2019-09-09, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hehe, her er det virkelig snakk om å strekke alt så langt det går ann å strekke noe, for å lage en søkt teori. KANSKJE disse to har kjent hverandre, og KANSKJE TH har blitt inspirert av denne Terje Wiik
TH gikk på Gjøvik tekniske fagskole i 1968 og utdannet seg til sivilingeniør, og ikke maskiningeniør.
Men at hun ble forgiftet skal man ikke se bort ifra. Det vil være en grei måte å ta livet av noen på uten at det blir masse spor etter blod og slosskamp.

Frem til 1985 hadde NTH, Norges Tekniske Høyskole, i Trondheim enerett på å utdanne sivilingeniører i Norge.

Hvis TH er utdannet sivilingeniør, har han ikke fullført mastergraden ved å studere på Gjøvik tekniske fagskole. Det er iallfall sikkert.

Så det spørs. TH er født i 1950. Om han fulgte datidens vanlige utdanningsforløp, skal han ha studert noen år i Trondheim på ca tidlig på -70-tallet. Omtrent. (Mener også at det var nevnt tidligere i tråden at TH skal ha vært avbildet med en såkalt NTH-ring.)

Det vil si omtrent samme tidsperiode som wikipedia opplyser at TW, født 1948, studerte ved NTH for å bli maskiningeniør. Hvis det stemmer at TW studerte ved NTH må han ha tatt en mastergrad innenfor Maskin-teknikk, og ble da utdannet til sivilingeniør. Hvis han fullførte studiene.

Det har jo vært mye medieoppmerksomhet rundt TW. Dømt for giftmord med thallium i 1999. Rømte under permisjon i 2009. Brudd på vilkår for prøveløslatelse i 2013. Må derfor sone hele straffen på 21 års fengsel.

Det er iallfall mulig å finne ut om disse to studerte ved NTH samtidig, og om de muligens kjente hverandre.

Og, det kan jo se ut som om TH har latt seg inspirere av personlige erfaringer, ref kidnappingssaken fra 2005.

https://no.wikipedia.org/wiki/Sivilingeni%C3%B8r
Citat:
Tittelen har blitt gitt siden 1949,[12] og opprinnelig var det Norges tekniske høgskole (nå NTNU) som hadde enerett på å utdanne sivilingeniører i Norge.
Citera
2019-09-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Med utgangspunkt i politiet hovedhypotese, drap forsøkt skjult som kidnapping.

Spørsmålet har såvidt vært nevnt tidligere i tråden, hva som kan ligge til grunn for at levningene av AEH måtte forsvinne. Jeg tror noen nevnte forgiftning.

Det er ikke så mange kjente giftmord i Norge. Men jeg kom på ett, en ingeniør i Statoil som forgiftet en tidligere kjæreste med Thallium, for at hun skulle bli syk og trenge hans hjelp. Hun døde av forgiftningen i 1999.

Giftmorderen er født i 1948, utdannet seg til maskiningeniør ved NTH, og begynte å jobbe i Statoil i 1983. Men har det ikke vært oppe i tråden at også TH utdannet seg til ingeniør ved NTH i Trondheim. Kan disse to ha kjent hverandre, eller truffet hverandre, under studietiden i Trondheim. Kan TH ha blitt inspirert av giftmordet?

Wikipedia lenker:

https://no.wikipedia.org/wiki/Thallium-drapet_i_Trondheim

https://no.wikipedia.org/wiki/Terje_Wiik

Jeg har spekulert litt i om hun kan ha blitt forgiftet. Basert på ryktene om demens; at naboer skal ha sett henne «forkommen og forvirret». Men det er kun løse rykter. Etter sommeren sier også venninnene at kontakten uteble, og hun ble fjernet fra sitt styreverv. Alt kan selvsagt være tilfeldig. Det er vel alltid best at kroppen forsvinner uansett. Vanskelig å bygge en sak uten. Det jeg har vanskeligst for å forstå i denne saken er det spektakulære narrativet. Som skaper masse ekstra trykk på etterforskningen. For ikke å snakke om den ekstra oppmerksomheten.
Senast redigerad av agvvv 2019-09-09 kl. 10:37.
Citera
2019-09-09, 11:08
Medlem
Oppdatering rundt Sprox skoene. Totalt 260 kontantkjøp hvor nå mellom 30 og 50 har meldt seg..

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-snevret-inn-tallet/71573715
Citera
2019-09-09, 12:19
Avslutad
De flesta norska hem har smarta mätare idag, både för el och vatten.
Dessa kan avslöja vilken aktivitet som händer i huset när som helst. Dessa data lagras i 3 år innan de tas bort.
Kanske finns det en sådan mätare i huset i Sloraveien. I så fall kan det avslöja om det var en hektisk natt i huset natt till 31 oktober.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/strommaling

Citat:
Opplysninger om strømbruk er i utgangspunktet knyttet til et målernummer på en bestemt adresse, ikke til en person. Men når måleren igjen knyttes til en huseier kan opplysningene om strømforbruket spores tilbake til en bestemt person. Dette kan være abonnenten selv eller en annen person, slik som en leietaker. Strømbruken avlest i timesintervaller kan fortelle når personer er på ferie eller på jobb, når de sover eller er våkne og liknende informasjon.
Citera
2019-09-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
De flesta norska hem har smarta mätare idag, både för el och vatten.
Dessa kan avslöja vilken aktivitet som händer i huset när som helst. Dessa data lagras i 3 år innan de tas bort.
Kanske finns det en sådan mätare i huset i Sloraveien. I så fall kan det avslöja om det var en hektisk natt i huset natt till 31 oktober.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/strommaling

Vil tro politiet har kartlagt det meste av elektroniske spor, også fra strømmåler. De har nok god oversikt over alt som er sporbart. De melder at det er mindre spor enn forventet i en slik sak.
Dette ble uttalt i sammenhengen med at de mener det er planlagt i uker og måneder.
Det vil vel si at den eller de som står bak har vært svært forsiktige med å etterlate elektroniske spor. Man kan håpe at fokuset de/den har hatt mot elektroniske spor har gjort at de har "glemt" noe annet. Brevpapiret feks. Jeg er spent på hva politiet har der.
Citera
2019-09-09, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Vil tro politiet har kartlagt det meste av elektroniske spor, også fra strømmåler. De har nok god oversikt over alt som er sporbart. De melder at det er mindre spor enn forventet i en slik sak.
Dette ble uttalt i sammenhengen med at de mener det er planlagt i uker og måneder.
Det vil vel si at den eller de som står bak har vært svært forsiktige med å etterlate elektroniske spor. Man kan håpe at fokuset de/den har hatt mot elektroniske spor har gjort at de har "glemt" noe annet. Brevpapiret feks. Jeg er spent på hva politiet har der.
Du har nog rätt - polisen vet om dessa möjligheter.
Jag tänkte bara att om det hade varit mycket aktivitet på natten, så skulle det ha avslöjats om en sådan mätare hade installerats.
Citera
2019-09-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Du har nog rätt - polisen vet om dessa möjligheter.
Jag tänkte bara att om det hade varit mycket aktivitet på natten, så skulle det ha avslöjats om en sådan mätare hade installerats.

Det er selvsagt svært interessant. Og kan være en årsak til at de har uttalt at de mener hun har forsvunnet 31.10.18 De nevner dog ikke klokkeslett.

VG i dag om skosporet:

"-vi har erfaringer fra tidligere saker, og kan ikke utelukke at de er kjøpt kun for det formålet. Og med en sånn hypotese er det naturlig å tenke at man vil gjøre de tiltakene man kan for å gjøre det vanskelig å ettergå."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Adq8M5/politiet-kan-ikke-utelukke-at-skoene-er-kjoept-kun-for-det-formaalet?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Citera
2019-09-09, 14:15
Medlem
Citat:
Det er selvsagt svært interessant. Og kan være en årsak til at de har uttalt at de mener hun har forsvunnet 31.10.18 De nevner dog ikke klokkeslett.

VG i dag om skosporet:

"-vi har erfaringer fra tidligere saker, og kan ikke utelukke at de er kjøpt kun for det formålet. Og med en sånn hypotese er det naturlig å tenke at man vil gjøre de tiltakene man kan for å gjøre det vanskelig å ettergå."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Adq8M5/politiet-kan-ikke-utelukke-at-skoene-er-kjoept-kun-for-det-formaalet?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Politiet mener selvsagt at det var kun en GM der da de ikke finnes spor etter flere.
Citera
2019-09-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Politiet mener selvsagt at det var kun en GM der da de ikke finnes spor etter flere.

Der synes jeg de uttaler seg noe tvetydig.
Brøske sier: "det kan ha vært personer på åstedet som ikke har avsatt skoavtrykk". Jeg leser det som om han peker på muligheten for at en eller flere andre har dekket til skoene. Men det blir drøvtygging på ting som har blitt diskutert sønder og sammen her inne.
Håper de kan komme med en sikker uttalelse på dette snart.
Tror de små dryppene i dag indikerer at det kommer noe mer denne uken.
Senast redigerad av agvvv 2019-09-09 kl. 14:39.
Citera
2019-09-09, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Frem til 1985 hadde NTH, Norges Tekniske Høyskole, i Trondheim enerett på å utdanne sivilingeniører i Norge.

Hvis TH er utdannet sivilingeniør, har han ikke fullført mastergraden ved å studere på Gjøvik tekniske fagskole. Det er iallfall sikkert.

Så det spørs. TH er født i 1950. Om han fulgte datidens vanlige utdanningsforløp, skal han ha studert noen år i Trondheim på ca tidlig på -70-tallet. Omtrent. (Mener også at det var nevnt tidligere i tråden at TH skal ha vært avbildet med en såkalt NTH-ring.)

Det vil si omtrent samme tidsperiode som wikipedia opplyser at TW, født 1948, studerte ved NTH for å bli maskiningeniør. Hvis det stemmer at TW studerte ved NTH må han ha tatt en mastergrad innenfor Maskin-teknikk, og ble da utdannet til sivilingeniør. Hvis han fullførte studiene.

Det har jo vært mye medieoppmerksomhet rundt TW. Dømt for giftmord med thallium i 1999. Rømte under permisjon i 2009. Brudd på vilkår for prøveløslatelse i 2013. Må derfor sone hele straffen på 21 års fengsel.

Det er iallfall mulig å finne ut om disse to studerte ved NTH samtidig, og om de muligens kjente hverandre.

Og, det kan jo se ut som om TH har latt seg inspirere av personlige erfaringer, ref kidnappingssaken fra 2005.

https://no.wikipedia.org/wiki/Sivilingeni%C3%B8r

Blir man utdannet sivilingeniør hvis man tar mastergrad innen maskinteknikk?
Ja, vet ikke, ihvertfall leste jeg i VG at TH studerte ved Gjøvik.
Står litt om parets ungdomsår her:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EaoeA/anne-elisabeth-hagen-savnet-av-venninnene-hvor-har-du-blitt-av

Men det går jo an å sjekke i noe skoleregister om TH gikk der ved NTH seinere, og om det var rundt samme periode som TW. De har vel ikke taushetsplikt der tror jeg.
Hvis TH har forgiftet Anne, noe som er meget mulig, så må han jo ha ideen fra en eller annen plass.
Det er jo mye man kan forgifte folk med. Arsenikk som man brukte tidligere i rottegift osv. osv.
Husker den saken med TW.
Han rømte til Strasbourg for å forsøke å få menneskerettighetsdomstolen til å hjelpe han.
Han reiste tilbake med ferge og kom i land i Kristiansand, og der sto det en sivil Opel Senator og ventet på han. Han virker fullstendig psykopat. Skade henne med gift sånn at han kan pleie og hjelpe henne etterpå, og på den måten få henne til å føle at han er en god og omsorgsfull person.
I den saken var det også slik at konen ville ut av forholdet.
Senast redigerad av Orderud. 2019-09-09 kl. 15:46.
Citera
2019-09-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Blir man utdannet sivilingeniør hvis man tar mastergrad innen maskinteknikk?
Ja, vet ikke, ihvertfall leste jeg i VG at TH studerte ved Gjøvik.
Står litt om parets ungdomsår her:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EaoeA/anne-elisabeth-hagen-savnet-av-venninnene-hvor-har-du-blitt-av

Men det går jo an å sjekke i noe skoleregister om TH gikk der ved NTH seinere, og om det var rundt samme periode som TW. Dem har vel ikke taushetsplikt der tror jeg.
Hvis TH har forgiftet Anne, noe som er meget mulig, så må han jo ha ideen fra en eller annen plass.
Det er jo mye man kan forgifte folk med. Arsenikk som man brukte tidligere i rottegift osv. osv.
Husker den saken med TW.
Han rømte til Strasbourg for å forsøke å få menneskerettighetskommisjonen til å hjelpe han.
Han reiste tilbake med ferge og kom i land i Kristiansand, og der sto det en sivil Opel Senator og ventet på han. Han virker fullstendig psykopat. Skade henne med gift sånn at han kan pleie og hjelpe henne etterpå, og på den måten få henne til å føle at han er en god og omsorgsfull person.
I den saken var det også slik at konen ville ut av forholdet.

Husker også denne saken. Mange gjør nok det.
Mine spekulasjoner baseres på ryktene om demens, som jeg finner underlige. Og at venninnene mener hun «falt fra» over sommeren.
Citera
2019-09-09, 15:42
Bannlyst
Citat:
Husker også denne saken. Mange gjør nok det.
Mine spekulasjoner baseres på ryktene om demens, som jeg finner underlige. Og at venninnene mener hun «falt fra» over sommeren.

Ja, det kan være noe i de ryktene. At man antok at hun hadde demens, mens det som egentlig foregikk, var en forgiftning. Langvarig forgiftning, som tilslutt endte med døden.
Jeg finner det underlig at hun skulle ha fått demens i så tidlig alder. Etter hva jeg har lest meg fram til, så får man bare demens i slik tidlig alder hvis det ligger i genene. Altså arvelig.
Syntes det er litt rart, hun som har jobbet som sykepleier, og ledsager i ambulanse, at hun ikke oppdaget at noe var alvorlig galt og gikk til lege. Men man er kanskje redd for å gå til lege, og man håper det skal gå bedre osv.
Ja, hun hadde jo avtaler med venninnene som ble avlyst.
Skulle vært spennende å vite hva TH evt. har sagt i avhør om hvorfor Anne ble tatt bort fra styrevervet. Og det samme med den ene søsteren som også ble tatt ut av styret.
Senast redigerad av Orderud. 2019-09-09 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in