Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag tror man kan klara sig på ett sådant resonemang. Oavsett hur lång eller djup eller innerlig eller något annat relationen var så var den över tid inte frisk i någon upptänklig social bemärkelse, vilket slutet också pekar på. SD må va den unge werther men det kan vi ge fan i. Troligare att han inte var det. Vad LW var kan vi också lämna därhän i just det avseendet. Längden på relationen lägger möjligen ett försonligare ljus på hennes bortgång för hennes närmast anhöriga. Att det funnits mått av moralisk uppgivenhet hos alla kan säkert återföras på deras civila status, barnen och, troligen, SD:s lite slumpmässiga position som den som höll i trådarna. Man kan anta att han som den ende önskade en sits som andra skulle betrakta som tvivelaktig och demoraliserande, givet hur den hanterades.
Och oavsett historiken här så är det utomordentligt svårt att få in HD på gärningens sida, särskilt tillsammans med SD. Borrar man ännu djupare så hamnar man inte i större emotionell nyansering utan i tonåringspsykologi och sektmentalitet. Vi är troende, frälsaren är nära, men tydligen utom mig.
Det finns nog ingen enkel förklaring till mordet. Annat än gängse oförmåga att leva med alternativen, från SD.s sida. Kanske LW försökte spärra hans tillgång till henne via olika manövrer, och han går över gränsen. Sen kan exakt skäl eller trätofaktor vara en bisak. Han vägrar ta pikar o manövrer som signaler om att han bör söka sitt på annat ställe, och borrar ner i harm och frustration och gränsöverskridande våld i stället. Det är aldrig han som ska rättas till bara andra som ska inordna sig och låta sig utsättas för hans självdefinierande tillskrivningar.
Jag kan inte se att mordet som det ser skulle gå att försona med någon annan form av mänsklig logik hos kronologiskt vuxna människor. I så fall är den okänd för mig...
Har jag missat nåt?
Så bra beskrivet.
Önskar att jag hade ordets gåva.
Hm, inte bara ordet gåva som behövs för att få till det...
Men det är väl ungefär samma som jag menar.
Roten:
" Det är aldrig han som ska rättas till bara andra som ska inordna sig och låta sig utsättas för hans självdefinierande tillskrivningar. "
Resultatat:
Det vet vi.
In lite HD på mitten...om det går?