2019-09-10, 12:05
Medlem
Sitter och skriver en uppsats men det går lite trögt då hela skiten skall vara fakta och forskning. Iallafall, eftersom att man själv inte besitter faktan så vill man ju skapa sig en uppfattning och skriva ner det man har i huvudet. Fast jag tänkte på en sak, är det plagiat att t.ex skriva av delar utav en text som är på engelska, men översätta den till svenska och omformulera orden? Det går väl inte att spåra, va? Inte om man översätter texten och skit? Jag brukar inte göra detta alls, skriver aldrig av en text men ibland så hittar man bra fakta på engelska.
Senast redigerad av lexitp 2019-09-10 kl. 12:07.
Citera
2019-09-10, 12:10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ja det är klart det är plagiat om du bara översätter utan att hänvisa till källan. Skriv om det med egna ord istället och hänvisa till källan. Du kan ju även citera källan om du vill. Det bästa är att både skriva med egna ord vad källan säger och blanda upp med lite citat.
Citera
2019-09-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja det är klart det är plagiat om du bara översätter utan att hänvisa till källan. Skriv om det med egna ord istället och hänvisa till källan. Du kan ju även citera källan om du vill. Det bästa är att både skriva med egna ord vad källan säger och blanda upp med lite citat.

Men det är ju så att jag liksom läder från massa olika källor och sedan skapar en uppfattning och skriver med egna ord. Då kan man ju inte direkt kolla upp om jag "skrivit" av eller inte. Speciellt inte om det är översätt? Det jag gör är som sagt att jag skriver med egna ord. Vill ju inte under några omständigheter skriva av, då det inte är det jag vill. När det gäller uppsatser med massa fakta så blir det ju en del att man läser texter och får in fakta i hjärnan, blir ju en hel del källor att hänvisa till isåfall.

Dokumentärer då? Måste man angiva det som en källa? Grejen är att detta kommer på examenprov men jag kommer ju plugga till mig allt då jag genuint vill kunna det.
Citera
2019-09-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Sitter och skriver en uppsats men det går lite trögt då hela skiten skall vara fakta och forskning. Iallafall, eftersom att man själv inte besitter faktan så vill man ju skapa sig en uppfattning och skriva ner det man har i huvudet. Fast jag tänkte på en sak, är det plagiat att t.ex skriva av delar utav en text som är på engelska, men översätta den till svenska och omformulera orden? Det går väl inte att spåra, va? Inte om man översätter texten och skit? Jag brukar inte göra detta alls, skriver aldrig av en text men ibland så hittar man bra fakta på engelska.
Givetvis kan det vara plagiat om du översätter en text från engelska till svenska, även om du stuvar om lite i texten.

Beroende på vad det är för uppgift också så ska du inte underskatta läsarens förmåga att upptäcka sådant. Om jag som läsare till exempel har läst originalverket så blir det ibland väldigt uppenbart vilka elever som har "förstått" texten, och vilka som inte har det. När jag själv rättat diverse skrivuppgifter på universitet så tenderar de "sämre" skribenterna att använda fler citat och färre egna ord överlag, och det syns ofta ganska tydligt, och väldigt snabbt.
Citera
2019-09-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalen
Givetvis kan det vara plagiat om du översätter en text från engelska till svenska, även om du stuvar om lite i texten.

Beroende på vad det är för uppgift också så ska du inte underskatta läsarens förmåga att upptäcka sådant. Om jag som läsare till exempel har läst originalverket så blir det ibland väldigt uppenbart vilka elever som har "förstått" texten, och vilka som inte har det. När jag själv rättat diverse skrivuppgifter på universitet så tenderar de "sämre" skribenterna att använda fler citat och färre egna ord överlag, och det syns ofta ganska tydligt, och väldigt snabbt.

Har du några tips på hur man skall skriva en text utifrån fakta utan att plagiera? Nu är det ju som så att jag inte riktigt brukar referera till källor då det jag skriver oftast är reflekterande texter. Men när jag väl skriver fakta texter så blir det lite jobbigt för mig. Jag refererar ju självklart till uppenbar fakta och statistik, men det andra vet jag inte riktigt hur jag skall hantera. T.ex om man skall förklara en fysisk process så brukar man ju oftast först sammanfatta texten i huvudet och sedan skriva allt man har förstått, då vet jag ju inte om jag skall referera till en källa då jag i mitt huvud har förstått allt och inte riktigt kopierat.
Citera
2019-09-10, 12:59
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Har du några tips på hur man skall skriva en text utifrån fakta utan att plagiera? Nu är det ju som så att jag inte riktigt brukar referera till källor då det jag skriver oftast är reflekterande texter. Men när jag väl skriver fakta texter så blir det lite jobbigt för mig. Jag refererar ju självklart till uppenbar fakta och statistik, men det andra vet jag inte riktigt hur jag skall hantera. T.ex om man skall förklara en fysisk process så brukar man ju oftast först sammanfatta texten i huvudet och sedan skriva allt man har förstått, då vet jag ju inte om jag skall referera till en källa då jag i mitt huvud har förstått allt och inte riktigt kopierat.

Du skriver till exempel: ”enligt Albert Einstein är allt relativt (hänvisar till källa), han menar liksom Josef Carlsson att relativitet är en grundlag (hänvisar till källa). Själv anser jag att relativitetsteorin saknar vissa viktiga komponenter. Min åsikt delas av bland annat Anna Andersson som menar att relativitet är ett relativt begrepp (hänvisar till källa).” Osv.
Citera
2019-09-10, 13:04
Medlem
Citat:
Du skriver till exempel: ”enligt Albert Einstein är allt relativt (hänvisar till källa), han menar liksom Josef Carlsson att relativitet är en grundlag (hänvisar till källa). Själv anser jag att relativitetsteorin saknar vissa viktiga komponenter. Min åsikt delas av bland annat Anna Andersson som menar att relativitet är ett relativt begrepp (hänvisar till källa).” Osv.

Tackar! Det där hjälpte faktiskt en del, även om det var rätt så grundligt. Skriver som sagt inte så mycket fakta.
Citera
2019-09-10, 14:09
Medlem
Maravillas avatar
Jag har kommit runt plagiat. Tog en kurskamrats uppsats som jag skrev om till 80 procent. Är man kreativ nog och en fallenhet för att skriva så går det väldigt smidigt.
Citera
2019-09-10, 14:19
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Men så behöver man väl nödvändigtvis inte göra? Det blir mycket svårare att skriva och tråkigare och dessutom trist för personen som läser. Man kan ju annars bara tillslut när man är klar och har skrivit allt länka ALLA källorna längst ner, typ såhär:

TEXT

Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
osv med källor när man är klar med texten.
Citera
2019-09-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Jag har kommit runt plagiat. Tog en kurskamrats uppsats som jag skrev om till 80 procent. Är man kreativ nog och en fallenhet för att skriva så går det väldigt smidigt.

Jo, det behöver ju inte vara att man ändrar en synonym på ett ord t.ex. Ibland blir man ju rädd om ens egna ord liknar någon annans, även när man inte har kopierat.
Citera
2019-09-10, 14:40
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Alltså nej det är inte plagiat om du omformulerar alla orden till dina egna.. då är det som att du har läst en text och fått din egna uppfattning.

Du åker definitivt inte dit för plagiat iallafall. Sen om det ÄR plagiat, det är en annan femma... (det vet jag inte) personligen så tycker inte jag att det är plagiat eftersom då ALLT vi lär oss ur böcker är plagiat om man inte ens kan omformulera sig utan att det blir plagiat.

Plagiat är när man skriver av en text från boken eller internet rakt av utan att hänvisa till källor.
Hänvisar man till källorna och dessutom omformulerar sig så blir det en helt ny text även om innebörden är densamma.
Citera
2019-09-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Men så behöver man väl nödvändigtvis inte göra? Det blir mycket svårare att skriva och tråkigare och dessutom trist för personen som läser. Man kan ju annars bara tillslut när man är klar och har skrivit allt länka ALLA källorna längst ner, typ såhär:

TEXT

Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
osv med källor när man är klar med texten.

Kanske om du ska skriva en text som ligger på en högstadienivå. Men ska du skriva en akademisk text blir det en fet komplettering på texten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in