2019-09-09, 08:36
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Glad att kunna bidra.

Om 14-åringens pappa som sägs vara polis har jag inte läst nåt mer. Inte namn (möjligen Bengt**on som dottern), inte var och med vad och vilka han jobbat. Det går att tänka sig att någon/några kollegor till honom uppbringar ett ställföreträdande vredesmod, riktat mot Palme. Och motiven till att agera kan vara fler än ett. De kan vara blandade: proxypersonliga, inrikespolitiska och säkerhetspolitiska, t ex.
MJFK var planerat och det skulle vara intressant att se om ryktesspridning och smutskastning hade satt igång innan.
Kampanjen mot OP var ju både omfattande och ful.
Jag betvivlar inte att EB var prostituerad men det är väldigt osannolika uppgifter hon kommer med. Även Totte W passar på att författa ihop en historia där polis och myndigheter ska misstänkliggöras.

Minns inte riktigt Grisfesten men det kanske kan vara aktuellt att läsa den igen.
Samhällsbärarna minns jag bättre.
Kan nog tänka mig att Leif GW blev de kriminellas hjälte.
Senast redigerad av Gothus 2019-09-09 kl. 09:29.
Citera
2019-09-09, 11:36
Medlem
geir44s avatar
Hur berusad var Anders Björkman? Han har sagt at han slutade dricka alkohol klockan 18:00. Är det verkligen tillförlitlig?
Citera
2019-09-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Hur berusad var Anders Björkman? Han har sagt at han slutade dricka alkohol klockan 18:00. Är det verkligen tillförlitlig?
Detta är en myt som HH skapade, och som sedan fått eget liv.
J-Å S dementerade den uppgiften i TR, men de allra flesta upplevde honom som chockad och förvirrad, och det var nog så det var.
Citera
2019-09-09, 14:59
Medlem
Selv peker CA på politiet når det gjelder GM, Aftonbladet 11.8.1999:

Citat:
Vem tror du sköt Palme?
– Jag tror inte att de behöver gå så långt utanför polishuset, faktiskt. Men jag har inga bevis.

Hva med politimennene TP, LT og CF, som CA trolig (bl.a.) sikter til? Jeg regner AA m.fl. som mindre aktuelle. Lingärde presenterer jo et forlöp der utenlandsk skytter svikter, og LT stepper inn. Andre holder på TP. Hva er etterforskningstatus for disse tre?
Citera
2019-09-09, 15:22
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har läst om någonting man kallade för krigs-Ib .
Är det någon som vet mer om detta och kan förklara på ett någorlunda enkelt sätt.

Vilka personer kan ha ingått där?
Jag blir lite yr i mössan av att försöka skilja på Ib , Stay behind mm
Aftonbladet avslöjade den 1988-08-10 ett hemligt "Krigs-IB" och tidningen antog då att sjukhusaffären var avslöjad. Krigs-IB var ett "IB" med uppgift att registrera kommunister men med en organisation på högre nivå än föregående IB. Den nya hemliga organisationen, Sektionen för särskilda insatser (SSI), med uppgift att ha kontroll över kommunister i landet samordnades med försvarets beredskapsplanering. I beredskapsplaneringen hade man sen tidigare beredskap att kunna internera potentiella säkerhetsrisker i ett krigsläge, för att de inte skulle kunna skada landet och kommunister var självskrivna på den listan.

Källor: Aftonbladet den 1988-08-10
Kanger, Thomas & Gummesson, Jonas Kommunistjägarna: Socialdemokraternas politiska spioneri mot svenska folket. Sthlm: Ordfronts förlag (1990) s.172ff
Citera
2019-09-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Stort tack. Du kan det här. Tanken att KP vill ha besked rörande utredning av någon inom Försvarsmakten är intressant.

Sen är ju den här "sändningen " på vinden en högst märklig historia. En automatisk sändning som pågick i en hel timme.

Av något skäl är jag lite intresserad av att få händelsen förklarad. Tror faktiskt inte paret ljuger.

På 80-talet kom tekniken med automatiska snabbsändningar (från USA) på prov inom Armen bla. Man tog fram snabbsändare DART där man skrev in ett meddelande om tex. begäran av artillerield mot en viss punkt och sedan sändes denna iväg på mindre än en sekund och kunde då varken avlyssnas eller pejlas av den utrusting som Sovjet hade vid sina lägre krigsförband. Kvar fanns dock ännu den äldre tekniken att på kortvåg sakta knacka fram ett meddelande på kortvåg vilket Barbros Frivilliga försvarsorganisation FRO var bra på. En timma tar inte ett meddelande utan kanske en minut så OM det paret berättar stämmer och inte är hjärnspöken, så bör det rört sig om en längre diskussion eller övning. Eftersom det var i en gammal och sedan länge för motståndaren röjd lokal så blir min gissning att det i så fall var någon radioammatör från FRO som satt och "chattade" med likasinnade världen över (som de gör än idag på kortvåg). Kan ju varit en ren "nostalgigrej". Skulle detta varit på mordnatten?
Citera
2019-09-09, 16:23
Medlem
Citat:
Är det någon som vet mer om detta och kan förklara på ett någorlunda enkelt sätt.

Det råder väl lite Humpty Dumpty över begreppet
“When I use a word,’ Humpty Dumpty said in rather a scornful tone, ‘it means just what I choose it to mean — neither more nor less.’

’The question is,’ said Alice, ‘whether you can make words mean so many different things.’

’The question is,’ said Humpty Dumpty, ‘which is to be master — that’s all.”

Vad Elmer menade med krigs-IB var

http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/58/6ec10404.pdf

1965 IB, den svenska underrättelse- och säkerhetsorganisationen, bildas och chef blir Birger Elmér.
16 "Krigs-IB"
Vad Elmér alltså vill säga är att han hade till uppgift att söka rätt på personer inom exempelvis LO för att utbilda dessa i stay behindverksamhet eftersom sådana personer var dåligt representerade inom Lindencronas verksamhet. I och med att Elmér rekryterade dessa, knöts de inte till den ordinarie stay behind-organisationen utan krigsplacerades vid IB eller ”personalreserven”.1

Elmér har i annat sammanhang beskrivit verksamheten som att man kan kalla det vad man vill, krigs-IB eller annat är mest en lek med ord, krigsmakten hade i vilket fall en verksamhet som i händelse av krig skulle fungera som en motståndsrörelse. Den ska inte blandas samman med Lindencronas organisation.

Krigsmakten har, enligt Elmér, kvar ”öar eller dynamiska enheter” i ett ockuperat land. (Dvs föra fria kriget min anmärkning) Dess uppgift är att ”jävlas så mycket som möjligt med ockupanten”. De som ingick i denna verksamhet var, i motsats till Lindencronas organisation, personer på lokal och regional nivå och här fanns kontakter över hela parti- och samhällsspektrat.
En bild säger mer än tusen ord. På Krigsskolan Karlberg går alla officerskadetter igenom kursmomentet "Det fria kriget." I den här länken Hälsingar på Karlberg 1972-73
finns tre autentiska foton från en sådan kurs. Jag tror inte att socialdemokratiska kontorister från valfri partiexpedition skulle tycka det var jätteskoj efter några dagar med tung packning, lite sömn, lite mat och långa förflyttningar till fots i svenskt höst/vinter-väder.

Nedan finns en lite längre utläggning av begreppet. Det är delvis avkortat för att texten skall rymmas inom 10000 tkn.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej TinFoilBob

Här följer "lite ljus" över ”Stay Behind-organisationen” som sägs vara ansvarig för mordet på Olof Palme.

Som första länk rekommenderar jag

http://www.sweden.gov.se/content/1/c4/16/35/0593f41a.pdf

som specifikt tar upp detta i kapitel

7.8.4 Förberedelser för stay behind i Sverige på 1970- och 80-talen

"Det har förekommit påståenden i media att en stay behindorganisation verkat i Sverige på 1970- och 80-talen. Uppgifterna innebar i huvudsak följande: Det har bl.a gjorts gällande att ledarskapet år 1978 övertogs av den f.d. SAF-chefen och försäkringsdirektören Curt Stefan Giesecke, som därmed skulle har ersatt försäkringsdirektören Alvar Lindencrona.”

Det finns följande länkar som kan intressera dig.

SOU 2002:87 Säkerhetstjänstkommissionen.
Kapitel 1 – 5 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/58/f86b3f9b.pdf
Kapitel 6 – 7 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/58/cdb532ab.pdf
Kapitel 8 – 12 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/58/6ec10404.pdf

SOU 2002 Länkar om ”IB”
Kapitel 1 – 5 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/69ef2f13.pdf
Kapitel 6 – 10 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/b66c7bc1.pdf
Kapitel 11 – 18 http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/7cdace65.pdf

Forskarrapporter till Säkerhetstjänstkommissionen SOU 2002:9
http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/42/9efcbeff.pdf
http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/42/8745f960.pdf

Kortfattat kan sägas att det existerade två ”stay behind-organisationer” fram till 1960.

”Kommissionen konstaterade sammanfattningsvis att uppgifterna växlade rörande hur omfattande Colbys nät var, men det syntes klart att den på amerikanskt initiativ tillkomna verksamheten torde helt ha upphört omkring år 1960. Parallellt med denna verksamhet fanns i varje fall sedan början av 1950-talet stommen till en svensk motståndsrörelse med anknytning till fackföreningsrörelsen, näringslivet och försvaret. År 1958 ställdes denna verksamhet, som sköttes helt av svenskar, under statens kontroll.”

Naturligtvis är det intressant när och hur Olof Palme kommer i kontakt med denna stay behind-organisation som sägs ha mördat honom:

Enligt DN var Olof Palme själv delaktig i att bygga upp denna organisation.

CIA ville värva den unge Olof Palme
”För Palme var underrättelseverksamhet inget ungdomsäventyr, utan ett starkt intresse. Under sina studentresor bakom järnridån lämnade han underrättelser till den svenska militära underrättelsetjänsten. Sin första repmånad fullgjorde han på Försvarsstabens underrättelsebyrå 1951 och två år senare tillträdde han en tjänst som analytiker på byråns utrikesavdelning. Han var en av dem som byggde upp Stay behind, en topphemlig svensk motståndsrörelse avsedd att aktiveras under en sovjetisk ockupation,”

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=732388

En liten historielektion följer nedan: Detta avsnitt har jag strukit för att texten blev för lång

"T-kontoret - Några studier till T-kontorets historia" av Thede Palm, ISBN 978-85789-09-2

http://groups.google.com/group/swnet.politik/browse_thread/thread/c3bf277d24e4969c/b2a6dbd5057f24d8

Under 1950-talets sista år diskuterades en gränsdragning mellan försvarets inrikesavdelning och säkerhetspolisen vilket under 1959/1960 mynnade ut i att Elmér började lämna rapporter också till statspolisen.

(...) Det kan inte råda något tvivel om att den enhet som är IB:s föregångare och som snart kom att kallas Grupp B, först gick under benämningarna Bearbetningsdetaljen eller Bearbetningsbyrån.

” (...) därav utsågs år 1962 majoren Bertil Wenblad till souschef i grupp B. Wenblad var stabsutbildad och kom direkt från inrikesavdelningen, där han varit chef för kontraspionagedetaljen. Också han var socialdemokrat.

Enligt Wenblads minnesanteckningar bestod grupp B av fyra enheter, nämligen

1.expedition med arkiv,

2.en enhet för bearbetning,analys och samverkan,

3.en enhet för registrering av personer tillhörande kommunistpartiets kaderdel och dess frontorganisationer samt av ”emigrantgrupper” och

4.en enhet för utbildning, säkerhetsskydd och krigsorganisation.
Uppgiften var att klarlägga omfattningen av ett subversivt hot från extremistorganisationer, som sade sig främja främmande makts politik, främst Stalintrogna kommunister.

1965 IB, den svenska underrättelse- och säkerhetsorganisationen, bildas och chef blir Birger Elmér.

16 "Krigs-IB"
Vad Elmér alltså vill säga är att han hade till uppgift att söka rätt på personer inom exempelvis LO för att utbilda dessa i stay behindverksamhet eftersom sådana personer var dåligt representerade inom Lindencronas verksamhet. I och med att Elmér rekryterade dessa, knöts de inte till den ordinarie stay behind-organisationen utan krigsplacerades vid IB eller ”personalreserven”.1

Elmér har i annat sammanhang beskrivit verksamheten som att man kan kalla det vad man vill, krigs-IB eller annat är mest en lek med ord, krigsmakten hade i vilket fall en verksamhet som i händelse av krig skulle fungera som en motståndsrörelse. Den ska inte blandas samman med Lindencronas organisation.

Krigsmakten har, enligt Elmér, kvar ”öar eller dynamiska enheter” i ett ockuperat land. Dess uppgift är att ”jävlas så mycket som möjligt med ockupanten”. De som ingick i denna verksamhet var, i motsats till Lindencronas organisation, personer på lokal och regional nivå och här fanns kontakter över hela parti- och samhällsspektrat.

16.3 Krigs-IB i utredningssammanhang

I utredningssammanhang dök IB:s krigsorganisation upp först i samband med JK Ingvar Gullnäs utredning om sjukhusaffären. Troligen gick det till så att den förre chefen för säkerhetspolisen P G Vinge runt julen 1977 nämnde för JK Ingvar Gullnäs att Leif Andersson ”är en gammal IB-man”.14
http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/7cdace65.pdf

Låt oss nu sammanfatta detta helt kort.

Stay Behind, var alltså ett nätverk av militära förband som i händelse av en sovjetisk invasion skulle ta upp fria kriget (det svenska ordert för ”gerillakrig”) bakom fiendens linjer. Det ingick i västeuropas länders krigsmakter och stod under dessas befäl och i de fall då landet ingick i NATO så samordnades detta också med NATO. Sverige hade sitt eget nationella nätverk som oegentligt och till glädje för desinformatörer kallades ”krigs-IB”. Det var mao ett militärt specialförband som hade förmågan att föra fria kriget bakom fiendens linjer och inte att förväxla med ”fackföreningsanslutna kontorister som spionerade på politiska meningsmotsåndare”.

Olof Palme hade varit med och byggt upp IB och dess förmåga att föra fria kriget mot en sovjetisk invasion. Dessutom tar Olof Palme IB i försvar och försöker dölja dess existens. Alla anklagelser mot Olof Palme att han skulle vara sovjetisk spion och sälja ut Sverige vid Moskvaresan och därför mördades av landsförrädare inom militären närmare bestämt ”IB / stay behind” faller på sin egen orimlighet.

/U
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-09 kl. 16:34.
Citera
2019-09-09, 16:48
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det råder väl lite Humpty Dumpty över begreppet
“When I use a word,’ Humpty Dumpty said in rather a scornful tone, ‘it means just what I choose it to mean — neither more nor less.’

’The question is,’ said Alice, ‘whether you can make words mean so many different things.’

’The question is,’ said Humpty Dumpty, ‘which is to be master — that’s all.”

Vad Elmer menade med krigs-IB var

16 "Krigs-IB"

Krigsmakten har, enligt Elmér, kvar ”öar eller dynamiska enheter” i ett ockuperat land. (Dvs föra fria kriget min anmärkning) Dess uppgift är att ”jävlas så mycket som möjligt med ockupanten”. De som ingick i denna verksamhet var, i motsats till Lindencronas organisation, personer på lokal och regional nivå och här fanns kontakter över hela parti- och samhällsspektrat.
En bild säger mer än tusen ord. På Krigsskolan Karlberg går alla officerskadetter igenom kursmomentet "Det fria kriget." I den här länken Hälsingar på Karlberg 1972-73
finns tre autentiska foton från en sådan kurs. Jag tror inte att socialdemokratiska kontorister från valfri partiexpedition skulle tycka det var jätteskoj efter några dagar med tung packning, lite sömn, lite mat och långa förflyttningar till fots i svenskt höst/vinter-väder.

Nedan finns en lite längre utläggning av begreppet. Det är delvis avkortat för att texten skall rymmas inom 10000 tkn.
Vilka är det som pekar ut STAY-BEHIND?
Citera
2019-09-09, 16:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
På 80-talet kom tekniken med automatiska snabbsändningar (från USA) på prov inom Armen bla. Man tog fram snabbsändare DART där man skrev in ett meddelande om tex. begäran av artillerield mot en viss punkt och sedan sändes denna iväg på mindre än en sekund och kunde då varken avlyssnas eller pejlas av den utrusting som Sovjet hade vid sina lägre krigsförband. Kvar fanns dock ännu den äldre tekniken att på kortvåg sakta knacka fram ett meddelande på kortvåg vilket Barbros Frivilliga försvarsorganisation FRO var bra på. En timma tar inte ett meddelande utan kanske en minut så OM det paret berättar stämmer och inte är hjärnspöken, så bör det rört sig om en längre diskussion eller övning. Eftersom det var i en gammal och sedan länge för motståndaren röjd lokal så blir min gissning att det i så fall var någon radioammatör från FRO som satt och "chattade" med likasinnade världen över (som de gör än idag på kortvåg). Kan ju varit en ren "nostalgigrej". Skulle detta varit på mordnatten?

Tack igen.

Ja enligt Borgnäs reportage så hade paret lyssnat på radions nyhetssändning om Palmemordet (01.10 tror jag det var). Därefter började det som sagt sändas i snabb takt.

Kvinnan hade jobbat med radio under kriget och kände igen det som automatiska morsesändningar med höga ljusa toner. Hon tyckte sig till och med kunna urskilja vissa ord. Det hela ska som sagt ha pågått i ungefär en timme.

Även för mig framstår en hel timme som oerhört lång tid om nu någon ska meddela någon att Palme var död och kanske även att gärningsmannen och övriga inblandade var på säker plats.

Dagen därpå lånade paret en nyckel och tog sig upp på den oinredda vinden. Där fanns egentligen ingenting förutom ett litet byggkontor och en gammal kratta som jag tror var uppställd mot ett takfönster.

Det hela är alltså mycket märkligt och kan givetvis vara helt ointressant i relation till Palmemordet.

Ett par år senare byggdes vinden om till en lägenhet och där hyrde ingen mindre än CGÖ in sig. Även det säkert en ren slump.

Vi är dock tränade att hata slumpen.

Men, som sagt, jag blir alltid intresserad när saker inte gått att förklara. Ungefär som med de båda WT-männen vid Gamla stans tunnelbanestation eller radioanropet i Åke M:s polisradio i bilen etc.

Jag har svårt att se att precis allt vi diskuterar från mordnatten skulle vara slumpens skördar även om jag vet att allmänheten blev överkänslig och rapporterade precis allt de sett till polisen.

WT-mannen i hörnet Kammakargatan/Sveavägen kl 21.20 (västra sidan, dvs strax söder om Grand) är heller inte identifierad. Eller Grandmannen eller WT-mannen som skyndade förbi paret Prim direkt efter mordet.

Frustrerade står vi och stampar på samma punkt.
Citera
2019-09-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vilka är det som pekar ut STAY-BEHIND?

Ursäkta om jag inte förstår din fråga riktigt. Mitt inlägg var till Sumer som bad om en förklaring.

Enkelt uttryckt fanns/finns? det ett organiserat förband med "specialsoldater" som i händelse av ockupation samverkade med reguljära förband som övergått till att föra fria kriget.

Numera finns inte samma situation där + 30 brigader möter en överlägsen fiende och varav följer att svenska förband kan skiljas från "hemmafronten" och därför övergår till att föra fria kriget.

Att det sedan finns och har funnits en underrättelse- och säkerhetsorganisation inom försvarsmakten är väl ingen nyhet.

Och sedan fanns det lite olika grupperingar som ville bli motståndsrörelse i krig och ägnade sig åt illegal underrättelseverksamhet i fred.
Citera
2019-09-09, 17:06
Medlem
Citat:

När IB avslöjades 1973? var väl en av dess sektioner en som hette "03" och vars mål var att registrera personer som kunde vara säkerhetshotande i krigstid. Avdelningen bemannades väl fram till dess av socialdemokrater som använde sig av den fackliga ombudsmannaorganisationen som källor/rapportörer.
SÄPO ansåg ju detta vara deras uppgift men eftersom verksamheten gällde förhållanden under krig eller förhöjd beredskap, så gissar jag den fick leva vidare efter 1974 i den nya organisationen UB som Gösta Lundström tog över https://www.flashback.org/sp66930390 Det är under denna tid fram åtminstone till 1978 som Elmér fortsatte på konsultbasis som bla. kursledare. Någonstans har någon också tycks sig läst att han var verksam in på 80-talet men källa på det saknas väl?
Om någon kursändring skedde så bör den väl skett efter 1978 då vi första gången fick en borgerlig regering?

Den militära underättelsetjästen (idag MUST, på 80-talet hette det OP5) på Försvarsstaben/Högkvarteret har alltid bestått av en säkerhetsavdelning (inrikesavdelning), en avdelning för inhhämtande från öppna källor, en militärattachéavdelning samt en avdelning för utrikesunderättelsetjänst dvs. T-kontoret-IB-GBU-SSI-KSI. Eftersom denna avdelning är ännu hemligare än de andra så antar jag att man därför lade "avd 03" eller "krigs-IB" att sortera under denna diskretare del där man hade egna hemliga lokaler och skyddade identiteter. Kanske för att frågan var så politiskt känslig men ändå viktig för både vänster- och högerregeringar? Namnet "Krigs-IB" tror jag är felaktigt att använda efter namnbytestidpunkten 1974-75 någongång.

Stay Behind antar jag av samma sekretess-skäl också ha gömts under utrikesunderättelsetjänsten T-kontoret-IB-GBU-SSI-KSI. På 60-talet var det väl T-kontoret som hade hand om hemliga rutter via Norge för att sätta kungen och regeringen i säkerhet liksom att upprätta kurirvägar för nedskjutna NATO-piloter att återvända på liksom att begagnas av motståndsrörelsen. Lindencronas verksamhet i Thulehuset (=Skandiahuset) har jag svårt att få grepp om. Ingick den i Thede Palm´s T-kontoret? Förmodligen var den helt fristående och kanske fanns det två organisationer av svensk motståndsrörelse? En militärt inriktad under T-kontoret/Försvarsstaben samt en civil som Lindencrona ledde och kanske främst hade rapportering av civilläget mm som främsta uppgift?

Om en militärt inriktad motståndsrörelse med uppgifter som sabotage och direkta krigshandlingar, har ingenting mig veterligen publicerats. Jag gissar en sådan fanns och att en del militärer och poliser ingick i den i så fall. Ang polisen skriver Olof Frånstedt att den skulle delas upp i mindre grupper och fortsätta arbeta autonomt utan högre ledning. Antar detta bla gällde SÄPO. En sådan grupp skapades ju för att diskret inom SÄPO kunna arbeta med spionfallet Bergling ifrån eget kontor ute på stan.
På 80-talet ville väl Palme (med stort polismissnöje) ta bort polisens krigsuppgifter i organisationen "beredskapspolisen".

Så vad gäller Skandiahuset så var detta om inte tidigare så troligen efter Stig Berglings avslöjande 1978, röjt för ryssarna och inte längre aktuellt att använda sig av. Förmodligen gick det i graven när Lindecrona 1978 lämnar över sitt Stay Behind till Giesecke.

Att därför tro att Skandiahuset haft någotsomhelst med Stay Behind att göra vid tiden för MOP, finns inga som helst belägg för även om huset tidigare innehade en historisk roll.
Citera
2019-09-09, 17:13
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursäkta om jag inte förstår din fråga riktigt. .
I ditt inlägg:
Citat:
Olof Palme hade varit med och byggt upp IB och dess förmåga att föra fria kriget mot en sovjetisk invasion. Dessutom tar Olof Palme IB i försvar och försöker dölja dess existens. Alla anklagelser mot Olof Palme att han skulle vara sovjetisk spion och sälja ut Sverige vid Moskvaresan och därför mördades av landsförrädare inom militären närmare bestämt ”IB / stay behind” faller på sin egen orimlighet.

/U

Det var ingen svår fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in