2019-09-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack igen.

Ja enligt Borgnäs reportage så hade paret lyssnat på radions nyhetssändning om Palmemordet (01.10 tror jag det var). Därefter började det som sagt sändas i snabb takt.

Kvinnan hade jobbat med radio under kriget och kände igen det som automatiska morsesändningar med höga ljusa toner. Hon tyckte sig till och med kunna urskilja vissa ord. Det hela ska som sagt ha pågått i ungefär en timme.

Även för mig framstår en hel timme som oerhört lång tid om nu någon ska meddela någon att Palme var död och kanske även att gärningsmannen och övriga inblandade var på säker plats.

Dagen därpå lånade paret en nyckel och tog sig upp på den oinredda vinden. Där fanns egentligen ingenting förutom ett litet byggkontor och en gammal kratta som jag tror var uppställd mot ett takfönster.

Det hela är alltså mycket märkligt och kan givetvis vara helt ointressant i relation till Palmemordet.

Ett par år senare byggdes vinden om till en lägenhet och där hyrde ingen mindre än CGÖ in sig. Även det säkert en ren slump.

Vi är dock tränade att hata slumpen.

Men, som sagt, jag blir alltid intresserad när saker inte gått att förklara. Ungefär som med de båda WT-männen vid Gamla stans tunnelbanestation eller radioanropet i Åke M:s polisradio i bilen etc.

Jag har svårt att se att precis allt vi diskuterar från mordnatten skulle vara slumpens skördar även om jag vet att allmänheten blev överkänslig och rapporterade precis allt de sett till polisen.

WT-mannen i hörnet Kammakargatan/Sveavägen kl 21.20 (västra sidan, dvs strax söder om Grand) är heller inte identifierad. Eller Grandmannen eller WT-mannen som skyndade förbi paret Prim direkt efter mordet.

Frustrerade står vi och stampar på samma punkt.

Kl. 01,10 hade nästan två timmar gått efter mordet och tanten låter ju trovärdig. Min gissning är som sagt att radioamatör (eller gammal underrättelseman med nycklar till den gamla historiska vinden) spred eller chattade ut nyheten bland DX-folket (radioamatörer världen över). Jag var själv ute och tränade en gång i skogen en kväll för 10 år sedan och uppe intill toppen av den då nedstängda bergrummet LFC Svalan, satt en radioamatör och sände ut sina gnistor i etern ifrån medhavda kastantennlinor han riggat upp på denna en gång militärt intressanta plats. På 70-talet visade en annan FRO:are mig hur han satt och "sköt på månen" dvs studsade signalerna mot månen tillbaka till andra sidan jordklotet. Det var förbjudet. Hela hans hobbyrum var fyllt med vykort ifrån sändarvänner jorden runt. Hursomhelst är en timslång sändning både lättpejlad och avlyssningsbar och alla chiffer kan forceras med tid till förfogande så jag tror därför inte sändningen hade med mordet att göra.
Citera
2019-09-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
I ditt inlägg:

Det var ingen svår fråga.

Nu förstår jag bättre vad du menar. Fair enough.

Min "sammanfattning" rör kärnpunkten i det du frågar om.
Naturligtvis är det intressant när och hur Olof Palme kommer i kontakt med denna stay behind-organisation som sägs ha mördat honom:

Enligt DN var Olof Palme själv delaktig i att bygga upp denna organisation.

CIA ville värva den unge Olof Palme
”För Palme var underrättelseverksamhet inget ungdomsäventyr, utan ett starkt intresse. Under sina studentresor bakom järnridån lämnade han underrättelser till den svenska militära underrättelsetjänsten. Sin första repmånad fullgjorde han på Försvarsstabens underrättelsebyrå 1951 och två år senare tillträdde han en tjänst som analytiker på byråns utrikesavdelning. Han var en av dem som byggde upp Stay behind, en topphemlig svensk motståndsrörelse avsedd att aktiveras under en sovjetisk ockupation,”
Min avsikt med inlägget var att dra en gräns mellan den dåvarande "Krigsmaktens" reguljära förbands krigsorganisation och underrättelsetjänsternas "krigsorganisation".

Den militära underrättelsetjänsten är ju också en del av Krigsmakten som sorterar direkt under Högkvarteret där Olof Palme tjänstgjorde. Med all respekt för Olof Palme så tror jag inte han fyllde kraven för att bli uttagen till Krigsmaktens dåvarande hemliga förband för att understödja förandet av fria kriget bakom fiendens linjer.

Som analytiker kan ha säkert ha bidragit till att ge input till utformandet av krigsförbanden och även till att utveckla den militära underrättelsetjänstens egna enheter, IB eller IB03 eller vilken benämning de nu hade.

Förstår du mitt syfte att göra en distinktion mellan krigsförband och underrättelseenheter?

Edit: Detta har relevans till Palmemordet på följande sätt.

De som utvaldes till denna tjänst hade mycket god fysik och var ofta elitidrottsman + ett antal andra krav.
Några av dem var elitroddare, jag har träffat en av dem, och Ebbe Carlsson blev 1984 ordförande i Svenska Kanotförbundet som organiserade "elitroddarna" på det idrottsliga planet.

1984 blev också Carlsson ordförande i Svenska Kanotförbundet
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-09 kl. 17:46.
Citera
2019-09-09, 17:46
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu förstår jag bättre vad du menar. Fair enough.

Min "sammanfattning" rör kärnpunkten i det du frågar om.
Naturligtvis är det intressant när och hur Olof Palme kommer i kontakt med denna stay behind-organisation som sägs ha mördat honom:

Enligt DN var Olof Palme själv delaktig i att bygga upp denna organisation.

CIA ville värva den unge Olof Palme
”För Palme var underrättelseverksamhet inget ungdomsäventyr, utan ett starkt intresse. Under sina studentresor bakom järnridån lämnade han underrättelser till den svenska militära underrättelsetjänsten. Sin första repmånad fullgjorde han på Försvarsstabens underrättelsebyrå 1951 och två år senare tillträdde han en tjänst som analytiker på byråns utrikesavdelning. Han var en av dem som byggde upp Stay behind, en topphemlig svensk motståndsrörelse avsedd att aktiveras under en sovjetisk ockupation,”
Min avsikt med inlägget var att dra en gräns mellan den dåvarande "Krigsmaktens" reguljära förbands krigsorganisation och underrättelsetjänsternas "krigsorganisation".

Den militära underrättelsetjänsten är ju också en del av Krigsmakten som sorterar direkt under Högkvarteret där Olof Palme tjänstgjorde. Med all respekt för Olof Palme så tror jag inte han fyllde kraven för att bli uttagen till Krigsmaktens dåvarande hemliga förband för att understödja förandet av fria kriget bakom fiendens linjer.

Som analytiker kan ha säkert ha bidragit till att ge input till utformandet av krigsförbanden och även till att utveckla den militära underrättelsetjänstens egna enheter, IB eller IB03 eller vilken benämning de nu hade.

Förstår du mitt syfte att göra en distinktion mellan krigsförband och underrättelseenheter?
Ok tack.
En lista på alla som pekar på STAY-BEHIND, Polis och militär. Gärna för mig.
Det är väl den fd IB-mannen Donald Forsberg som drog igång det hela för att sedan anklaga Christer Pettersson.
Gunnar Wall verkar ha nappat på betet.
Även den fd IB-mannen Bertil rapporterar in ett Norrköpingsmöte.
Borgnäs sväljer det med hull och hår.

Du menar att Ebbe o HH hade roller som inte uppdagats ännu?
Ja i kuppförsvaret antar jag. Det var väl därför HH tog kommandot istället för ngn annan.
Senast redigerad av Gothus 2019-09-09 kl. 17:59.
Citera
2019-09-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Kl. 01,10 hade nästan två timmar gått efter mordet och tanten låter ju trovärdig. Min gissning är som sagt att radioamatör (eller gammal underrättelseman med nycklar till den gamla historiska vinden) spred eller chattade ut nyheten bland DX-folket (radioamatörer världen över). Jag var själv ute och tränade en gång i skogen en kväll för 10 år sedan och uppe intill toppen av den då nedstängda bergrummet LFC Svalan, satt en radioamatör och sände ut sina gnistor i etern ifrån medhavda kastantennlinor han riggat upp på denna en gång militärt intressanta plats. På 70-talet visade en annan FRO:are mig hur han satt och "sköt på månen" dvs studsade signalerna mot månen tillbaka till andra sidan jordklotet. Det var förbjudet. Hela hans hobbyrum var fyllt med vykort ifrån sändarvänner jorden runt. Hursomhelst är en timslång sändning både lättpejlad och avlyssningsbar och alla chiffer kan forceras med tid till förfogande så jag tror därför inte sändningen hade med mordet att göra.
För en amatör som jag, är den mest närliggande förklaringen att det var fråga om en repeater.
Huset låg väl högt uppe på kungsklippan som jag minns, och borde ju därmed kunna vara strategisk.

Frågan är vad denna historia sedan kan ha haft för koppling till CGÖ s senare bostadsadress?
Bostadsrätt, eller hyreskontrakt?

Bostadsrätt utesluter allt eventuellt samband, om den var köpt på öppen budgivning.
Hyreskontrakt likaså om han fått den via bostadskön, men om han fått förtur på lägenheten via goda kontakter med hyresvärden kan det förstås finnas ett samband. Då är det ju tänkbart att han haft tillgång till nycklar.

Borgnäs borde naturligtvis ha tagit reda på hur det förhöll sig med dessa i sammanhanget centrala frågor, men eftersom vi inte hört något mer så får man väl betrakta åtminstone den delen som ett hugskott.
Citera
2019-09-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ok tack.
En lista på alla som pekar på STAY-BEHIND, Polis och militär. Gärna för mig.
Det är väl den fd IB-mannen Donald Forsberg som drog igång det hela för att sedan anklaga Christer Pettersson.
Gunnar Wall verkar ha nappat på betet.
Även den fd IB-mannen Bertil rapporterar in ett Norrköpingsmöte.
Borgnäs sväljer det med hull och hår.

Du menar att Ebbe o HH hade roller som inte uppdagats ännu?
Ja i kuppförsvaret antar jag. Det var väl därför HH tog kommandot istället för ngn annan.

Det är en slutsats som kan dras. Otvivelaktigt är att den "Krigs-IB"officer jag träffat hade kontakt direkt/indirekt med Svante Winqvist som figurerade i Sjukhusaffären och som jag också träffat.

Vilken roll Ebbe och HH har haft känner jag inte till och jag har inte träffat någon av dem.
Citera
2019-09-09, 18:39
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är en slutsats som kan dras. Otvivelaktigt är att den "Krigs-IB"officer jag träffat hade kontakt direkt/indirekt med Svante Winqvist som figurerade i Sjukhusaffären och som jag också träffat.

Vilken roll Ebbe och HH har haft känner jag inte till och jag har inte träffat någon av dem
.
Är det Sune Sandström som säljer ut Ebbes gäng och CGÖ när de står i Helsingborg?
Sedan slår tullen till i CGÖ's lgnht?
Det blev inga påföljder så vitt jag förstår så visst hade de beskydd. Dock inte ifrån Sandström och/eller pressen/Expressen.
De ville ju avlyssna någon för att ta reda på mer om något..
Citera
2019-09-09, 18:43
Medlem
Citat:
Är det Sune Sandström som säljer ut Ebbes gäng och CGÖ när de står i Helsingborg?
Sedan slår tullen till i CGÖ's lgnht?
Det blev inga påföljder så vitt jag förstår så visst hade de beskydd. Dock inte ifrån Sandström och/eller pressen/Expressen.
De ville ju avlyssna någon för att ta reda på mer om något..

Jag vet inte och har ingen lust att killgissa.
Citera
2019-09-09, 18:44
Medlem
Någon som vet något om Aktions Gruppen Arla Gryning? Med tanke på att det finns en del finsk-/estnisktalande poliser som figurerar i diverse vittnesmål och teorier, är det någon som vet något om något finskt Stay-behind?
Citera
2019-09-09, 18:47
Medlem
Om Ib och Bordellaffären och mer ändå. https://www.s-sanningen.com/
Citera
2019-09-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
För en amatör som jag, är den mest närliggande förklaringen att det var fråga om en repeater.
Huset låg väl högt uppe på kungsklippan som jag minns, och borde ju därmed kunna vara strategisk.
Vad är det för en grunka? Relä/länkstation?

Citat:
Frågan är vad denna historia sedan kan ha haft för koppling till CGÖ s senare bostadsadress?
Bostadsrätt, eller hyreskontrakt?
Givet CGÖ’s i övrigt minst sagt högintressanta förehavanden så är det givetvis mycket intressant och bör utredas i botten.

Citat:
Bostadsrätt utesluter allt eventuellt samband, om den var köpt på öppen budgivning.
Det kan i så fall ha handlat om ’öppen’ budgivning för att dölja att han fick den via kontakter.

Citat:
Hyreskontrakt likaså om han fått den via bostadskön,
Ja.

Citat:
men om han fått förtur på lägenheten via goda kontakter med hyresvärden kan det förstås finnas ett samband. Då är det ju tänkbart att han haft tillgång till nycklar.
Det behöver inte handla om att CGÖ själv satt och körde radiotrafik vid tidpunkten. Det räcker med att han ingår i det nätverk som i så fall låg bakom.

Det är just sådana här ’sammanträffanden’ som kan leda utredningen framåt, när den i övrigt står och stampar.

Citat:
Borgnäs borde naturligtvis ha tagit reda på hur det förhöll sig med dessa i sammanhanget centrala frågor, men eftersom vi inte hört något mer så får man väl betrakta åtminstone den delen som ett hugskott.
Det torde väl vara hyfsat enkelt att ta reda på vem som sålde eller hyrde ut lägenheten till CGÖ?
Citera
2019-09-09, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Tänker du att handlingsoviljan bottnade i att de som jobbade vid tillfället kände till och slöt upp bakom mordet?
Låter som en gigantisk konspiration, eller hur?
Ja och några såna finns det ju inga kända exempel på i historien? Mordförsöken på Hitler, eller mordet på JFK, Dag Hammarskjöld, Lumumba, eller Gustav III.

Du är begränsad i din analysförmåga om du tänker att det inte är möjligt. De behöver inte ha varit direkt inblandade, men de kan mycket väl ha fått direktiv att ligga lågt. Fumla lite, dra ut på tiden. För det var exakt vad som hände. Att bandindpelningen på LKC skulle varit trasig just exakt 28 februari känns lite väl lägligt, tycker du inte det?
Citera
2019-09-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad är det för en grunka? Relä/länkstation?

Givet CGÖ’s i övrigt minst sagt högintressanta förehavanden så är det givetvis mycket intressant och bör utredas i botten.

Det kan i så fall ha handlat om ’öppen’ budgivning för att dölja att han fick den via kontakter.

Ja.

Det behöver inte handla om att CGÖ själv satt och körde radiotrafik vid tidpunkten. Det räcker med att han ingår i det nätverk som i så fall låg bakom.

Det är just sådana här ’sammanträffanden’ som kan leda utredningen framåt, när den i övrigt står och stampar.

Det torde väl vara hyfsat enkelt att ta reda på vem som sålde eller hyrde ut lägenheten till CGÖ?
Repeater är mycket riktigt en ”grunka” ingen koll på terminologin, men en sammanlänkande enhet med signalförstärkande funktion tror jag.

http://www.walkie-talkie-hire.co.uk/practical-information-about-radios/what-is-a-repeater

Ja, och hyresvärden borde i så fall vara mycket intressant i sammanhanget.
Att Borgnäs missat att kolla upp hyresvärden om det fanns misstankar om att han fått tillgång till lägenheten via kontakter är svårt att tro. Kanske gjorde han ett försök utan att komma svaret närmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in