2019-09-10, 14:51
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Sitter och skriver en uppsats men det går lite trögt då hela skiten skall vara fakta och forskning. Iallafall, eftersom att man själv inte besitter faktan så vill man ju skapa sig en uppfattning och skriva ner det man har i huvudet. Fast jag tänkte på en sak, är det plagiat att t.ex skriva av delar utav en text som är på engelska, men översätta den till svenska och omformulera orden? Det går väl inte att spåra, va? Inte om man översätter texten och skit? Jag brukar inte göra detta alls, skriver aldrig av en text men ibland så hittar man bra fakta på engelska.

Jag brukar skriva ner stödord på det jag vill ha med i texten, sedan använda dessa för att skriva texten.
Citera
2019-09-10, 14:56
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ACM11
Kanske om du ska skriva en text som ligger på en högstadienivå. Men ska du skriva en akademisk text blir det en fet komplettering på texten.
Mjo men nu verkar det inte som att TS ska skriva en akademisk text...då kan vi ju underlätta hans liv tänker jag då
Citera
2019-09-10, 16:09
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Men så behöver man väl nödvändigtvis inte göra? Det blir mycket svårare att skriva och tråkigare och dessutom trist för personen som läser. Man kan ju annars bara tillslut när man är klar och har skrivit allt länka ALLA källorna längst ner, typ såhär:

TEXT

Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
Källa (länkarna)
osv med källor när man är klar med texten.

Fast hur ska läsaren då veta vilka påståenden som hör till vilken källa?

Självklart har man en källförteckning i slutet av uppsatsen, men man behöver även hänvisa olika påståenden löpande i texten.

Läraren vill dessutom förmodligen se att eleven läst kurslitteraturen så då ska man ju hänvisa till den. Det är liksom det som är skillnaden på en akademisk text och en essä eller debattartikel. Att man kan hänvisa till trovärdiga källor och inte bara rabblar ur sig sina egna åsikter och tankar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in