Citat:
Ursprungligen postat av
Spazzman
Intressant, jag ska definitivt nämna detta för honom så får vi se vad han säger. Nån antipsykos har jag dock inte blivit erbjuden att testa nyligen men absolut säkert idé att diskutera annan stämningsstabiliserare typ litium antar jag.
Förlåt, jag blandade ihop dig med någon annan angående antipsykotikum.
Personligen har jag inga positiva erfarenheter av venlafaxin, men om du provat Effexor så har du redan provat den aktiva substansen. Fick du ingen effekt av Effexor finns ingen anledning, som jag kan se, att prova Venlafaxin.
En annan idé kan vara att snegla på de välbeprövade, tricykliska preparaten, tex Anafranil, men de går också på serotoninnivåerna och brukar inte rekommenderas för långvarigt bruk pga deras biverkningar. Om misstanke om bipolär sjukdom finns så låter det som att litium kan vara ett första alternativ att titta på iaf.
Jag har Quetiapin (kvetiapin, antipsykotikum) som behovsmedicin mot ångest och insomningsproblem. Tycker den har fungerat bra. Inga biverkningar, mer än huvudvärk dagen efter vid doser på 75 mg och över det. Ingen tillvänjning, inga utsättningssymptom.
Glömde ju säga att jag var sjuk i återkommande, djupa och långa depressioner i över 30 år innan den första hypomanin stack fram näsan. Så visst förekommer det att bara en del av sjukdomen manifesterar sig.
Angående de sex olika typerna så är jag bara basic påläst om typ 2, som jag har, rapid cycling och om de episoder som kallas blandepisoder, eller mixed states.