Citat:
Ursprungligen postat av
AnyOtherBusiness
Mycket tragiskt.
Det stämmer att Henrik tog Karins efternamn (Lilja) och behöll det efter skilsmässan.
Någon hjärnblödning som utlösande faktor har jag inte hört talas om, däremot att Karin vid sin mors död hamnade i en djup depression som sedan utvecklades till ett missbruk. Möjligen kan hon ha fått en hjärnblödning senare.
Vid skilsmässan separerade de, Karin må vara skriven på Norr Mälarstrand men det är Henrik och barnen som har bott där. Inte Karin. Vad jag förstår har hennes boende varierat och inte alltid varit känt för Henrik och barnen.
Att Karin har ett omfattande missbruk är uppenbart för alla som möter henne. Hon är oförutsägbar, dyker ibland upp och ibland inte, ser inte frisk ut trots mycket smink och doftar ofta alkohol. Jag minns så väl en gång när hon troligtvis hade ramlat, sannolikt i ett icke-nyktert tillstånd, och hade slagit upp ett ordentligt jack i ansiktet. Trots att vi alla visste att hon och Henrik inte umgicks insinuerade hon att det var Henrik som låg bakom det.
Allt är så tragiskt, så onödigt, och mina tankar går till Henrik och barnen.
Hon har ju försökt sätta dit HOL för misshandel men då vittnade barnen om att det var falskt.
Som jag tolkar denna artikeln så finns det mer mot Karin som inte ligger på Lexbase, kanske bara register om omhändertagande för LOB.
Just detta "en grupp anhöriga samlades runt kvinnan för att försöka tala henne till rätta" tyder på att det är innan hennes föräldrar dör, eller i alla fall innan mamman dör 2012-01-12 för pappan dog i Alzheimers 2012-07-22. Han kan ju knappast ha varit en av dom anhöriga då han var dement.
Men däremot mamman och systern som söp ihjäl sig bara 60 år gammal 2019-01-08.
Karin har vad som har framkommit i tråden inga andra anhöriga.
https://www.svenskagravar.se/gravsatt/78828601
Ingenstans i artikeln står det något om sjukdom så någon stroke tror jag inte på men det kan ju vara bra att ha att skylla på när man är full...
Försöker dom tala Karin tillrätta så är det redan 2011 eller kanske ännu tidigare.
Separationen kom 2013 och där finns första åtalet mot henne och en LOB som är offentlig i domen.
Hur länge står en make ut med en fru som har blivit ett fyllo?
Plötsligt vände det: Domarens liv började falla samman
Några år senare så verkar hon själv ha hamnat i en utsatt situation, enligt domstolshandlingar.
Privatlivet hade börjat gnissla och en grupp anhöriga samlades runt kvinnan för att försöka tala henne till rätta, enligt vad som uppgetts i domstolshandlingar.
Effekten som uppnåddes av mötet ska dock ha blivit raka motsatsen till det önskade resultatet, enligt vad som uppges.
Nedförsspiralen fortsatte snurra.
Advokaten Henrik Olsson Lilja – som hon anklagas för att ha försökt fått mördad – hade en framgångsrik karriär.
Domstolshandlingar vittnar om att kvinnan gick åt andra hållet – hon hamnade i nedförsbacke, och att karriären som domare var över.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/sa-foll-livet-samman-for-misstankta-domaren/
Skulle gärna vilja se dom domstolshandlingarna. Var kan dom finnas?
Är det kanske i skilsmässohandlingarna eller i vårdnadstvisten dom finns i?