• 1
  • 2
2019-09-10, 15:32
Medlem
Jag har alltså inte, trots nio år i grundskolan, tre år på gymnasiet och ett år på högskola, lyckats lära mig hur man egentligen pluggar. Det är ett under (eller lärare som betygsätter jävligt slappt) att jag ens klarat det.

Nu är jag at it igen och från och med nu skulle jag vilja kunna plugga på riktigt och faktiskt lära mig någonting.

Vilka är era bästa tips när det kommer till tentaplugg, uppsats- och rapportskrivande, att ta till sig studielitteraturen osv?

Jag har liksom redan testat typ allt, känns det som. Att ta bort externa distraktioner gör ingenting, att byta miljö gör ingenting, att stryka under ger inte ett piss osv. Det enda som funkat hittills vid t.ex. uppsatsskrivande har varit öl.
Citera
2019-09-10, 15:35
Medlem
Du är kanske helt enkelt obegåvad?
Citera
2019-09-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du är kanske helt enkelt obegåvad?

Det är definitivt en möjlighet. En annan är att jag helt enkelt misslyckats med att hitta en studieteknik som passar. Jag menar, jag är inte obildbar, bara jävligt kass på att plugga när den aktuella kursen/litteraturen/uppgiften inte känns tillräckligt givande och intressant.
Citera
2019-09-10, 15:41
Medlem
Det enda som funkar för mig är att läsa allting 3 gånger och skriva ner en sammanfattning på allt jag läst. Sen använder man sammanfattningen för att träna till tentan.

Att sitta i skolan o göra detta är en mardröm med alla distraktioner.
Citera
2019-09-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Det är definitivt en möjlighet. En annan är att jag helt enkelt misslyckats med att hitta en studieteknik som passar. Jag menar, jag är inte obildbar, bara jävligt kass på att plugga när den aktuella kursen/litteraturen/uppgiften inte känns tillräckligt givande och intressant.

varför pluggar du något som inte intresserar dig?
Citera
2019-09-10, 15:46
Medlem
borrizs avatar
Har du hört talas om självdisciplin?
Citera
2019-09-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
varför pluggar du något som inte intresserar dig?

Därför att själva utbildningen och de möjligheter den öppnar intresserar mig. Det betyder liksom inte nödvändigtvis att varenda kurs, eller allt innehåll i varenda kurs, är intressant i mina ögon. Socialpsykologi, till exempel, är jätteintressant. Dessvärre är just de delarna vi ska fördjupa oss i varken intressanta eller givande. Förstår du vad jag menar? Jag är jätteintresserad av psykologi också, men att t.ex. läsa Freud är så tråkigt att det nästan känns fysiskt i kroppen.
Citera
2019-09-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du hört talas om självdisciplin?

Ja. Dessvärre har jag aldrig lyckats lista ut var man kan köpa sådant och är därmed utan.
Citera
2019-09-10, 15:59
Medlem
c2gudens avatar
Har exakt samma problem som du, ingenting har någonsin fungerat under en längre period. Önskar att det fanns ett fokuspiller som i filmen Limitless.
Citera
2019-09-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c2guden
Har exakt samma problem som du, ingenting har någonsin fungerat under en längre period. Önskar att det fanns ett fokuspiller som i filmen Limitless.

Det finns, däremot inte lagligt att inneha utan recept. Hade ett gäng kursare som gick på Ritalin (medicin för ADHD) under tentaplugget. Ska ha gett ett jävla fokus.
Citera
2019-09-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c2guden

Det hade varit något! Känns som ett mer hållbart alternativ än alkohol i längden. Dessutom funkar inte alkohol sådär superbra när det kommer till tentaplugg.
Citera
2019-09-10, 16:25
Medlem
Negressdrottningens avatar
Jag är likadan, tjack funkar fint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto