2019-09-09, 12:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Beror väl på vem av de som köpte huset hur köpekontraktet är skrivet. Dom var inte gifta vid det tillfället. 2008 gifte dom sig så då är frågan om det skrevs äktenskapsförord för just huset? Ingen aning.

De var väl tillsammans och hade barn när de köpte huset? Troligtvis står de som 50/50 ägare.
Citera
2019-09-09, 12:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Vi verkar tänka ganska lika, tror jag. Jag lyckas inte heller få in HD i det hela.

Är man kapabel till såna saker som att flytta, ta ut skilsmässa och jobba som sjuksköterska så vore man också kapabel till att finna en annan gemensam lösning på ”problemet LW” än att mörda henne bakom ett plank tvåhundra meter från hemmet där ens barn bor. Säger förnuftet.

Man kan ju då förstås undra varför i h-e hon inte kunde få ngn ordning på SD i stället för att dra, men det är väl återigen kompensatoriskt självförhärligande från hans sida (och kanske även något från hennes) som legat i vägen. Båda är profeter för sitt.
Citera
2019-09-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De bodde väl i en villa och inte i en bostadsrätt?
I så fall måste det stå i lagfartspappren vem som äger huset?
Lagfarter finns väl hos Lantmäteriet och är offentliga handlingar?
Det kan väl knappast vara frivilligt att skicka in bodelningsavtal (eller liknande) till Lantmäteriet? Att det finns äktenskapsförord är en offentlig handling.
Sen vet jag inte om det detaljerade innehållet är offentligt men det ska framgå vad det handlar om.
Jag tror att de registreras hos Länsstyrelsen. Den uppgiften kommer jag också ihåg att jag har läst men det var ett tag sedan.
Förhållandena kan ha ändrats sedan dess eller också kan det ha varit fel uppgifter från början.

Ligger inte HD illa till om hon inte döms (men om SD döms) och bouppteckningen inte har genomförts?

Bodelningen borde varit klar genom att skilsmässan är registrerad.
Citera
2019-09-09, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror man kan klara sig på ett sådant resonemang. Oavsett hur lång eller djup eller innerlig eller något annat relationen var så var den över tid inte frisk i någon upptänklig social bemärkelse, vilket slutet också pekar på. SD må va den unge werther men det kan vi ge fan i. Troligare att han inte var det. Vad LW var kan vi också lämna därhän i just det avseendet. Längden på relationen lägger möjligen ett försonligare ljus på hennes bortgång för hennes närmast anhöriga. Att det funnits mått av moralisk uppgivenhet hos alla kan säkert återföras på deras civila status, barnen och, troligen, SD:s lite slumpmässiga position som den som höll i trådarna. Man kan anta att han som den ende önskade en sits som andra skulle betrakta som tvivelaktig och demoraliserande, givet hur den hanterades.

Och oavsett historiken här så är det utomordentligt svårt att få in HD på gärningens sida, särskilt tillsammans med SD. Borrar man ännu djupare så hamnar man inte i större emotionell nyansering utan i tonåringspsykologi och sektmentalitet. Vi är troende, frälsaren är nära, men tydligen utom mig.

Det finns nog ingen enkel förklaring till mordet. Annat än gängse oförmåga att leva med alternativen, från SD.s sida. Kanske LW försökte spärra hans tillgång till henne via olika manövrer, och han går över gränsen. Sen kan exakt skäl eller trätofaktor vara en bisak. Han vägrar ta pikar o manövrer som signaler om att han bör söka sitt på annat ställe, och borrar ner i harm och frustration och gränsöverskridande våld i stället. Det är aldrig han som ska rättas till bara andra som ska inordna sig och låta sig utsättas för hans självdefinierande tillskrivningar.

Jag kan inte se att mordet som det ser skulle gå att försona med någon annan form av mänsklig logik hos kronologiskt vuxna människor. I så fall är den okänd för mig...

Har jag missat nåt?

Så bra beskrivet.
Önskar att jag hade ordets gåva.
Hm, inte bara ordet gåva som behövs för att få till det...

Men det är väl ungefär samma som jag menar.
Roten:
" Det är aldrig han som ska rättas till bara andra som ska inordna sig och låta sig utsättas för hans självdefinierande tillskrivningar. "

Resultatat:
Det vet vi.

In lite HD på mitten...om det går?
Citera
2019-09-09, 12:46
Bannlyst
Citat:
HD ville kanske inte att SD skulle bosätta sig i den utbjudna lägenheten i stället...

Det låter faktiskt helt logiskt.
Citera
2019-09-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De var väl tillsammans och hade barn när de köpte huset? Troligtvis står de som 50/50 ägare.

Inte nödvändigtvis. Beror på vem som står på kontraktet och om det fanns äktenskapsförord vid giftermålet som omfattande huset.
Citera
2019-09-09, 12:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Bodelningen borde varit klar genom att skilsmässan är registrerad.
Det tycker jag också men jag känner par som i 5-10 är efter skilsmässan inte har genomfört en fullständig bodelning och äger t.ex. sommarstugor gemensamt för att de inte är överens om ägandet.
Hur det kan fungera så vet jag inte.
Citera
2019-09-09, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Visst beror det på vart DNA hittas. Det kanske finns DNA på en sån plats som är svår att förklara, men vi måste komma ihåg en sak.
SD behöver inte förklara nåt, utan Polisen/Åkl måste kunna utesluta att DNA inte har kunna hamna där på naturligt sätt. Detta är en uppmärksammad mordutredning, och för att fälla SD så måste det vara bevisat bortom "rimliga tvivel" att DNA verkligen hamnat där vid brottstillfället.
Att det finns DNA från SD både här och där i hemmet, på kläder, på kroppen, det kan vi nog vara säkra på. Men det måste med säkerhet kunna knytas till brottet, och det är nog inte så lätt eftersom dom umgås privat.
Allt handlar ju om att utesluta andra möjligheter för hur en "DNA besudling" har hamnat där.

Nu hoppas jag självklart av hela mitt hjärta att det finns bevis bortom allt rimligt tvivel och att mördaren blir dömd för brottet, men just DNA ser jag som ganska låg bevisning i detta fall.
Fast jag är heller ingen mordutredare, så vad fan vet jag, egentligen.

En blandning av deras blod på något ställe borde klara biffen?
Citera
2019-09-09, 12:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis. Beror på vem som står på kontraktet och om det fanns äktenskapsförord vid giftermålet som omfattande huset.

Vad menar du? Man kan båda stå som köpare till huset redan från början. Det står i kontraktet bådas namn och ägarandel 50% vardera.
Citera
2019-09-09, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En blandning av deras blod på något ställe borde klara biffen?

Ja, det hade varit perfekt.
Citera
2019-09-09, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
HD ville kanske inte att SD skulle bosätta sig i den utbjudna lägenheten i stället...

Haha, det vore ju förstås inte bra.
Så vad göra...
Citera
2019-09-09, 12:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad menar du? Man kan båda stå som köpare till huset redan från början. Det står i kontraktet bådas namn och ägarandel 50% vardera.
Man kan båda stå som köpare med 50 % var eller vilka andra procentsatser som helst (bara det blir 100 % tillsammans är det kanske bäst att jag tillägger).
Det kan också vara så att bara den ena står som köpare och äger 100 %.
Det finns många varianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in