Citat:
Ursprungligen postat av
lexitp
Sitter och skriver en uppsats men det går lite trögt då hela skiten skall vara fakta och forskning. Iallafall, eftersom att man själv inte besitter faktan så vill man ju skapa sig en uppfattning och skriva ner det man har i huvudet. Fast jag tänkte på en sak, är det plagiat att t.ex skriva av delar utav en text som är på engelska, men översätta den till svenska och omformulera orden? Det går väl inte att spåra, va? Inte om man översätter texten och skit? Jag brukar inte göra detta alls, skriver aldrig av en text men ibland så hittar man bra fakta på engelska.
Alltså nej det är inte plagiat om du omformulerar alla orden till dina egna.. då är det som att du har läst en text och fått din egna uppfattning.
Du åker definitivt inte dit för plagiat iallafall. Sen om det ÄR plagiat, det är en annan femma... (det vet jag inte) personligen så tycker inte jag att det är plagiat eftersom då ALLT vi lär oss ur böcker är plagiat om man inte ens kan omformulera sig utan att det blir plagiat.
Plagiat är när man skriver av en text från boken eller internet rakt av utan att hänvisa till källor.
Hänvisar man till källorna och dessutom omformulerar sig så blir det en helt ny text även om innebörden är densamma.