2019-09-10, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Varför tre globala indexfonder, vad är grejen med det?

Undrar det samma. Tre i stort sett identiska global fonder. Välj en av dem eller lägg till två andra. En global fastighetsfond och en småbolags förslagsvis. Överlag inte mycket fastigheter och småbolag i din fond. 90% storbolag i USA och Sverige. Här kan det diversifieras!

Hade jag varit du hade jag lagt till ovan nämnnda kategorier plus Östeuropa, BRICS, hälsovård och lite guld o silver
Citera
2019-09-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Målet är 10 milj på Avanza om 20 år. Alternativt kunna ha en fin månadspeng vid pensionsålder.

Fondrobot har jag som sagt på sidan av detta, 10 fonder där det går in 2000:- i månaden.

Angående globalfonderna, du menar att man egentligen bara ska ha 1 globalfond i sin portfölj? Hur ska man kunna välja? Som sagt, vissa dagar när exempelvis en av globalfonderna går ner, så går dom andra två upp. Så någon skillnad på innehållet måste det ju vara.

Man behöver inte bara ha en globalfond. Men tre som följer samma index blir ju kaka på kaka. Lägg in lite andra typer av globalfonder. Finns massor. Börja titta på Öhman global hållbar och MS INVF Global Opportunity A så förstår du nog vart jag vill komma

Varför en går upp när en går ner är för att det är olika brytdagar tex Avanza släpar mer än de andra om jag minns rätt. De går exakt likadant. Mvh
Citera
2019-09-10, 12:14
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Ärligt talat, skippa fonderna. Kör på denna portfölj så garanterar jag minst 10% avkastning per år.
60% investmentbolag
20% utdelningsaktier under 3.5% DA
20% utdelningsaktier över 3.5% DA

Vilka investmenbolag kan du rekommendera? Vad är 3.5% DA?

Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
In med deg i den svenska säkerhetsbranschen. Bombsäkert.

Vilka kan du rekommendera?

Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
En strategi att kika på om man är nybörjare på börsen och har lite kunskap om allt. Då kan man vilja handla något där underliggande har låg vol, som ex. OMX, som TS nämner, är en s.k. Butterfly-spread. Jag gillar verkligen designen på strategin då man vid maturity bara har potentiell uppsida (förvisso begränsad), men ingen nedsida alls, det enda negativa kassaflödet som sker är då position tas.

Det går helt enkelt ut på att man går lång två calls med samma maturity och med striker K1 respektive K2. Sedan går man kort två calls med samma maturity som de första två, men med strike K3 = (K1+K2)/2. Om priset på optionerna är C1, C2 resp C3, får man kassaflödet TC = -C1-C2+2*C3 då positionen inleds. Vid maturity T är positionen värdelös om spot S<K1 eller S>K2. För alla S mellan K1 och K2 får man payoff, den är såklart maximal om S=K3.

Då man inte har någon nedsida alls vid maturity är det möjligt att hitta arbitrage om man kan finns en kombination av pris på optioner sådana att TC>=0. Detta är såklart svårt men teoretiskt möjligt.

Denna strategi lämpar sig väl för underliggande med låg vol, som man kan förvänta sig kommer ligga kring dagens kurs i framtiden, vilken så klart är ett rimligt antagande om man tar för givet att underliggande beter sig som en martingale.

Edit: Strategin fungerar så klart också för underliggande med hög-vol eller i de fall där man verkligen tror att någon "stort" kommer inträffa innan maturity, bara att gå kort positionen istället, dvs enbart payoff utanför strikarna längst ut.

Det där är lite väl mycket överkurs.
Senast redigerad av Klappasäften 2019-09-10 kl. 12:32.
Citera
2019-09-10, 12:43
Medlem
För många aktier.

Kanske rent av sälja allt och endast ha 3 indexfonder (tex Avanza Global, Swedbank Robur Asien och Spiltan svenska investmentbolag)?
Citera
2019-09-10, 18:48
Medlem
Citat:
Hej Flashback,

Jag är på jakt efter lite råd, generella såväl som specifika på hur jag på bästa sätt investerar 400 000:- på börsen, på lång sikt. Lite kort om mig själv;

Mellan 25-30. Haft sparande på avanza sedan 2017 som jag hyggligt aktivt laborerar med. (Med det sagt så har jag till dags dato inte sålt en enda aktie, utan med laborering menar jag att jag köpt på mig kontinuerligt i nya bolag och fonder.
Just nu har jag följande innehav;
aktier:
Activision Blizzard Inc
Adobe Inc
Alligator Bioscience
Amazon.com Inc
Aurora Cannabis Inc
Axfood
Hemfosa Fastigheter
Hennes & Mauritz B
Holmen B
Husqvarna A
ICA Gruppen
JD.com Inc
Mcdonald's Corp
Netflix Inc
Nobina
NVIDIA Corp
Skanska B
Sony Corp
SpectraCure
Swedbank A
Take-Two Interactive Software Inc
Telia Company
Tesla Inc
Waste Management Inc
Totalt värde: 248 906
Totalt inköpsvärde:
244 330

Fonder:
Avanza Global
DNB Global Indeks
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Totalt värde: 565 507
Totalt inköpsvärde:
549 342

Det känns som att jag har ett hyggligt spritt fondsparande, både med innehav i globala fonder, svenska samt asiatiska. På aktiesidan så känner jag väl att jag har lite väl mycket amerikansk tech, givetvis jobbigt när Trump twittar för mycket om Kina.

Netflix blir förmodligen den första aktien jag säljer av. Tror jag redan nu har haft den lite för länge, men har gått finfint uppåt fram till hösten när Disney började flagga om Disney+.

Hur som helst, mina frågor är följande:
Vad tycker ni om den fördelning jag har ovan på aktier/fonder? Jag månadsparar i fonder (även ett separat fondsparande via "fondgeneratorn" för att få in ytterligare lite fler bolag. Bör jag även titta på att på månadsspara i aktier?

Samt, som rubriken lyder. Jag har ytterligare 400 000k som idag ligger på Collector 0.75%. Dessa vill jag självklart sätta igång att arbete med. Min tanke är att med dessa kraftigt månadspara dessa i diverse investmentbolag, såsom Investor, Latour och Industrivärden. Dessa verkar väl dock mestadels, eller enbart på den svenska marknaden? Någonstans fick jag höra att man skulle vara lite försiktig med att ha alltför mycket kapital bundet till en och samma marknad, men det kanske är lugnt så länge de är spridda över olika branscher?

Som ni hör så är jag långt ifrån en expert på detta, därmed sträcker jag nu ut mina öppna armar för att ta emot all hjälp jag kan få.

Tack på förhand för att ni tog er ner hit i texten. Jag står till förfogande om ni har frågor eller behöver kompletterade uppgifter.

P.S. Detta är pengar som jag inte kommer att behöva plocka ut, utan dessa ska sparas och växas fram till dess att jag ska kunna pensionera mig tidigt.

Mvh
calvincandie
Är en miljon hela ditt kapital? Då skulle jag inte lägga de 400 000 på börsen. Bör inte ha allt ditt kapital på börsen nu när konjunkturen viker.
Citera
2019-09-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Är en miljon hela ditt kapital? Då skulle jag inte lägga de 400 000 på börsen. Bör inte ha allt ditt kapital på börsen nu när konjunkturen viker.

Hur vet du att konjunkturen viker? Han ska ju spara minst 25 år, ska han ha dem på vanligt bankkonto tycker du? Visst det kan komma ett ras snart. Men så är det alltid. Ingen som vet. Själv tror jag det är enbit kvar och mycket uppgång att missa om man står utanför.

Sen så känns det inte troligt att Trump skulle låta börsen falla nu strax innan val. Kina pumpar in stimulanser. Mitt råd är sitta kvar i båten
Citera
2019-09-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70

Nej, men ganska stor portion utav den. Har ytterligare ungefär 200 000 över samt cirka 300 000 investerade i en lägenhet värderad till 1.9 milj, spridd på två personer. Har lån på ca 800 000 på den.
Citera
2019-09-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Hur vet du att konjunkturen viker? Han ska ju spara minst 25 år, ska han ha dem på vanligt bankkonto tycker du? Visst det kan komma ett ras snart. Men så är det alltid. Ingen som vet. Själv tror jag det är enbit kvar och mycket uppgång att missa om man står utanför.

Sen så känns det inte troligt att Trump skulle låta börsen falla nu strax innan val. Kina pumpar in stimulanser. Mitt råd är sitta kvar i båten

Jag är med dig! Finns alldeles för många förlorare på att låta ett ras (vilket han/man aktivt kan undvika denna gången) i det här skedet inför val.

Vad tror du blir följderna på börsen när Trump blir omvald, samt vad som skulle hända om han förlorar valet? (personligen helt övertygad om att han blir omvald). Skulle han bli omvald, och därmed sitta säkert i sista mandatperioden, då är det väl egentligen ingenting som stoppar honom från att lite mer aktivt söka ett handelsavtal med Kina. Jag menar, just nu får han ju inte förlora ansiktet inför valet genom att ingå i ett handelsavtal som även skulle gynna Kina så att säga. Den sitsen befinner han sig inte i när han blivit omvald.
Citera
2019-09-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Undrar det samma. Tre i stort sett identiska global fonder. Välj en av dem eller lägg till två andra. En global fastighetsfond och en småbolags förslagsvis. Överlag inte mycket fastigheter och småbolag i din fond. 90% storbolag i USA och Sverige. Här kan det diversifieras!

Hade jag varit du hade jag lagt till ovan nämnnda kategorier plus Östeuropa, BRICS, hälsovård och lite guld o silver

Har fått många synpunkter på mitt val att ha 3st globalfonder. Idag sålde jag av Avanza och DNB och kommer istället att lägga in det kapitalet på Länsförsäkringar Global. Köpte även Länsförsäkringar Tillväxtmarknad A som jag kommer börja månadsspara i. Igår köpte jag Investor som blir det första investmentbolaget. Rekommenderar ni månadssparande även i den?

Sålde idag även av min första aktie, som jag funderat på en längre tid - Netflix. Innehavet av 5 aktier såldes till vinst, men inte till en så stor vinst som jag hade haft om jag sålt av i somras innan Disney annonserade Disney+. Känns dock skönt att bli av med Netflix, tyvärr tror jag att det är ett sjunkande skepp som sett nyhetens behag. Inte platt fall, men tror inte att de kommer att återhämta tronen av streaming.
Citera
2019-09-10, 20:42
Medlem
Citat:
Har fått många synpunkter på mitt val att ha 3st globalfonder. Idag sålde jag av Avanza och DNB och kommer istället att lägga in det kapitalet på Länsförsäkringar Global. Köpte även Länsförsäkringar Tillväxtmarknad A som jag kommer börja månadsspara i. Igår köpte jag Investor som blir det första investmentbolaget. Rekommenderar ni månadssparande även i den?

Sålde idag även av min första aktie, som jag funderat på en längre tid - Netflix. Innehavet av 5 aktier såldes till vinst, men inte till en så stor vinst som jag hade haft om jag sålt av i somras innan Disney annonserade Disney+. Känns dock skönt att bli av med Netflix, tyvärr tror jag att det är ett sjunkande skepp som sett nyhetens behag. Inte platt fall, men tror inte att de kommer att återhämta tronen av streaming.

Man kan absolut månadsspara i Investor, man kan se det som en lite smalare sverigefond om man vill. Själv brukar jag bara köpa aktier i investment bolagen på dippar. Köpte dock mer i Latour nyligen. Månadssparar i fonden spiltan investmentbolag.

Har du tappat tron på netflix så gör du rätt i att sälja den. Om den går upp härifrån får du tänka på att den finns med i din globalfond

Lycka till
mvh
Citera
2019-09-10, 21:11
Medlem
Citat:
Jag är med dig! Finns alldeles för många förlorare på att låta ett ras (vilket han/man aktivt kan undvika denna gången) i det här skedet inför val.

Vad tror du blir följderna på börsen när Trump blir omvald, samt vad som skulle hända om han förlorar valet? (personligen helt övertygad om att han blir omvald). Skulle han bli omvald, och därmed sitta säkert i sista mandatperioden, då är det väl egentligen ingenting som stoppar honom från att lite mer aktivt söka ett handelsavtal med Kina. Jag menar, just nu får han ju inte förlora ansiktet inför valet genom att ingå i ett handelsavtal som även skulle gynna Kina så att säga. Den sitsen befinner han sig inte i när han blivit omvald.

IT bubblan började pysa samma år som val och stora finanskrisen gick igång på riktigt flera månader före valet 2008, lät man det hända bara för att Clinton och Bush inte kunde bli omvalda? Finns ju möjligheter till stimulanser, men jag tror inte man borde förlita sig på att politiker ska förhindra recessioner innan de inträffar.

Han säger ju själv att han har möjlighet att vara hårdare mot Kina om han blir omvald. Man kan lika gärna påstå att han inte behöver oroa sig så mycket för att bidra till en recession om han blir omvald, bara för att han sitter säkert.
Citera
2019-09-10, 22:36
Medlem
ThongdrAs avatar
Jag har inte följt tråden så värst noga, trots att den inte kommit så långt ännu, men vad jag kan se så sitter du med deg i väldigt stora bolag, vissa mer volatila än andra (Tesla, Aurora etc).
Men tanken är att du vill sätta in idag och sedan löpande med ditt kapital, för att sedan titta in i portföljen först sen när du pensionerar dig?

Mitt tips är att yoloa dina 400k rätt in i ett bolag på First North-börsen, typ Minesto, vänta i 2 år och hämta ut en avsevärd avkastning, och sen sätta in din nygjorda miljon i något tråkigt bolag, såsom Disney.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in