2019-08-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Hej!

Köpte lite aktier för ett tag sen i ett bolag som jag tror på. De hade P/E-tal 10. Läste nånstans att det då kommer ta 10 år innan man har fått tillbaka det man satsade (eller hur det nu var).
Jag ville inte vara så långsiktig, utan kanske bara en två-fem år, var det ett dumt köp?
Ett P/E på 10 räknar jag snarare som ganska lågt. Sen har det förstås med framtids utsikter att göra. Sedan att det är 10 års intjänade tid har inget med din placeringshorisont att göra. Är det en bra investering så kan du ha igen dina pengar plus en fin avkastning på 2 år eller mycket tidigare än så.
Citera
2019-08-09, 13:19
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
P/E = 10 kan vara billigt om sektorn värderas till P/E = 15. Det kan finnas tillfälliga orsaker som klubbar ner en aktie under sektorkollegor och då kan det vara ett bra köp-tillfälle.

P/E = 10 kan också vara billigt för ett bolag som växer snabbt.

Rent allmänt är P/E = 10 ganska billigt då börsen som helhet värderas mycket högre.

P/E = 10 kan dock vara dyrt om bolagets omsättning krymper eller om det finns andra problem. Ett bolag som riskerar bli utplånat ifall det börjar storma, där kan ju P/E = 10 vara jättedyrt.
Citera
2019-08-09, 15:19
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Hej!

Köpte lite aktier för ett tag sen i ett bolag som jag tror på. De hade P/E-tal 10. Läste nånstans att det då kommer ta 10 år innan man har fått tillbaka det man satsade (eller hur det nu var).
Jag ville inte vara så långsiktig, utan kanske bara en två-fem år, var det ett dumt köp?
Vilket bolag är det?
Citera
2019-08-09, 15:31
Medlem
Forzos avatar
Du får jämföra med liknande bolag för att se om det är högt eller lågt. Men generellt är väl 10 inte sådär jättehögt. Om det är en bra eller dålig affär går inte att säga bara utifrån P/E.
Citera
2019-08-09, 17:54
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Hej!

Pajas! Räckte det inte med förra tråden du startade?
https://www.flashback.org/t3064151
Citera
2019-08-09, 18:30
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrganiC
Pajas! Räckte det inte med förra tråden du startade?
https://www.flashback.org/t3064151

Starade först en tråd i Aktier, men den var tvungen att godkännas först, och då startade jag en i ekonomi. Innan jag upptäckte det...Hehe sorry. Sen dök tråden upp fyra dagar senare i Aktier, Mod borde ha sett det.
Senast redigerad av MrBabyBoy 2019-08-09 kl. 18:36.
Citera
2019-08-09, 18:50
Medlem
nihilverums avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2019-08-09, 19:02
Medlem
Conams avatar
För tillfället behöver du inte vara ledsen, du och tusentals (börshajar) sitter i samma båt, som sagt tidigare, kolla till ibland och rätt var det är har du fått tbx pengarna och lärt dig nåt samtidigt
Citera
2019-08-10, 12:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
P/E = 10 kan vara billigt om sektorn värderas till P/E = 15. Det kan finnas tillfälliga orsaker som klubbar ner en aktie under sektorkollegor och då kan det vara ett bra köp-tillfälle.

P/E = 10 kan också vara billigt för ett bolag som växer snabbt.

Rent allmänt är P/E = 10 ganska billigt då börsen som helhet värderas mycket högre.

P/E = 10 kan dock vara dyrt om bolagets omsättning krymper eller om det finns andra problem. Ett bolag som riskerar bli utplånat ifall det börjar storma, där kan ju P/E = 10 vara jättedyrt.
P/E 10 är extremt bra i en noll-ränte-värd där man förväntas vara nöjd med 1-2% avkastning, och det företaget lyckas då knåpa ihop 10% avkastning. Om de också är storutdelare så att utdelningen närmar sig 10% av aktievärdet så kan man skratta hela vägen till banken.
Citera
2019-08-23, 19:20
Medlem
Jag gillar att du har en ödmjuk inställning och faktiskt vågar ge dig in på något nytt och lära dig TS.

Dock finns det inga regler kring just värdering/årlig vinst -förhållandet (alltså P/E-talet) som kan svara på om du begått ett misstag eller ej. 10 är heller absolut inget extrem-värde eller något i den stilen.

Men det enda svaret du borde ha fått här är detta:

Det enda som spelar någon roll är huruvuda du tror att börsens aktörer kommer att värdera bolagets aktie till ett högre P/E-tal i framtiden eller ej. Detta beror väl framförallt på om bolaget kommer överträffa de förväntningar som redan idag finns inbakade i kursen.

Du måste ju först och främst förstå att aktien kan gå ner även om allt du hittils sagt stämmer. Det kan helt enkelt bli så att bolaget går jättebra men att aktiemarknaden idag förväntade sig att det skulle gå ÄNNU bättre framöver än vad även du trodde.

Ni som börjar diskutera teknisk analys här är ju hyffsat off topic, även om vi pratar om aktier såklart.
Citera
2019-09-10, 15:37
Medlem
MrBabyBoys avatar
Aktierna är på uppgång nu. Hur gör man för att sälja på Avanza? Är det bara att trycka på "sälj"?
Citera
2019-09-10, 20:10
Medlem
Citat:
Aktierna är på uppgång nu. Hur gör man för att sälja på Avanza? Är det bara att trycka på "sälj"?

Om du vill sälja så trycker du på sälj? Troll?

Men varför sälja nu. Företag inom lyx segmentet går bra och kommer antagligen fortsätta göra det. Behåll, köp mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in